Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2052 ggr
[LucyInTheSky]
0

F*rb*nn*d Ebony, verkar ha ont i sitt öga..

Ebony är såå förbaskat arg på mig då jag den senaste halvtimmen försökt locka mig henne till mig så jag kan kolla på hennes öga men jag misslyckades med att fånga henne på snällt sätt.. =(

Hon öppnar inte ögat riktigt och det ser lite svullet ut.. Nu sitter hon längst under soffan och morrar på mig. Ska jag försöka fånga in henne "med våld" eller ska jag låta henne vara, vill ju inte att skyggisen ska bli rädd för mig.. Men sen samtidigt är jag ju rädd för vad hon har hittat på med ögat..

Hjälp?? Vad hade ni gjort?

Tizzla
0

Vilket dilemma! Ögonskador är akut och är det bara ena ögat så är ju risken stor att det är just en skada…jag skulle rekommendera "infångning".

[LucyInTheSky]
0

Då får jag ta på mig långärmat och försöka få tag i söta damen.. Så svårt när man är ensam hemma bara. =( Stackarn, hon kommer inte bli glad på mig.

[LucyInTheSky]
0

När hon väl lugnat ner sig och lagt sig på sin favorit plats vid akvariet fick jag ta henne.. Gick mycket bättre att få titta än jag trott.

Men inga sår, inga märken på ögat, det rinner lite och hon hade lite gegga i ögonvrån.. Men ser inget annat fel. Ser lite ut som om under (påsarna under ögat brukar man ju kalla det på oss.) ögat är lite svullet men jag ser inget som sår eller skräp i ögat.. =/

Men hon öppnar inte ögat helt..

Tizzla
0

Vad skönt! Och vad duktig du är…och hon!Flört

Kan ändå vara bra att kolla upp hos veterinär. Ibland kan skador vara omöjliga att se utan "hjälpmedel". En veterinär kan färga ögat för att se om det ändå finns något litet sår. Sår på ögonen har en förmåga att bara bli värre om ju längre man väntar eftersom det är väldigt dålig blodförsörjning i hornhinnorna.

Men nu när du har fått titta och inte sett något kan det kanske vänta till imorgon i alla fall. Titta du imorgonbitti, har ni en väldig tur var det bara något skräp som irriterat ögat men är det likadant imorgon tycker jag att du ska ta henne till en veterinär.

Skulle det kunna gå att skölja ögat med koksaltlösning ikväll så är det jättebra!

Gunlog
0

Åk till vet och skaffa ögon/öron-salvan (har glömt namnet). Jag fick så med mina katter, alla 3 på BÅDA ögonen. De svullnade upp så att de inte kunde se. Det tog 3 dagar med ögonsalvan, sen var svullnaden nere igen. Ni vet, den lilla, lilla vita tuben med blått på…

Retar mig att jag inte kommer på namnet… (Är helt slut. Har jobbat 12 timmar…)

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Tizzla
0

#5 Fucithalmic heter den.

Tizzla
0

Det är ju mindre risk för skador och större risk för ögoninflammation om det är båda ögonen och dessutom på flera katter. Vid ögoninflammation kan det hjälpa att bara spola med koksaltlösning…väldigt skönt om man kan slippa antibiotika. Fast är det så illa att de inte kan öppna ögonen brukar Fucithalmic vara bra!

I detta fallet rekommenderar jag som sagt ett veterinärbesök. Risken med en obehandlad/för sent behandlad ögonskada är att det slutar med att man får ta bort hela ögat. Helt klart värt ett snabbt besök för att slippa detFlört

[LucyInTheSky]
0

Har försökt tvätta lite, men tacken jag fick var vackra rivmärken på magen =)

Ska ringa Veterinär Satu i morgon så får vi se vad dom säger.. Nu är hon inte så arg längre i allafall.. Hon sitter här på soffbordet och blänger lite på mig. Inget morrande under soffan =) Blir en jobbig vecka för henne, lilla Ebony hon ska till djursjukhuset på fredag för att kolla blåsljudet på hjärtat..

Tizzla
0

Lilla kissen då…hoppas det går bra både med ögat och ultraljudet och att det inte är något allvarligt med hjärtat! Det låter som att du kommer få flera dagars blängande från lilla fröken…

[LucyInTheSky]
0

Ja jag lär inte vara populär.. Tur hon inte blir jätte rädd för mig i allafall. =)

Ja, jag hoppas sååå att det inte är något allvarligt fel på henne.. Hon har redan varit med om så mycket och är inte ens ett år än.. lilla kisse

martdat
0

vår kanin var sådan i våras, helt plötsligt fick hon inte upp ögat, men det varade fort, gick till ögonspeciallist som hällde i den där vätskan som någon nämnde och vipps så syntes ett rivsår på hornhinnan, fusitalmic o pencilin i munnen i två veckor så blev hon bra, men börgade man inte med salvan direkt så hadde hon hafft ont o riskerat synen,

men det kan ju vara nått som går över, men är det så ii morgon så hadde jag åkt in,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tizzla
0

Hoppas också att hon ska få må bra nu och "bara ha det gott".

[LucyInTheSky]
0

Fick tag i min veterinär i morse och fick en tid i morgon till henne.. blir som sagt inga kul dagar för sötnöten.. Först veterinär i morgon och sen djursjukhuset på fredag.

Men då är hon ordentligt kollad i allafall.. Men uscha, nojjig är jag.

Tizzla
0

Ser det likadant ut idag så hade inte jag velat vänta till imorgon utan gjort allt för att komma till någon idag. Men en tid imorgon är ju bättre än ingen tid alls. Håller tummarna för er!

martdat
0

hur är ögat i dag?

[LucyInTheSky]
0

Ser fortfarande lite svullet ut och lite geggigt.. Hon öppnar det inte helt. Ska vara hos vet klockan 8 i morgon.

martdat
0

det var tråkigt, blir nog salva i morn gissar jag på, lycka till nu.

Tizzla
0

Hur har det gått idag?

Lena
0

Det verkar ju vara något som behöver behandlas om det fortfarande är lika dant. Kan ju ha fått en klotass i ögat av misstag eller något liknande. Bra att du gått till veterinären med henne. Du får berätta hur veterinären bedömde det hela.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[LucyInTheSky]
0

I dag då jag skulle ta henne till veterinären så var ögat helt rent, helt öppet och hon satt nästan där och skrattade åt mig lilla Ebony..

Vad kan detta varit? Skräp bara? Ser inget alls idag.. Ser precis ut som vanligt. Ringde och ställde in tiden då vi ska till vet i morgon oxå och kolla hjärtat, tänkte höra med dem då vad felet kunnat vara.

vilda-hilda
0

Kanske bara va nåt´skräp i ögat.

Ibland måste man ju ha lite tur också.

Alla här vet väl hur det är att vakna upp med ett katthår/eller annat skräp i ögat??????

Skaver ganska bra och vi kan ju peta bort det med hjälp av en förstoringsspegel men vad kan kattstackarna?

Grattis till din kisse som slipper Åka tilll Vetten i morgon.

Nalle

martdat
0

ja då var det nog nått skit i ögar bara,skönt.

Hawknestgrove
0

ja, jag tänkte just fråga om det var rött eller irriterat om du så att sägadrog ner under ögonlocket. Tur att detgick så bra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#20 Det var antagligen en lindrigare skada på ögat som läkte av sig själv. Skulle som sagt gissa att katterna har lekt eller bråkat och att en klo kommit in i ögat av misstag. Det är lurigt med ögonskador. Det går inte att avgöra för en lekman hur allvarligt det är. Men när det går över av sig själv är faran över.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tizzla
0

Vilken tur!Glad Hur gick det med fredagsbesöket då?