Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 4310 ggr
Erika91
0

"Fond" för veterinärvård?

Hej! Jag har letat runt en del här, men jag hittar inte svaret. Jag vet sedan tidigare att det finns "fonder" där man kan söka pengar för veterinärvård. Jag vet att Billy Hittekattsförening för hemlösa katter finns, men finns det någon annan för katter med hem?

Det är nemligen kommunens katt som blivit sjuk (urinsten). Kommunen ville inte betala för vården utan avliva katten. (Jag ska mejla kommunen). Då personalen där katten befinner sig är fäst vid denne betalade de tillsammans veterinärkostnaderna. Eftersom urinsten kan vara ett återkommande problem, undrar jag om det finns någon fond att söka ur om det skulle uppstå igen? Jag vet inte hur de ställer sig till att betala för en till veterinärvård, om de ställer sig negativt vill jag gärna tipsa om någon eventuell fond som finns. Jag kan själv bidra med några hundra till denne katt, men då jag är student har jag inte mycket mer över.

Tack på förhand!

Erika91
0

Tack så mycket! =)

martdat
0

chikas minesfind betalade ju för en annan ägd katt här så det kanske skulle vara något, men jag skulle hellre föreslå att de hadde en liten pott till kissen om det nu är personalen på ett boende som har honom, att de lägger en viss summa i potten, antingen i årsvis tex elr månadsvis så att det alltid finns pengar,

här i växjö har djurensvänner tidigare betalat vett vård för privata katter ibland men vet inte om det messt är lokalt här det varit, det skulle ändras med har jag hört,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Khiraz
0

nej fond vet jag inte ,men börja med att köpa ett foder som har en magnesiumhalt på 0,07-0,07 INTE högre!

våran katt murre fick urinsten 2006 och fick utav vetrinären höra att det berodde på för hög magnesiumhalt,han har INTE haft problem sedan dess!!

Erika91
0

#4 Vår katt har återkommande urinsten trots ett veterinärfoder som ska vara bra för att förebygga kristaller. Vad är det för foder ni har nu?

Ankie
0

min katt har haft urinsten och han har inte fått tillbaka den sen vi började med advance fxd, den köper vi hos vet å den räcker länge men är ju lite dyrare då.

Khiraz
0

#5 våra äter Hill`s natures best och har gjort sedan den dagen,det fodret har magnesiumhalt på 0,07%Cool

Alexej
0

hej Erika!!

hur går utbildningen? Allt bra med dig? Och med Sverker?

Hälsningar Alexandra

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

RC har även ett bra foder mot njursten som är både stenlösande och förebyggande på samma gång. Det ska vara snäppet bättre än Hills. Sedan finns även Specifics njurstensfoder som jag har bra erfarenhet av. Särskilt mjukfodret som är kanon! Vissa katter klarar inte att äta torrfoder över huvudtaget. Då får man ge mjukfoder helt enkelt eller gå över till Barf.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Khiraz
0

#9 varför skulle de inte klara av torrfoder?

Erika91
0

Katten ska börja med Royal Canins foder Urinary S/O. Samma äter Sverker, men det fungerar inte sådär jättebra tycker jag.

#8 Tack, det går bra! Är klar i juni med utbildningen, men har sökt vidare till Djursjukvård i Skara, får bara hoppas på att jag kommer in! Annars är allt bra med mig. Sverker är det lite sådär med. Han har både problem med urinstopp och njurporblem, sedan har han även FORL. Så vi pendlar mellan olika foder som är bra för njurarna och foder som förebygger kristaller. Han verkar må bra i övrigt, men frågan är ju om hans liv är etiskt såhär. Får ge det lite mer tid i alla fall och hoppas på det bästa!

Hur är det med dig och dina katter då?

sagan
0

Jag skulle sätta katten på mjukmat. Inget torrfoder. När dem har urinsten är det väldigt viktigt att dem får  i sig vätska.  Så totalt nej till torrfoder!! Och bara mjukmat av S/O. Sen beror det lite på vad det är för stenar. Många kan gå över på vanligt mjukfoder efter ett tag typ Mjau.

Tråkigt att kommunen beter sig som dem gör. Är katten försäkrad? Om inte kan det vara bra o göra det för ev andra problem som kan dyka upp. Urinstopp blir ju ett undantag.

Lycka till o hoppas det går bra med kissen!

Khiraz
0

#12 det är en vanlig myt att torrfoder orsakar urinstopp,men i själva verket är det Magnesiumhalten(alltså oavsett i torfoder eller blötmat) som ställer till det.

Alexej
0

#11 Hör av dig när du är i Skara:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sagan
0

#12 det är en vanlig myt att torrfoder orsakar urinstopp,men i själva verket är det Magnesiumhalten(alltså oavsett i torfoder eller blötmat) som ställer till det.

#13 Var har du fått din information ifrån? Det stämmer att det är magnesiumhalten som kan ställa till urinsten. Men vätska är det som behövs för att spä ut urinen så att stenar inte bildas. Och då katter av naturen inte dricker vatten. Utan får det via sitt foder kan jag inte se att det på något sätt skulle vara bra att ge torrfoder till en katt som har urinsten!

Tänker man lite logiskt så brukar det gå bra ;) Inte bara lyssna till fodertillverkarna…

Erika91
0

#12 Ett problem är ju om katten inte tycker om blötmat..

sagan
0

#12 Ett problem är ju om katten inte tycker om blötmat..

Ja då kan det ställa till det hela! I bästa fall får man prova att blöta torrfodret. Alternativt blanda i mjukmat, lite till att börja med o öka på varteftersom i det torra. Min inbitna torrfoder älskande katt har nästan helt gått över på bara mjukmat. Men det tog sin tid.  Oftast så går det. Om man är envis Glad Om det nu är så att dem kan tänka sig att kämpa lite om det visar sig att katten inte är så förtjust i mjukmat. Ett annat sätt att få dem att gilla mjukmat är att hälla på lite tonfiskspad för o vänja dem. Inte många katter som kan motstå tonfiskFlört Bara katten inte är allergisk..

Khiraz
0

#16 läs: www.catinfo.org

Cindy
0

#17 Förutom att tonfisken i sig kan förvärra urinstenen… För mycket magnesium.

Mormor o jag hade kullststrar. Hennes fick urinsten hela tiden, inte min. Först när jag övertalade mormor att sluta ge tonfisk så slutade katten få urinsten…

Eukanuba har två urinstensfoder, ett mot oxalat och ett mot struvit, Eftersom de två orsakas av olika pH.

Purina har tagit fram en ny veterinärfoderserie bl.a. med ett mot urinsten som verkar förebyggande mot återfall.

Vänliga hälsningar
Cindy

sagan
0

#16 läs: www.catinfo.org

#18 Kan inte läsa míg till annat än att  dem anser att torrfoder inte är bra!  

_**#17 Förutom att tonfisken i sig kan förvärra urinstenen… För mycket magnesium.

Mormor o jag hade kullststrar. Hennes fick urinsten hela tiden, inte min. Först när jag övertalade mormor att sluta ge tonfisk så slutade katten få urinsten…

Eukanuba har två urinstensfoder, ett mot oxalat och ett mot struvit, Eftersom de två orsakas av olika pH.

Purina har tagit fram en ny veterinärfoderserie bl.a. med ett mot urinsten som verkar förebyggande mot återfall.**_

Vänliga hälsningar Cindy

#19 Tänkte under en kortare tid för att vänja katten vid blötmat. Inte under en längre period.  Man bör inte ge mer än en matsked tofisk i veckan. Och det går att dela upp på flera mål.

Men jag vidhåller att torrfoder oavsett framställt för ändamålet inte är bättre än mjukmat. :) Tittar men på ex diabetesfoder så innehåller detta kolhydrater vilket man ska undvika när katten har diabetes. Min veterinär rekommenderar inte detta foder alls. Utan Mjau. Så bara för att ett foder sägs vara till för vissa ändamål är det inte säkert att det för den sakens skull är bra! Men som mkt annat har man ett eget ansvar o val till vad man väljer att utfodra sitt djur med.

Cindy
0

#20 Får jag lov att fråga varför du copy-paste:ade hela mitt inlägg? Jag fattar inte vad du svarar på?

För att svara på din kritik mot allt torrfoder vill jag dock berätta att jag haft en katt som blev sjuk och fick usla tänder av blötmat, men mådde fint på torrisar.

Jag håller med om att alldeles för många torrfoder är usla, men mina erfarenheter efter att 6 år i zoobranchen är att majoriteten av katterna mår utmärkt av ett torrfoder med hög kötthalt. Som jag ser det finns det fördelar och nackdelar med både vått och torrt, och var och en får hitta det som passar sina katter.

Vänliga hälsningar
Cindy

sagan
0

#21 Jag brukar göra så för det är lättare för andra att veta vad jag svarar på :) Så slipper dem leta efter inlägg #??? Och kan se det direkt. Det som inte är kursivt är mitt svar.

Svarade på två ilägg. Ett innan och så ditt. Förstår inte riktigt vad det är du inte förstår Förvånad

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Man har ett eget ansvar o val till vad man väljer att utfodra sitt djur med. Är det så att man har en bestämd uppfattning om torrfoder kan jag inte ändra någons syn på detta. Jag utgår från vad som äts i det vilda och det är inte torrfoder. Har katten dålig tandstatus pga mjukmaten kan man komplettera med kycklingvingar så den får gnaga. Så jag köper inte riktigt ditt argument för att torrfoder är bra för tänderna. Cool

Här finns en hel del att läsa för den som vill! http://www.kattstatus.se/pierson.pdf

Cindy
0

#22 Känner att vi slirar OT nu, så jag ska hålla mig kort.

Det blir för mig svårläst och virrigt om du klistrar in folks hela och/eller halva inlägg i ditt inlägg. Att skriva #nr är ju att hänvisa till det man svarar, och är det en exakt mening man vill kontra kan man ju klistra in den. Jag hade två punter i inlägget, ett om tonfisk och magnesium och ett om att det finns fler vetfoder än de i tråden nämnda. Jag tror att du svarade på den senare? 

Givetvis har man ansvar för sina utfodringsval! Jag står för den kost jag ger mina katter utan tvekan eftersom jag vet att de mår bra av den. Jag har aldrig och kommer aldrig köpa argumentet att söndermalt, utvattnat och konserverat kött är det ultimata substitutet för katternas naturliga kost. Även om man ger en kycklingvinge ibland så saknar blötmaten tuggmotstånd alls. Jag har sett min familjs katters tänder vittra bort efter år av blötmat, medan mina som får både torrisar och blött har bra tandhälsa.

Starta gärna en ny tråd om du vill diskutera vidare i ämnet, men jag lämnar ämnet i denna tråd nu av respekt för trådskaparen. Glad

Vänliga hälsningar
Cindy

Khiraz
0

#22 braCool jag går oxå på hennes linje.

Erika91
0

#17 Blött torrfoder är ingen idé. Han är inte heller förtjust i Urinary S/o:s blötfoder, men han äter det några antal per dag.

Men jag anser att det bästa är en kombination mellan torr- och blötfoder.

sagan
0

# 25 Hoppas att det löser sig för kissen i slutändan.

#23 Inte meningen o röra till det för dig. Men då det inte finns någon citat knapp blev det så.

Jag har inget mer att tillägga i en foder diskussion då jag anser att artikeln säger allt. Och en katt hittar inte torrfoder ute Flört Jag kan heller inte ändra någons åsikt. Utan bara sprida kunskap och hoppas att någon tänker till.