Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 4933 ggr
chigak
0

Rastgård till stödisarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon ska vi bygga en rastgård som våra stödisar ska få bo i under sommaren. Den blir 4x4 meter och 2 meter hög. Halva taket blir täkt och resten nät. Sen ska de få ett vattentätt hus med separata krypin där de alltid kan vara varma och torra. Jag tror de kommer gilla det, framför allt Mita för hon är så missnöjd med att vara i ett rum bara. Men det funkar verkligen inte att ha henne med våra så har inte haft något val.

Så nu hoppas jag på fint väder så vi slipper förfrysa när vi byggerGlad

Så här har jag tänkt mig att det ska bli…

chigak
0

Jag ska bygga krypinet idag tänkte jag men jag funderar på hur stora de ska vara. Tanken är att det ska finnas ett krypin per katt men att det ska gå för de att ligga två i om de vill det. Är en kubformad med 50cm sida tillräckligt? Nån som har tips?

Jag kommer att bygga de med innerväggar och lägga riktig isolering mellan ytter och innervägg så de får det varmt och gott även när det blåser kallt.

Hawknestgrove
0

Sån lyx!!!!! MEn hade jag varit du, så hade jag nog lyxat till det med  två dasslådor!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

chigak
0

Ja de blir 2 dass. Skissen är bara en grund för att ha något att gå efter i byggandet. =)

Men tror du det blir bra med 50cm kuber till krypinen?

Hawknestgrove
0

Tror att det är fullt tillräckligt, nästan för stort… Katter vill ju ligga trångt. Gör en som är 35x35 också, så får du se att de troligen vill vara i den pyttelilla….

chigak
0

ok, då vet jag, tack!

grundig
0

man kan kolla på lådorna under klösträden , dom är 30*30 ca på dom billigare modellerna iaf

Hawknestgrove
0

och som sagt, se så poppis….

Hawknestgrove
0

på håll…..

chigak
0

Ja det får nog bli ganska små krypin. Tar lite paus nu för jösses vad jobbigt det är att skjuta fast nätet med häftpistolen, min hand protesterar efter ett tag.

Men jag är så ivrig att få färdigt rastgården så vill helst hålla på hela tidenTungan ute

Katthemsmatten
0

Så fint det kommer att bli när du är klar! Skjuta med häftpistol - enkelt i teorin och fruktansvärt jobbigt i praktiken. Tror nog du ska tillåta dig själv att det tar mer än en helg att färdigställa 'sommarhuset'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

chigak
0

Ja som tur är så är jag ledig måndag och tisdag med så jag hoppas jag ska hinna klart då men det får ta den tid det tar. :)

tuska
0

Chigak  det finns häftpistoler som är som en hammare man slår in stiftet  med ett hammarslag då sitter det där, det är mycket lättare. Kanske känner du någon som du får låna en av, en byggnadsarbetare i din närhet.

gulliver
0

Och så vill vi givetvis se massor av bilder när det är klart Skrattande.

Hur förankrar du rastgården i marken?

Vi ligger i startgroparna för att bygga uterastgård/ar så jag är väldigt nyfiken på din.

chigak
0

Jadå bilder kommer.=)

Jag kommer ha 6st jordankare att förankra den med i marken. Sen kommer jag gräva ner ca 20-30cm nät runt om för att rymningssäkra.

Håller på och bygger huset till de nu, men kaffetarmen ropade så tar lite fikapaus nuTungan ute

gulliver
0

Gud vad spännande detta ska bli att få se den nya fina rastgården.

Vad är ett jordankare Skäms?

chigak
0

Det är en hållare till stolpar som är som en spets nertill så man kan slå ner de i marken och på så vis fästa de.

Hoppas du förstod min förklaring:)

gulliver
0

#16 Nja, ser det inte ut som ett ankare då eller …. Skäms.

chigak
0

Nej ser mer ut som ett spjut

gulliver
0

Hur får man ner dem i marken? Någon typ av slägga?

chigak
0

Japp, slägga och en stark karl… Tungan ute

gulliver
0

#20 Tur att jag har det då Flört, en stark karl alltså. Slägga får införskaffas.

Puma77
0

Jordankare kan ha lite olika utseende men här är ett exempel på hur de ser ut.

Bilden är från byggmax.

//Pia

chigak
0

Såna är det jag har:)

Puma77
0

misstänkte att det kunde vara dem chigak;)

//Pia

gulliver
0

Fy tusan vad ni är duktiga tjejer Flört. Ska stila nu inför sambon och meddela att vi behöver jordankare och slägga till rastgården.

chigak
0

Bildbomb…

chigak
0

chigak
0

chigak
0

huset i halvfärdigt skick sett uppifrån

chigak
0

Huset

tuska
0

Härligt med en så fin kattgård. Nu får du lyckliga katter som får frisk luft i sommar

chigak
0

Ja jag hoppas de ska trivas med det. På måndag ska vi sätta dit taket och dörrarna sen kan de flytta in.

Tyson godkände iaf huset=)

martdat
0

jättefin kattgård,Skrattande kanske en sluss vid dörren så ingen rymmer,, elr alla kasnke är jättetama?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

chigak
0

Nej det blir en sluss men den hade inte hunnit komma upp på sista bilden. Men den har min man fixat idag. =)

grundig
0

fint bygge =) har ni köpt färdiga sektioner eller har ni byggt dom själva?

Hawknestgrove
0

Jättefint!!!!!

chigak
0

Tack! Vi har byggt allt själva=)

gulliver
0

Jättefin (avundsjuk Skrattande)!

chigak
0

Nu är rastgården klar och Mita och Caspian har flyttat ut dit. Jag hoppas de kommer trivas där. Det blev tak på nästan hela. Det är ca 20cm i framkant som är nät bara.

chigak
0

Huset och maten=)

chigak
0

Vi hade publik på balkongen när de flyttade in i rastgården…

chigak
0

Det var visst jobbigt för sen slocknade de i soffan båda två. De är för sötaKyss

Hawknestgrove
0

Va mysigt!!!!!

Alexej
0

Jättefint!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

destiny
0

Verkligen jättefint. Skrattande

gulliver
0

Verkligen hur snyggt och fint som helst. Vi måste bara komma igång med vårt bygge nu.

Törs man fråga hur mycket materialet till rastgården kostade?

chigak
0

Jag har inte vågat hålla räkning ordentligt på kostnaden men ca 4000kr.

Hawknestgrove
0

JA min lilla gick på ca 1500 kr. MEn då har jag tiggt till mig telestolpar gratis i botten. OCh de är hur bra som helst. Vi hade såna i raatterna där vi bodde förr och det är bara nys att de är farliga. Pyssa älskade att klösa på dem och hon blev 16 år…