Sekundärsmittad av öronskabb?
Hej!
Mina missar Milou och Milton har fått öronskabb och jag har ingen aning om varifrån. Kan jag ha burit hem smittan från någon annan?
Stödkatten var u.a på öronen och de har knappt träffats. Dessutom är det MYCKET skabb på Milton, som om han haft det ett tag. Men jag har inte märkt nåt för han har inte börjat klia förrän idag.
Kan stödisen bära smittan utan att få symptom själv?
Helen
Du kan ju själv haft det med på kläderna in om du kelat med någon annan katt som haft det. Jag fick för många år sedan öronskabb på mina innekatter genom att en familj på besök hade dom i knäet och deras utekatter hade öronskabb. Dom måste alltså haft det på kläderna.
Skabb kan smitta sekundärt om man har det på kläderna från någon annan katt och sedan inom en inte allt för lång tidsrymd träffar sina katter. Inte så vanligt trots allt. Mer troligt är att de haft det latent utan att det märkts och att smittan sedan brutit ut vid för öronskabben gynnsamma förutsättningar. Det låter troligast eftersom Miton har så mycket skabb i öronen. Smittan kan sitta långt ned i örongångarna och för att vara riktigt säker på att en katt inte har öronskabb måste veterinären gå långt in i gångarna och ta prov. När katter har smittan latent brukar de inte klia sig så mycket.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag hade ingen aning om att vi människor kunde föra över smittan mellan katter,men det är bra att få veta det nu.
#2#3Vad tror ni om risken för smittspridning till andra katter då man t ex har möten hemma hos varandra och alla har katt(er)?
#3 Jag tror inte risken är särskilt stor faktiskt när det gäller öronskabb. Larverna kan överleva i omgivningen men inte särskilt länge vad jag minns.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men om man får det på kläderna?Larver eller nåt annat stadium?När kattälskare har möten hos varandra då klappar de förstås på katterna och går sen hem och klappar sina egna.Ska snart till veterinär och kommer förstås att fråga om det men det är iaf bra att få era synpunkter och få ta del av er samlade erfarenhet.
#5 Om du förflyttar dig ett stycke efter att du varit hos de andra katterna borde det inte överleva så länge att det kan smitta. Man kan ju dessutom vara lite extra försiktig så att man tvättar händer och borstar kläderna. Och i de fall man vet att det finns öronskabb kan man ju tom byta kläder.
//Lena
Hur länge tar det innan behandlingen med Frontline gör att skabbeninte smittar längre? Är det fråga om timmar eller dagar?
Helen
#7 Har för mig att det tar ca 1 vecka.
//Lena
Okej, då vet jag. Ska behandla i kväll och sen ska jag sanera här hemma. Ska passa på att köpa sån där desinficerande tvättsprit till att tvätta händerna med, när jag ändå ska till stan. Sen får jag väl ha katterna lite åtskilda från resten av lgh i morgon när vi ska träffas här. Vi ska först ha lite möte och sen forumträff!! Ska bli jättekul!
Helen
Kom på en sak till: Nu när det är så kallt ute så borde ju inte ev. skabbar som hamnat på kläder överleva många minuter, eller??
Hittills är det bara Milton som har mycket i ena örat och Milou som har lite i bägge. De andra är symptomfria. Men alla ska behandlas, givetvis.
Helen
#10 Ja det är viktigt att alla får behandling samtidigt. Annars går det runt tyvärr. Tvätta öronen först innan ni ger behandlingen och låt det sedan sitta i 4 veckor utan att ni rör öronen.
//Lena

Som jag har lärt mig överlever smittan mkt kort tag på kläder etc. Och vad jag hört på det senaste är att katter kan bära på det utan symptom.. Vilket jag trodde innan var omöjligt
#12 Ja vi har också fått lära oss detta att smittan kan ligga latent. Tristan hade en sådan latent smitta när han kom till oss som hans tidigare veterinär inte upptäckt.
//Lena