Myrinvasion i rastgården
Såg att det är myrinvasion i rastgården och de går upp i katternas krypin. vad kan jag använda mot myrorna som är ofarligt för katterna? Vill helst inte flytta på de då de precis flyttat ut.

skulle nog rekommendera anticimex faktiskt , dom kanske har nå bra medel ? och dom vet ju vad som är farligt och inte farligt för olika djur
Lägg ut en tråd i trädgårdsforumet, så lär du nog snabbt få svar - finns både djur och trädgårdsälskande människor där som är duktiga :)
Myrdosor borde man dock kunna använda, för det är ju pyttehål där myrorna hämtar ut giftet och det torde katterna inte komma åt - har själv sådana hemma. Dock tar det ju några dagar innan myrorna burit hem till boet och dom börjar dö ut. Dosorna kan du ju ställa utanför rastgården där du ser att myrorna har en gångstig.
Föär övrigt kommer jag inte ihåg vilken krydda man kan avskräcka med. Kan det vara kanel som man ska strö över trösklar mm för att mota bort dom ? Det borde du kunna strö ut runt rastgården om det nu var kanel som avskräcker myror.
Är det ättika som de inte gillar, fast det gör ju inte katter heller. Fast smetar man in benen på bolådan med ättika så borde det inte störa där de ligger o ch sover.
//Pia
Hmm ja det kanske kan funka. Jag la upp en tråd inne på trädgård med så får vi se vad det dyker upp mer för tips=)
Om det var hos mig så skulle jag strö ut Myrr runt rastgården, kanske ett par decimeter utanför staketet. Om det finns inredning som står på ben skulle jag ställa benen i något lämpligt kärl med vatten i. Det går ju att få bort myrorna från katternas krypin med dammsugare, borstar mm men det svåra är inte hindra dem att gå dit igen. Myror tycker om att det är torrt så vattna marken i rastgården ordentligt varje dag åtminstone några dagar.
Det kan ju vara så att rastgården har råkat hamna mitt över en myrstig. Jag har mycket myror på min gård så ibland har vi tvingats ha stövlar på oss och stå i ett par plastbaljor med vatten när vi kapat ved för att inte få myror över hela kroppen.
Jag skulle inte placera något med gift i inne i rastgården för då kan ju myror som har gift på sig hamna i katternas päls och på sätt bli uppätna av katterna.
Lycka till!
Fun Light-koncentrat! Myrorna skyr det som pesten!
Vänliga hälsningar
Cindy