Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5070 ggr
Gullimat
0

Stulen katt i Göteborg

En förtvivlad kvinna i Göteborg har blivit bestulen på sin katt.

Katten kom till hennes veranda när den var ca 10-12 veckor gamal. Hon satte upp lappar och anmälde till polisen.

Tyckte det var hemskt att en så liten katt var ensam ute så hon tog in katten och fortsatte att leta efter en ägare, men ingen har hört av sig.

Han är nu kastrerad och öronmärkt.

För 4 veckor sedan försvann han. Hon har återigen ringt polisen, annonserat och satt upp lappar, att hennes katt är försvunnen.

En psykist kvinna som tydligen tidigare har haft katter har hört av sig och säger att det är hennes katt. Katten är idag ca 9 1/2- 10 månader. Hon vägrar att lämna tillbaka katten.

Hon har ringt och mailat föreningar om hjälp, men har inte fått någon respons

Hon är alldeles förtvivlad.

Finns det någon i Göteborg som kan bistå denna kvinnan med hjälp att få sin älskade katt tillbaka

TheMe
0

Det där är ju verkligen stöld! Även om det nu mot förmodan skulle vara den knäppa tantens kattunge från början. Har katten anmälts till polisen och ingen ägare har hört av sig och det gått så lång tid som 9-10 månader så är ju katten helt klart upphittarens "egendom".

Bor inte alls i närheten, men hoppas verkligen att hon får sin katt tillbaka!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Ankie
0

jamen det är ju stöld, polisanmäl det så borde hon ju få tillbaka katten, det är ju hennes

Gullimat
0

Hon har polisanmält katten som stulen men polisen har inte tid. Säger också att dom kan inte hämta stöldgods det är ett fall för en åklagare.

Tycker det är konstigt kvinnan inte tidigare gjort sig till känna. Katten som har fått gå in och ut tidigare är nu instängd hos kvinnan.

TheMe
0

Har man hört den förut att polisen inte har tid?

Min tanke är om det kanske finns någon här som har en polis i familjen eller bekantskapskretsen som skulle kunna hjälpa till? Någon som bor i närheten?

Ankie
0

men fasiken om det vore min katt så har jag nog gjort intrång å hämtat min katt, vad är det för nedra fasoner å ta en katt så där. Vem vet vad hon gör med katten å?

TheMe
0

Får man fråga om katten sprang ute eller om han var en innekatt? Tycker det skulle vara svårt att stjäla någons innekatt…

Känns tryggt att ha sin katt inne när man hör sådant här.

Lena
0

Om man själv agerar kan man åka dit för egenmärktigt förfarande. Det ska alltid gå genom polisen. Det tråkiga är när de inte har tid. Då blir det ju som ett moment 22 ärende av det hela. Frågan är om det går att prata med kvinnan som tagit katten. Det kan ju alltid vara värt ett försök i alla fall.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankie
0

ja det skulle jag strunta i, jag skulle inte erkänna att jag har varit där :).

anebit
0

Jag skulle faktiskt också hämta min katt som dessutom är ID-märkt. Även om det är olagligt. Jag skulle ta med mig några stora muskelknuttar.

Det kan ju hända vad som helst under tiden som katten är där. Polisen och papperskvarnarna maler långsamt i Sverige.

Skiter i om jag får böter eller fängelse.

Men det är vad jag skulle göra och jag vill absolut inte råda kvinnan till att göra som jag.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Ankie
0

ja inte skulle jag då vänta på några poliser inte, jag skulle bli vansinnig ja. det är ju min älskade katt..

Gullimat
0

Finns det några (Muskelknuttar)som anebit skriver i Göteborg, som kan hjälpa henne att hämta sin katt. Hon törs inte göra detta ensam och känner ingen som kan hjälpa henne.

Lena
0

#11 Har hon försökt tala med kvinnan som tagit katten? Om jag varit i hennes kläder skulle jag ta med mig någon granne, arbetskamrat, god vän eller vem som helst. Prata med kvinnan, visa papper på märkningen och säga att ärendet går vidare till polisen om det inte går att lösa det på frivillig väg. Oftast brukar det hjälpa om man uppträder vänligt men bestämt.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tizzla
0

Håller med #11

Och be att få se katten, är det en riktigt tokig kä..ing så kanske hon bara säger att hon har katten, eller så tror hon att hon har katten fast det är en annan katt…

Gullimat
0

Hon har varit där, hon har ringt, men hon vägrar  lämna katten tillbaka. Hennes 10-åriga dotter har varit inne hos henne en gång för att hälsa på kisen men sen är det stopp. Hon bara skriker och hotar och uppträder riktigt hotfullt och nu svarar hon inte längre i telefon.

kattassen
0

Tycker absolut att det är dags att kontakta polisen. De har sin förbaskade skyldighet att ställa upp. Kan hon visa upp ägarbeviset gentemot öronmärkningen är det bra.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

TheMe
0

#15 Håller helt med. Hon har ju bevis för att katten är hennes så då är det ju helt klart den andra kvinnan som begår ett brott genom att hålla katten hos sig.

Finns det ingen som har kontakt med en vänlig polis i närheten?

Gullimat
0

Hon har ringt polisen men dom verkar inte vilja hjälpa henne.

Hon har alla papper på att katten är hennes.Har bett henne ringa SKK på måndag och stoppa, om denna kvinna skulle få för sig att göra ett ägarbyte.

Vi har lite långt att köra här nere  för att bistå kvinnan hjälp, men hon kontaktade föreningar här nere eftersom föreningar i Göteborg med omnejd inte varit behjälpliga, därför ber vi att någon i Göteborg eller därikring kan hjälpa denna kvinna på något vis.

Tizzla
0

Fy vad hemskt, kidnappning! Fruktansvärt att polisen inte gör något i en sån situation.

Låter som om Hells Angels vore rätt förening att be om hjälp avFoten i munnen eller om matten går till något gym och försöker rekrytera ett par välmusklade kattvännerFlört Kanske finns det några kattvänner på något väktarbolag som kan ställa upp på sin fritid? (Bara spånar nu men kanske kan det ge någon idé?)

lillmymlan
0

Herregud, finns det inte nog med katter till alla! Det här är sjukt!

Klart att kvinnan ska få sin katt tillbaka och hon har ju dessutom papper på den!

Jag skulle gå till tidningen, helt klart, jag skulle bli fullkomligt vansinnig!

Om jag aldrig har varit arg förut så skulle jag då bli skogstokig!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

lillmymlan
0

Tänker på ett annat fall… minns inte vad den kissen hette, men undrar så hur det gick med den…var i det också i Göteborg förresten Förvånad

Ursäkta trådkapet… någon som minns?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

pia-app
0

Jag tror precis som Lillmymlan att hon ska gå till tidningarna. Det kan sätta fart på polisen också och kanske några andra instanser som kanske är inblandade kring kvinnan då hon tydligen är sjuk.

Gullimat
0

Håller med, det finns så många katter att ta hand om. Det kan vara möjligt att katten kan ha varit hennes men hon har iallafall inte gett sig tillkänna på 7-8 månader. Tycker också hon borde förstå att katten har det bra och känner denna familjen bäst. Men,men hon är tydligen psyksjuk och kattens ägare är rädd för henne.

Kommer också ihåg det fallet, men inte var det var. Undrar också hur det gick.

persikahallon
0

#20 Det framkom aldrig hur det gick i det fallet, kvinnan som blev bestulen kom aldrig tillbaka och uppdaterade vad jag kan minnas.

Vad sjutton menar polisen med att de inte har tid? Kan kattens ägare gå ner till polisstationen själv Gullimat? Det blir nog svårare att avvisa henne om hon står framför dem med ägarbeviset i handen. Det är ju ett brott som begås just nu och som borde vara enkelt att lösa, det vore väl fint för polisens statistik om inte annat. Kanske kan hon gå via länsstyrelsen? Jag hade gärna hjälpt till men det finns inte så mycket jag kan göra som är lagligt.

TamlinsMatte
0

Kan hon fakturera damen för kostnaderna hon haft för katten? Min Wille tillhörde tidigare en tjej som först hade en sambo som misshandlade honom, sedan lämnade honom och till slut kom på den brighta idéen att försöka få tillbaka honom från mig… Jag hämtade ut papper från veterinären och la en dygnsavgift på 20kr (det blir en del på 12 månader som det gällde för oss) och talade om för tjejen att om hon betalade mina kostnader så kunde jag givetvis inte hävda ägarskapet (nåja… det hade nog blivit mer bråk från mig om hon faktiskt tänkt göra det) Efter att ha fått veta att 12500kr skulle göra honom hennes igen hörde hon aldrig av sig… Betalar inte damen fakturan kan kronofogden komma in.

Det kan vara viktigt att påpeka detta för polisen i anmälan också, och ha papper på veterinärkostnaderna. För när det plötsligt handlar om en stöld på över 10000kr är de kanske mer intresserade

Och kontakta GP. MED alla papper iordning. Alltså typ "Jag har blivit bestulen på en katt som kostat mig 10000kr, jag vet var katten finns men polisen vill inte göra något trots att det är klart vem som begått brottet"

Icna
0

Om hon bara ringt polis, kanske hon ska försöka besöka polisstaionen, det är lättare att avfärda folk via telefon, och om hon jaga dem tillräckligt ofta så blir det islutändan lättare att gör nått åt saken än att ta emot hennes anmälan titt som tätt.

Det kan räcka att polisen ringer och pratar med den tjuvaktiga kvinnan för att det ska skrämma henne till att lämna tillbaka katten.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

kattassen
0

Jag är också inne på att hon kontaktar pressen om det blir kalla handen hos polisen. Nu har vi visserligen enbart version från det ena hållet men vi får förmoda att hon som nu blivit av med katten far med riktiga uppgifter. Att hjälpa till med någon polisanmälan känns inte rätt i någon annans ställe - det måste hon göra själv. Som sagt blir hon återigen bemött med nonchalans så skall hon definitivt vända sig till GT eller GP. Jag hade nog satsat på kvällstidningen i första hand.(GT/Expressen/KvP)

I ett sådant här läge gäller det att man måste gå rätt väg och polisen har en förbannad skyldighet att reda i det.

Läste förresten nedan en artikel i Smålandsposten om en hund som blev stulen i en bil. Där vart det fart på polisen…(märkligt när det gäller hundar…Skrikandes)

Lena
0

#20 Det stämmer, vi hade ett likande fall här på sajten förra våren. En katt hade sprungit bort och blivit omhändertagen av en iFokusmedlem. När kattens ägare dök upp vägrade den som hittat katten att lämna tillbaka den. Fallet polisanmäldes. Tyvärr vet vi inte hur det slutade. Ägaren avslutade sitt medlemskap och skrev inte mera på sajten.

Gullimat
0

Det med alla fakta är ju svårt när man är så långt ifrån, man kan bara lita på vad hon säger. Familjen älskar denna katt.

Polisanmälan är gjord men dom kunde inte hjälpa henne.

Hon har alla papper på katten och den står på henne. Tror hon hade behövt någon som stöttar upp henne och hjälper till praktiskt

Josefa
0

Men om hon går ner till polisstationen med sitt ägarbevis och berättar att katten är stulen och att hon vet var den finns, så måste väl polisen hjälpa henne. Iaf om hon säger att hon annars åker dit och tar tillbaka katten själv.

De kommer antagligen förklara för henne att hon då själv begår ett brott, men hjälper de inte henne få tillbaka katten, så har väl polisen själva provocerat fram ett brott.

TamlinsMatte
0

Mja.. nu säger polisen ungefär såhär: "Det är inte vårt jobb att återföra katten eftersom det krävs att  åklagaren väcker åtal och att rätten beslutar att katten ska tillbaka". Något som kan ta väldigt lång tid. Men som alltså är att följa rättsordningen i Sverige.

Kan hon möjligen gå ned till polisen och förtvivlat fråga dem hur hon ska bära sig åt för att kunna få hem katten lagligt igen? Vet någon hur man kravlar sig förbi allt med rätten så borde det vara de, Dessutom kan ett litet samtal från polisen trots allt vara något som får damen att backa utan särskilt mycket problem.

Josefa
0

Varför i h….te ska rätten besluta om katten ska tillbaka till sin ägare? Hon har ju papper på att den är hennes.

Skulle människan som har katten anmäla ägaren för egenmäktigt förfarande, så får väl ägaren anmäla tjyven för stöld.     

Så får polisen och åklageren något att syssla med, om de nu inte vill göra det på det enklare viset.

Gullimat
0

Tror också att rätten får ta ställning till detta men det tar sån tid. Hon är verkligen mycket ledsen över sin katt.

Har aldrig tidigare enligt uppgift haft någon katt och hon säger att detta är vår lilla bebis.

Kattassen du har pm

kattassen
0

#32 Läst

TamlinsMatte
0

#31 Jag sa inte att det var praktiskt eller i enlighet med vad jag tycker verkar bra. Bara orsaken till att polisen inte ville hämta katten, lika lite som de skulle hämta din soffa om du upptäckte den hos grannen… Men som vi vet är det inte rättsligt någon skillnad på katt och annan "sak". Och polisen har aldrig rätten att bestämma vem som äger något, tingsrätten tar ställning till ägarbevis odyl. Men det är kanske inte mig du svär åt utan situationen i allmänhet hoppas jag?

Josefa
0

Skulle jag upptäckt att grannen snott min soffa så skulle jag hämtat tillbaka den. Sen kan grannen anmäla mig för egenmäktigt förfarande hur mycket h*n vill. Så kan väl åklagare och rätten vrida och vända på fallet bäst de vill. Soffan får vara hos mig så länge papperskvarnarna maler. Om jag kan bevisa att soffan är min och att då alltså grannen stulit den, kan rätten knappast beslut annat än att soffan får stanna hos mig.

Det samma måste väl gälla för den stulna katten.

Gullimat
0

Enligt uppgift har hon varit hos kvinnan men hon släpper inte katten ifrån sig, säger det är hennes katt. Det kanske stämmer att det har varit hennes katt som liten bebis men varför har hon inte tidigare brytt sig och varför kom den hela tiden till den nuvarande kvinnans veranda.

Hoppas så innerligt att dom får katten tillbaka.

Lena
0

#35 Problemet är att du kan åka på böter för egen del. Det där låter naturligtvis lite knepigt. Särskilt när polisens resurser inte räcker till som de ska. Tanken är väl att det inte ska bli fullkomligt vilda västern ute. Ibland får ju trots allt folk för sig att de äger saker som de de facto inte gör.

#36 Om personen inte är riktigt frisk kan hon ha fått för sig något som inte stämmer med verkligheten. När jag var liten råkade vi ut för samma sak med en av våra katter. En tant som inte var fullt psykiskt frisk hade tagit våran katt. Mamma och jag gick dock dit och hämtade hem kissen. Någon dramatik uppstod aldrig. Det löste sig liksom av sig självt.

persikahallon
0

Har det hörts något idag?

Ankie
0

men hur går det

kattassen
0

Jag har varit i kontakt med kvinnan som blivit drabbad. Vi håller kontakten. Hon arbetar mycket själv med ärendet och har gott initiativ.

Gullimat
0

Tackar så mycket för din hjälp kattassen och hoppas på en snar lösning.

Ankie
0

åh hoppas så att det löser sig så hon får tillbaka sin katt

kattassen
0

Tänkte bara säga att jag kommer inte att göra några direkta uppdateringar i denna tråd. Kvinnan i nöd är inte själv medlem här och jag vill inte vara en andrahandsinformatör. Om hon själv vill komma in på forumet och rapportera är det en annan sak.

Vi håller givetvis tummarna att ärendet kan lösas på ett bra sätt.

Gullimat
0

En överenskommelse med henne från början var att lägga in en vädjan om hjälp här på hittekatter.

Hon har varit inne här och läst, och vill hon bli medlem, kan hon fortsätta själv att uppdatera oss.

Önskar henne lycka till

Ankie
0

ja jag hoppas att hon vill det så vi får veta hur det går…..

lottamattis
0

Allt löst / Tack för allt stöd Skrattande

Lena
0

#46 Så bra att det har löst sig!

Josefa
0

Berätta merTungan uteTungan ute

lottamattis
0
Evee
0

Ja, det vore bra att få veta hur du gick tillväga för att få tillbaka katten, för det fick du väl?

Hittade du stöd i lag för att få tillbaka katten, förutom att det var stöld?

Gullimat
0

Lottamattis

Skönt för dig och din kise att det löste sigGlad

Tizzla
0

Härligt att det löst sig!

lottamattis
0

Ska berätta mera när allt lungnat sig.Tack Gullimat och ett extra stort tack till Pia utan henne hade det aldrig gott så här bra tack! och massor med kramar!Flört

lottamattis
0

Nu är min bebis hemma!!!!! spinner så mycket på bordet så att jag knappt kan skriva! Gud vad jag älskar honom….. Det bästa som hänt oss, hur kan man älska någon såååå mycket??? Såååå kelig….. såååå lycklig… Allt kämpande… helt klart värt det..Jösses det goaste som finns…..min älskling…. Jag älskar dig!!!!!

som alla sa…… åk och hämta honom, Vi hämtade honom….våran Älskling….. vi älskar dig..vi gör allt för dig….. nu för alltid innekatt hos oss…… bäst för dig, så att du inte blir STULEN igen… en rastgård du ska få…..så du kan höra fåglarna kvittra…och flugorna du kan ta…. LOVE YOU… din familj för alltid!!!

Sagolika
0

Vad skönt! Låter bra med innekatt + rastgård. Det är det säkraste sättet på alla vis :)

anebit
0

Underbart att du fått tillbaks din kisse och bra att han är innekatt nu men att han även ska få en rastgård.   Glad

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

lottamattis
0

Tack!!!! Skrattande

Lena
0

#54 Det var en glad nyhet att det har ordnat sig med kissen. Också klokt att ha honom som innekatt och att bygga en rastgård. Det finns tyvärr så mycket olika faror därute som gör det till en högst osäker tillvara för fritt utegående katter.

Gullimat
0

Härligt att Mattis är i trygghet hos er, och den gosisen skulle jag gärna vilja träffa. Pussa honom från migKyss

vilda-hilda
0

Måste oxå få säga grattis.

Förstår att lyckan är total.

Nästan ännu bättre än när han blev kattnappad.

Älskade djur ni vet inte vad ni betyder.

Nalle

lottamattis
0

Skrattande Japp lyckan är total…en hel familj igen Skrattande

Dom älskade djuren betyder allt

Flört

Nu kan man börga leva igen

Kram/Lotta