Har ngn här hört om ny lag?
Läste i tidningen om att det skulle ha föreslgits en ny lag om katthållning.
Jag vet att många här definitivt inte håller med mig när jag säger att katter måste få gå ut och att jag tycker synd om alla innekatter men jag tycker också synd om alla de katter som bor i tättbebyggda områden som radhus, lägenhetshus mm och där släpps ut för på sådana ställen blir det otvivelaktigt problem runt katter som får gå lösa ute, problem som katten får lida för på grund av att folk är elaka mot katterna.
Det har talats om att en översyn av djurskyddslagen skall ske. Däremot har jag inte hört några detaljer om vad den kommer att innefatta. Om jag förstår artikeln rätt är det än så länge bara diskussioner på länsnivå där en landshövdning föreslår "att kattägare i vanliga villaområden ska tvingas att hålla sina djur instängda eller inom rymningssäkert stängsel".
Tycker inte att han är fel ute. Det behöver inte alls vara synd om innekatterna om man som ägare sörjer för att de får en bra och stimulernade miljö. Det kräver dock lite mera av dig som kattägare.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tycker det är ett steg i rätt riktning. Folk tar oftast inte ansvar för sina utekatter och då är det katterna som får lida.
Fick in en okastrerad unghane som satt mitt i Skara och skrek. Ägaren hade släppt ut honom efter 3 dagar….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tycker det låter bra, man låter ju inte sina hundar ränna runt hos grannen å skita på deras gård…
Precis som Lena skriver har jag bara läst att det pågår/ska starta en översyn av djurskyddslagen, men det brukar ta lång tid innan en lag träder i kraft.
Till dess får vi fortsätta att propagera för att katter i tätort ska hållas som innekatter och att ALLA katter, oavsett bostadsort, ska kastreras och ID-märkas. En kastrerad katt är en mer fokuserad jägare än en okastrerad vilket kanske ska påpekas extra starkt på landsbygden där katterna ofta hålls för förmågan att minimera antalet råttor i ladugårdar etc.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Det pågar en utredning av den samlade djurskyddslagstiftningen just nu. Bifogar remissvaret som vi, Göteborgs Katthjälp, har skickat till utredningskommittén.
Har nu startat Veckans Fråga om förslaget i #0 att katter i tätbebyggt område inte ska få vara fritt utegående. Här är länken till frågan.
#5 Ett som vanligt väl underbyggt och mycket gediget remissvar från Göteborgs Katthjälp. Ni är suveräna!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#5 Tack för att vi får ta del av remissvaret!
Medarbetare Hittekatter iFokus
#5 Fattar inte hur ni klarar allt.
Utan er skulle den politiska sidan av hemlösa katter ser hopplös ut.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack för berömmet 
Ett helt suveränt remissvar från Göteborgs katthjälp.