skadad katt HÄRLIG UPPD.
**En skadad katthona(troligtvis) behöver AKUT STÖDHEM
**Hon har matats i *Järnavik, BräkneHoby* ett tag och har nu blivit påkörd, eller något annat som gett henne ett stort köttsår och tappat att päls runtomkring(har ej sett det själv, men så beskriver mataren det) och hon stödjer ej på det.
Hon ligger under altanen och vill varken äta eller dricka.
Dock var hon såpass pigg när en medhjälpare kom och skulle få in henne i en transportbur för veterinärbesök att hon smet under en bod, så nu är fällan här hemma hämtad och utsatt. Får vi väl se som positivt;)
Efter veterinärbesöket får hon landa här i min karantän, men där ska egentligen andra akuta katter in som får vänta ännu längre nu, så snälla har ni en plats till en liten skadad kisse??
maila emma@kks.nu
åh men lilla missen :( puttar för stödhem

Puttar!
"Allt som kan gå åt helvete kommer gå åt helvete, men även om resultatet skiter sig så ska man ha j*vligt roligt i processen!"
Men oj stackars kissen! Håller tummarna att hon låter sig fångas in och att ett stödhem infinner sig.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
puttar. Hon har inte gått in i fällan än:(
Det har snöat väldigt mycket nog så hon ligger nog och trycker unden boden.

Åhhh…stackars missen..om jag bara hade kunnat så hade man så gärna tagit in henne här…men än så länge..så är det som bekant fullt..tyvärr…puttar för kissen som så väl behöver komma in o känna sig älskad..
putt
puttar!

Puttar igen!!!
puttar
ÄNTLIGEN sitter kisse i fällan!!
HURRA!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Bra jobbat!
åh så bra, men då puttar jag för stödhem

Så innivassen skönt att höra..har tänkt så mycket på denna lille misse…
Putt för stödhem!

Åh så skönt att kissen har kommit in så den kan få den vård den behöver.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
se bloggen för uppdatering om hur det gått hos vet.
www.ronnebyshittekatter.blogg.se
VAD ska jag göra??

Oj oj, stackars kissen.
Jag tror att den sårvård som kommer krävas för att få det att läka skulle tära på tålamodet hos vilken social katt som helst. För en skyggis tror jag att det kan bli olidligt…om han inte accepterar och lär sig lita på människor tack vare detta!? Det kommer förmodligen bli smärtsamt under lång tid och detta som ett första intryck av människor, nej jag hade valt amputation!
Det är dock en mycket svår fråga och jag avundas dig inte! Men katter brukar ju klara sig bra med tre ben och den här killen lär ju redan ha hoppat på tre ben ett tag… Tycker dock att din idé med att låta det gå några dagar innan beslut är bra, så du kan se vad det är för en krabat.
Jättesvårt val men jag hade nog valt amputation.
Det verkar enklast för katten och det kanske blir ännu svårare att få honom att lita på människor om han hela tiden skall utsättas för besvärliga behandlingar som kanske är läskiga och gör ont.
Håller tummen för att han trots allt visar sig ha varit tam tidigare och kanske kan våga lita på dig snart.
Stackars katt, tur att han fick komma in till sist!
ja om kissen är hanterlig så nog tycker jag att sårvård pch antibiotika är att föredra innan amputation. Men om det visar sig vara en skygg och ohanterlig misse så finns det ju inte så många val. Men som någon skrev här uppe, ge det några dagar innan du bestämmer dig.
Vanessa var ju med om något liknande med en katt, hör med henne hur det var.
Håller tummarna att det går bra för kissen
#20 Där blev det ju amputation. Det finns en artikel om den kissen här på sajten någonstanns.
Ja vilket svårt val det här är. Jag antar att det hela kommer att ge sig av sig själv. Allt hänger på hur lätthanterlig kissen visar sig vara.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag hade nog provat med att få tillit av kissen, så att det gick att transplantera hud… Med eftervården så hade kissen lärt sig att det blir bättre när människohänder är i närheten.
Skulle kissen vakna upp med 3 ben och vara så skygg, så tror jag att kissen förknippar människor och smärtan…
Det är min första tanke…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

jag vet inte vad du ska göra,,, du får känna efter vad du klarar av och vad kissen verkar klara av,, lyssna på vad vetten säger om det är någon du har förtroende för,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Har inte heller några råd. Litar på att du är kunnig nog, att fatta rätt beslut.
hur går det för missen?
putt för kissen och för råd om någon kan ge? :)
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Kise kommer hem om en stund:) Namnförslag?
Pratade med veterinären och vi ska försöka ge honom sårvård och PC nu de första dagarna och jag ska försöka få honom att iaf lita på mig. Sedan får tiden utvisa vad som ska hända. Kanske blir foten bättre och infektionen försvinner, eller så blir den sämre och vi har inget annat val än att amputera. Vi får låta tiden avgöra helt enkelt:)
ja det tycker jag låter förnuftigt :) puss på missen
Jag tycker han ser ut som en Teo, stackars liten.. Men han är i bra händer.

Man kan ju alltid ta det säkra före det osäkra…. Apollon…. helandet och läkekraftens gud!!!! Kissen kan ju behöva all hjälp han kan få.
Pälsbollarna i Höganäs

Som jag förstår, är det en kattherre…
Om han är kastrerad sen tidigare, kommer han snart att tacka och ta emot all hjälp… 
#32 vad har kastrering sedan tidigare med detta att göra?:)

Njaa.. jag menar bara att kissen kanske har i så fall haft ett hem förut, hem som brydde sig om honom! Så han kanske kan börja lita på oss 2-beningar igen snabbt… eller?

Åh jag har inte tittat in till dig på ett tag Emma så jag har missat. (tentaplugg)
Personligen är jag lite anti amputation rent allmänt. Det är trots allt ett stort ingrepp. Jag ser att ni kommit fram till en plan du och veterinären och den tycker jag låter bra.
Men viktigast är ju trots allt att kisse kom in och är i goda händer.
Instämmer i att han behöver beskydd från Apollon

Hoppas att han blir trygg snabbt och att allt går bra!
Jag är också lite allmänt anti amputation men kan inte låta bli att jämföra lidandet "i tid" med alternativet. Katter lever i nuet och kan inte veta vad slutresultatet blir med de olika alternativen. Därför föredrar jag ett kortare lidande framför ett längre. Eftersom katter dessutom är allmänt svåra att ge smärtstillande under längre perioder så talar även det för amputation i detta fallet.
Hur stor är prognosen att det blir helt bra utan amputation och hur stor är risken att det ändå slutar med en trebent katt? Läste om den andra kissen (Love?) som blev behandlad under mycket lång tid och där det ändå slutade med amputation. Den katten var ju lätt att behandla och det är omöjligt att helt veta slutresultatet i förväg… När man inte är helt insatt är det svårt att ta ställning och om medicinsk behandling ska provas så hoppas jag verkligen att det fungerar! Huvudsaken är nog att kissen får någon hjälp alls!! För alla alternativ måste vara bättre än att gå kvar ute med en skadad tass.
Lägger min röst på Apollon jag med!
Nu fick jag för mig att Vanessa INTE amputerade, ibland kommer man ihåg fel.
Jag hoppas att ni kan klara hans tass utan för mycket jobb och slitningar för honom.
Skönt att han är under vård i alla fall

Vilken svår ställning att ta…visst vore det allra bäst om missen skuller klara av, och orka med sårbehandlingen..men det hänger ju förstås mycket på hur pass mycket kisse litar på människor…är det mycket skygg så är nog amputation kanske att föredra…stackars missen..som ändå haft turen att hamna under dina vingars beskydd..
Har tänkt länge på den här missen..men det är sportlov här nu, vilket innebär att datorn oftast är upptagen de här dagarna..
Det låter som en bra idé som ni nu har bestämt. Han märker säkert också att det kommer att kännas bättre om ett tag, och då kanske han blir lite gladare/lugnare och börjar lita helt och fullt ut på dig. Om han nu är fd "tamkatt", så borde det visa sig ganska snart…
Håller tummara för att allt går vägen för honom, och att han slipper amputation…

#37 Det är riktig att Love Tasslös inte blev amputerad utan han var redan utan ena tassen när han blev infångad.
Håller tummarna får att katten som den här tråden handlar om ska bli så bra att det går att undvika amputation.
hej hej
Nu är jag hemma hälsar Apollon
Han är mycket lugnare än jag förväntat mig.
Har krypit upp och lagt sig tillrätta på en filt öppet i rummet
och har både ätit, druckit och varit på låda:)
Jag får inte klappa men stå nära och prata lugnt. Vi blinkar till varandra:)

Låter jättebra! Så skönt för honom att ligga på en varm filt istället för ute i kalla snön. Lilla pussgubben. Hoppas att det går bra att behandla hans tass.

#37 & #40 Kopierat från tråden om Love:
"En dag så bestämde vi och veterinären att det var dags för en mindre amputation."
Mindre vet jag inte riktigt vad det innebär, antar att det inte är hela benet. Smärtmässigt tror jag inte det har så stor skillnad hur mycket som tas bort… Men! Detta var en parentes i tråden, ville bara visa var jag fått det från.
Skönt att Apollon är inne och verkar ta det med ro!! Håller tummarna för att han visar sig vara en social kisse!
Ja, lilla Apollon-vännen… Så mys med trygghet… Snart lär du dig att förstå det också… Denna "hemska" människa som du är hos, är faktiskt inte så hemsk. Denna "hemska" människa är faktiskt väldigt snäll och kärvänlig som tagit in dig till värmen, så att du ska ha det bra och bli frisk i ditt ben… Denna människa kommer också se till att du kan flytta till ett fint hem med mycket kärlek. Ge det tid, Apollon, så blir allt bra…
Puss på nosen din…
ja jag ska snart ner och titta till honom igen. Han är nog inte helt ung, han hade ett par slitna tänder, öronskabb och var ganska mager och tilltufsad. Han ser ganska raggig och sliten ut så han har nog varit ute ett tag.
#4 vad vackert du skriver:)
#45 liten gubbe, har haft en jobbig tid men nu går det bara åt rätt håll.
När jag tänkte på Love Tasslös så var det inte att han var utan tass (vilket jag glömt) utan att det gick att få ordning på men att det låg mycket jobb bakom. Jag hoppas att det går att fixa även denna snyggings tass utan att den behöver tas bort. Men det är endast du och vetten som kan avgöra det.
Många kramar till både dig och kissen

Lilla Apollon! Nu har du kommit till rätt ställe. En mer fantastisk kattängel än Naquita får man leta efter.
Nu håller vi tummarna att kissen lägger på hullet och samlar krafter, för att orka med vad som nu ligger framför honom. Samtidigt ger jag en jättekram till dig Naquita för jobbet du gör med "dina" kissar.
Pälsbollarna i Höganäs
Ni minns kanske Naima som fick amputera hela höften och ner?
Bara två månader efteråt ser hon ut såhär, en skygg liten dam har blommat upp:

Forsatt lycka till med Apollon.

Jag håller mina två tummar, katterna sina 40 tassar för Apollon…jag har en känsla av att han så sakterliga nu kommer att känna sig mer och mer trygg nu när han hamnat hos dej Naqutia!
#45 Jämför hur uteliggare ser ut(de som varit uteliggare länge): ca 20 år äldre än vad de egentligen är…
#46 Menade du mig #44, så tackar jag ödmjukast. Skriver bara orden jag hade sagt till lille Apollon om jag hade träffat honom…
Lilla hjärtegubben…
Grattis!!!
Så underbart att se! Tänk så skönt det måste vara för kissen att vara inne i värmen och få hjälp med sin onda tass.

#53 Men så underbart att se…..
#53 Vilken fin bild! Så bra att kissen har fått hjälp.
#49 Katter klarar av livet på tre ben förvånansvärt bra. Det har vi sett många exempel på här på sajten.
#53 Helt underbart! Han känner verkligen ditt lugn och din harmoni, annars hade det nog inte gått så bra… Mycket bra jobbat! Han kommer nog att slippa amputationen, verkar det som?
Många grattis! Fortsätt i denna positiva anda nu, Apollon… Nu förstår du att den konstiga människan faktiskt ÄR snäll…
Jag fick inte tvätta Apollons sår, så istället satsade vi på att få honom lugnare för en operation.
Hans ben blev bara sämre och en infektion började envist ta form:(
En Medarbetare körde till vet-stationen i Måndags och hämtade ut starka smärtstillande i sprutor, som jag gett honom morgon och kväll. Igår morse blev han inlagd och opererad, nu har han bara 3 ben men jag hoppas han kommer förstå att jag bara vill honom väl!
Han får komma hem ieftermiddag och jag har fler rapporter efter det:=)
Apollon söker ETT STÖDHEM!!!
åh men lilla lilla missen, du gör det som är bäst för katten
puttar för ett stödhem till kissen :)

Hoppas allt går bra.

Åhhh..lille missen…håller tummarna för att du får ett stödhem snart där kärleken är överflödig..

Han kommer säkert att må bättre utan sitt onda ben…så han kommer att förstå!
Puttar för stödhem!

Lille Apollon!! Men nu ska det nog gå på rätt håll iaf. Han mår garanterat bättre utan sitt onda ben, och tillfrisknar snabbare.
Kram till kissen!
Pälsbollarna i Höganäs
Lille söte kisse. Önskar av hela mitt hjärta att du snart ska få ett stödhem där du blir en mycket älskad kisse.
Ja vi får hoppas att han hittar ett stödhem om 14-16 dagar. Om 2 veckor ska stygnen tas i samband med kastrering:)
Han är ett riktigt litet matvrak iaf:D

Så skönt att han har aptit iaf. Håller tummarna att ett stödhem dyker upp snart!
Pälsbollarna i Höganäs
Lille kissen så skönt för dig att slippa ha ont av ditt ben. Håller tummarna för att stödhem dyker upp!
Puttar för stödhem åt Apollon!

Testa att lägga ut annons på blocket.se och i tidningen - en krympling till katt brukar väcka starka "ta hand om"-känslor hos folk och man kan få mycket gensvar på en allmän annons.
Här har ju tyvärr de flesta fullt, men på allmänna ställen/sidor/tidningar sitter även folk som funderar på att skaffa katt och mest kikar runt, och dessa människor får man ofta tag i om man har annons om en stackars krympling!
Ni provade först att låta såret läka i alla fall, och att ta bort det onda var kanske det bästa alternativet för just detta lilla vilsna liv. Nu kan det bara bli bättre, och det är ju bra att det finns ett litet matvrak under den nervösa blicken. Det tyder ju på att han känner en viss trygghet nu i alla fall…
Jag tycker det är mycket bra jobbat av dig, så att han kan få ett värdigt liv.
som det ser ut nu så får Apollon stanna permanent i sitt stödhem:)
han är redan klappbar och de är så kära i honom..Ibland blir det bara bra
Vilken lycka för lille gubben, har inte läst om honom örut så mycket, men så bra att det går bra!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#72 Åhhh..helt underbart att läsa detta!
Det här är ju jätteroliga nyheter! Lilla vän, du har fått ett hem… *NAW* så gulligt! Nu blev jag ännu mer glad…

Så glad jag blir att lille gubben får stanna i hemmet.
Underbart!
Jag älskar lyckliga slut! Mer av dom vill vi ha!
Ja det är fantastiskt. De katter man tror kommer sitta längst i sina stödhem eller man kommer ha länge innan stödhem hittas, löser sig först av alla. Fantastiskt.
Här kommer bild från när han var nyamputerad.

Sååå härligt!!
Usch, jag tycker det ser hemskt ut… Lilla vän… Förlåt, jag vet, de anpassar sig, men JAG gör inte det… Hemskt att han bara har 3 ben, hoppas han lär sig fort… Lille vännen… Tur dock att han har livet kvar i världens bästa hem…
Puss och kram…
Apollon hälsar att han inte kunde fått det bättre.
Som jag kände på mig var han en tamkatt som bara var väldigt skrämd och hade ont, titta på de här fantastiska bilderna!!
Han får stanna permanent i stödhemmet!

#82 Blir tårögd av innerlig glädje av att höra detta och av att se den talande bilden…
Toppen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Här är en till som blev tårögd!
Så underbart för kissen! Vilken tur han hade!

Här kommer en till med tårar i ögonen.
Grattis till Kissen.
Nalle

Man vill ju också krama familjen som tog hand om Apollon
En jättetrevlig uppdatering. Bättre kunde det inte bli. Jag har tänkt på detta lilla liv så många gånger…

Underbart! Här är en till som är tårögd, men det är ju inget ovanligt när det gäller migas.