*LÅST* Svårt att vara alla till lags
Har läst inläggen på tråden 2 st katter avlivningshotade. Vill bara förklara vår policy i vår förening. Vi tar hand om hittekatter i första hand men om möjligt så hjälper vi även andra katter.
Den här gången slumpade det sig så lyckligt at vi hade fått ett stödhem som inte var beredd att ta någon skygg katt, i alla fall inte än,utan en som var tam. Då tycte vi att vi kunde hjälpa till i det här fallet. Tycker att det är väldigt hemskt när friska katter ska tas bort.
De stödhem vi har som är duktiga på skyggisar sätter vi självklart inte heltama katter i. Av alla de katter vi tagit hand om har tre varit tama(de två som vi tar i dag inberäknat) så jag tycker det känns tråkigt när det frågas var stödhemmen var när det gällde skyggisar. Vi har som sagt tagit hand om flera skyggisar när det larmats på tråden.
Då det frågats om varför vi tagit katter från andra delar av landet än Östergötland så har vi sagt att vi är ju koncentrerade på Östergötland men att vi ser att kan vi hjälpa någon i landet så kan man få hjälp tillbaka vid ett annat tillfälle.'
Känns i alla fall bra att vi kan låta två katter leva vidare.
Linah jag har skickat pm till dig
Pia Appelberg
9Liv
Nej man kan inte vara alla till lagt - tyvärr. Hur man än vänder och vrider sig, så är rumpan bak
.
Att vissa stödhem enbart vill ta sig an tama katter, ska inte lastas vare sig stödhemmet eller föreningen - för det är speciellt att ta hand om skyggisar och man måste acceptera att alla inte vill eller kan ta hand om en sådan katt. Fast självklart ska vi alla leta allt vi kan för hitta stödhem även åt skygga katter - men det gör väl de flesta härinne !?
Tyvärr finns inte stödhem åt alla dom kissar som behöver - vare sig dom är tama eller inte och det ska ingen lastas för. Man får vara glad åt de katter som får en chans och hålla en tumme att även fler ska få det framöver. Tills dess tycker jag alla ska visa lite mer tacksamhet åt de katter som hittills går/gått att rädda.
pia-app, så sajtens regler är inte till för att följas, tycker du?
ni får ta hand om vilka katter ni vill men här ska hittekatter komma i första hand. alla hittekatter är väl förresten inte skygga? tråden skulle inte lagts ut här alls det är det saken handlar om
det blir väldit förvirrande allting
#2 - du har rätt i att tråden är galen pga avlivningshot mm och att sådana inte ska förekomma här, men det va inte därför Pia la ut just denna tråd utan pga reaktionerna…
Pia hann ju svara i tråden innan den låstes och kunde ge dessa två katter ett stödhem, men det föll inte i god jord hos alla om man säger så:(
Självklart ska regler hållas och jag förstår varför tråden låstes. Men det jag reagerade över var att det skrevs att var är alla stödhem när det gäller akuta hemlösa. Vi har ju som sagt hjälpt till med det också och håller på med det för fullt.
Så reglerna ska hållas men jag står för att vi har tagit hand om två katter och gett dom chansen att få nya hem fast dom inte är hittekatter.
Jag vet också att alla hiittekatter inte är skygga
pia-app o Lo-katt. ni skriver båda att alla inte vill ta hand om skygga katter o tar därför in två ägda katter istälet. Då tolkas det som alla hittekatter är skygga och sänder fel signaler
Att skriva så hjällper ingen hittekatt i längden
Ingen av oss har sklrivit att alla hittekatter är skygga katter - helt fel. Jag har inte ens skrivit ordet hittekatt - utan enbart pratat om tama kontra skygga katter !
Jag har även skrivit att inte alla kan eller vill ta hand om skyggisar - och det var just pga skyggisar som det blev lite tjafs pga att just dessa två tama kunde hittas stödhem åt.
Hoppas jag förklarat ordentligt nu
Säger bara att förlåt, nu blir jag väl rullad i tjära och fjäder.. tack och lov att tråden fick leva så länge så kissarna blev räddade.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag tycker det var toppen att dessa två kunde räddas! Ska man verkligen tycka att det är okej att två friska tama katter avlivas bara för att de har ägare när dessa uppenbarligen inte är kattvänliga?!
Jag är en av dem som inte kan ta in skyggisar eller katter som kommer direkt utifrån pga små barn och frigående innekaniner, känns trist att man inte kan få hjälpa till med tama katter som har ägare då, i de fall dessa hotas av avlivning. Via denna sida alltså.
Skulle gärna se att en sida som denna fokuserade på alla katters bästa, men förstår att det kan utnyttjas av dessa oansvariga kattägare som låtsas att deras katter är hemlösa eller hotar med avlivning pga bristande intresse eller andra dåliga ursäkter.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
ja och för ansvarslösa ägare är det ju enkelt ändå att göra katter hemlösa. det är ju bara att dumpa. Vi kan nog älta detta i evighet, utan att någon har rätt eller fel. JAg kan inte hjälpa, att jag inte kan låta bli att tänka, hur många katter kunde kanske ha räddats till livet om inte trådar låses i förväg? Visst det är så lätt att säga att ägarna har ett ansvar. MEn det sk*t*r ju katten i som ska dö…..
Då jag ser att mitt alias står med i ts så vill jag gärna påpeka att jag aldrig NÅGONSIN tyckt eller kommer att tycka att det är okej att avliva friska, tama katter p.g.a. oansvariga ägare. Sådant vill jag verkligen inte förknippas med.
Jag har själv tagit hand om avlivningshotade katter och det är definitivt inget som jag ångrar.
Efter rådande omständigheter hade jag några funderingar som jag ville ta upp med 9Liv vilket jag också gjorde. Via PM. Fick svar, inget mer med det. Som sagt - funderingar - men tjafs? Absolut inte, inte från min sida iallafall! Läser inläggen jag skrev i den låsta tråden samt mina funderingar men ser inte var tjafsandet uppstår… Frågor kan man väl alltid få ställa. 
Men den som tror att jag inte bryr mig om avlivningshotade djur tror f e l .
Det var allt jag hade att säga.
#7 jag säger som du jag, jädra tur att det kom upp här annars hade dessa inte varit i livet
och att ingen sajtansvarig såg eftersom det inte får förekomma
här på tråden
pm:a gärna sajtvärden om ni tycker att reglerna ska ändras
nu är reglen satt och då ska den väl hållas?
Kör ni bil utan bälte och 100 km/tim där det är 30-väg?
Jag förstår inte vad det är ni inte förstår detta är en sajt för hittetkatter 
NEj Piffkryddan, men det finns i mitt tycke inget som är rätt och inget som är fel. ett räddat liv är ett räddat liv, även om en smärtfri avlivning hos en vet ibland kan vara det som gör minst ont. Men kan det undvikas, så kan det.
Förstår inte hur man kan vara stolt över att rädda hemlösa katter när man samtidigt ha livet av oskyldiga "ägda" katter på samvetet…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
det vore en önskedröm om alla katter kunde räddas men nu är det inte så. däremot så räddas inte så många hemlösa katter som skulle behövas tack vare alla privatkatter som får gå emellan hela tiden både här och på katthemmen
om det inte vore så lätt för djurägare att få hjälp att slippa sina katter skulle kattens status höjas men det är det få som har förstått
att än en gång skriva att den här sajten är till för hittekatter känns patetiskt men det verkar ändå behövas
Så det ingår i att höja katternas status genom att ägda katter måste dö först?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Usch, jo jag vet. men ändå, katten som ska dö struntar ju i det. Det är en ekvation som vi aldrig kan få ihop. OCh i realiteten, skulle inte jag vilja vara i den sitsen att se vare sig den ena katten avlivas eller den andra.
Men var och en får väl hjälpa de katter de kan, orkar och vill. Man ska väl inte bli fyad på bara för att man hjälper en katt som har ägare. Bra att katterna fått en andra chans - fast de hade en ägare.
Linah
Jag tyckte att det kändes bra med ditt pm och att jag fick förklara hur vi tänker och att sen är det klart med det. Kändes inte som något tjafs med dig.
Kan vi inte glädja oss åt att vi räddat två kattliv och fortsätta det bra samarbete som oftst finns på hittekatter. Alla som kämpar behövs.
Nu ska jag och Lo-katt åka till veterinären och försöka vätska upp vår lilla kattbebis som vi har delad vårdnad om. Han är så liten ,syskonen väger 400g och han 200 g, Men han kämpar och vi med.
#14 ska vi backa tillbaka i tiden lite, Alexej
den 4 januari i år skrev du en tråd som heter:
Liten uppdatering:)
Som nog en del har fattad var jag och Lena rätt så osams men hon ringde upp mig nu på kvällen och vi kunde äntligen reda ut våra problem.
Tydligen har vi på nåt galen sätt pratad förbi varandra hela tiden.
Jag var och är total oengagerad i vanliga pmplaceringskatter. **Katter som av någon anledning skulle byta hem och ägare. De kan vi bara tipsa om tex Blocket och ger råd hur man bäst omplacera en katt och vad man ska vara noga med.
Det var vad Lena trodde. Att jag nu hade börjad ömma för vanliga omplaceringskatter och ville ha de på sajten.
**Nej, jag ville hela tiden visa att det finns många ägda katter som behöver hjälp. Som skulle egentligen falla under djurskyddslagen och där ägaren borde anmälas och få livstid djurförbud. Jag har anmält många kattägare men ibland inte ens fått svar trots påminnelser. Andra anmälningar lagts ner utan att katten fick hjälp.
För mig är en katt i nöd en katt i nöd oavsett om det är en hemlös katt eller en katt med dålig ägare som inte är något annat än en vanvårdskatt. Och ibland känns det som varannan kattägare borde anmälas…
Vi är många som vill hjälpa katter. Några hjälper aktiv hemlösa katter andra kan hjälpa en vanvårdad katt till ett bättre hem. Genom anmälning, kattnapping eller vad som helst. Deras ägare är ofta idioter som aldrig borde ha skaffat en katt.
Diskussionen och osämjan kom igång genom att när det skrevs om en katt som inte hade det bra och några ville hjälpa. men då skrev andra att tråden borde stoppas för sajten är för hemlösa och inte för katter med ägare.
Om någon flyttar ifrån sina katter. Är katterna då hemlösa? De har ju en ägare. Det var den diskussionen jag ville få igång. Inte bara stirra blind på att en katt har en ägare som ska ta ansvar utan att se katten som har en idiotägare och behöver hjälp.
Nu har vi iaf redat ut problemet. Otroligt hur man kan prata förbi varandra. Kände mig som en idiot att jag aldrig fick fram att jag ömma för hemlösa katter likamycket som jag alltid har gjort men likamycket för vanvårdskatter - också de som aldrig skrevs om i tidningen. Typ grannens katt som inte blir kastrerad, inte få komma in, sparkar istället för kärlek och inte få mat för det finns ju möss att jaga, och i bästa fall får en kula i huvud när den blir sjuk. OBS. bara ett exempel. Min granne har efter mycket tjat och hånflinande kastrerade katter.
Vill tacka alla som har skrivit mail och pm. Kändes otroligt skönt fast jag har inte svarat än på de flesta mail. Men det kommer. :)
#16 ja, jag står för min åsikt till fast och fullo
det ska inte vara lätt att bli av med sin katt. folk måste lära sig ta ansvar men det behöver de inte göra så länge det finns folk och katthem som bockar och tar emot. därför är det inte ovanligt att samma katttägare skaffar katt igen. de fick ju hjälp förra gången
och alla har rätt och alla har fel. Bara det, att jag skulle aldrig kunna sova gott om jag stillatigande såg på mednas en ägd katt dör och jag inte lyft ett finger. Sen har det runnit mycket vatten under bron sen den 4:e januari.
Ingen har väl sagt att den som vill inte får ömma för ägda katter? Det står var och en fritt att engagera sig så mycket man vill för dem. Men den här sidan är till för hittekatter, inte för ägda katter. Att lägga ut en tråd med avlivningshot här, fast man vet att det inte är tillåtet, är att visa stort förakt för sajtvärden och sidans syfte.
Jag håller med piffikryddan, det ska inte vara lätt att bli av med sin katt. Vill man inte ha den kvar får man sitta där i väntrummet med sin gnällande katt och vänta på att få den dödad. Man kan gärna få en avhyvling av veterinären också, och det får man ta och sedan får man gå hem och skämmas och ångra sig för sin själviskhet. Först då lär man sig hur jobbigt det är att ta ansvar för ett djur hela vägen och först då lär man sig att inte göra om samma dumhet igen. Först då blir katten något värdefullt vars liv och död man måste vara rädd om och inte slit-och-slänga hur som helst.
Katten bryr sig inte om att den ska dö, vare sig före eller efter - den upplever visst obehag i samband med stressen av veterinärnbesöket, men värre är det inte. En ägare som avlivar sin katt hos veterinär är många gånger mer ansvarsfull än en som dumpar sin katt.
Så ja, ett antal avlivade ägda katter med åtföljande information och skuldbeläggande, i kombination med stränga straff för att dumpa katter och stränga straff för hemgjorda avlivningar skulle göra mycket för att höja kattens status.
Så, nu kan ni rulla fram tjäran och fjädrarna …
#20 Hallo?
Det står ingenstans att jag är för avlivning av ägda katter. Jag är inte intresserad av omplavering av ägda katter - normala omplaceringar. Sånt kan skötas över tex Blocket. Men jag kommer aldrig att godkänna att en katt avlivas för att vi ska höja katternas status. Det är värsta dubbelmoral för mig.
En katt där ägaren hotas med avlivning är för mig ett oansvarig kräk. Det finns alltid möjligheter att rädda en katts liv fast det kan ta tid. Men aldrig är det kattens fel att ha ett kräk som ägare och borde därför inte straffas med döden!
Alla katter har en rätt att leva- hemlösa och ägda katter!
Det är en mycket svår o känslig fråga och det finns som sagt inga rätt eller fel. Jag hjälper helst hemlösa hittekatter, men vill att alla katter ska få leva. Dock måste man ibland vara kall och få ägarna att förstå att det inte är så enkelt som att hota med avlivning så står man där med bur i handen och tar över katten , som tyvärr de flesta tror det funkar. man MÅSTE sätta ner foten någonstans. Hur man än vänder och vrider på det blir alltid någon lidande
Ser man i det långa loppet; Hur tror ni hittekattssiffran i hemlöshet minskas, genom att låta varenda ägd avlivningshotad katt komma in hur lätt som helst, så ägarna och de i dess närhet skaffar en annan, för de förra var ju så lätta att bli av med, eller hjälpa de utkastade som riskerar föröka sig konstant och få ägarna att tänka till lite nästa gång de skaffar katt, och berättar för sin omgivning hur svårt det var att "bli av med katten"
Jag brukar erbjuda ägarägda katter utläggning på hemsidan och akutsidan, då brukar ev. avlivningshot försvinna för de vet att hjälp pågår.
på min sida (www.kks.nu emmas katter) finns både ägarägda akuta katter och hemlösa, men de som har förtur att få stödhem är vanvårdsfall och hemlösa. Som tur är de flesta ägare jag kommer i kontakt med förnuftiga, och gillar sin katt, och efter lite diskussion är det inte alls lika akut och katten/a kan vara kvar tills de får nya hem. Alltför ofta, på nätet och över telefon och i desperationens hetta, överdrivs allt och om man som katthem just då tar emot utan några krav, så blir det en ond cirkel.
förstår ni vad jag menar?:) eller är jag totalt i svammellandet
#23 Jag har akcepterad att sajten är för hemlösa katter.
Men det här: Katten bryr sig inte om att den ska dö får mig att spy. Varför då rädda hemlösa katter? Likabra att köra de till tippen (veterinären).
#25 Precis! Tycker du gör väldigt rätt. Hjälper utsatta ägda katter genom att erbjuda alternativ till avlivningen:)
#22 näe men hua det skulle inte jag heller. Klart man måste hjälpa till om man kan.
Tänk vilket liv det blir för att det slinker igenom en tråd då å då med avlivningshot om friska katter, fattar inte… Näe jag vet att det ska inte finnas här på denna sajt men nu gjorde det det och 2 fullt friska katter blev räddade, jippi säger jag!!!!! 

#21 näe det ska inte vara lätt för de att bli av med sin katt skriver du, folk kommer inte lära sig att ta ansvar ändå anser jag oavsett vi hjälper de innan de har hunnit med att lämna in katten för avlivning eller har ihjäl de själv.Det kommer alltid att finnas sånna som jag som tänker att vi vill hjälpa katterna, visst vi hjälper ägaren med men det är ju inte så man tänker utan det är ju KATTEN man tänker på. Det kommer även att finnas andra som inte tänker som jag. Oavsett så vet jag att katterna är dig evigt tacksam för att du har hjälpt, och det räcker på långa vägar. Ja men det är ju så att inför döden är alla katter lika.
Ja jag tycker ändå att det är sorgligt att det ska tjafsas och visst detta är en sajt för hittekatter och nu var det ju så att ingen ansvarig såg denna tråd och thats it och ingen mailade de heller för att tala om att denna tråd fanns, så vad är det att tjafsa om…….. Nu är det som det är
#14 den enda som ska ha avlivade katter på sitt samvete är dess ägare det är ingen annans ansvar.
vem bär ansvar för katterna som har gått under i vinter på grund av svält, köld och sjukdom när de fått ge vika för omplaceringskatterna?
#24 jag har inte skrivit att katter ska avlivas för att höja statusen men eftersom du inte vill eller kan förstår är det ingen idé att dra det igen
#29 Okay, och jag bryr mig inte om svältande barn längre. Det var inte jag som födde de.
#30 det är alltså bättre att de hemlösa får gå ute och försöka sig och bilda kolonier medan de redan allt som oftast kastrerade får hjälp?
#31 Haha, vem är det som inte fattar här? Finns det bara svart eller vit hos dig?
Jag vill hjälpa alla katter som behöver hjälp. 2 katter överlevde pga en liten tråd här, det är det som är det viktigaste eller hur? Inte katternas fel att de inte var hemlösa.
#32 du skrattar, tycker du att det var lustigt? jag tycker att det är väldigt allvarligt att du inte förstår varför de hemlösa katterna ökar
två privata katter överlevde men två hemlösa katter fick stå åt sidan i en "liten tråd" där fokus ska ligga på hemlösa katter
Please, vi kommer ingenstans! JAg säger som Ankie, jippi att aktuell tråd fick leva så länge så att katterna fick leva. OCh Alexej är jag evigt tacksam för att hon räddade livet på vår Oliver, som vi faktiskt hellre hade avlivat än släppt ut i turistStrömstad igen.hon kom i grevens tid med ett bra alternativ, då vi bara hade två dåliga.
Jag har iaf mailat Lena om denna tråd men hon hade inte sett den i tid,det är troligen fler som gjort.Det är bara så j**ra otrevligt att komma med avlivningshot och särskilt här.Det är dessutom ett brott mot sajtreglerna och jag undrar varför.
Diskussionen är densamma som alltid,många blandar ihop saker och ting - ett bra exempel är att man själv tar på sig ansvaret för att en ägd katt avlivas.Vet ni,det förstår jag inte.Jag personligen tar inte ansvar för någon annans handlingar än mina egna.
Mina egna handlingar om jag får veta om att en ägd katt hotas av avlivning,dem väljer jag själv och vad jag väljer är min ensak - MEN - det innebär inte att jag för min del låter målet helga medlen och bryter mot sajtregler,lagar mm.Det finns inte i min värld bara.I min värld finns att jag - självklart - gör det jag kan - lyckas jag rädda katten är jag glad,om inte tar jag absolut inte på mig ansvaret för det för jag övertar inte ansvaret bara för att jag försöker hjälpa.
PS:Jag hjälper katter enbart som privatperson, både skygga,hemlösa och även ägda.DS.
Finns ju ingen här, som lägger ut avlivningshot som första person för såna trådar försvinner ju. JAg kan inte se fel i att en personX, försöker hjälpa katter ägda av skamlös person Y till livet. Det är många som gör det här för det är väl just det som är knäckfrågan, att be om hjälp i form av tredje person elelr ska vi säga andra?
#35 Du har helt rätt, det var inte bra att komma med avlivningshot. Samtidigt var det i andra hand och hur gör man för att få snabbt hjälp? Jättesvårt det här.
#33 Tror du verkligen på att 2 hemlösa katter måste stanna ute nu för att de här 2 katter blev räddade? Så enkelt är det inte.
Känns jättetråkigt att det vi i föreningen beslutade och står för ska leda till en sådan här hetsig diskussion. Kan vi inte släppa det hela nu och ägna oss åt att fortsätta hjälpa katterna. Sånt här tar energi och den behöver vi i det dagliga arbetet med att hjälpa katter.
Återigen vi tänker inte ha dåligt samvete eller känna oss usla för att vi hjälpte de här katterna. Det måste vara upp till var och en vilka man vill hjälpa och vi är som sagt tydliga med hur vi arbetar i vår förening. Sen är det helt fritt att tycka att det är bra eller dåligt. Det som var fel vara att tråden sattes in på det här forumet eftersom det är för hittekatter.
Pia
9Liv
#38 ja men inte bara två eftersom det finns fler som resonerar som dej. Kolla bara runt på alla katthems hemsidor vad för slags katter många helst väljer att ta in o tillåter man alla trådar om avlivninghot kommer de snart att dominera den här sajten
Hej Pia
Jag är enorm tacksam å kissarnas vägar för att Ni bestämde Er för att ta hand om dem :-) Allt heder åt Er! Ni räddade deras liv
Och sedan så är det synd att det alltid dyker upp vissa personer i trådar och sabbar dessa utan att någonsin komma med något vettigt. Massor med prat och klagan och lite verkstad…. Och sedan har mage att kritisera andra…
Man får se och höra mycket innan öronen trillar av…

#41 Kan bara hålla med.
ja jag erkänner, att jag är en av dem, som SMSade till TS att hon skulle ta kontakt med Pia-App. och jag är jätteglad att katterna lever!
Det var jag som skrev den tråden som det hela handlar om och jag kan helt ärligt inte fatta hur det kan bli så mycket liv för det. Visst, det är DUMT att bryta mot skrivreglerna men om man kan rädda ett liv så tycker inte jag att en skrivregel ska hindra.
Anledningen, som jag redan skrivit, till att jag la ut en tråd här är för att detta är ett av de ända ställena som jag vet där man kan få hjälp, och eftersom att det var tidsbrist så hade jag ingen tid till att lägga ut en annons på blocket.
Sen, vilket en del har tagit upp, om att dessa två katter skulle ha tagit hem från två hemlösa katter känns så otroligt fel att säga. Pia har en väldig koll på sina städhem och just detta hemmet kunde bara ta emot tama katter som var vana vid att ha människor och andra djur runt sig och då hade troligen detta hemmet inte varit idealiskt för hemlösa katter i vilket fall.
Sen måste jag säga att det är sorligt hur vissa här inne kan skilja så mycket på liv och liv. I min värld är alla precis lika mycket värda varesig man är hemlös eller inte.
Och en sista sak innan jag avslutar. Om en katt lämnas in för avlivning på en veterinärstation och ägaren säger att hon har gjort allt för att hitta ett nytt hem till dem men att detta nu är sista lösningen för henne. Och katterna INTE är välkommna hem igen utan blir lämnade där. Är de då inte hemlösa precis som alla andra oälskade katter? För de har ju faktiskt inte ett hem även om de har haft det tidigare? Vilket oxå är situationen för väldigt många av de hemlösa som ni menar är de man ska rädda.
Hoppas att ni förstår något av det jag ville ha sagt, är sämst på att förmedla mig via skrift ;)
MVH
Sofia
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Tråden som SamanthaJones startade skulle inte ha varit här överhuvud taget. Nu råkade jag arbeta kvällen igår kväll och såg den inte förrän den redan var låst av min Medarbetare. TS har fått PM av mig idag och jag utgår nu ifrån att hon i fortsättningen vet vad som gäller.
Den här sajten är till för Hittekatter som inte har någon ägare. Andra omplacerings ärenden hänvisas till andra sajter såsom blocket, Djurannonser iFokus, www.katter.nu, www,katt.nu mfl. Det finns massor av vanliga kattsajter men hittekatterna har bara Hittekatter iFokus.
Kattägare bör istället för att hota med avlivning lära sig att ta ansvar för sina katter. Vi bör inte hjälpa den oansvarige att bli ändå mera oansvarig. Om vi gör det gör vi katterna en björntjänst i det långa loppet och kattens status kommer aldrig att höjjas.
Var och en får själva välja på vilket sätt de vill jobba med och för katter. Omplacering av katter med ägare hänvisas dock vänligt men bestämt till andra sajter. Och att hjälpa kattägare med att avlivningshota låter sig inte göras på denna sajt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#44 du skriver, "Om en katt lämnas in för avlivning på en veterinärstation och ägaren säger att hon har gjort allt för att hitta ett nytt hem till dem men att detta nu är sista lösningen för henne. Och katterna INTE är välkommna hem igen utan blir lämnade där. Är de då inte hemlösa precis som alla andra oälskade katter?
nej det är inte detsamma som att de är hemlösa eftersom de har en ägare som "tar ansvar" hur hemskt det än låter, tro mej jag tycker det är för jäkligt men ska man ge vika för alla katter som inte kattägare kan/vill behålla?
det är alltid lätt att sitta vid datorn och tycka och tänka när man inte vet vilket helsike hittekatterna har där ute i kylan och vilka prioriteringar katthemmen och folk i allmänhet gör i allt för många fall
skulle du hellre ligga ensam och rädd under en buske eller i en husgrund och sakta självdö av svält och sjukdom istället för att somna in lugnt och stilla hos en veterinär med kanske dina nära och kära bredvid dej? skulle du hellre skjutas av kommunskytt som är hänvisad att katthem för att du inte har samma värde som en ägd katt?
jag kan inte förstå varför det är så svårt att respektera att sajten är ämnad för hittekatter
Som jag började mitt förra inlägg så skrev jag att det var dumt att bryta mot reglerna men jag kan verkligen inte förstå hur ni/Du kan tycka att ett liv är mer värt än ett annat.
Sen när det gäller de hemlösa som ligger o fryser under en buske som du beskrev det så har jag hjälpt min beskärda del även där, vilket är anledningen till att jag inte kunde ta in dessa två.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#47 Det handlar inte om att ett liv är mera värt än ett annat. Det handlar istället om att ifrågasätta de mindre nogräknade kattägarnas syn på sina katter och på sitt eget ansvar. Precis som att vi försöker lära våra barn att ta ett eget ansvar, måste det även gälla kattägarna. Om någon annan tar över och befriar barnen från deras eget ansvar kommer de aldrig att bli vuxna och kunna stå på egna ben, om vi tar över kattägarens ansvar kommer det aldrig att bli bättre när det gäller kattens status och situation. Alltså man måste tänka utifrån ett större perspektiv för att få en bättre framtid. Därför är det inte tillåtet att framföra avlivningshot på Hittekatter iFokus i syfte att få hem till sina katter. Varken personligen eller via ombud.
"Det är bättre att lära en hungrig man hur han sår och skördar än att bara ge honom mat för dagen".
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Den här tråden låses på TS begäran.