3:e omgången katter från polisen
Igår kväll hämtade jag en liten hankatt Tjabo och en liten dräktig tös Divine hos min Medarbetare där katterna lämnats tidigare på dagen.
Tjabo är en urtjusig svartsilvertabby kille runt året gammal. Okastrerad och jättekelig.
Divine är en ursöt svartsköldpadda. Tror inte att hon är så gammal heller. Tjock om magen med stora spända tuttar. Ska titta mer noga på henne i helgen.
Båda var ganska så magra men det ska det rådas bot på nu med näringsrik mat
. Avmaskas ska de också och Tjabo ska kastreras, ID-märkas och vaccineras snarast.
Har inte så stor erfarenhet av dräktiga honkatter. Min första katts hemlösa mamma födde sina ungar i min säng 1978. Dock så finns min kattveterinär på bekvämt avstånd och möjligen så kan jag störa henne även när hon inte har sin mottagning öppen.
Bilder kommer.

Puttar. Var det ingen som var intresserad av de nya gullnosarna från polisen?
Vart finns dom? Är det stödhem eller permanent du behöver främst?
Vänliga hälsningar
Cindy

#2 Hej Cindy!
Det var väl främst för att få lite uppmuntran
som jag puttade upp. Både Tjabo och Divine behöver permanent hem eller stödhem. Divine efter att hennes ungar förhoppningsvis har flyttat till nya goda hem och hon har blivit kastrerad.
Tjabo ska förresten kastreras, ID-märkas och vaccineras nu på onsdag.
Oh, f'låt, det är klart att du ska ha uppmuntran för att du tar hand om pälsklingarna!!! 
Behöver du tips om mamma katt så pip till!
Jag undrade mest vart dom fanns, eftersom iaf mitt personliga intresse är grovt begränsat av geografi.
Vänliga hälsningar
Cindy

Man har ju jobbat idag, men klart du får all uppskattning för att du tagit hand om dom, och bilder vill man alltid se.

blir alltid lika glad när kissar får komma in, o lika ledsen för att någon en gång i tiden struntat i dem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Kram för dig:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tack alla! Bilder kommer snart.

Så fint att de fick komma till dig och att honan får föda inomhus
Hoppas det dyker upp ett stöd- eller permanenthem så småningom
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
putti putti
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Jättebra att dessa katter fått tak över huvudet. Tjabo låter gulligt. Hade ett marsvin som hette det när jag var tonåring.
När det gäller den dräktiga honkatten behöver hon äta kattungemat under tiden hon är dräktig och diar. Var dock försiktig vid övergången till sådant foder då det är ett mycket kraftigt foder som magen brukar reagera på.
Gör iordning en bolåda som står mörkt och är täckt på sidorna. En flyttlåda brukar fungera kanonbra. Man skär bara ut som ett hål i överkanten och täcker lådan med flera lager tidningspapper.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#11 Tack Lena. Hon får RC Babycat torrfoder och Kitten blötmat. Vi har gjort i ordning ett bo till henne också.
Varje gång jag går in till henne så frågar jag när bebisarna kommer. Hon tycker nog att jag är väldigt tjatig
.
Så fina båda är! Är Divine trygg eller skygg? Lycka till med ungarna, när de nu anländer.
Medarbetare Hittekatter iFokus

#19 Båda är tama och superkeliga. Tack! Jag är sååååå nyfiken på bebisarna
.
Spännade med små bebisar när det var så länge sedan senast! Jag håller tummarna och väntar spänt på bebis-bilder. 

#21 Kan knappt bärga mig. Jag brukar förutom att fråga när bebisarna kommer fråga Divine hur många det finns i magen. Det vill hon inte heller svara på
.
så söta:) Dock är Tjabo inte silver, han är klassiskt bruntabbyvit. Kan inte se något silver på de bilder du lagt ut.
#22 Ja, visst är det så spännande att man nästan spricker?
Känner du mycket rörelser i magen ännu?

Näe nu börjar jag bli orolig för Divine. Måndag för två veckor sedan så var vi hos veterinär för att få en bedömning av hur långt gången hon var (dock inte ultraljud).
Veterinären bedömde att det var ca en vecka kvar och absolut max två veckor. På måndag är det två veckor och det händer knappt någonting. Tuttarna som var spända och "fulla" när hon kom är nu tunna och "sladdriga". Hon är stor och spänd men lugn och äter som vanligt.
Men efter att ha följt flera trådar här inne där man väntat och väntat så är jag kanske överdrivet orolig?
#23 Han är i varje fall silvertickad på de ljusare partierna på kropp och svans.
Jag vill mana till lugn. Känner du sparkar? Har magen "fallit ner" än?Så länge hon äter, är som vanligt och inte har konstiga flytningar skulle jag bara avvakta. 

#26 Vid några tillfällen har jag känt små sparkar annars så är hennes mage tämligen lugn. Magen har inte sjunkit och inga flytningar.
Pust och suck, jag vill att bebisarna kommer nu
.
Då har du troligtvis några dagar till på dig att vänta… och visst är väntan lååång! 
#25 det kallas rufism, är inget silver utan något som många mönstrade katter har:)

Nämen! Det här hade jag ju missat! Hoppas det går bra med bebbarna även här…

#29 Hihi, jag har visst min egen kattgenetik verkar det som
. Svårt det där och vet inte om jag har ork att sätta mig in i termen rufism. Polygenetiskt och bestämmer något med brun färg? Nä det begriper jag inte.
Tjusig är han i vilket fall som
.

Tjockis redan för 2 veckor sedan. Hur många månde det bliva då
#31 det är en hel djungel och det tog mig flera år att begripa allt;)

#33 Det låter ju riktigt uppmuntrande
. Jag är sådan att jag måste gå riktigt på djupet för att förstå. Emma har du någon lämplig litteratur eller länk att föreslå?
Ska vi köra vadslagning om hur många småpluttar Divine får också?
Kan ta lite nya bilder idag och lägga in så ni får en aktuell bild på magen.

Vid halvtvå-tiden kom sambon och sa att Divine ändrat beteende. Oerhört kelig, orolig, gick in och ut i bolådan, la sig där ibland och spann högt. Gick ut igen och gnällde lite för matte.
Kl 16.02 kom första ungen som är röd vikt 85 g (96 g efter ngra timmar).
Kl 16.59 kom nr 2 lite ljusare röd med vitt vikt 106 g.
KL 17.55 kom tredje en svart liten lakritskola vikt 100 g.
Kl 17.59 kom fjärde och sista en svartsköldpadda vikt 94 g.
Divine avnavlade bara två av dem så vi fick hjälpa till med sytråd.
Ettan hade oturen att bli blöt igen när nr 3 och 4 kom i rask takt.
Men nu är alla torra och fina och har hittat var sin bra tutte.
Bilder på de små underverken kommer imorgon.

Det var väl bra att magbilderna inte hanns med, det är lite mysigare med bebisbilder
Grattis till bebbarna, skönt att du slapp vänta så länge ändå..! 

GRATTIS, när det händer så händer det fort. Väntar på foton på underverken.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Grattis till bebbarna och den duktiga mamman 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alla mår bara bra och ökar i vikt.
Tjabo har förresten haft en intressent på besök idag och det känns att det kommer att bli bra. Han kommer att få en lite yngre tjejkompis i sitt nya hem.
Vilka små söta knastar!! Det var raskt marscherat. Grattis.

Tack Josefa!
En fråga: Hur länge har mammakatt avslag? Såg ett antal små bloddroppar på golvet imorse.
Divine har imorse flyttat ungarna till den lilla fyrkantiga boxen längst ner på klösträdet. Jättesvårt för mig som reumatiker med dåliga knän och proteser i båda höftlederna att komma åt dem för vägning mm nu.

Puttar lite för att få svar på min fråga samt att fler får se de små pluttarna.

Vilka söta små kissebebisar det blev! :)

Så söta 

Tack! De är ännu sötare i verkligheten. Ska snart ta lite nya bilder och uppdatera tråden med.

.. och ännu sötare blir dom när dom öppnar ögonen och börjar stapla runt lite:)

#52 Ja precis så är det
. Pluttenosar
.

Gahhhhhh… kan ingen ta bort dessa fruktansvärt livsfarliga bilder……..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi vill inte se…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....