Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattberättelser
Läst 1979 ggr
eja4
0

Bill o Bull o åskan!

Min största rädsla i livet e åska. Jag som gärna vill ha kontroll…HAR INGET ATT SÄGA TILL OM!!!!!

Får svårt att andas och f-bannar detta väderfenomen. VARFÖR HAR VI ÅSKA?????

Vet att grunden lades av min far som alltid satt med sin bankbok (ja, det fanns en sådan när jag var liten, man fick en stämpel i den när man hade satt in pengar) försäkringspapper och mig i famnen och upprepade som ett mantra: DETTA E INTE FARLIGT MEN…..

Min sakliga moder sa: PASSA DIG! Gå inte nära fönstren, inte nära kontakterna, inte nära vedspisen, gå inte ut, gör inte si eller så. NU GÅR ÅSKAR PÅ VINDEN!!!!! Gör dig liten!!!!

Psykologi på lägsta nivå eller?

Snacka om att bli rädd! Åskar hette min goa morfar som hette Oskar och det tog honom lång tid att få mig att förstå att det inte var honom min mamma syftade på.

Varför skrämma någon så?

Jag växte upp som en lugn tjej men med andningsuppehåll och diverse ryckningar så fort det var sommar och åska.

Sambo som insåg att- Åska….Eja e i badrummet, utan fönster. Sedan man och barn och skärpning. Försökte verkligen.

Mina barn skulle aldrig få bli så rädda!!!!

Resultat: Båda pratar än idag om hur mysigt det var när det haglade och blixtarna ven…men du var aldrig rädd mamma  eller?????

Nu till Bill o Bull, mina pussgurkor.

Två fegisar som avskyr dammsugare, borrmaskiner eller en signal på dörren. ALLTING e misstänksamt och kanske farligt i deras liv. Svarta ögon och schwooop så försvinner båda in i gömställen som jag fixat .Balkongen är deras fasa, fast med "pirr i magen". Skitspännande om jag e med. Aldrig ute ensamma, men……

Igår- ösregn, hagel och dunder o brak. Vad händer???

Bill o Bull på första parkett på balkongen!!!!Från himlen! med en extrabelysning och BOOOM! KUL! var kom den ifrån????? Här kommer det vatten….i kulor….slicka, mofsa, kurra. Leksak eller????

Jag- som skall vara "den trygga", blev "två meter lång och smal och blind o döv". -KOM IN IDIOTER!!! PSSSSS, fina missekatter, för h-e. HIIIT! Maamma har gooodis.

Inget funkade!Jag tyckte det bara skrek- Looser!!!!

Smög mig ut och "deltog", med hjärtklappning  i Bill o Bulls självklara naturfenomen.

Insåg att vi lär oss av varandra.

Tryggheten delar vi, Bill o Bull o jag.

Gunlog
0

*NAW* så kärt…

Jag hatar också åska. Kan få riktiga utbrott av panikångest…

Tänk er mig, ensam hemma i vårt hus med vår son. Gubben är i Florida med sin dotter och hennes sambo. Vad händer?

Det åskar varenda j*a natt här!!!

Jag vågade inte gå och lägga mig. Jag renoverade vårt tv-rum på nätterna och tog hand om vår son på dagarna… Jag sov ungefär mellan kl 5.oo och 9.oo på morgontimmarna…

Jag förklarade vilket elände jag hade varit med om här hemma under de 14 dagarna de var borta… Alla 3 skrattade på ett konstigt sätt och tittade på varandra… Dagen efter satte vi oss och tittade lite på en filmsnutt som gubben hade filmat… Då ser jag att de är på en stoooooor parkering. Ungdomarna står under ett tak och i högtalarna från stället hörs:

"Please. Dear guests! We recommend you going inside, due to the weather… Do not sit in your cars, do not stand outside! I repeat…"

("Ärade gäster! Vi rekommenderar er att gå inomhus pga vädret… Sitt inte i bilarna och stå inte utomhus! Jag repeterar…")

…så hörde man rösten igen… Plötsligt ser jag dotterns pojkvän ducka och hålla sig för huvudet och säga: "Oh, jävlar!"

Där är åska, mina damer och herrar… Vet ni det värsta? Jag ska dit nästa år!!! Hua balua…!

Jag är så rädd för åskan och för att bli av med min son… Därför vill jag inte dit…!

Förvånad

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Hawknestgrove
0

ja jag är inte rädd, men min mamma var krigssskadad, så hon envisades med att varje gång det åskade, så släpade hon med mig ner i källaren, vi bodde tre trappor upp utan hissSkrikandes. Så jag blev liksom lite anti! HAr fortfarande planer på att trotsa henne och åka och bada i lilla Älgsjön när åskan går, bara för att hon förbjöd mig att bada när det åskade…. MEn jag hatar sk*ten. Den har ätit upp tre datorer för mig med tillbehör, oräkneliga telefoner och telefonsvarare, två tv, en video och två frysar. Den ena med innehåll och vi var på semester…. Urrrrk…. Och katterna är suveräna väderspåmän. minsta lilla åska, så springer de och gömmer sig, Arne är värst. HAha min pappa hette också Oskar. MEn jag avskydde honmo av olika skäl och det är väl han som jäklas med mig än i dag…

Så här är det allt elektriskt som åker ur med en helsickes fart på sommaren så fort det inte nyttjas eller om vädret är hotande. Så i förrgår och i går  på dagen, så var jag onåbar. Bättre att vara säker.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tizzla
0

Ahhh…underbart! Bill- och BullterapiSkrattande De har nog snart botat matte från åsk-paniken. KBT på en "hemma-med-katterna-nivå", kan inte bli bättre!Flört

eja4
0

Gunlog!

Kan trösta dig med att på nåt sätt e det inte samma åska i Florida som här:) Tro på mig. Fnissade halvt hysteriskt då jag insåg att, (som vanligt) smäller allting ALLTID högt i USA. Det e inte landet lagom:)))

Det var samma sak i Jugoslavien,Italien Grekland, Österrike, Schweitz, Tyskland. Det smälller som attan var man än är men inget blir som när Oden och Tor kör igång.

Märkligt fenomen:)

Gunilla!

Jag har levt på landet där vår häst, alla kaniner,katter,hundar och även råttan (frid över hans minne fast jag aldrig älskade honom)reagerade över väderomslag.

Att Bill o Bull e "tetiga" har jag redan förstått. Kanske är det därför jag gillar dem så mycket?

vilda-hilda
0

Men Tjejjer då. Det är jättevacker när himlen fylls av ljus.

Man knuffar till Maken o skriker Datan o han stönar men far upp och drar ut jacket.

Hade vi inte somnat vid det senaste åskvädret hade vi garanterat kastat oss i bilen o kört ut till nåt nära ställe där vi kunde sett hela himlen fylla av blixtljus.Vi har ju havet ett stenkast från oss.

Enormt,

Nalle

Puma77
0

Jag är inte rädd för åskan men har respekt för den. Älskar att sitta ute på balkongen/altan (om det finns någon där jag är) och höra ösregnet. Blixtarna som lyser upp och sen räkna hur långt bort den kan vara.

När jag går in är när den är riktigt nära och det smäller till ordentligt. Fast jag har ju hört berättelser om vad mian föräldrar varit med om när det är riktigt åskoväder. Min mamma var ju med om när det slog blixtar ur eluttagen men det var många år sedan hemma hos hennes föräldrar och de gick ju bort för över 20 år sedan. Min pappa var hos sin syster på deras gård när han var liten när åskan gick och där kan den gå ordentligt. Det hade kommit eldklot rullandes på marken. Det är sånt som jag bara hört om men aldrig sett själv.

Men jag tycker det är mysigt med åska och bor man i lägenhet så är det inte läbbigt ett dugg. Men visst har jag vänner som är rädda och det respekterar jag.

//Pia

Gullimat
0

Hu,hu för åska, stänger alla apparater när det åskar

Hawknestgrove
0

JA när jag och mitt x bodde i Skåne, så kom det eldklot ur uttaget ett par gånger. OCh vi bodde alldeles intill ett vattendrag, så det var ett vackert skådespel, men som sagt, jag är itne rädd, men rädd om mina saker.

Mona22
0

Åska är riktigt mysigt. då inser man hur lite man har att säga till om.Skrattande

Sitter gärna på balkongen och lyssnar på ösregnet och de plötsliga smällarna. Våra katter bryr sig inte, det är bara spännande.

Hawknestgrove
0

Oh ja, bara jag  slipper bli av med min dator! 3 ggr har det hänt mig och snakca inte om åskskydd. Finns bara ett, så som vi bor. dra ur……

Gunlog
0

Men, Hawk, då… Stackars dig! 3 datorer?! Nästa gång det händer (tvi, tvi, tvi, det gör det inte) så köp en lap-top. Då kan du vara ute och "surfa på vågorna trots att åskan går!

Det var väl bra tänkt… Flört …eller?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Hawknestgrove
0

Gunlog, jag har en laptop också. MEn det hjälper föga, när jag inte har någon täckning för mobilt bredband här. i går fick jag dra ur tre gånger, allt som var.