Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 2399 ggr
Engla
0

Katter på SVT i kväll

Kl 20.00 på kanal 2 idag (måndag) kommer I djurens värld att handla om katter! Missa inte detta alla kattälskare!Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

marieborg
0

Jag ska se!

SmillasMatte
0

Jag med!

Lena
0

Det låter intressant! Tack för tipset! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

marieborg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smokey satt och kollade de första 20 min och så länge brukar han aldrig sitta stilla… se bilden

Leffe
0

Fanns en del intressanta saker, men jag blev mest arg. Programmet sa att katterna klarar sig bra själva och dessutom visar de hur hanar letar upp honor. Tycker att detta var missvisande om man tänker på hur det fungerar här

Engla
0

LeffeD: Absolut, håller med dig. Verkade vara flera av de katterna som var hemlösa.

SmillasMatte
0

#6 Håller med! Skönt att veta att fler reagerade på det! Annars var pogrammet bra, men liten ledsen blev jag allt efteråt.

Engla
0

Kattmamman med sina ungar, var hon hemlös, eller?

Lena
0

Jag tycker också att det känndes som ett slag  i magen det där med att katter klarar sig så bra själva. En hel del intressanta saker om katters luktsinne och syn var det dock. Missade de första 15 minuterna.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Vad synd, Lena. För i början var det en jättesöt kattmamma med ungar…som jag antar var hemlös…

storAnnette
0

Jag tyckte inte heller om det där med att katter klarar sig själva,inte bra men tyckte att det var väldigt intressant med fakta om syn,lukt och smak mm.Fina katter fick man ju se också även om jag också missade början.

Sessan1
0

Håller fullständigt med er.

Dom sa att katter klarar sig själva, F*N oxå, det gör dom så F*N inte. :((( Vad har dom fått det ifrån ;((

Tyckte oxå det var ett bra program annars :)

Kram/Sessan1

Lena
0

#11 Synd att jag missade det! Typiskt!

//Lena

Issa
0

I samband med katten som låg i smedjan sas det också att katter tycker om att ligga varmt och att de härstammar från ökenområden. Man hör då och då talas om kattägare som aldrig tar in sina katter, utan de ska vistas ute året runt. "De klarar sig alltid", påstår dom dom! När det gäller skygga katter kan man få höra de mest vansinniga saker. "Det är bara inavel för dom har halva öron och nästan inga ben!" När en katt är ute i sträng kyla utan skydd, så förfryser de öronen och det blir vävnadsdöd och då faller halva öronen av och en skygg katt kryper ihop och försöker åla iväg så fort den kan när människor kommer nära. De har givetvis lika ben som en ej rädd katt har.

Sidentass
0

Ett intressant program där dom gav intressanta fakta om kattens sinnen, där fick man lära sig lite nytt också…men..det var två saker som jag blev upprörd över..dels nämndes det i samband när dom visade diande kattungar som ännu inte öppnat ögon att "dom skall lämna sin mamma efter fyra veckor" vidare att katten klarar sig själv..helt oberoende av människan..hur kan dom vara så fel i så viktiga saker…

Issa
0

I samband med katters känsliga hörsel, så kom jag att tänka på de katter som lever med familjer där stereon står på hög volym en stor del av dagen. Många tänker nog inte på hur det måste vara för katten.

evangeline
0

Blev också upprörd över det där…lämna mamman vid 5 veckor?

Klarar sig själva?

Grrrr….

Man skulle önska att de som gör filmer om katter skulle ha lite mer koll. Annars intressant om de fysiska aspekterna.

Helen

Lena
0

Det är för trisst att när det äntligen kommer ett TV-program om katter så spär de på fördomarna om katten istället för att ge korrekt fakta.

//Lena

miranda1
0

är det ingen här som kan skriva till SVT angående programmet?

/Miranda

Pelusa
0

Jag skrev till TV om alla grodorna i programmet när filmen visades första gången och fick till svar att programmet är inköpt i ett omfattande filmpaket och att man inte hade någon som helst koll eller möjlighet att påverka innehållet.

Jag skrev igen och föreslog att SVT själva kunde göra en liten uppföljning och rätta till felaktigheter - eller helt enkelt låta någon sakkunnig kattmänniska leda någon slags diskussionspanel om god katthållning i Sverige t ex men det tycks inte ha fallit dem på läppen eftersom jag inte har fått någon som helst respons.

Jaja, men nu kommer ju TV4 snart med sina 12 program i serien "Hitta katten" som väl kan reparera alla ev missförstånd i saken.

/Pelusa

Engla
0

Man tycker ju att SVT i sin tur borde kunna ta upp kritiken med det bolag som har producerat filmen från början. För inte vill väl SVT sända ut fel information?

Lena
0

#20 En insändarstorm vore kanske på sin plats?

//Lena

Engla
0

Absolut, Lena. Men samtidigt måste vi välja våra ord, så att vi inte "hugger"!

vanessa
0

Blev som ni irriterad över programmet. Plötsligt sa det pling i min mailbox och Djurskyddet skickade ut ett pressmeddelande, bland annat till SVT. Här nedan kommer meddelandet. /Vanessa

Sveriges Television sprider farlig kattmyt

Hemlösa katter är i Sverige ett av våra största djurskyddsproblem. Hemlösa katter far illa, blir sjuka och svälter. I det engelska kattprogram som SVT sände igår, måndagen den 12/2, gavs bilden av att katter klarar sig bra utan människan. Djurskyddet Sverige vill framföra följande: Att katter är halvvilda djur som klarar sig själva utomhus är den allvarligaste missuppfattningen som över huvud taget finns om katter. Det är ytterst beklagligt att Sveriges Television sprider denna missuppfattning på bästa sändningstid i TV. Risken är stor att okunniga kattägare släpper ut sin katt i tron att den klarar sig själv.

Katter som lever utan regelbunden tillsyn är ofta skygga för människor. De kan därför få lida länge på grund av sjukdomar som skulle kräva behandling. Dessa katter har oftast öronskabb och invärtes parasiter.

Klimatet i Sverige lämpar sig inte för ständig utevistelse hos katt, även om katten skulle  utfodras kontinuerligt. En katt som tvingas att leva ute på egen hand klarar inte att försörja sig på enbart jakt, särskilt inte vintertid. Det är ett stort problem att folk lever i villfarelsen att katter klarar sig bra på egen hand, och det ger då helt fel signaler om vi accepterar att människor släpper ut katter på detta sätt i tron om att katten klarar sig själv. Det är ett brott mot djurskyddslagen att överge sin katt!

Katter kan inte försörja sig själva utomhus och året runt i Sverige, utan svälter ihjäl om de inte blir utfodrade. De kan dessutom förfrysa perifera kroppsdelar som öron, svans och tår. Svält och parasitangrepp leder till att de lättare drabbas av bl.a. infektionssjukdomar och skador som ofta leder till en lång och plågsam död.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

miranda1
0

Jättebra Vanessa! Hör av dig till oss hör om SVT kommer med ett svar!!

/Miranda

Lena
0

#25 Görbra att Djurskyddet reagerade så skyndsamt och skrev detta pressmeddelande. Tar betydligt mer skruv än när en enskild privatperson skriver.

//Lena

SmillasMatte
0

Ja Vanessa håll oss uppdaterade! Eloge till dej! Eloge till alla starka människor som orkar kämpa!

vanessa
0

Jag piper till om de får vettigt eller ovettigt svar. Men jag ska inte ha några eloger, för det var djurskyddets pressmeddelande. De skickade ut det till alla som är med i deras mailgrupp. Så elogen skickar jag vidare till dem. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Engla
0

Det tycker jag att du ska göra, Vanessa!

gubben
0

Jag blev också upprörd över deras totala okunnighet om katter. De sa bl.a att en katt var vuxen och kunde klara sig själv vid ca 6 månaders ålder och att de egentligen inte behövde människan och en massa annat trams. Detta spär ju bara på människors 1800-talsfördomar om katter. Jag blev mest beklämd av programmet.

modellflickan
0

Jag säger detsamma. Pogrammet var deprimerande att se faktiskt. Den spär ju bara på folks fördommar. Och att katten alltid skulle klara sig är helt FEL. Jag har sett så många hemlösa katter som dött av kyla, hunger och sjukdomar. Man borde ta reda på mer fakta innan man sänder en sådan film på TV!