Akut hjälp till Katten Gubben!
OBS! Denna tråd har genomgått en kraftig redigering då det förekommer spekulationer som inte är tillåtna enligt iFokus regelverk. // Lena - sajtvärd
Som ni förstår i ovanstående tråd, är det akut nu för Gubben. Han måste ha ett nytt hem, annars så tvingas Ladykatt att avliva kissen, då djurskyddsinspektören har hört av sig……
Här är uppgifter för den som vill bidra till Gubbens veterinärbehandling:
Svenska Huskattens Hjälpkonto**
**Swedbank clearing nummer: 8169-5 kontonummer: 983 416 153-2
"Svenska Huskatten"
Ligger som godkänd insamling. //Lena Sajtvärd
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Var finns han? Behöver han ett nytt hem för att liksom "gå under jorden" eller behöver det nya hemmet stå för vetkostnader av en ev. op? Bara så att jag vet när jag hör mig för.
Skulle Gubben kunna stanna hos Ladykatt om det akuta med tänderna blir löst?
//M-H

Detta låter mycket märkligt i mina öron. Vilken nitisk djurskyddsinspektör. Det kan möjligen inte vara veterinären som anmält?
#2 Ja det verkar som om det är hans tandstatus de hänger upp sig på om man läser den tidigare tråden.
Min kattveterinär i Kävlinge/Skåne tar mellan 4500-5000:- för en stor tandsanering.
F*n också, vi har ju knökafullt hemma med egna katter, stödkatter och har den senaste tiden tagit in många katter från polisens uppstallningshem.
#1 Kanske så kan Gubben bli KKS katt? Dock så har föreningen som alltid mycket kärvt ekonomiskt. Hur ser det ut med kassan på Huskatter. Skulle det kunna bli en ny godkänd insamling här?
Detta måste vi lösa!
ja detta är ju helt otroligt. Men de måste ju ha anmält från vetten då eller? Fattar inget ja..
Men inte ska Gubben dö nu när han har blivit hjälpt och varit med om så mycket. Finns det inga fler fonder att söka ur?
"Vad gäller tänderna så det är inte något akut så länge han visar inte tecken på att det gör ont och äter som vanligt", inlägg 36 i ts länk… så här sa ju veterinären till Ladykatt, gubbens matte, inte har du väl varit dit nå mer efter det eller? Jag tycker det är konstigt att de bara kan komma å säga att du måste inom 3 veckor ha operetat hans tänder när vet sa så där till dig då… Jag ställer mig mycket frågande om det verkligen får gå till så här. Du har ju gått efter rekomendationer från vetten. Tycker du ska ifrågasätta vem det är som har sagt det och ringa å höra med vetten igen om han har ändrat sin bedömning och vad han grundar den på när han så där sist..
För om det är akut med Gubben och han inte kan äta det är ju sånt som bara du kan veta…
ja för så länge han äter med god aptit, så är väl inte tänderna något akut? Verkar vara som om någon bara vill ha bort denna kisse. OK, LAdykatt har ju restriktioner, så där står vi oh hon kan ju INTE ha kissen permanent. Så är det bara. Så han behöver ju flytta oavsett. Sen får det väl kollas rent objektivt, om det verkligen ska satsas på en tandbehandling. Där får man faktiskt vara realistisk. Så länge han äter och mår gott, varför? OCh lilla HUskattens kassa är på ca 700 kr just nu.

Jag håller tummarna för att detta ska lösa sig.
kks kisse skulle han väll kunna bli som du skriver gulliver? Måste ju även vara bra mycket lättare att hitta nytt stödhem till honom med en förening som står bakom.. jag tänker på vet.kostnader, kan ju vara svårt att hitta någon som vill ta över en katt som antagligen kommer att kosta en hel del.. Men inte vet jag..
JA försök nu att hjälpa Ladykatt så gott det nu går. Numero Uno är ju att han får flytta. Då slipper LAdykatt stå där med kniven på strupen. OCh äter kissen och mår bra, varför ska han då trassla med en massa operationer? det hade jag aldrig gjort i det läget. För att skoja lite… kolla mitt flödesschema….

#8 Hm… vad hjälper en flyttning egentligen? Hur resonerar man inom Länsstyrelsen vid ett sådant förfarande? Det är väl så att Ladykatt har förfarandet på sig och hon i såfall måste kunna bevisa att katten i och med flytten även får den vård som erfordras. Kan inte tänka mig att de bara sväljer en flytt till någon annan utan att följa upp ärendet närmare - vart katten flyttar osv.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
ja jag vet inte…..Nu står vi där. inom 3 veckor måste gubben flyttas i allafall som jag fattar och sen tycker i alla fall jag, att en annan vet får kolla hur det står till med hans hälsa. i annat fall, så finns det ju bara en sak att göra, eller hur? OCh allt är väl ett bättre försök än det?

katten kanske smet? Ne, så kanske man inte kan göra.. Men Ladykatt kunde inte ha kvar honom oavsett? så i vilket fall så behöver han flytta, om jag inte har fattat det fel.. Vart finns katten?

#10 skickade mitt innan jag läste ditt. Så trög är jag inte:)
Nä det är lätt att svar går om varandra. Ocxh hur som helst, LAdykatt kan inte ha kissen hos sig oavsett. Så är det. Så vi har en både bildlig och bokstavlig deadline på tre veckor här.

#11 Har för mig att han finns i Växjö, någon får rätta mig om jag har fel!
Ja i de trakterna. En smålänning i alla fall. OCh transport brukar vi få ihop va?

skrv utanför växjö.
Ladycat, ring gunn, du har fått nr av mig innan, de har betalat vet vård åt andra katter på många tusen, så om hans prognos om han får tandpoeration ser bra ut så tror jag nog att de kan betala.
tyvärr verkar det inte finnas någon styrelse jusst nu att tala om på DV växjö,jag har mailat o frågat i gästboken utan att få svar,men jag vet att de lfessta sa upp sig i november tror jag det var, men jag tror att Gunn fortfarande är aktiv.
det enda råd jag kommer på nu,.
jag tycker det är märkligt med med anmälan om jag tolkat rätt att vetten sagt att hans tänder kan avvakta.
det enda jag kommer på nu, att bara flytta han utan vård kan bli dumt för då kanske nässta hem blir kontaktat av djurskyddsinspektörn i stället,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tack alla… ja, han äter med god aptit och har inte ont för det skulle jag märkt, vet inte vem anmälde men djurskyddsinspektör pratat med veterinären och de båda tycker att han lider… så det är just tänderna som är problemet och troligen bara flytta katten hjälper inte… han finns i Skruv i Småland (ligger mellan Emmaboda och Lessebo).
Jag skulle gärna behålla honom, men har en hyresvärd som är inte kattvänlig och ständiga problem med honom men Gubben får stanna här om inte någon annan kan ta över honom…
Sedan är det ju också hans öra som blöder då och då pga den polypen som bildas så den katten är inte i någon perfekt skick… fast örat blivit bättre men inte bra så denna problem också kvarstår…
och jag misstänker att Martdat har rätt att nu ska djurskyddet följa katten vad den än är…
han kan ju komma bort…….

iofs men skulle de tro mig om han plötsligt bara smet iväg? Eller han kan "bli påkörd" t.ex. men det jag inte förstår är att jag sa till inspektören att jag gjort vad jag kunnat för katten och att de kan gärna hämta honom och ta hand om honom själva då, men då fick jag till svar att i samma stund jag gav den hem och vård har jag tagit honom som egen katt så nu är han min och jag har ansvaret på mig som kattägare…
ja stackars dig och stackars Gubben. Plats finns således för den lille, men de kräver att han åtgärdas. MEn vad händer, om han får bedömning av en annan vet? För som du säger, kissen äter och år gott för övrigt och så ska han behöva dö?
Vad sa veterinären exakt om katten?? Om en veterinär anmäler till djurskyddsinspektör, gör dom det anonymt?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

nej jag tror inte att det var veterinären för vad jag förstod så det var djurskydsinspektör som kontaktade veterinären och fick veta att det var akut med tänderna… men den ursprungliga anmälan till djurskyddet var anonym…
men nu är det i alla fall ärende som djurskyddet är iblandad i och då är det inte så mycket att göra… jag ska ringa till vetten och event. till en annan vet så att man kan ha eventuellt en annan bedömning, men visst att han har dåliga tänder, det är ingen tvekan om det, bara att jag inte ser att han lider…
nu stänger jag för idag men återkommer imorgon…
Vem det än må vara som anmälde det hela och om det var någon som hade tillhörighet till denna sida kan den personen även nu läsa vad som skrivs och funderas på.
Bara en liten tanke.
//Pia

Tyvärr har jag svårt fatta detta!! Antingen har jag läst slarvigt,vet ej?? Men jag uppfattar det som att djurskyddsinspektören alls inte har sett katten utan enbart ringt och hotat att katten ska avlivas om den inte får tandvård??Har jag uppfattat det fel eller rätt???
Debattia

#25, precis så har jag med fattat det. Kan dom ens göra så? Fast inspektören hade ju pratat med veterinären visserligen, men ändå?

Fanns det inte någon djurskyddsinspektör här på forumet som var aktiv? Tänkte att man kunde höra med henne om det får gå till såhär?
Hur visste då djurskyddsinspektören namnet på veterinären samt att katten varit där ???
Debattia

vad jag fattade det som så var det någon anonym som anmält till inspektören som sedan kontaktat vterinär som sedan ringde och hotade.. hmm..

vet inte om namnet på veterinären är utskriven här på forumet, men att det är växjö djursjukhus. sen borde det väl räcka att veta namnet och ev. historia på katten?
Namnet stod väl på kvittona från Gubbens behandling som lagt ut som redovisning här på sajten.
//Pia
Veterinären har tystnadsplikt.Har han eller hon berättat i ett telefonsamtal har den gjort något den inte får göra.
Debattia

gäller det även om en djurskyddsinspektör ringer?
Hur kan veterinären veta att det inte är någon som utger sig för att vara inspektör ?
Debattia

dom kanske har sammarbetat ihop tidigare? Ne inte vet jag, men det låter bra märkligt.
#27 Jo det stämmer, mumin79 arbetar som djurskyddsinspektör.
--
Tycker också att det verkar väldigt underligt att djurskyddsinspektören bara ringde så där och ställde specifika krav. Mig veterligen brukar de alltid göra ett oanmält besök om de får in en anmälan. De måste ju först reda ut om det finns någon grund för anmälan. Tyvärr är det många som anmäler på ren djävulskap. Dessutom har Länstyrelsen sina egna veterinärer.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu lär jag väl få skit för det jag säger men jag gör det endå.
Katten har problem med både öron och tänder sedan flera månader tillbaka och det har fortvarande inte åtgärdats. Personligen så tycker jag jättesynd om Gubben för att han lider troligen av det och jag tycker att om man inte har råd med att behandla honom här och nu så är det bättre att han somnar in.
Har själv en katt med tandproblem och vet att att det gör djävulskt ont, trots att katten äter. För vad ska den göra? Den har ingen utväg, den äter trots att det gör ont. Gubben har säkerligen vant sig vid smärtan också..
Hur som helst så MÅSTE han behandlas NU eller somna in.
Tråkigt men sant!
p.s Bäst att säga det - det var inte jag som anmälde…

#37 Skit hoppas jag verkligen inte att du får! Tycker också att katten behöver behandling. Dock tycker jag att det skulle vara väldigt tråkigt om han skulle få somna in då han har kämpat sig igenom dessa månader, med gott mod verkar det som. usch, jag hoppas att nån rik djurvänn förbarmar sig över honom och kan betala hans veterinärvård.. Men en ny veterinär tycker jag vore på sin plats, så att han blir ordentligt utredd, och hur prognosen skulle se ut efter en ev. op.

# 37 du får inte skit för det du skrev för det är ju sant…
han har problem och kanske vant sig med det så att det inte märks något på honom. Jag önskar inget annat än att ge honom den behandling han behöver men tyvärr har inte råd med det. Jag också önskar att någon som har råd att ge honom den vård han behöver kunnat ta över Gubben och på så sätt gav honom bättre liv…
jag själv kan ge honom kärlek och kel men det räcker inte… men det tar emot att låta honom somna in för han är sådan goding och jag ville ge honom en chans till ett normalt liv…
Attans jag skrev i fel tråd.
Kom på en sak nu.
Kan inte Katthemmet Kompis´s veterinär hjälpa Gubben. Hon ska vara jätteduktig och snäll och tar "katthemspriser. Det är ju inte så långt från Skruv till Nybro. Veterinären är från Öland men kommer ofta till Kompis
Hör med dem

ok, tack för tipset, ska ringa dit och fråga…
Kan man inte söka bidrag för detta genom Chickas fond.Kanske någon från KKS kan hjälpa till och söka???
Debattia
Chikas betalar väl i efterskott.
Är det över huvud taget en djurinspektör som ringt? Låter konstigt att de bara ringer och inte tittar på katten.
Att ordna så att katten måste avlivas är knappast det bästa sättet att hjälpa.

Ja..jag har också funderat på detta med fonder, fick själv hjälp på såsätt med Felix, den första hittekatten som kom i min väg för flera år sedan..
Så svårt att veta smärtgränserna när det gäller djuren..tänk om man kunde fråga dom, så mycket lättare allt vore då..
Skulle verkligen vilja ha en bedömning på hur kass han verkligen är. För jag bedömer i min enfald saker så här.
KAtten äter, pinkar, skiter och tvättar sig utan problem. ÄR dessutom snäll och gosig och rar.Stämmer allt detta, Då kan man väl låta honom vara? OCh bara flytta så länge?
Det där med veterinärers prislistor varierar oerhört mycket. Det gäller i synnerhet tandbehandlingar. Som jag skrev i en tidigare tråd om Gubben tog inte vår veterinär i Göteborg mer än 1000-1500:- för en tandsanering med allt vad det innebar, medan Djursjukhuset Blå Stjärnan tog flera tusen. Hade inte #16 också tips om en prisvärd veterinär i omgivningarna. Det lönar sig definitivt att söka runt. Och tipset med Kompis veterinär tycker jag absolut bör undersökas vidare.
När det gäller djurskyddsinspektöernas rutiner kontaktar jag mumin79 via PM och ber henne ta en titt på den här tråden.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
HElt rätt, LEna, men nu rinner ju även tiden ut för LAdykatt rent tidsmässigt. Tre veckor från igår. det betyder, att kissen ska vara både borta från Ladykatt och åtgärdad den andra juni. Så jag röstar för, att kissen får flytta till någon först oavsett.
Tycker dock inte vi ska rusa iväg och dra några förhastade slutsatser om hur anmälan har gått till. Det kan vara precis vem som helst inklusive veterinären.
Jo, men NÅGON har ju uppmärksammat detta och vill LAdykatt och katten illa. Så mycket kan vi i alla fall räkna ut.
#50 Förvisso! Men som du också vet är iFokus helt öppet för vem som helst. Det behöver inte vara någon som är medlem eller känd av oss. Om nu anmälan är gjord efter vad som skrivits här. Det vet vi ju inte heller.
Jag skulle gärna vilja har kontaktuppgifterna till Djurskyddsinspektören som ringt, för att reda ut hur landet ligger. Ladycat kan du inte PM.a mig dessa uppgifter.
Jag tvivlar på att en veterinär anmäler anonymt: H*n måste väl ändå våga stå för sin åsikt.
Och jag hoppas att en djurinspektör inte kan sitta bakom sitt skrivbord med telefonluren i handen och avgöra om ett djur ska avlivas eller inte.
#52 Nej det vore ju fullständigt barockt om sådana saker enbart sköts via telefon.
Nä, nåt är väldigt konstigt i det här. För LAdykatt hade ju bestämt återbesdök för kissen.
Som sagt jag tycker inte vi ska spekulera över huvud taget. Nu gäller det istället att få fram kalla fakta vad som gäller i Gubbens fall.
Kan tala om för dig att vi har mellan 30.000 - 50.000 besök per vecka på sajten. Det är med andra ord betydligt flera än de som är aktiva här. ;)

#46 han äter, pinkar, bajsar, sover men tvättar sig inte… jag kammar honom varannan dag för att få pälsen snygg.
Men jag ser inte på honom att han lider. Han har dåliga tänder men verkar inte ha ont när han äter, eller visar det i alla fall inte… munnen ser inte fint ut i alla fall och visst att han skulle få det åtgärdad… sedan har han ju polyp i örat som ibland blöder så jag rengör det en gång i veckan med öronrengöring och det tycker han inte om, så det gör troligen ont, men bara man inte rör det örat så är det ok. Han kliar sig inte i det eller sånt…
#50 jag ska se om jag får fram det och PMar dig sedan, troligen på måndag för nu har vi fullt upp här med annat
Jag ska imorgon ringa både till Kompis och KKS och höra med dem om event hjälp med transport och rekommendation av någon bra och billig veterinär…
Återkommer med info när jag vet mera…
ja och när det gäller respengar, så har vi lilla Daisykassan!
Veterinär Satu på Öland är bra och inte jätte dyr, kanske är det hon Kompis anlitar..
Hoppas allt löser sig..

Satu är en av de veterinärer som vi anlitar. Hon kommer dock inte till Kompis, vi åker till henne.
Hon är riktigt bra och inte alls dyr jämfört med många andra veterinärer.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#58 Japp det är hon
Jag vet ingenting, men det verkar ju konstigt, hela alltet.
Det är bra, Lena, att du tar tag i det och kollar upp…
Hoppas att allt löser sig, och att det gör det snarast.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Ladycat, har du ens ringt gunn? elr är det bara för att det är djurensvänner du inte ringer? De har ju pengar och de brukar betala, de bara ringer till djursjukhuset att det ska faktureras till dem så åker du in med honom, .
och han blir inte deras katt för det, om det är det du är orolig för, de betalade snällt 5000 för vimsan, husse bara riingde o åkte direkt o la in henne, sen hämtade vi henne o DV tog fakruran, svårare än så behöver det inte vara,
Jag tror inte en djurskyddsinspektör ringer och ställer krav på att en katt ska avlivas utan att ha sett den. I så fall måste det vara tjänstefel.Tror heller inte på att veterinär anmäler anonymt. Tror heller inte att en vetrinär berättar i telefon då dom har tystnadsplikt,dom tar i så fall kontakt med berörd person.Annars måste det vara något jättekonstigt….
Hoppas katten får hjälp snart !
Debattia
Jag tycker inte vi ska skena iväg med en massa teorier om vem som ev. kan ha gjort anmälan. Hittekatter är som alla andra iFokus sajter en helt öppen sajt där vem som helst kan gå in och läsa. Vi har mellan 30.000 - 50.000 besök per vecka.
Vad jag däremot skulle vilja veta är hur det ligger till med handhavandet och tidsfristen. Man börjar ju undra om det har begåtts någon form av tjänstefel om inspekterören har agerat per telefon utifrån en anonym anmälan.
Är anmälan gjord anonym kommer vi aldrig få veta vem det är som har gjort den. Men det är inte det som är det viktigaste just nu utan att katten får den vård han behöver samt att få veta hur landet ligger med tidsfrister och annat.
#64 Håller med dig
Tråden heter hjälp till katten Gubben och det är det som den ska handla om!
Kom med konkreta tips , hjälp och åsikter när det gäller katten!

Håller med dig Lena att vem som har anmält är av mindre betydelse faktiskt. Alltså, nu är ju läget som det är och det är till att försöka göra det bästa möjliga som går för gubben nu. Bättre att lägga energin på gubben än på att luska i vem som har anmält.. Men det är ju min åsikt.

Kanske är jag trög, eller har missat infon. Men finns det några pengar som är avsedda till gubbens vet.vård? Alltså några insamlade pengar eller från fonder som blivit godkända?

Hör av mig bara en liten snabbis… har fått lite PM och nu skulle det finnas ca 4500 till Gubbens tandrensning så situation ser positivt nu…
Sedan också kanske Gubben kan få ett nytt hem…
Jag är oerhört tacksam och ni som vill eventuellt bidra så gör det, jag igen redovisar allt precis som vanligt…
Martdat… jag slarvat någonstans bort nummer till Gunn så det är därför jag inte ringt men om du kan vara snäll och pm:a mig det igen så ska jag ringa dit direkt på måndag…
Till slut bara att det är inte viktigt för mig vem har gjort anmälan och varför utan det viktiga är att Gubben får sina tänder fixade så att han slipper ha problem med dem…

Visst, glömde fråga, Engla - kan du PM:a mig nummret till den veterinären ni anlitar så att jag kan ringa henne direkt på måndag och höra med henne…
Nu säger jag godnatt
Nu är jag inte alls insatt i detta ärende men jag måste ändå skriva att jag tycker det är märkligt att man anser att det är elakt gjort av den som har anmält fallet.
Djur ska behandlas efter djurskyddslagens krav, om det nu gäller en ifokus-medlem eller inte. Ett djur som visar tecken på sjukdom (i detta fall dåliga tänder, en blödande polyp mm) ska behandlas av veterinär, att inte göra det är ett brott mot lagen.
Skulle någon härinne beskriva ett likadant fall där man undrar vad göra skulle alla skriva att katten omedelbart ska tas till veterinär. Nu verkar man vara mer upprörd över att någon har anmält detta till länsstyrelsen än att katten går med obehandlade åkommer i månader.
Jag förstår inte?

# 70 Du kan söka efter Skogsbykliniken på Eniro. Har inte numret i huvudet.
#71 Exakt mina tankar..
Om nu gubben blir åtgärdad i munnen och ev.kontroll över örat när han ändå blir sövd. Ska inte en polyp i örat kunna avlägsnas ??
Tänk på att ta kopior på åtgärd och skicka till länstyrelsen även till den tidigare veterinären.
Så bra att det kommit in lite slantar till Gubbens vet.vård.
Hoppas nu att han får den hjälp han behöver och slippa att avlivas, han verkar ju pigg och frisk för övrigt.
71.Håller med dig till 100 %.
Debattia

#71 om jag har hängt med rätt här, så enligt gammla tråden så har Gubben varit på växjö djursjukhus och där blivit genomgånngen av en veterinär,o samma veterinär ska ha sagt till Lady cat att hon kunde avvakta med tänderna, hoppas det klarnade lite.
#76 Så har jag också uppfattat händelseförloppet. När han hittades var det ju osäkert hur hans allmäntillstånd var, om han skulle klara narkosen. Örat som var det mest akuta behandlades först. Sedan togs det, vill jag minnas, prover för att försäkra sig om ev. smitta. Det provet var dock negativt. Tänderna behövde också åtgärdas men var inte lika akuta som det övriga.
Numret till Satu är 0485-38011
Tyvärr kan jag nummret efter alla rundor jag varit där..
#71 Det är bättre om du läser hela tråden och blir insatt, innan du gör ett sånt inlägg. Det har ju hela tiden varit meningen att Gubben ska till veterinären för tänderna. Det har fattats pengar, men nu har det ju kommit in en del.
Jag har erbjudit mig att ta hand om Gubben. Jag har bil och lättare att ta mig till veterinären. Eller så kanske Ladykatt vill fixa det själv, vi får se hur det blir. Han får i alla fall bo hos mig om det är ok för Ladykatt.
Jag bor i Stockholm ung 45 mil från Skruv. Blir det aktuellt så behövs transporthjälp. Sånt brukar ju lösa sig, eller hur
.
#79 Det låter ju väldigt bra om du kan ta hand om honom! Transporten brukar som sagt alltid lösa sig.

Kikar in bara en stund…
#78 tack för nummret… ska ringa dit direkt på måndag…
ja, veterinären ville sist vänta med tänderna ungerfär till nästa kontroll som är planerad i början av juni och då skulle bestämmas om tandsaneringen. Samma gäller örat skulle bestämmas det också… under tiden skulle jag försöka borsta hans mun och rengöra örat vilket jag gör… men inget blivit bättre tyvärr, när jag rengör så ser det fint i örat men sedan om ett par dagar är örat igen blodigt… munnen ser ungefär likadant som förut så jag tror att både behövs åtgärda om han ska vara helt ok…
så det är ingen ovilja från min sida att låta honom gå till veterinären och åtgärda hans problem, det är tyvärr brist på pengar som gör det omöjligt… nu ser det ljusare ut med de lovade bidragen så det skulle troligen räcka till något av det som behövs göra…
Jag vet inte om jag ska jaga billiga veterinärer eller om någon kan hjälpa med transporten till Stockholm och sedan Soso låter honom få behandling… men troligen då skulle djurskyddet kolla henne istället för mig… men jag är glad att Soso erbjöd sig att ta Gubben för då skulle lösa sig också mina problem med hyresvärden som tycker att 4 katter är för mycket… I fall att han flyttar till Stockholm till Soso så förstås allt som samlats på Svenska huskattens konto till Gubben överförs till henne…
Jag är nu upptagen över helgen men återkommer på måndag och kikar säkert in under helgen lite…

#79 Men du är en klippa Soso..toppen att du finns för missen..transporter brukar som sagt ordna sig till slut:-))
Underbart. OCh som sagt #71, ingen har sagt att katten INTE ska få vetvård. det var ju bestämt med återbesök för länge sen och vi skulle avvakta nu tills dess. Det hela hängde ju på, om det fanns pengar till nödvändiga åtgärder, fanns det inte det, så var det ju avlivning som gällde i alla fall, för varken Ladykatt eller någon annan här som varit med och skramlat vill ju att katten ska lida. MEn om det är så, att katten INTE lider? Då skulle man ju i så fall kunnat invänta pengar utan att avliva. Verkar ju helt toppenfantastiskt som det kommer att lösa sig nu. Katten får vård och får flytta. Då är ju allt frid och fröjd.
#81 "så det är ingen ovilja från min sida att låta honom gå till veterinären och åtgärda hans problem, det är tyvärr brist på pengar som gör det omöjligt… "
Jag tror inte heller det är ovilja. Lagstiftingen tar dock ingen hänsyn till djurägarens ekonomiska situation, vilket är bra. Annars skulle det skiljas mellan djur som behöver veterinärvård och där ägaren har råd och där ägaren inte har råd. Lagen är utformad med djuren i tanke. De ska skyddas mot onödigt lidande oavsett ägarens ekonomiska situation.
Det jag inte förstår i detta ärende är att helt plötsligt verkar veterinären ha vänt sin åsikt. Veterinären sa innan att tänderna kunde vänta tills nästa kontroll som är inbokad men den påstådda inspektören sa i telefon att enligt veterinär lider katten och behöver vård.
Tror inte det är någon inspektör som ringt utan den som ringt i så fall borde få sig en knäpp på näsan så fram med numret så kan Lena ta reda på vem personen är och prata med vederbörande. Då borde man lättare kunna samla ihop de pengar som behövs och det behöver inte kännas som om paniken knackar på dörren
//Pia
Men snälla, om du följer tråden tidigare, så ser du att katten ska tillbaka på kontroll i början på juni. MEn det är klart, om du tycker att det är bättre att vi här inne godkänner att katten avlivas på studs, så är ju inte det svårt. Eller låna Ladykatt pengar till omedelbar vetvård. Vilket i skrivande stund inte är akut. Om en katt som sagt äter, kissar, bajsar och är på bra humör och rör sig, så kan han väl få lite lugn och ro? Det är ju skillnad på denna katt och balkongkatten.
Gunilla du menar väl inte mig
//Pia
Känner inte djurhållaren och inte heller dennas bakgrund. Djurhållaren skriver ju själv att hon anser katten måste få veterinärvård men att det inte finns pengar till det. Det reagerar jag på, inget annat.
Ladykatt, det gör absolut ingenting om djurskyddet kollar mig. Man borde nog tom meddela "din" inspektör att han flyttar och till vem. Sen kan hon/han ringa mig eller länsstyrelssen här i Stockholm som kontaktar mig, så ska de få namnet på veterinären som jag i så fall kommer att åka till.
Nix Puma,definitivt inte dig….Vi skrev om varandra. Du tänker som jag. Soso, puss på dig……Håll nu kontakt med Lady, så hoppas vi att det fixar sig. För övrigt Puma, det du skriver är ju precis det som jag tänker.
Så skönt att det verkar ordna sig för denna kissen då!! Du är en pärla Soso!!
Jag blir heller inte riktigt klok på hur sjuk han är den här lilla gubben? Hoppas han nu får en transport till Sthl…
Debattia
#85 Ja jag skulle hemskt gärna vilja ha telefonumret till den så kallade inspektören och höra vad vederbörande egentligen menar och tänker med sitt agerande.
Alla anmälningar är väl offentliga…
Debattia

Gubben ser så välmående ut, kompisar vid matbordet fungerar oxå, hoppas han får hjälp med sin "bissingar" snart och allt blir frid och fröjd.

Gubben var en riktigt myspropp kan jag lova.
Han var nog en gammal slagskämpe med lite flkiga öron lite gamla ärr på nos och på övriga kroppen det märkte man när man klappade honom.
men ack så kelen och orädd.
Här har han krypit upp i min gubbes famn efter att ha varit först hos Lady-Katt och avslutade sedan kvällen i mitt knä.
Nalle

Jag hoppas vid Gud att Gubben kommer iväg till Stockholm. Vi pratade om detta igår. Birgitta på KKs åker ju ofta dit och Lady-Katt känner henne sen tidigare.
Soso Förbered dig på mycket kel.
Och Lady-Katt Kram till dig.
Nalle
#92 Det är bara att ringa lst och fråga så får man alla uppgifter om anmälningar/ärenden.
Varför syddes inte såret ihop?Minnet är bra men kort ni vet..förstår inte hur ett sår ska kunna läka enbart med tvättning,katten lär ju "behandla" såret själv också.

Nej Nordann såret måste åtgärdas inifrån.
Ett sånt sår läker inte annars.
Nalle

Tack Vilda-Hilda för trevlig besök och alla fina bilder av Gubben… och du som såg honom både äta och hur han är så jag hoppas att du håller med mig att han inte visar några tecken på att han har ont och lider…
#92 Själva polypen sitter inuti örat och man kan skrapa bort den, men den tyvärr bildas där igen så för att vara helt av med det krävs operation där dom tar bort själva roten till den… och det är enligt mig mer akut än tandrensning för örat stör honom… tänderna verkar inte göra det trotts att de är i dåligt skick…
Jag ska försöka få tag på Birgitta på KKS på måndag och fråga om hon kan hjälpa med transporten, samt försöker hitta djurskyddsinspektören och meddelar att Gubben fått nytt hem i Stockholm och att han får också behandling där… för är det ok för Soso så är det bättre att han flyttar så snabbt som möjligt och sedan jag bara överför pengarna från Husis konto till hennes… hon skulle ju på måndag fråga sin vet hur mycket det skulle kosta så sedan kan vi utgå ifrån det…
Nu är jag borta igen…
Läste igenom allt igen och undrar hur veterinären först kan säga att det är ok att vänta med örat och tänderna,sedan plötsligt tycka att det måste åtgärdas akut innan återbesök är inplanerat…Får lust att kolla upp detta,så här ska det inte gå till varken hos veterinär eller länsstyrelse.
Ååhh, vad roligt att se bilder på Gubben!!
Han är välkommen hit så fort det bara går!
Kul få se kort på honom !Fick genast en klarare bild av hans hälsotillstånd .
Debattia

Grattis Soso till en fin katt!
Jag skickade en slant till hans konto efter vårt samtal!
Tack Anen27!

Lovar dig Soso EN RIKTIG MYSPROPP.
Nej Lady-Katt han led inte han fick kärlek o mådde gott, gott.
Kramisar Nalle
Nalle
Jag har blivit tipsad om denna tråd, om en anmälning mot Ladykatt. Vad jag kan se i tråden så spekuleras det väldigt mycket om det möjligtvis kunde vara samma person, dvs jag, eftersom jag hade synpunkter i den ursprungliga tråden.
Jag har inte varit närvarande på Hittekatter sedan jag avslutade mitt sista lotteri här på sajten. I tråden där jag delade ut de tre priser, så berättade jag också om att jag inte längre skulle vara medlem härinne. Och sedan dess har jag inte haft någon kontakt med denna sajt.
Jag skrev för några dagar sedan till sajtvärden om att jag upplevde det som obehagligt eftersom jag kände att det fanns en misstanke mot mig.
Visst, jag bråkade i första tråden, men därifrån är det väldigt långt till att jag skulle ha ringt upp någon veterinär eller djurskydd i Växjö. Det är alltså INTE jag som ringt.
Hälsningar
#98 Det var trevliga bilder på Gubben och hans kompisar. Verkar som sagt vara en riktig myskisse och matlusten är det beviserligen inget fel på.
#103 Håller med dig om att det låter helskumt!

Lille gubben kommer att dra vidare mot Stockholm o jag skulle också varit ledsen över att släppa en sån Go katt som han vidare. För det var han verkligen. men Nöden har ju ingen lag.
Visst blev bilderna bra ?
Lasse är nog Lite lessen att vi inte är hemma och kan ta hand om denna lille Mannen.
Kram
Lady- Katt
Nalle.

Lady-Katt är en riktig kattvän och vill sina djur det bästa . Det märkte vi väldigt tydligt när vi var där.
Jag har träffat Lady-Katt jag har sett Gubben.
Lady-Katt har ett hjärta av guld tyvärr hjälper det inte alltid.
Men Gubben är en Sockerkatt och hade vi kunnat så skulle han varit välkommen hem till oss.
Nalle
Jo jag förstod att jag var utpekad och det var därför jag skrev inlägget ovan.
Så med dessa rader önskar jag av hela mitt hjärta att katten omgående kommer till veterinär och sedan till sin nya ägare, eller om det blir tvärtom - bara det blir rätt på slutet.
Jag kommer inte heller gå in och läsa här, så om någon vill mig något så skriv pm!
Adjö

Vad härligt att Gubben har fått ett hem!
Fungerade han inte ihop med dina andra två katter? Jag vet att du hade en gammal katt när Maritha var hos dig. Har du kvar den missen? 
Toppen Hilda att du som utomstående har gjort ett besök även som vän! Underbart för oss alla, att få höra om pojken…..
Anser fortfarande att Lena ska få numret till den som ringde och möjligen utgav sig för att vara inspektör.
//Pia
Jag tycker det är mycket beklagligt med utvecklingen i den här tråden. Den här typen av spekulationer om vem som gjort anmälan hör inte hemma i en öppen tråd på iFokus. Det bryter mot skrivreglerna.
Jag ber alla berörda att sluta med dessa diskussioner, insinuationer och spekulationer. Trätomålen får ni ta via PM. Jag kommer nu att rensa i tråden och ta bort allt som har med detta att göra.
Senare i veckan kommer jag även att kontakta Länstyrelsen i Kalmar för att reda ut hur det förhåller sig med anmälan. Vi behöver helt enkelt ha kalla fakta på bordet.
#118 Då avstår jag att kontakta lst,det räcker om en tar reda på fakta.Visst redovisar du det här sedan?
Är det bestämt att Gubben flyttar?När kommer han till veterinär och får tänder och örat åtgärdade?Jag läste journalerna igen och där stod: 25/3 "diagnos kastration + öronskabb + symptom på tumörsjukdom" och "instruktioner hem på behandling med droppar" och "tycker att vi kan se hur han mår närmaste månaden om han fortfarande är pigg i så fall fixa tänderna" 8/4 "diagnos öronskabb" och "höger öra nybildning polyp i örat och kraftig CD + gingivit" och "borde munsaneras"

Trodde han hade en polyp i örat men vad är det för stort sår han har nedanför örat, ser även ut som sår på nosen.

Vilka fina bilder…och man ser ju klart o tydligt vilket gosknippe han är Gubben…fina missen…

Hoppas allt löser sig för denna söte!
ja jag har gjort en ny tråd för transporthjälp!
#119 Ju snabbare vi kan få transporthjälp, desto snabbare kommer Gubben till veterinär.
ja och du har kontakt med LAdykatt?
#125 Jag har skickat pm.

Ja, då har jag läst här och jag återkommer imorgon när jag ska ringa till veterinären, bland annat och frågar varför först skulle jag avvakta och borsta munnen och sedan var det nu akut trotts att jag inte ser någon försämring… men visst, han behöver vård, det är ingen tvekan om det… angående anmälan tar jag det privat med Lena…
Jag är tacksam för att Gubben fick ett hem och hoppas att vi hittar någon hjälp med transporten…
Men en sak måste jag skriva… att om jag skulle vara i samma situation någon gång igen att jag hittar en katt som jag tycker synd om, så tar jag inte hem den och vänder ryggen, för trotts att jag har redovisat allt så känns det att jag är misstänkt hela tiden för något och det känns inte så bra… det enda jag ville var att med eran hjälp rädda denna kisse och ge honom bättre liv…
Nu ska han förhoppningsvis flytta snart till Soso och jag är glad för det…
#127 Och hjälp har du ju både fått och får fortfarande. Eller hur! ;) Misstänkt? Det finns väl ingen anledning att du ska behöva känna dig misstänkt. Får vi nu bara reda ut det här med anmälan, hur det ligger till med den blir ju allt i sin ordning även på den fronten. Ser fram emot ett PM med kontaktuppgifterna till inspektören. :)
En sak jag inte hittat nånstans och undrar är - har någon anmält katten upphittad?annonserat och/eller satt upp lappar och sökt ägaren?
Varför jag undrar är för att det är det allra första jag själv alltid gör när jag tar hand om en katt.Om det inte är gjort kan det ändå vara på sin plats att göra det nu innan katten flyttas långt bort.
Det är gjort för länge sedan. Denna kisse togs ju omhand för hemskt länge sen, i mars månad. Okastrerad och efterlyst på alla sätt och vis.
Veterinären jag har träffat idag och visat Gubbens journal för, är så snäll att han opererar både tänder och öra för de pengar som har samlats in till Gubben
.
Så fort jag vet när han kommer hit, ska jag ringa och beställa tid.
soso, ta kontakt med Mison!
Underbart soso, all heder till dig och veterinären som ställer upp.
//Pia
Mycket bra!!!Hoppas någon kan köra den här sträckan.Nu är det bara transport som saknas för lilla gubben!!!!
Debattia
soso, underbart!
Och du verkar få en riktig fin katt:)
Hoppas allt blir bra nu för Gubben!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

låter jättebar det här! vad go du är sosso som tar dig ann honom

Soso har tagit kontakt med Mison
, och jag hälsar att jag kan åka ner och hämta gubbe-stubbe på lördag, om ni inte löser det på annat sätt.
Jag kan ju inte numer på vardagarna, som jag kunde förut. Men om misse kan vänta till lördag, så ska jag se till att han får bli 08-a
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Skönt att det faktiskt finns sådana människor som er också, soso, Mison och alla andra inblandade.

underbart underbart av er alla änglar…. håller tummarna nu att transporten kan ske o att gubben får den vård han behöver o sen kan få vara prins hos soso…. puss på er alla…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

ja, inte mäj emot… men som sagt.. jag kan inte förrän på lördag

Men underbart Mison… Gubben väntar på dig… vad glad jag är.
Jag ska PM:a dig mitt telefonnr så att vi kan planera då…
Ladykatt, jag beundrar dig för att du ställt upp så för gubben…
All eloge till dig!
…och alla andra som samarbetat så att han nu får nytt hem…

okidok, då höres vi…
#131 Kanonbra Soso! Härligt med sådana veterinärer. Precis vad vi behöver för våra hittekatter!

Härligt att det verkar lösa sig för Gubben. Tack soso för att du ställer upp och ros till din veterinär som rättade prislappen efter tillgångarna. Det är inte vanligt.
Mison - behöver du ett bidrag till
bensinpeng så hör du av dig till mig, Daisy-kassan har några kronor kvar än så länge
Helt underbart är detta, jag blir så rörd för alla vänliga människor som verkligen ställer upp och för veterinären som gör detta mot denna penning han får. verkligen lycka 
å Soso som hjäper å ger missen ett nytt hem å Ladykatt som har funnits där för han ni är guld värda allihop kärlek till ER
Jag har hjälp hemlösa katter förut, men Hittekatter i Fokus har verkligen gjort att jag har fått upp ögonen för hur hemlösa katter lider, och vilket jättejobb alla ni djurvänner gör som försöker hjälpa och lindra.
Jag hade ingen aning om forl och fiv och allt vad det heter. Så alla ni eldsjälar har verkligen öppnat mina ögon och jag är bara glad över att kunna göra en liten insats som kanske blir en stor skillnad för en Gubbe med öron- och munproblem.
Veterinären finns på Hagsätra Veterinärklinik. Inget gulle-gull där inte, rakt på sak, klara besked, lite fåordig men vänlig och jag tror han är riktigt godhjärtad. Jag vet att flera föreningar (hundar från Spanien och andra länder) anlitar honom. Så han är guld värd!

Guld värd till dig Soso och lycka till du gosige gubbe med ditt framtida och förhoppningsvis friska liv, det är du värd.
Undrar var han tidigare bott, han är ju tam och önskar den som haft honom innan kunde få reda på vad denna stackars katt har fått utstå

#131 Vilken toppenveterinär…skönt med sådana människor som ställer upp! Mison..tack för att du tar missen med dej..så skönt att det ser ut att ordna sig till det bästa nu för Gubben!

Visst, bidrag till bensinen är aldrig fel. Ska jag pm:a dig, eller minns du mina siffror ändå??

#145 Jag har dina uppgifter. Skall kolla lite i kassakistan och se vad som kan bidragas med (Det blir nog inte för en full resa t.o.r men en bit på väg i allafall)

Då tackar jag o bockar även denna gång. Precis som du säger, det är en bit på väg…
OJ!!!!!! Allt är fixat då? Då vill jag be alla snällisar, kanske även lilla HUSkattskassan, att om det går, sträcka en slant till kära Mison som åker ända från Arboga till Skruf och till Stockholm och hem igen! Jisses, vilken resa!

Jajemen… På fredag em bär det av, med trevligt sällskap av frivillig lillasyster…
Hämtar Gubben på Lördag morgon, för färd mot Stockholm…
OBS!! Hoppas på regn!!!
F***n vad jag gillar dig!

om det är MIG du syftar på, så ME LIKE YOU TOO!!!
är det inte mig du syftar på, så skit, samma…jag tar åt mig ändå
haHA KLART SOM FASEN ATT DET ÄR DIG JAG MENAR, TJOCKHUVE!

muhaaaa!!!!!
men för att få vara lite OT!! jag diggar DIG mest av allt!!! Aldrig har jag varit med om en människa som är så stabil och omtänksam!!
Ditt stora engagemang för alla hittisar är häpnadsväckande!! Stadiga månadsslantar hit och dit till "ställen" som ligger dig varmt om hjärtat, och dessutom utöver det, allt annat…
Tradera m.m.m.m.m.m. för att inte tala om ett redigt bollplank och stöttepelare härinne…
Snacka om TANT med fötterna stadigt i marken!!! När jag blir stor, vill jag bli som DU!!!!
jaha där fick jag igen för tjockhuve, hahaha! tant…. mutter, mutter….

Härligt, Underbart.

Grattis till alla inblandade Gubben, Soso, Lady-Katt och Mison som får köra honom (fast det blev ju rätt långt det)
Hoppas att nån dyker upp som kan ta honom en liten bit åt dig det är ju ändå några dagar kvar.
Nalle

nemas problemas.. jag är van att köra långt…lillasyster följer ju dessutom med som sångsällskap…
ja över 90 mil….

yepp, det är väl gjort på en kvart… eller två…
Ni alla är värd alla blommor som finns!!!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Gulle dig, Alexej!

Hihi… jag behöver inte alla blommor…Men har alltid önskat mig 1 svart ros. Har hört att det ska finnas nånstans…
Blåa finns!

men jag vill ha svart… har hört att det ska finnas… i alla fall i Frankrike… kanske har jag råd att åka dit när jag blir gammal
Jag har faktiskt en svart ros intatuerad på armen…

Måste den vara levandes´?
Annars kan vi nog fixa en hög till dig.
Nalle

o jag har pmat att jag lånar ut soffan så damerna slipper köra nonstopp, ska bli kul. om de vågar, 
haha bara du inet lånar ut din fina fotölj!

ska bli extremt kul att träffa dig Martdat, och Tack, för att du tar emot oss!!
Levande ros?? Nej, appselut inte! Hemma hos mig dör alla blommor ändå, så får jag tag på en levande, så torkar jag den omedelbums i alla fall. Men bara tanken att jag äntligen fått tag på en vore jätteskön.. Har önskat mig en sån sen jag var jättejätteliten…

#171 den kan de få med sig,, GRATIS!!!!!

våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#173…hmmm… tror inte bilen rymmer en fåtölj… kanske om systeryster sitter på taket…
Hittade en svart ros:)
mer…

ååååååå tänk så fint!!
Ursnygga….
Så bra att det även har löst sig med transport nu! :)
I brist på svarta rosor skickar jag röda till alla som hjälper lilla Gubben !

Debattia
Lite OT på tal om svarta rosor så finns det inga som är helt svarta, däremot mycket mörkt röda så att de nästan ser svarta ut i visst ljus. Sorten heter Black Jade. Ibland färgas rosor med sprayfärg.

jag har faktiskt hört, att det ska finnas svarta.. dock i frankrike eller nåt
men, jag är ju ett generalpucko… kom precis på att jag småkänner en florist… jag ska baske mig fråga henne…hon borde ju veta om det finns över huvud taget..
#183 Svaret i #182 kommer dels från en florist dels från en trädgårdspecialist. Du tänker troligen på den mycket mörkt röda sorten. Sedan kan man få vilken färg som helst genom att spraya dem med särskild färg för växter. Gäller de blå rosorna.
Väldigt OT nu:)
Svarta rosor finns inte, för svarta rosor skulle inte kunna reflektera solljuset och skulle då brännas sönder.
Rosorna under #177 kallas för Black Baccara. Innan fanns Black Beauty och Black Magic. Färgen är mörkviolet-brun och är den som ser mest svart ut.

Oj vad bra det känns att mitt lilla bidrag som jag skickade, å alla andras, blev ett litet överskott som den underbare veterinären nöjde sig med för operation.
Lycka till Gubben!
Gubben ska opereras på onsdag kl 10. Jag kommer att påminna igen så att alla kan hålla tummarna!
#187 Toppen att du har fått tid till operation och allt. Då kommer vi hålla tummarna hårt för Gubben.

Skriver in det datumet i almanackan så att vi inte glömmer här hemma.
Nalle

kommer att hålla hårt i tummarna här! Så bra att han fått tiden för operationen..lille Gubben..
Har läst nu under flera dagar och säger bara. WOW vilka människor ni är. Vilken sammanslutning. Tänk om alla missar fick en chans att möta sånna som er.
Håller tummar och tassar här för Gubben på Onsdag.
ja och Lady lås in den lille bak dubbla låt tills på lördag nU!

Debattia
Härligt att Gubben blir opererad snart.Håller tummarna för att allt ska gå bra!
Nu är den stora dagen inne för Gubbens resa till nya matten Soso! Håller tummarna att allt går bra både för chauförer och lilla Gubben. Ni får berätta för oss sedan hur det hela har avlöpt.
men hoppas nu allt går bra :)
…håller tummarna för att systrarna har en trevlig färd med gubben. De kan ju alltid spela Aristocats´ musik i cd:n…

Håller tummarna..att allt går bra..och att resan blir trevlig för Gubben o chaufförerna!

Gubben är hämtad och påväg mot sitt nya hem nu,
#199 Vad bra att resan har börjat. :)
Gubben är framme!
Allt har gått bra. Mina hundar skrämde honom naturligtvis, så han har ännu inte vågat sig ur transportburen. Han är ensam i köket nu med en matskål utanför buren. Det kommer at ta tid! Han dräglar en hel del.
Stackars liten gubbe, han är åksjuk och yr i skallen.
Men han är framme nu och bra är det.
#201 Så bra att resan är avklarad nu och att Gubben har landat i trygghet hemma hos dig! Jag föreslår att vi låser den här tråden då den börjat bli så lång och trög. Öppnar en ny där du kan rapportera om hur allt fortlöper med Gubben.
#203 Ok
Här är länken till den nya tråden om Gubben. Låser nu den här tråden och hänvisar till den nya.