Testar här, någon som vet..
En jourhems matte ringde mig igår om en lite 8 veckors kattunge som hade några små knölar runt halsen..
Det började för några veckor sen sa hon, med att det såg ut som små frön som satt fast på huden, som man, dessa utvecklades till små blåsor eller typ vårtor, mjuka var dom..Nu har det bildas skorpor på dessa..Å kissen är även hårlös runt halsen där dessa finns, å dom sitter tätt. Han kliade sig bara när dom var som frön, nu har han inga besvär av dessa alls, varken mamma katt eller hans syskon har detta…Innan nån skriver nått, ja hon ska ringa vetten å beställa tid..
Vill bara höra om nån har hört om något liknanade…
Ingen aning om vad det är men i helgen såg jag en katt som var alldeles kal på halsen. Tydligen är det något som den katten får varje vår men lider inte av det. Ingen aning om varför det hände dock och jag såg bara katten på 20 m avstånd.
//Pia
Ja det var det första jag tänkte på, första tanken var typ foderallergi men jag vet inte riktigt hur det ter sig.
//Pia
Ringorm?
#5 Ringorm är otroligt smittsamt både mellan djur och människor. Man får sanera ordentligt för att bli av med det och sporerna kan om jag förstått rätt finnas kvar länge och djuren blir bara sjuka när deras immunförsvar är nere.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Kanske lite extrema bilder men googlar man på ringorm så får man upp detta
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

låter som den foderalergi min ena har, kvalseralergi troligen, har inte utrett det efter som det funkar att frysa o tina torrfodret innan servering, då dör kvalstrena, har du ett bar foto på pluttarna?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tillägga, jag har vart hoss vett med min kisse, han trodde det var det med, sågiingen anledning att misstänka annat,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
jo. men ingen fara, ringorm går ju att behandla. Är det allergi, så är det ju inget farligt, men ack så jobbigt…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#12 Nej inte kul alls, därför är det viktigt att man får diagnos snabbt och behandling så det går över innan det smittar vidare om det nu är något smittsamt. Jag håller tummarna att detta verkligen inte är ringorm!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#14 Nej har inte varit hemma och kollat mailen sedan i fredags, så jag hoppas på en trevlig överraskning i eftermiddag när jag är vid min dator igen 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Man kan faktiskt använda shampo mot svamp om det är ringorm. Ringorm eller Revorm är ju en svamp o ingen parasit. Katter brukar klara sig ifrån det även om det finns sporer i hemmet om de har gott immunförsvar. Kattungar är dock känsligare. Men man kan alltså använda det shampo som finns på apoteket mot svamp i hårbotten. Säljes till människor men går lika bra till djur. Var noga med att skölja bara efter tvätten med shampot. Sen finns det även en lotion/vätska man kan behandla med som är till för djur som man skall ta på fläckarna varje dag.
Det är smart att även städa av hemmet med ett antiseptiskt medel, Klorin-vatten blandning är faktiskt det bästa.
Mitt lilla hittemonster blev snabbt botad från sitt rejäla anfall av ringorm på detta sätt.
Lycka till

Shampot heter Fungoral. Jädrigt dyrt har jag för mig. mellan 100-200 för en skitliten flaska. Men man inser snabbt att det är drygt som attan. O har man det i håret kan jag rekommendera balsam efteråt. typ två nävar…. Den står alltså på "människohyllan" o inte på djurhyllan. Fick tipset av en vän som kan sånt här med kemi som tipsade mig om att den verksamma substansen i det shampot finns i de receptbelagda prylarna man får gå till vetten för. Sen kan man alltså även då använda salvor man har för hudsvamp o kleta på. Men det skulle jag vara försiktig med på kattungar eftersom de är små o inte bör få i sig sånt, sen kan ju mamma-katt eller kompiskatt slicka i sig det oxå. Har för mig att det inte det var någe större problem att få i sig det om de nu gjorde det men lite kass i magen kunde de ju bli.
Punktbehandlingen minns jag inte vad den hette

Man kan använda Canesten 1%, Lamisil 1% eller Pevaryl 1%. Smörjes på fläckarna. Finns kanske annat nu, är några år sedan jag hade ringorm här.
Jag fick in ringorm med en hittis för ett antal år sedan. Och blev av med det igen. Han hade ett litet hårlöst område på nosen, det var så jag upptäckte det. Sen fick han några hårlösa fläckar på någon tass.
Han var hos vetten och det togs prover och konstaterades ringorm. Sen tog det ca 2 veckor innan provsvaret kom.
En till katt blev smittad här, min gammelkatta, hon tappade päls på hjässan. Jag själv fick en pytteliten fläck under halsen som kan varit ringorm. Dom andra katterna fick inget alls. Som jag upplevde ringorm så är det man läser om det överdrivet. Det är otrevligt att få in det men överdrivet. Jag kanske hade tur, vet inte.
Egentligen ska man behandla alla katterna men jag behandlade bara dom två som verkligen fick det. Jag insåg från början att jag kunde inte behandla alla. Några var skygga… Dessutom är medicinen farlig för katten så jag ville inte behandla i onödan. Sen är det som gäller städning, städning och städning. Virkon rekommenderas att städa med. Sporerna kan finnas i huset i ca 1,5 år.
Behandlar man inte katten alls har jag för mig att det läker ut ändå men kan ta några månader.

Kollade på FASS o där anger man den här listan på produktnamn o aktiva substanser.
Klotrimazol D01AC01
Mikonazol D01AC02
Ekonazol D01AC03
Ketokonazol D01AC08
Bifonazol D01AC10
Imidazol- och triazolderivat, kombinationer D01AC20
Terbinafin D01BA02
Itrakonazol J02AC02