Nu har Gudrun fått en lillasyster.
..och hon är måttligt road.
Gudrun är, som sagt, en ängslig katthemskatt, som bott tillsammans med 40 andra kissar.
Det känns som hennes tillstånd har varit detsamma ett tag så vi har köpt en till katt: Doris, som är en mycket trygg och lugn kattunge. Gudrun känner sig rädd för henne med MEN hon har blivit mycket mer vänligt inställd till mig och resten av familjen.
Jag kan ligga mycket nära henne i sängen, hon står nära mig och sitter bredvid mig utan att behöva kolla mig konstant.
Men Doris är hon hemskt sur på som sagt, morr och fräs och bakåtstrukna öron tom. Inga slaggis än så länge. Den lilla är rätt tuff men jag är ju som rädd att de ska göra illa varandra.
Hur rider man ut stormen på ett bra sätt? Jag är införstådd med att de kanske aldrig blir riktigt sams.
När kom Doris? Man får ha lite is i magen även om det känns tufft. I två veckor morrade och fräste min äldsta åt sin nya kompis. Så ge det lite tid så ska du se att det lugnar ner sig snart. Prova och ge något gott till dem samtidigt, så glömmer de att vara sura förhoppningsvis en stund.
Skaffa Feliway det gjorde jag när Milou fick sin kompis Pontus.
Hade det både i sovrummet och vardagsrummet.
Lycka till.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Lek brukar väl också vara en bra "isbrytare". Om du lyckas få med båda i leken kanske det kan hjälpa dom att bli bättre kompisar.
Räkna med att det tar någon vecka innan det värsta har lagt sig. Det blir så gott som alltid lite bråk när man sammanför två katter. Det är helt naturligt och har att göra med att katterna gör upp om rangordningen sins emellan. Låt dem sköta detta på egen hand. Lägger man sig som kattägare i kan man förvärra det hela.
Feliway, som #2 nämner, hjälper katterna på traven när de ska anpassa sig till varandra. Det minskar stressen. Köp adpatern som man sätter i kontakten. Den varar i 1 månad vilket brukar vara tillräckligt.
Det är även viktigt att ge mycket uppmärksamhet till den gamla katten så att den inte känner sig åsidosatt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gudrun är så ängslig så hon har inte varit så jätteförtjust i att vi håller på med henne. Jag leker, förstås, med henne varje dag ( hon gillar laserpekaren! ), som vanligt men i övrigt så är det lite svårt. Hon går gärna och lägger sig. Jag ger henne god mat och låter henne söka godis. Tyvärr funkar det inte så bra med kattmynta på den här damen. Vad får era katter för godis? Jag vill hitta en favorit så vi kan leka "söklekar".
Det känns lite hemskt med nätterna för jag får stänga in lillkissen med oss i sovrummet, annars får vi inte sova nån av oss och Gudrun blir ensam. Å andra sidan vet jag inte om Gudrun bryr sig om detta så mycket: det kan bara vara mitt dåliga samvete för henne. Gudrun sover aldrig med oss men jag tycker ändå om att ha dörren öppen ifall hon skulle vilja komma in. Varannan vecka har vi extradottern hos oss och då kan lillkissen sova hos henne.
När jag stänger in Doris ( med matskål, vatten, leksaker, låda osv såklart!) om dagarna så blir hon i sin tur sur och gnäller ett tag. Men då får Gudrun springa runt fritt i lägenheten.
Ps: vi fick Doris i fredags, dvs 5 dagar sedan.

One Indoor formula kör jag som godis. Vet inte varför men mina kissar gör vad som helst för just det fodret. Jag serverar det endast som godis o ej som foder av den anledningen. ICA, Willys mm har det o billigt blir det i jämförelse med annat godis!
Flera kollegor har testat det som godis med raskatter såväl som skyggisar, alla är lika tokiga i det. Serverar man det som foder försvinner dock den effekten ;-(
Jag har oxå köpt en sån där "matningsboll" som man då stoppar in godiset i o sen trillar det ut lite där de puttar runt det. Nu har jag den inställd på minsta hålet o min tjockis spelar fotboll så grannarna tittar skumt på mig. Har fått börja konfiskera den på nätterna…

Tack! Jag ska genast inhandla. Roligt!