Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1305 ggr
[Anunnaki]
0

Kommunala förbud mot katter

I Dalarnas Tidningar står att en kommun inte kan införa regler om att man inte får ha lösspringande katter hur som helst. Nu har jag bestämt för mig att det finns kommuner som infört sådana regler. Har dessa kommuner inget stöd i lagen? Hoppas, att man har fel i Mora.

Kan ni vara snälla och hjälpa mig med att få en lista på vilka kommuner och/eller fastighetsägare som infört regler om att man inte får ha katter lösspringande i tättbebyggda områden.

Tyvärr är det ju så att det till syvende och sist är katterna som får ta smällarna när de släpps ut hur som helst och grannar blir förargade över smutsiga trädgårdsmöbler, uppkrafsade blommor, förorenade sandlådor och ovälkomna besök inne i husen.

Mettan
0

Tror att tidningen har rätt. Det ska finnas rättsfall om detta. I Helena Striwings bok "Djuren som brottsoffer" finns det en hel del domar refererade.

Vissa bostadsföretag har nog inför förbud mot lösspringande katter, men jag tror inte att det skulle hålla i en domstol, där man kan en del om det hela. Kolla upp på Jordbruksverket om Tillsyn över hund och katt och djurskyddslagen. Där finns pdf-filer att ladda hem. Kolla också med din länsstyrelses djurskyddsenhet. Det vet säker sådant.

Hawknestgrove
0

ja jag har också tiggt om att bostadsbolaget här, det allmännyttiga, Strömstadsbyggen, ska utfärda tvång på kastrerade katter. Vilket i sin tur skulle innebära att folk blev tvungna att idmärka sina katter, för hur ska du annars se om en honkatt är kastrerad?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....