två föräldralösa kattungar
Jag har precis tagit hem två föräldralösa kattungar, gissar på att de är ca 3 veckor gamla. De har öppnat ögonen och kan gå rätt så bra. Hur ska jag ta hand om dom på bästa sätt? Har aldrig haft såhär små ungar att ta hand om.. just nu har dom fått modersmjölkersättning som man ger till bäbisar, var tredje timme i en liten spruta. De har kissat men inte bajsat än.. Ge mig gärna goda tips och råd!
Du menar väl mjölkersättning för kattungar?
nej jag tror det är vanlig som man har till människobarn.. fick med en förpackning, NAN drickfärdig modersmjölksersättning står det.. men jag har förstått att man ska ha en speciell för kattungar men det finns väl inte att köpa i en vanlig matbutik? Ska gå till djuraffärn imorgon och köpa det iallafall, men till dess, kan jag ge dem den jag har hemma? Är det farligt?
Kattungemjölk finns på apotek, hos veterinär och i djuraffär. Till den man köper i djuraffär finns flaska med i förpackningen. Kattungar behöver den speciella mjölken eftersom kattbarn och människobarn har helt olika näringsbehov. Vet faktiskt inte, men tror att det är OK att ge dem den andra mjölken över natten.
Om det är faligt att ge kattungarna barnvälling har jag ingen aning om, visst kan de få magproblem för det är inte rätta kosten för så små kattungar.
Vid 3-4 veckor gammla kattungar ska man kunna ge Kattungemat.
Hur mycket väger ungarna ?
Har du någon veterinär i närheten som kan ha kattungemat ?(kattunge mjölksersättning)
Lammfärs som du kan blanda lite vatten i så den blir lite lösare. är det första kattungarnas mage mår bra av.

Känner till moderslösa kattungar från förra året som blev uppfödda på sempers modersmjölksersättning för mäniskobarn på inrådan av en veterinär och de blev stora, friska och keliga mystroll. Och det är tydligen inte första gången de fött upp kattungar på semper, och det har ju inte alltid funnits modersmjölk för kattungar heller och då använde tydligen en del modersmjölk för bebisar. Så farligt är det inte, men om det är lika bra som den speciela mjölken för kattungar är mycket tveksamt, har aldrig själv frågat nån veterinär om det.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
Det beror nog lite på hur gamla kattungarna är, när de börjar att flaskmatas. Är de så pass stora så de så smått börjat äta själva så får de i sig viktiga ämnen som Taurin, som jag antar inte finns i barnvälling men är livsviktigt för katter, genom den maten.
Låter helgalet att ge dom människovälling??? Som Josefa säger så behöver dom Taurin och det finns inte i människovälling. Du måste stimulera fram bajset med en blöt handduk eller dyl.
jag ska köpa mjölkersättning för kattungar så fort jag kan imorgon :) och avmaskningsmedel också va? Är det något mer jag borde tänka på? Jag ska väga dom senare ikväll tänkte jag. Jag har hört att dom inte bajsar förrän dom fått fast föda, stämmer det?
Nej det stämmer inte, mamman stimulerar fram även bajs. Dom är för små för att avmaska ännu.
Jag har en 4-veckors hemma som jag brukar sätta ned i kisslådan och där dutta lite i baken då sätter han sig ned och har antingen bajsat eller kissat i lådan varenda gång.
Med Banminth kan man avmaska redan vid 2 veckor. Det kan ta en dag innan magen kommer igång när man bytat maten från mammans mjölk till mjölkersättning.
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Så fint att du tagit dej an de små…undrar lite var mamman är..vad som hänt henne…
modersmjölksersättning den första tiden..sen kan man börja att ge dom lite kokt fisk i små portioner..men jag har väntat med fast föda tills dom varit omkring 5 veckor på den tiden då jag hade kullar.
ja över natten nu så är det nog abslout ingen fara med att du ger dem det du har. Du kan ju inte trolla. MEn de är ju så pass, så de ska snart om ca en vecka sakta gå över till vanlig mat. OCh massera de små magarna föratt stimulera fram bajseriet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
det är två små tjejer, dom väger ca 350 gram.. äter ca 15 ml var fjärde timme… Väger och äter dom som dom ska? dom är pigga och busar med varandra.
Dom har legat under en altan men när mamman inte dök upp på några dagar bestämde husägarna sig för att ta upp ungarna. Den ena var svag och hängig då men nu verkar den piggare.. det är ingen som vet vem mamman är.. förmodligen utekatt eller vildkatt..
Fortfarande har inget bajs kommit.. ska prova massera deras magar men det är så svårt för de kan inte vara stilla en sekund! Bajseriet kanske kommer igång när de får den riktiga mjölkersättningen…
Nu ska jag åka iväg och köpa det åt dom! Hörs senare! Och tack för all hjälp, det är svårt att veta exakt vad man ska göra för de små liven!
förresten, ska de bara dricka mjölkersättning eller ska jag ge dom vatten också?
Det räcker med mjölkersättning. Om de inte är uttorkade.
de äter royal canin babycat milk med god aptit och kissar jättemycket.. dock inget bajs än. Jag har masserat magarna och hållt på med en fuktig bomullsbit länge.. vågar knappt hålla på längre för då lär de väl få skavsår i rumpan snart.. de togs omhand i lördags och har inte bajsat sen dess.. är de förstoppade? Ska jag bli orolig?

När jag haft småttingar har jag först märkt av bajset efter att dom börjat äta fast föda…innan dess har mamman skött det hela..från och med att dom börjat äta sin första portion med fast föda..såsom lite kokt fisk eller rå köttfärs..ha jag tagit som vana att regelbundet sätta dom på lådan..så har jag gjort gång på gång så att dom lär sig var pottan är..samt, som andra säger här, är det viktigt att man masserar magen efter måltiden för att stimulera kissandet…
Än en gång…tack..och åter tack..för att du finns för dom små liven..vågar inte tänka tanken vad som hänt dom annars..
Befarar att mamman kan ha blivit påkörd eller skadad på annat vis eftersom hon inte återvänt till sina ungar..:-(
Kattungar bajsar innan dom får fast föda.
Jag tror det varierar det där med bajsandet.
Jag har flera ggr varit jourhem åt dräktiga honor (som fött ungar hos mig) och små upphittade kattungar å dom har bara kissat när man torkat dom där bak å aldrig bajsat inte förns de är så pass stora att de börjar äta fast föda och går på lådan själva.
Tror inte det är någon risk att de blir förstoppade iaf. :)
Klart att bebisarna bajsar också. Har 3 st 5 dygn gamla här hemma nu som bajsar. Och samtliga kattungar jag fött upp med flaska har bajsat.
Prova med att hålla deras rumpa under en kran med rinnande ljummet vatten samtidigt som du knådar den med ett finger under svansen. Jag vet det inte låter bra i skrift, men det är det enda sättet jag kan förklara det på.Det sliter inte lika mycket som papper. Samtidigt masserar du magen på dem med den handen du håller dem i. Man brukar känna hur de börjar spänna magen på ett visst sätt när de ska bajsa. Lättast om du har dem med tassarna neråt, så du håller dem med handen över ryggen.

Mig veterligen måste alla däggdjur bajsa, det är ju alla slaggprodukter som måste ut i någon form via tarmen, löst eller fast avföring.
Förstoppning är mycket farligt för alla
Igår kväll kom en liten lös prutt på pappret när jag hade matat den ena… inte mycket, men iallafall såpass mycket så man såg att det var lite bajs. Den andra har inte gjort något än men hon äter lite mindre så förhoppningsvis kommer det snart från henne också..
Tack Josefa, jag ska prova ditt tips i eftermiddag!
Har läst om messmör, är dom för små för att prova det annars?
Dom busar med varandra jättemycket! Och med mina händer.. vill dom ha nån leksak kanske?
Alltid roligt med bara en papperstuss att leka med eller en lätt pingisboll, men i den åldern leker de mycket med varandra. Om du ger messmör så är det bara en knivsudd som gäller annars blir magen åt andra hållet, för lös.
Tänk på att inte ha klumbildande sand i deras toalåda.
här leker dom i sängen i väntan på mat. Jag tror förövrigt att det är små pojkar efter att ha tittat på bilder på nätet och jämfört :)
#25 varför ska man inte ha klumpbildande sand? Jag använder pellets i lådan till min katt som jag har sen tidigare, funkar det?
Imorgon ska jag ringa veterinären och rådfråga henne om bajseriet.
För att det blir samma effekt i magen, dvs klumpar=förstoppning. Kattungar äter gärna av sanden.
jaha vad bra att du sa det, det hade jag ingen aning om! Tack!
Så lite så 

Guuud så söta! 
Det går nog jättebra, ska du se! OCh som sagt, klart de är ursöta……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....