Djurambulansen i Nordstan
Onsdagen den 2:e TOM Söndagen den 6:e kommer Djurambulansen, Blå Stjärnan, Royal Canin, GBG`s Djurskyddsförening och Torslanda Djurklinik befinna sig i Nordstan.
Ni kan vara med och tävla, teckna medlemsskap, få varuprover och mycket mer!
Kom och besök oss mitt i Nordstan i Göteborg.

Då får man ta sig en sväng till stan!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Synd att man inte bor/jobbar i Göteborg längre!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Såg vid ett tidigare tillfälle på djurambulansens hemsida att man även tog hand om hemlösa djur som tex katter. På vilket sätt gör man detta?

3# Vi på Djurambulansen tar inte hand om dom hemlösa djuren själva :)
Vi hämtar in dom och kör dom till djurhem där dom letar efter ägaren till djuret, om inte detta finnes får djuren omplaceras.
Men många gånger finns det ju inte plats för upphittade katter på katthemmen, de har ständigt fullt. Hur gör ni då?

#5 Som skrivet ovan är vi en transport. Hitta hem till dom små änglarna gör våra samarbetspartners. Finns det inte plats på djurhemmet får man leta jourhem :)

Kan även passa på att nämna att Lördagen den 12/6 kommer vi befinna oss på nyöppningen av barnens zoo i slottskogen.
Vi kommer även denna dag vara med på invigningen av Arken Zoo i Sisjön.
Kom och träffa oss!
Men om ni får in en anmälan om en hemlös katt och katthemmen har fullt och det inte finns något jourhem, vad gör ni då?

#8 Som skrivet ovan. Vi är en transport. Våra samarbetspartners tar frågan om boende för djuren. Längre än så sträcker sig inte ambulansen.
Lite som att fråga vad Ambulanspersonalen gör av sina patienter när dom kommer till sjukhuset - det gör dom inte. Det är personalen där som tar den frågan :)
#7 Slottskogen har skjutit upp öppningen av barnens zoo till söndagen den 20/6 istället. Då är vi där!

Jag vill bara klargöra ytterligare att Djurambulansens förare är de som klättrar i träd, kör och hämtar påkörda katter mitt i natten, kryper i buskar för att hjälpa gräsänder och transporterar bortsprungna hundar till hundhem. Skulle vi ta biten att hitta nya hem till alla dessa djur, eller jourhem så hade mycket dyrbar tid gått åt.
Därav överlåter vi den biten till dom som kan den bättre. Men det betyder inte att vi bara lassar över på någon annan. Självklart försöker vi hjälpas åt och även vi som förare och engagerar oss i att leta jourhem bland nära och kära när och om det har behövts :)
Djurambulansen är en ideell förening och vi är alla volontärer som gör detta för att hjälpa djuren - så givetvis engagerar vi oss.
Jag tror inte du förstår vad jag menar :) Sjukhus får inte vägra ta emot människor som körs dit med ambulans. Djurhem får vägra ta emot djur av vilken anledning som helst.
Tänk om följande scenario uppstår, och jag har svårt att tänka mig att den aldrig har uppstått med tanke på att det finns ca 10 000 hemlösa katter i Göteborg:
Någon ringer Djurambulansen om att det finns en hemlös/bortsprungen katt i området. Ni hämtar katten och djurhemmet ni samarbetar med har ingen plats i karantän. Inte heller finns det jourhem tillgängliga. Katten är inte id-märkt. Det är ju inte alls ett ovanligt scenario, det vet alla som är engagerad i hittekattsarbetet. Vad händer då med katten?
En annan sak jag undrar är vad ni gör när det handlar om skygga/förvildade katter. Djurhemmet ni samarbetar med tar inte emot skygga eller förvildade katter. Vad händer om ni får in ett sådant ärende?

#11 Jag förstår precis vart du vill komma. Men Djurambulansen är fortfarande "bara" en transport för upphittade eller skadade djur. Vi har två ställen att köra till: Djurhem eller veterinär och hittils har vi och djuren inte blivit nekade någonstans.
För att svara på fråga nummer två så är detta tyvärr en fråga vi inte riktigt kan ta tag i. De djurhem vi samarbetar med är omplaceringshem och dom har inte möjlighet att ta emot förvildade katter. Vi på Djurambulansen har heller inte resurser för att fånga in dessa katter. Hade jag personligen kunnat, hade jag räddat alla djuren, men eftersom de resurser inte finns så får man hjälpa dom man kan - eller hur?
Förvildade katter är idag något vi får överlåta till de som hanterar situationen bättre än oss eller kontakta länsstryrelsen.

#11 Har du tips på djurhem som tar emot dessa katter så meddela mig gärna för man kan aldrig ha för mycket bra kontakter :)
#12 Vilka Djurhem samarbetar ni med idag?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#14 Vi har ett samarbete med Göteborgs Djurskyddsförening. Sen hjälper vi fågelcentralen när vi kan och dom oss :)
Torslanda Djurklinik och Blå Stjärnan är även dom samarbetspartners men givetvis kör vi våra medlemmars djur till de kliniker/veterinärer dom önskar om vi kan.

#15 Jag misstänkte Djurskyddsföreningen för de är inte sugna på skygga eller förvildade djur
. Kolla även med Göteborgs Katthjälp om de är intresserade av samarbete.

#16 Ju fler kontakter vi har destu bättre, och vi kan hjälpa fler djur! :)
Desvärre kvarstår problemet att Djurambulansen inte själva har resurser i dagsläget att fånga in vilda katter. Vi är en ideell förening och ekonomi tillåter inga drastiska handlingar i nuläget - vi får se vad framtiden utvisar.
Jag har läst på Djurambulansens hemsida, och nästan alla körningar är körningar som polisen betalar er för att få utförda.
På vilket sätt är ni en ideell förening egentligen? Det ni gör är inte annorlunda, det har gjorts i många år och är knappast något nytt eller något extraordinärt. Hade det inte varit ni som hade kört upphittade och hundar och katter så hade ett privat företag gjort exakt samma sak. Undantaget körningar för medlemmars husdjur då, vilket väl inte heller kan räknas som någon ideell verksamhet?
Nu är det väl ändå lite att racka ner på någon som gör något bra? Varför inte rosa det som är bra? Och Ok för att Djurskyddsföreningen inte tar hand om förvildade katter, men de räddar ju liv ändå? Allt utom Djurens Vänner äer väl bättre än inget?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#18 Jätte tråkigt att läsa att du tycker så - men det får stå för dig.
Vi är en ideell förening. De pengar vi får in från medlemmar eller polis går till att finansiera bilar, utrustning och veterinärvård för upphittade, skadade och hemlösa djur. Alla som kör Djurambulansen är Volontärer.
Att majoriteten av körningar som nämns på bloggen på hemsidan är poliskörningar är inte så konstigt. Många medlemskörningar kan vara rätt känsliga och väljs då gärna bort för publikation på hemsidan. Sen är det så att vi kör mycket för polisen - visst. Men är detta dåligt? Vem ska annars köra dessa djur?
Ingen har sagt att vi är extraordinära på något sätt. Och det finns säkert fler som gör som vi - med detta är väl bara bra?
Så ni bekostar själva veterinärvård för skadade djur? Var förvarar ni de djuren som får veterinärvård? Jag trodde ni bara var en transport? Polisen betalar väl den veterinärvård som behövs om ett skadat upphittat djur hämtas av er för deras räkning?
Jag har inte sagt att det är dåligt, jag har frågat hur ni kan räknas som en ideell förening när så stor del av er verksamhet är sådant som ni faktiskt får betalt för att utföra?
Men gode Gud giv mig styrka…… Varför tar du inte upp det direkt med Djurambulansen? Det är väl inget att ventilera här?

#21 De djur som kommer in till oss via polisanmälningar, där bekostar polisen vård.
Men de djur som upphittats av allmänheten - där går vi in. Vi tar inte betalt av någon för att till exempel fånga in gräsänder i ett bostadsområde, klättra upp i träd och hämta en hel kattfamilj, eller hämta en påkörd katt i borås och föra dessa till veterinär.
Jag tycker det är jätte bra att du frågar, men har du många fler frågor så gå gärna in på forumet på djurhjalp.se eller maila mig på pernilla@djurhjalp.se

Varför skulle man inte få fråga sånt här? Det är ju mer eller mindre en tråd som presenterar djurambulansen. Passar väl lika bra här som nån annanstan. Det är ju bara frågor, frågor är till för att ställa och det finns inga dåliga frågor bara dåliga svar.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
Tycker bara att frågeställningarna är i sån kulspruteform som inte är speciellt trevlig. Men jag är väl partisk, då jag är medlem…..
Funderar över en sak när jag läst alla dessa inlägg som finns här. Bor ju ute i Backa och där har det ju fångats in hemlösa katter som avlivats på den djurklinik som ägs av initiativtagaren till Djurambulansen. Detta är en ekvation som inte går ihop för mig. Hur kan man om man värnar om djur ta liv med ena handen och försöka hjälpa med den andra? Som jag sa innan,den ekvationen går inte ihop för mig.
Är det trafiksskadade djur då? För där har vi tyvärr här i lilla Strömstad fått leka Gud vi med. Vi har inte haft möjlighet att ta hand om en skadad katt, då vi inte har stödhem. Så vi har blivit nerkallade till veten för att i princip bara godkänna att avliva. Andra gången var det en kastrerad hankatt, som skulle kunnat klara sig med dyrbar vård. MEn vems var katten? inlämnad av polisen…..

#27 Nej Gunilla det där i Backa rörde sig om något helt annat. Minns inga detaljer det var ett tag sedan.
Så Djurambulansen skulle alltså aktivt ha avlivat katter som är friska? eller medverkat till det? Ok frågan är ju vad alternativet var…..
Jag skrev inte att Djurambulansen aktivt skulle ha avlivat katter. Jag skrev att det handlade om hemlösa katter som fångades in och avlivades på den djurklinik som ägs av initiativtagaren till Djurambulansen. Och ekvationen jag inte får att gå ihop är hur man kan avliva djur med ena handen och försöka hjälpa/rädda med den andra.
Letar man efter andra bra fungarande alternativ till helt förvildade katter så finns TNR. I mina ögon så handlar det om det finns vilja och engagemang till att vilja förändra katternas situation.
OK frågar fortfarande vad alternativet var. Jag är en stor anhängare av TNR. Men inte i sk förortsghetton. där är det i mitt tycke mer humant att avliva. För mycket elaka folk. Ok finns det plats att flytta hela kolonin så är det ju toppen. Men jag antar att det alternativet inte fanns. OCh att låta djur plågas av perversa folk är ju det allra värsta.
#31 Avlivning av katter har aldrig förebyggt förökning av de som är kvar… kastrering är den enda långsiktiga lösning att komma tillrätta med det stora antalet hemlösa och oönskade katter.
Skjuta eller fånga och avliva
Att skjuta eller fånga för att avliva har praktiserats i hundratals år. Denna metod minskar antalet katter under en kort period men är en kortsiktig lösning. Det finns flera anledningar varför avlivning inte fungerar:
"The vacuum effect"
Kolonier med förvildade katter trivs där det finns mat och skydd. När man försöker skjuta av en koloni men mat och skydd finns kvar, kommer det förr eller senare fertila katter från närliggande områden och tar besittning av det tomma territoriet och det hela börjar om igen. Detta fenomen kallas för "the vaccuum effect" och beskrevs för första gången av dr. Roger Tabor i hans studier av Londons förvildade katter (The wild life of the domestic cat, 1983).
Att försöka få folk att sluta mata katter är nästan omöjligt. Länder och stater i USA där det är förbud på att mata hemlösa katter har den erfarenhet att engagerade människor ändå matar dessa katter.
"Overbreeding"
Det är ytterst sällan som ett område "saneras" från samtliga förvildade/hemlösa katter. Det är en mycket tidskrävande uppgift och oftast blir bara en del av katterna avlivade. Problemet med de förvildade katter verkar då löst för att det är lugnt ett tag.
Katterna som finns kvar har dock bättre förutsättningar att klara sig (mer mat per katt, mindre konkurrens). Fler kattungar kommer att överleva och populationen kommer snart att vara av samma storlek igen. Övergivna och ofta okastrerade tamkatter ansluter sig lättare till kolonier med låg konkurrens.
Brist på resurser hos myndigheter
Förutom att förvildade katter är en lågprioriterad grupp hos de svenska myndigheterna sägs det även vara brist på resurser till att kunna fånga in och avliva alla tusentals förvildade katter. Framförallt i stora städer där det bara finns några få tjänstemän som belastas med djurskyddstillsynen och tiotals (eller kanske hundratals?) kattkolonier, är infångning och avlivning inte realistiskt.
Håller med teoretiskt till fullo. Men kan någon tala om för mig hur man ska kunna försvara att kattstackare går kvar i en miljö, där de plågas ihjäl?Att de sen är kastrerade gör dem ju inte mindre plågade av dem som bor där. Vad som händer i dessa förortsghetton vet vi alla. Inte bara med katter. Alltså finns bara ett fullgott alternativ och det är att ALLA dessa katter fångas in sätts ut på säkra TNRplatser och inga katter blir kvar i de områdena. Vem kan ställa upp på det?
TNR handlar om att få ett slut på förökning av hemlösa katter. Som teorin och praktiken visar funkar andra metoder inte eller sämre. Oavsett var katterna bor så förökar de sig om de är okastrerade. Förvildade katter plågas sällan ihjäl då man inte kan få tag på dem utan fällor. Efter kastrering ökar deras hälsa desuttom marktant, som har bekräftats av många vetenskapliga studier. Tama kattar skall naturligtvis omplaceras.
TNR är inget man håller på med för att man tycker metoden är den ultimata lösning. Det är en långsiktig metod till att i första hand stabilisera och sen minska beståndet av hemlösa/förvildade katter. Har man uppnått det så kan man sen ställa större krav på miljön katterna vistas i.
Tycker jag :)
håller med dig i allt utom denna mening
Förvildade katter plågas sällan ihjäl då man inte kan få tag på dem utan fällor.
Luftgevär finns och mopeder och andra fordon och andra sätt att få tag i och plåga dessa arma djur. Inte att förglömma kamphundar som är väl representerade i såna områden.
Kastar du en sten och träffar en kisse, så blir den försvarslös. Sen kan man propagera för kastrering hur mycket man vill. Den kolonin som ni håller koll på i Slottskogen är förhoppningsvis bra skyddad och väl omtyckt. Men ett TNR i ett förortsghetto.. Nej, i mitt tycke djurplågeri. OCh mina eventuella fördomar finns där, ja. Vill inte nämna det här, för då får sajtvärden problem med hets mot folkgrupp. MEn hur igelkottar behandlas i liknande områden landet runt säger väl allt? Flytta hela kolonin, om TNR ska praktiseras i ett liknande område!
De olika scenarion du beskriver drabbas många gånger fler ägda utekatter än förvildade katter då dessa helt enkelt oftast inte visar upp sig för allt och alla på dagtid. Svårt att skjuta katter eller kasta sten på de när det är mörkt. I kontrollerade kolonier så har man ju dessutom omplacerad de sociala individer. Tror inte heller att man har stora möjligheter att gå utomhus i tätbebyggd område med ett vapen utan att polisen hämtar dig.
Visst går det alltid att hitta anledningar för att avfärda TNR men det finns faktiskt ingen annan metod som förebygger att ännu fler katter föds i olämplig område. Som påpekat tidigare förebygger avlivning inte att de katterna som finns kvar förökar sig. Att avliva alla katter för att någon av dessa möjligtvis skulle kunna råka illa ut är lite väl drastiskt, om inte oetisk. Ska man kanske också avliva alla ägda utekatter då de löper risk att fara illa?
Kolonin i Slottsskogen är nog den mest omtyckta koloni med förvildade katter i Sverige, även de störtsta motståndare har ändrat sin åsikt och hjälper till med att ta hand om katterna. Inte en enda kattunge har föds där i tre år.
Förresten, snacka TNR i storstäder :)
New York City Feral Cat Initiative
http://www.nycferalcat.org/info-tnr.php

Nu blev det helt plötsligt OT. Även om ämnet är särskilt viktigt att diskutera ber jag er i såfall öppna en ny tråd om problematiken i HisingsBacka och ev TNR-projekt där.
Och jag vet inte nåt om något alls i HisingsBacka, så jag vore glad om någon öppnade en tråd om det