Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1166 ggr
Mari
0

Ny lag om kastrering?

Enligt en kompis så har det kommit en ny lag där katten måste vara över 9 månader innan den får kastreras, är detta verkligen sant?

Citerar henne:
"Det är inte så många som känner till den tydligen, men alla veterinärer här har nämnt den. Såg det på nån sida på internet också. anledningen till den är tydligen att katterna oftast blir kastrerade alldeles för tidigt när de inte är färdigutvecklade än, vilket de är vid nio månaders ålder"

Har jag missat detta? Jag tycker det ju pratas mer och mer om att kastrera katterna i väldigt tidig ålder.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

martdat
0

tror jag inte,, det hadde väll stått i såfall på jordbruksverkets hemsida o jag läste ijenom allt när de andar nyare lagarna kom. däremot så vet jag att förr när tex mina gamlingar var små så var rekomendationerna på det viset, vilket även gjorde att Baloo han bli pappa,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mari
0

Ja detta är väl bara rekomendationer? Ingen lag?

för när vi kastrerade våra katter så ville veterinären att hanen skulle vara över 6 månader och honan gärna 9, fast detta var flera år sedan. Nu nyligen har jag hört flera veterinärer som kastrerar båda könen vid 6 mån

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

martdat
0

jag vet vettar som kastrerar vid 12 vcekor, min Baloo är 15 år så det var nåra år sedan, hehe,

Mari
0

#3 Precis, så det kan väl inte ha blivit någon lag om det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

martdat
0

kolla på jordbruksvärkets hemsida, kan inte minnas om en lag som preciserar tidigast krastrering, men jag är icke ofelbar,