Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 955 ggr
Hawknestgrove
0

Därför gillar jag inte lokatt...

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=620284

Apropå kannibalkatter… läs här varför jag ine släpper ut Arne och varför jag hatar lokatter.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Det verkar ha varit något fel på den Lokatten. Härliga djur annars men inte så bra om de kommer inpå stugknuten på det sättet som i artikeln. Kissen skulle nog behöva sig ett veterinärbesök.

Förstår att du håller Arne inomhus med sådan gäster i närmiljön.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Tyvärr vanligt, att de äter sina små artfränder. Vår granne/ hyresgäst hade två stycken lodjur under sitt fågelbord förra vintern.Så sedan dess har det varit utegångsförbud för Arnebarnet. Från fågelbordet faller solrosfrön och solrosfrön drar till sig möss, som är ett lätt byte. Nu får vi bara hoppas, att vildsvinen kommer fram och etablerar sig mer här, för då drar lokatten iväg. Han hatar vildsvin. Annars så gillar jag lo, men bara på Nordens Ark.  Vill inte ha dem inpå knutarna. Tänker på alla de andra små kissarna som han sätter i sig… Burrr…..

Engla
0

Jag hoppas verkligen att de tar honom till en veterinär!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

vanessa
0

Jag älskar lodjur och alla andra djur. Vilket inte betyder att jag tycker att det är kul när de attackerar kissar och andra av våra tamdjur. Men det finns så många olika anledningar till detta. Troligen såg han fåglar och annat trevligt. Och så dök kissen upp och han såg ett bättre byte i sina ögon. Ofta vi människor ut i markerna och tränger undan de naturliga djuren. Kan också tänka mig att detta lodjur varit tvungen att hitta ett nytt revir vilket faktiskt är glädjande, då visar det att lodjur förökar sig. Sedan att det blev helt fel, är någet lokissen inte förstår. Han tänker mat.

Blir dock riktigt irriterad att hon inte tar katten till veterinären. Det skulle vada det första jag gjorde om min kisse råkat ut för det hela. Men mina kissar njuter vidare i livet inomhus. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

YvonneW
0

Det är väl naturens ordning. Rovdjur lever ju på sin förmåga att jaga.  En dålig jägare överlever inte. Våra egna små sötnosar är också rovdjur och kan inte leva på grönsaker. Vad tror ni kattmatsburkarna innehåller? Har läst: oxkött, anka, fisk, kyckling,  lamm. De större kattdjuren, till exempel lejon, fäller ju enormt stora byten. Vi människor behöver däremot inte kött för att överleva. Vi kan faktiskt hämta protein från växtriket, men vad gillar dom flesta att äta? Jo, stora nötköttsbiffar. För min del anser jag att människan är planetens största rovdjur. Och artfränder äter vi också. På sina håll i världen äter man apor.

Lena
0

#5 Jo naturens ordning är ju av den karaktären att djuren äter varandra för att upprätthålla den ekologiska balansen. Människan är visst den enda arten som inte behövs. Vi bara skadar…….

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Det är som den stora spegeln som satt på ett zoo med texten "världens farligaste djur". Och det enda folk såg var dem själva. Den idéen beundrar jag. Den säger allt, utan att skriva på näsas så att säga. /Vanessa

Lena
0

#7 Tror det finns en sådan spegel på London Zoo!

//Lena

Hawknestgrove
0

Håller med er alla här. Lon är bättre än vargen i alla fall. Har lon möjlighet, så fäller det ett rådjur och gnaskar på det en hel vecka. Vargen jagar i flock och ger sig in bland boskap och rent ut sagt lustmördar. Att vi är det farligaste rovdjur på denna planet, det är sant. Vi har förstört så mycket, att skulle vi utrotas, så skulle hela världen gå under. Ja, tänk på den meningen! Men jag hoppas i alla fall, att de tre vildnassarna som var här förra vintern kommer tillbaka. Jag såg mamma med smånassar i våras, bara 2 km härifrån. OCh de tre som kom på vår gårdplan(kameran Strejkade förstås) hade följt Jannes bil med lukten! Vi matade på ett ställe, nämligen…..Som kuriosa kan nämnas, att människans luktsinne kan vi likna vid ett A4 ark. Hundens vid 4 A4. Men vildsvinet lika bra som 4 fotbollsplaner!

Lena
0

#9 Vildsvin är det något särskilt med. Ungarna är ju underbara med sina randiga pälsar. Men de kan var farliga har jag hört tom man inte passar sig. Vad ska man tänka på om man stöter på dem ute i skog och mark?

//Lena

Faxlin
0

#9: Vargar lustmördar absolut inte. Om du tror det så behöver du nog lära mer om detta underbara rovdjur.
Oftast så är det bristande kunskap som gör att folk är rädda för våra stora rovdjur.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lena
0

#11 Ja Vargen finns det nog ändå mera myter om än katten. :(

//Lena

miranda1
0

#5,6,7 och 11: Skrattande såååå sant!!!!

/M

YvonneW
0

#9 Märklig föreställning om rovdjur. Det enda djur som lustmördar är ju människan! Det kallas jakt, för nöjes skull.

Så du tror att världen skulle gå under om människan utrotades? Vet du, jag tror att då först skulle det bli ekologisk balans på den här planeten.

Lena
0

Jag har många gånger funderat över varför just varg lockar fram så mycket aggresiva känslor hos många människor. Personligen har jag alltid beundrat alla vilda djur och vargen ligger i topp. Det är svårt att tänka sig något vackrare än en varg som vandrar över vidderna.

//Lena

anebit
0

Lokatten är så ståtlig och vacker………………….Synd bara att den tar småkatter ibland………………………….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

vanessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Jag ber om ursäkt om det jag kommer att skriva här. Men jag måste få ut det. För jag blir ledsen av det du skrev om vargar. De lustmördar inte. Vi, människan, har brett ut oss över deras jaktmarker. De kan inte se att det är någon som äger dem, det finns inte i deras hjärna. Att de sedan fäller fler byten än de äter på en gång beror på att de passar på. För att sedan återkomma.

Något som bönder och andra inte verkar veta är att man kan få gratis rovdjurstängsel uppsatt runt hagar.

Pratade med en som sätter upp sådana och han sa att bönder och andra är emot det. Frågan är varför? När det är ett sätt att skydda sin boskap, så ligger faktiskt boskapens död på ägarna själva som inte tar emot gratis rovdjursstängsel. Han som jag pratade med är naturskyddsinspektör dessutom, och han håller koll på både vargar, lodjur och andra djur i naturen. Intressant människa.

Vi får inse att vi tränger oss på vargarna och inte tvärtom. Sedan så finns det jägare som hatar varg för att de ibland skadar deras jakthundar. Även det ligger på jägarnas ansvar anser jag. En hund är så lätt att dressera, så lär hundarna att när de känner doften av varg så ska de dra sig undan. Då blir hunden inte skadad, och både hund, varg och jägare kan leva lyckligt.  

Sedan är det lätt att säga att jag inte  möter varg i Stockholm. Det är sant, jag bor här men har familj i andra delar av Sverige. Där det bland annat finns varg. Jag har inte haft turen att inte få se dem. Vi har faktiskt haft varg här också, och jag har hållt ögonen öppna för att hitta dem. Men icke. Suck.

Att mata vildsvin är inte så smart. Dels påverkar du naturens liv, sedan börjar de närma sig människan och det kan bli riktigt farligt. Jag vet dock att många jägare gör det, för att de sedan ska kunna skjuta dem. Vilket jag tycker är mer lustmord när man förbereder inför framtida jakter. Däremot är jag inte emot jägare, då jag själv äter kött och anser att jägare behövs. Vildsvin tillhör inte den svenska faunan, hur söta de än är. De är inplanterade här.

Lägger in en bild på en massa vildsvin som äter på en äng på väg till katthemmet. De matas av markägaren…/Vanessa som hoppas att hon inte skaffat sig ovänner nu.

Faxlin
0

Det är oerhört trist när någon av de stora rovdjuren tar ett tamdjur. Men jägarnas hundar dör oftare av att de blir skjutna av en i jaktlaget än av en varg.
Antalet tamdjur som tas av varg och lo är inte alls mycket om man räknar med hur många som tas av människor och trafiken.

Och då tas de för att mätta någon. Trist, tragiskt, ledsamt. Men det är naturens gång.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Nej, inte har ni blivit ovän med mig i alla fall, jag har bara min åsikt och ni er. Vad jag menar med lustmord, är när vargen tar sig in i fållorna och i flock bara sliter sönder ett flertal djur. Jag tog bara det som jämförelse med lon i lons försvar. Han tar sig ett bytesdjur och håller tillgodo, vilket vi inte kan säga att vargarna gör. Ok, grymhet existerar inte bland djur, de vet ju inte vad det är. Vildsvin är inte farligare än älgar, och väldigt skygga. Vi blev faktiskt ovänner med en god vän för livet, för att han var alldeles för skjutglad och prompt ville jaga på den lilla stam vi fått här. Som "aktiv skogsbonde" så vet jag, att vildsvinet gör en fantastisk nytta som markberedare. Vad det är värt kan man nästan inte förklara, men om jag säger att EN liten granplanta kostar ca 3 kr och sedan tillkommer arbetet, så kanske ni förstår? Skall man återplantera, så behövs flera tusen plantor….Allt detta fixar de vilda nassarna på sitt eget sätt alldeles gratis, bara man sparar fröträd.Precis som vargen, så har vi en gång utrotat vildsvinen i Sverige och de är s a s på retur. JAg har ingen vargfobi, men vill inte ha dem omkring mig i alla fall. Blev helt betagen av de vackra djuren på Nordens Ark, där man kan sitta och avspisa sin fika mitt ibland dem. För att inte tala om lon, så fin den var! MEn som sagt, den människa eller det djur som gör illa en liten katt, den har jag ingen misskund med. Sen hoppas jag att ni har förstått mig rätt. JA, när stammen av vilda nassar har blivit tillräckligt stark, då vill jag också gärna ha. Men inte innan.

Hawknestgrove
0

Jo, vad jag menar med att jorden skulle gå under om vi blev utrotade är följande: Tänk på all sk*t vi tillverkar och har igång. Som ett enkelt exempel kärnkraftverk och oljeriggar. Tänk om vi försvann, vi som är de enda som kan sköta eländet.(sanning med modifikation) Det är det jag menar. Hur många djurarter skulle försvinna då? För inte 17 ser vi till, att grejerna funkar om vi försvinner. Detta säger jag som nackdel till mänskligheten om jag uttrycker mig tydligt nog.