Orijen? Eller alternativ?
Hallåj!
Jag har som sagt gett mina katter Simba & Selma, bland det sämsta man kan ge. Friskies!
Jag har läst en del här om bättre alternativ. Fastnade för Orijen. Idag skulle min sambo köpa Orijen i djuraffären & vad händer då? Jo, hon som äger affären säger att hon har valt att sluta sälja Orijen. För att innehållsförteckningen på påsen, stämmer inte överens med verkligheten. Och att det dessutom är mera spannmål i än vad som redovisas på påsen.
Vad har ni att säga om det?
Har ni hört nåt om det förut?
Eller är hon ute & cyklar?
Han kom iallafall hem med en påse Iams. Är det "godkänt"?
Fasa över kattmaten väldigt långsamt. Då det skiljer oerhört mycket i innehåll mellan dessa sorter, så bör bytet ta tid - annars riskeras dålig mage.
Iams är mycket bättre än Friskies ja.

Ja, vi får nog kanske blanda lite så dom inte får diarré.
Men jag glömde en sak. Hon med affären sa att Iams var bättre än Orijen.(?!)
Jag är iallafall intresserad av att testa Orijen. Men avvaktar tills jag hört lite svar, från er som vet bättre än mig, om kattmat
Vid första anblicken ser orijen bra ut, men jag gillar inte alla dessa örter som finns i. örter ger man vid behov, inte för jömnan - men det är min åsikt.
Jag provade orijen på hunden, men världens klåda som resultat. Jag har även försiktigt provat till nuvarande lillkatta, men dels så gillar hoin det inte om dom få bitar hon ätit har gett superdiarre - så här kommer inget mer Orijen in;)
Iams gav jag mycket av på den tiden jag höll på med perseruppfödning (typ 20 år sedan) och det fungerade kanon då. Idagsläget säger de flesta att Eukanuba är bland de bästa torrfodren - men man måste gå efter vad katten fungerar på.
Nuvarande kisse har jag provat några sorter på, men med blandat resultat. Hon får numera Mjau och Bozita torrisar och det fungerar hennes mage bäst på. Hon får ju även mycket färsk mat, så jag är inte orolig för att det är högre spannmålsinnehåll i dessa två torrfoder, för det jämnar ut sig med den färska maten. Det viktiga är att hon mår bra och att magen är bra:)

Ja just det!
Det sa hon oxå, på affären. Att hon hört att vissa hundar fått dålig hy/ klåda av just Orijen.

Nån annan som har nån åsikt?

Jag *älskar* Orijen helhjärtat! Finns inget annat foder med så hög kött- och fetthalt. Dessutom är de gentila nog att ha 20 kg säckar, vilket glädjen den med 4 katter.
*suckar* NEJ det stämmer inte vad den expiditen hävdar. Orijen innehåller inte spannmål ALLS, dock sötpotatis. Jag har personliogen pratat med ägaren av fabriken, och Kanada har dessutom lika strikta regler som vi svenskar.
Anledningen till att hon inte säljer Orijen längre är att svenska grossisten inte får hem tillräckligt mycket foder för att tillmötesgå efterfrågan, och därför står de mindre butikerna tyvärr ofta utan. Några har blivit förbannade pga detta och har börjat sprida allsköns lögner.
Det stämmer att inte alla funkar på Orijen. Klåda beror allt som oftast på att man gett för mycket Orijen, prova att halvera fodergivan så brukar problemet vändas till vacker päls. Eftersom Orijen har så hög procenthalt protein (och därtill lättsmältbart!) så är dessvärre fodergivatabellen helt uppåt väggarna - ingen hund eller katt i personalstyrkan på mitt jobb (Bromma Zoo) som äter Orijen äter ens i närheten av så mycket, trots fri tillgång.
Iams och Eukanuba tillverkas av samma fabrik, och Eukanuba har snäppet mer kött än Iams. Dock är Iams mycket bättre än de flesta foder på marknaden! Själv ger jag min pojkväns två kissar Iams Multicat (smala Sigma fick muskler, tjocka Shango blev slank!).
Vänliga hälsningar
Cindy
Fast jag tror inte på det där med proteinhalten tyvärr - åtminstone inte för min hund. Hon är nämligen van köttätare och fick sina första år BARF-kost poch därefter färskfoder med hög procent kötthalt - så hon borde knappast reagera på proteinhalten. Klåda fick hon av annat i Orijenfodret
Fast spela roll - det är min hund det (och även min katt). Det fins många som fungerar ypperligt på fodret:)
ps: det är mycket lite sötpotatis i Orijen - däremot mycket vanlig "russet potato" och det är samma potatis som används vid pommes-tillverkligen. Den pomme som t ex Mac Donalds har. Orijen hade länge en felskrivning där i innehållsförteckningen på svenska hemsidan och det tog lång tid för dom att ändra.
#3 Gav du BARF:en i torkad form? Troligen inte va? Och hur stor var hunden samt vilken dagsgiva i gram gav du - så kan vi se om min teori stämde :)
Jag instämmer, spela roll, det finns inte ett foder som funkar för alla! Åt var och den sin cuppa tea!
Vänliga hälsningar
Cindy
Fast om kött är torkat eller inte bör inte spela någon roll:)
Jag tror knappast mängden spelade roll heller då klådan startade på 2-3 dagar. Min hund får lite mindre än rekommenderad dagsgiva pga lättföddhet.
Så här har jag fått det förklarat för mig: Det blev vims om det där med sötpotatis. Någonstans hade det blivit felöversatt till olika språk, däribland svenska, så det stod att det innehöll potatis i stället för "sweet potatoes". Därmed var ju inte innehållsförteckningen sann, vilket trasslade till det rent juridiskt och (efter vad det sades) vållade vissa problem med allergi. Detta lär dock vara utrett numera. Dock räcker Orijen-leveranserna aldrig till, så det är ofta slut i affärerna.
Djuren reagerar olika på olika slags proteiner - det är inte bara "kött som kött". Orijen ska bara innehålla protein från kyckling. En del katter (och hundar) är allergiska mot vissa proteiner, men om man har en katt som klarar kycklingprotein så fungerar det utmärkt. Jag hade en proteinallergisk katt förut, som fungerade perfekt på Orijen. Annan kattmat innehåller ofta det kött som var billigast vid tillverkningsdatum, så man kan inte vara säker på vilket protein det blir.
Orijen innehåller protein från kyckling, fisk och ägg:) Det står även på tillverkarens hemsida. Likaså russet potato står med i original-innehållsförteckningen.
Alla dessa tre animaliska proteinkällor tål min hund i färsk form - så jag tror inte det är det hon reagerade på i Orijen.
Men det spelar ingen roll för oss, vi ger annat foder som funkar bra:) och ger även dessa proteiner som finns i Orijen, fast jag ger det färskt.
#12: Så sant, så sant - kyckling, olika sorters fisk samt ägg såg jag nu att det stod på påsen. Jag går ut i trädgården och äter mask
.
#13 Asgarv
.
Gör inte det, du kanske får en allergichock

Jag minns att samma typ av rykten florerade när Hills höjde frakten jättemycket men zooaffärerna inte fick höja priset ut till kund.
För det mesta försvinner bra foder eftersom tillverkaren väljer att inte smöra lika mycket för zoohandlarna som Royal Canin gör.
För ni har väl lagt märke till hur dominerande de är i affären numera?
Med det inte sagt att RC är ett dåligt foder, absolut inte.
Men jag skulle hellre betala mindre än att sponsra alla dessa - i mitt tycke - onödiga sorters kattmat.

#15 Det är det jag menar.
Jag vill ge bra mat till mina katter. & vet inte riktigt vad jag ska välja. Om man inte kan lita på försäljaren i butiken, så vet man ju inte riktigt….Det behöver ju inte vara så att det dyraste, kändaste märket alltid är bäst….
Så, finns det andra åsikter härinne? Om Orijen.
Jag köper Orijen från Foderbilen, och är supernöjd med det, mina kissar är bra i magen, och till och med Beata äter lite av det, fast hon bara har 3 tänder, men så spröd konsistens, att hon kan tugga dom, och hon blir inte dålig i magen av det fodret, så är det skönt att få hemkört också, beställer Ever Clean sand samtidigt. Dessutom är orijen drygt, märker att kissarna inte äter så mycket, utan håller sig mätta längre, så jag fortsätter med Orijen
Maggan47
#10 Det kan göra skillnad, eftersom proteinet blir mer "högkoncentrerat" i torrfoder än BARF. Eftersom din hund tål samma proteinkällor i färsk form, så stärks min misstanke att det är mängden protein som var orsaken, inte källan, men jag kan ju ha fel. Gör du egen BARF eller varvar du med något färskfoder? *nyfiken i en strut*
#15 Ja Hills har verkligen oförtjänt dåligt rykte. Förvisso önskar jag att de kunde höja kötthalten, men de är ensamma om att ha garanterat innehåll, dvs det ska inte skilja sig ett jota mellan två tillverkningar - de håller stenhårt på ingredienser och analys.
Anledningen till att Royal har så stort utrymme i "min" butik är att det säljer så förbenat bra, inte pga relationen med företaget. Plus att de har så många olika sorter att man blir mer eller mindre tvungen att ha utrymme för dom, så ingen kund blir besviken för att vi saknade just deras specialare…
Vänliga hälsningar
Cindy
#18 Jag gav enbart BARF kost under nuvarande hunds första 2 år - och även under några år till förra hunden.
Jag köpte allt från hjorthalsar, lammkött, fläskben, kycklingskrov, kalkonhalsar, vom mm - tom struts:). Alltså mycket varierad kost. Till det lite mixade grönsaker av olika slag.
Dock tyckte jag efter några år att riskerna blev för stora, då nuvarande hund är dålig på att tugga ben och ofta sätter i halsen- trots att hon är uppfödd på det från start. Eftersom jag känner två hundar personligen som dött pga ben/broskbitar i halsen = snabb kvävning, så känns riskerna för stora med min klumpehund.
Jag har efter det gett färskfoder alternativt blandat själv. Senaste åren (hunden är snart 6 år) har hon fått lite torrofoder med färsk mat iblandat och det tog ett tag innan jag hittade ett torrfoder som verkligen fungerar - och det är hör och häpna Magnussons Meat & Bisquit. Nu kommer hon få fortsätta med det och givetvis lite färsk mat varje dag (alltifrån rå kyckling till vom mm). Grönsaker har jag slutat ge, förutom under skendräktighetsperioder då hon får lättkokt vitkål som utfyllnad för att inte gå upp för mycket i vikt

#17 Kan bara hålla med dig.
#18 Du tror inte att det har ett samband? Hög försäljning, stort utrymme i butiken och att man vräker prylar över kunder och zooaffärer?
Klåda hos hund orsakas INTE av för hög protein halt i ett foder.
#21: Men kan mycket väl orsakas av "fel" protein. Proteinerna förändras både när torkas och när de värms, så det är inte så konstigt att man kan tåla dem färska men inte i torrfoder eller tillagade.
Ja absolut, men att påstå att hög protein halt kan orska klåda är fel.

Å andra sidan är ju reaktionerna hos hund ganska ointressanta om man ska ge maten till katt.
#20 De har en ganska stadig kundkrets som vant sig vid att det ofta finns freebies, och den är stadigt förankrad i deras stora uppfödarklubb.
#21 ALL klåda orsakas inte av för mycket protein, absolut inte. Och nej, det finns inga veterinärstudier som stödjer det jag säger, än. Har bett en av foderleverantörernas veterinärer att kolla på saken.
Men det är den samlade erfarenheten bland den seniora personalen på mitt jobb att många hundar som anses "allergiska" egentligen bara ätit för mycket protein, eller för lättsmält. Den förra brukar manifestera sig i att hunden även bajsar mkt, den senare att hunden blir bättre om man väljer ett protein som hunden smälter långsammare, t.ex. lamm.
I naturligt tillstånd skulle en hund antagligen inte bli dålig av att äta mycket protein, eftersom deras kroppar under evolutionens tid ställt in sig på hur de ska tillvarata näringen från sitt bytesdjur på bästa sätt. Men med torrfoder blir det (enligt mig) en annan femma, många foder har behandlat proteinkällan (hydrolyserat proteinisolat. animaliskt protein med mera finns ofta i innehållsförteckningarna). Dvs fodertillverkarna har hittat sätt att göra näringen mer lättuptaglig för hundens kropp. Ibland slår detta bakut för att husse/matte gett en för hunden för stor giva av fodret.
Många som tagit mitt råd att dra ner lite på fodergivan (men med samma foder!) har kommit tillbaka och berättat att besvären försvunnit. En kollega fick en blomsterbukett av en dam som varit hos tre olika vet med sin lille yorkvalp med magproblem, och provat flera olika proteinkällor. De hade tillslut sagt att han får leva med ständig diarré och klåda, eller avlivas. Efter en vecka med mindre fodergiva, på inrådan av min kollega, vad hunden frisk.
Vänliga hälsningar
Cindy

Hej Mari-n!
Hoppas allt väl med "vår" Simba!!!
Vad jag har förstått är Orijen bra mat.
Mina äter i och för sig Royal canin… det har bara blivit så!
Krama Simba från mig!
#25 jag har fått lära mig:
mycket bajs= hunden /katten tillgodogör sig inte fodret tillräckligt bra.
lite bajs= bra upptagning utav näringen!
däremot undrar jag varför mina katter helt plötsligt blev STENHÅRDA i magen utav Hil`s sensitive stomach förra veckan…
uppmärksammade efter 4dagars matande att det stod"new" i övre vänstra hörnet på påsen.
undrar vad som var nyt? eftersom min katt blir hår i magen utav för MYCKET fibrer tror jag att de lagt till majs eller nåt liknande,för mina katter har ju fungerat på det fodret tidigare,men inte nu…*suck*
#17, ni ser ju till att tillverkarna får kämpa för att ni ska sälja och det gillar jag. Ni är seriösa när det gäller foder och dessuto ser ni till att era kunder får del av de rabatter ni kämpat er till. Heder!!
Håller med dig, Hills har fått oförtjänt dåligt rykte i Sverige och jag förstår inte varför utom möjligen för kötthalten men i övrigt arbetar de på samma sätt som läkemedelsproducenter - enligt exakt det man registrerat. Man behöver inte undra om det som står på påsen överensstämmer med innehållet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag läste på lite och gillade vad jag lärde mig om Iams. Har bytt till Iams Multi cat (som #7 skrev om) och det verkar som sagt funka när man har en smal och en ..hrm… välbyggd..katt.
Men om frågan är vad som är bättre än Friskies är väl svaret egentligen: allt som nämns i den här tråden…

#28 Hills fick dåligt rykte därför att frakterna från USA höjdes rejält men zooaffärerna fick inte höja priset = mindre vinst.
Då startade man en hatkampanj och tog bort Hills ur butikerna.
Fodret är det inget fel på
#30 När skulle detta ha skett? Hills höjde priserna tre ggr förra året, men har nu äntligen sänkt priserna. De har rekommenderade konsumentpriser, men inget krav att alla måste följa dessa. (Jag är butikschef i en zooaffär som säljer Hills)
#29 Håll mig gärna uppdaterad hur det går! :-)
Vänliga hälsningar
Cindy
#30 jag har då inte märkt att de har tagit bort hills ur några butiker alls!

#32 Det har alla utom en på min hemort gjort och med hänvisning till frakterna.
#31 Det vore nog väldigt svårt att sätta ett eget pris på ett foder.
Du kan ju alltid prova vetja.
Och jag har varit inköpsansvarig för foder på veterinärklinik
Säger bara en sak. Olivers…. hemkört och prisvärt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#33 Tack, det har jag! Jag är butikschef på Bromma Zoo och under förra året när alla leverantörer höjde priserna stup i kvarten pga finanskrisen, valde vi att hålla lägre priser än rekommenderat. Tillslut når alla en smärtgräns och måste höja, men det är roligare att låta bli. Nyss sänkte vi priset på Iams stora säckar kattfoder för att vi tyckte det var för högt, resultatet är glada kunder och ökad försäljning. :-)
Vänliga hälsningar
Cindy
#33 Är det det höjda miniorderkravet för fri frakt du syftar på? Bra om småbutikerna säger ifrån när storleverantörerna går över gränsen!
Vänliga hälsningar
Cindy