Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 3152 ggr
Magda
0

jag är nog inte så dålig kattägare iaf

Gråter

nåja kanske inte riktigt, men jag har gjort en enorm miss härhemma.

har haft så mkt katter så att jag borde veta bättre.

men jag tror att min kattunge har blivit dräktig!

hon är nästan 7 månader gammal och jag har aldrig märkt löp inte heller har jag någonsin haft en katt som blivit könsmogen så tidigt.

hon är inte enormt tjock men börjat lägga på sig lite som jag trodde berodde på nytt kattunge foder , är en liten liten katt, men jag tyckte hon börjat se lite annorlunda ut, så idag tyckte jag att tuttarna var rosa..

har ju en hane i ca samma ålder härhemma och hade beställt tid för kastrering av båda nu i slutet av månaden, eftersom jag fått höra att det absolut inte var ngn fara innan dess..

men det verkar ju vara försent redan..

imorgon ska jag ringa till en annan vet för kontroll om det är så att hon är dräktig eller om det är jag som inbillar mig

det var ju ett tag sen jag var här inne och skrev. vågar knappt skriva detta, men behövde skriva av mig lite iallafall!

piffkryddan
0

Går att kastrera även om hon är dräcktig.

Magda
0

#1 ja det vet jag, men kommer inte att göra det om det visar sig att det är långt gånget..

men är hon dräktig i tidigt stadie så ska hon givetvis kastreras ändå, vill inte att en kattunge ska behöva få ungar.

blev bara så chockad, har inte tänkt tanken på att hon kunde bli dräktig så tridigt.. vilket givetvis inte var så smart..

martdat
0

inte lätt at veta om man inte är van. säger vetten att det är lungt så tror man ju lätt på det, Min Baloo blev pappa när han var bara 10 månader, på den tiden var rekomendationerna att de skulle kastreras då, men tji fick jag, Hoppas det inte har gått så långt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Gisele]
0

Det kan vara fara för hennes liv att föda en om hon är för ung för det. Jag skulle omgående ta henne till veterinär för att bedöma om de kan kastrera och ta ev foster.

Har man katter av olika kön hemma så blir det kattungar. Din hona kanske inte ens hann löpa förrän hon blev parad.

Magda
0

#3 jag trodde jag var van, men itne tillräckligt. har ju mest haft vuxna hittekatter och dräktiga hittekattshonor härhemma.. och tidigare katthonor som jag ägt har alla kastrerats vid 10 mån utan att vara dräktiga

#4 som jag skrev innan så är det precis vad vi ska göra .

känner mig verkligen hemsk, men jag hoppas att jag inbillar mig och att hon inte alls är dräktig

tuska
0

#5   Jag skulle nog vara snabb med kastrering i detta läge för kattens skull, när hon är så ung kan hon strunta i sina ungar.

Magda
0

#6 japp har försökt ringa idag redan, men de hade inte telefon tid förrän imorgon, ska försöka få tid för kastrering omgående, förklarar situationen för dem och så får de se om hon alls är dräktig, är hon inte det så är det ju bra att hon blir kastrerad fort iaf.

men tycker att det skulle vara hemskt att kastrera om hon är långt gången..

men går det att göra så gör vi så, vill inte riskera kattens liv heller om hon är för liten för ungar..

tuska
0

Hon är så ung att du kan få problem med kullen. Jag skulle inte våga låta henne gå fram med sina ungar. Hon är ju bara en bebis själv.  Hoppas du får kastreringstid denna veckan.

Hennum
0

usch, vilken jobbig situation! men det där med kattungar och när de håller på att bli vuxna verkar vara väldigt komplicerat, och det är inte konstigt att du råkade göra ett misstag. Och nej, du är inte den sämsta kattägaren, för du tar ditt ansvar och tar katten till veterinären - istället för att bara låta det vara. DET hade varit illa. Veterinären ska dessutom ha kunskaper kring det där, så de borde kunna avgöra vilket som blir bäst.

Stor kram till dig

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Sidentass
0

Hoppas du får tid så fort som möjligt så att en veterinär kan titta på henne…misstag gör vi alla..och ofta är det dom vi lär oss av..håller tummarna för att du får hjälp av veterinär, bra om du får en tid redan imorgon..

ChanelBM
0

Som stöd kan jag väl berätta att jag är en minst lika hemsk djurägare.

När jag precis hade flyttat in i min nya lägenhet på 3e våningen, lyckades min feta kisse smita ut på balkongen där dörren stod öppen med extremt smal springa. Eftersom jag var mitt i flytten hade jag inte hunnit få upp nätet…

Jepp hon lyckades åla sig ut o trilla ner!

Lilla tjockisen har dock en överambitiös skyddsängel så kissen klarade sig utan en skråma! o kom springande i 300 knyck när jag rusade ner o skulle leta efter henne, övertygad om att det värsta hänt.

Den enda som skadades var busken under balkongen. Det är ett stort hål i busken åt ett håll. Alla grenar borta….

Jodå balkongen är numera innätad och hon älskar att ligga i sin cykelkorg som hänger på balkongräcket. Där sitter hon o spanar o sover o njuter.

Alla är vi urusla kattägare ibland, olyckor händer den bästa!!!

[Gisele]
0

Det är bara du i så fall som tycker att det är svårt att abortera ev foster, katten själv vet inte av det. Det är lätt att lägga mänskliga känslor på en katt en sådan gång. Jag tycker att det är mest skonsamt för henne att få kastrering nu, för att gå igenom en dräktighet och förlossning och ta hand om en kull när hon är alldeles för ung - det är grymt.

Sedan måste man tänka på situationen för våra älskade huskatter som det finns så många av. Det är en stor kostnad att ta hand om en kull på rätt sätt, och dessa skulle man behöva kastrera, idmärka, vaccinera och vetbesiktiga innan försäljning för att de i sin tur inte ska råka illa ut. Så tänk på att du gör det bästa för din katthona nu genom att kastrera henne.

Lena
0

Jobbig situation. Hoppas du får tag i en bra veterinär som kan råda dig hur du ska göra.

Honkatter kan dessvärre bli dräktiga tidigt. Har hört om vissa individer som blivit könsmogna redan vid 5 månaders ålder även om det är vanligare att det sker något senare. Har man fertila han- och honkatter ihop är risken mycket stor att det går galet. Hankatten märker av att honkatten är i löp innan du gör det. De känner det på lukten på långt håll.

Går det att avbryta dräktigheten så är det det absolut bästa i det här läget. Men det är en sak för veterinären att ta ställning till.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

ja lyd vetens råd. HAn vet när det går här har vi kastrerat en katt i 7:e veckan. det gick jättebra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Du är ingen dålig kattägare för att katten kanske blev dräktig. Fel händer oss alla!

Lycka till för dig och din katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Magda
0

imorgon 15.30 ska vi till veterinär för att konstatera om hon alls är dräktig eller om det är ngt annat på g eller om hon helt enkelt har en stirrig matte..

vetten jag pratade med tyckte det var ovanligt med så tidigt dräktiga katter verkade det som, men det var inte deras smådjursvett. som jag pratade med.

lillmymlan
0

Bra Magda att du fick en tid snabbt. Nu håller vi tummarna för att det inte är bebbar i magen

*kramar om*

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Sidentass
0

#16 men vad bra att du fick en tid så snabbt..håller tummarna för att det går bra, det bästa vore ju förstås om det hela vore falskt alarm..

tuska
0

orientaler som jag har blir könsmogna tidigt, haft en hona som löpte vid 5,5 månader. Men visst är det ovanligt för en huskatt att löpa tidigt ??    Hoppas att hon inte är dräktig

ChanelBM
0

Mammas lilla kisse började löpa vid 6 månader.

Hon är vanlig hittekatt av okänt ursprung. Hon hittades i en snödriva vid en bilmack i ett industriområde, ca 8 veckor gammal. Det var -10 grader ute…

maggan47
0

Min lilla Timjan jag köpte som ung 1 åring från Örebro katthem, hade redan haft en kull ungar, som varit stora nog att lämna henne, fångades väl in vid 8-9 månaders ålder, och var då dräktig redan, vilket alla unga honor, barn var, i den stora kolonin, så det kan hända även unga katter, hoppas att deet är en bra vet, som ger ett bra besked, och man kan inte förutsätta allt som matte, har en kompis som kastrera sin hankatt, när honan i familjen började löpa, och ungar blev det i alla fall, eftersom hannen var fertil ca 1 månad efter ingreppet, och ingen sagt något om det

Maggan47Förvånad

gulliver
0

I början av förra året så dumpades två kattungar vid ett stall i Helsingborgstrakten. Storlek och utseende talade för att de var ca 3 månader gamla.

Kom in i stödhem och blev avmaskade. Stödhemmet tyckte att den ena ungen var lite väl rund om magen men i den åldern så misstänker man ju mask i första hand.

Efter någon vecka så var de hos veterinär för hälsokoll och första vaccinationen. Veterinären misstänkte ingenting men bedömde deras ålder till ca 5 månader.

Efter ytterligare någon vecka så kontaktade stödhemmet igen då hon tyckte att kattungens mage växte och tuttarna ändrat färg. Det blev ultraljud samma dag och mycket riktigt hon var dräktig och ca halva tiden gången. Så denna lilla kattunge måste ha blivit parad vid ca 4 månaders ålder!

Hennes låga ålder plus att hon blivit vaccinerad med risk för missbildade kattungar (parvovirus komponenten fr a i vaccinet) gjorde att vi tog beslut om omedelbar kastrering.

skrollan
0

Fast jag kan inte förstå hur ni kan peppa till att göra abort på henne om hon är långt gången, för jag fick höra av en veterinär att honan kan förblöda om dem kastrerar och glör abort på en hona som gårr långt. Han ville inte göra det såna fall.

tuska
0

Då skulle det även vara stora risker vid kejsarsnitt och kastrering samtidigt.   Har aldrig blivit varnard för att sånt är vanligt förekommande.  

Döda bebisar i magen har även de plockats bort, ingen förblödning har inträffat, kanske har jag haft en jädrans tur då Förvånad

Hawknestgrove
0

Det är ju veten som avgör och vår vet har som sagt gjort kastering tillsammans med abort i 7:e veckan. Gick hur bra som helst. Lite större ärr, men efter en vecka var kissen fit for fight igen. det är klart otur KAN man ha, men jag har ju till ecempel haft otur med en liten honkatt som inte var gravid när den kastreades för länge sen. den vaknade aldrig……

Lena
0

#23 Tror du missuppfattat oss. Det är ingen som peppar för kastrering (abort) om det är för långt gånget. Däremot kan det vara den bästa lösningen om det är i ett någorlunda tidigt stadie. Till tjyven och sist är det alltid veterinären som avgör.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

skrollan
0

oj vad går fel om dem inte vaknar igen? =(

LeS-
0

#27 förmodligen gav de för hög halt av narkosmedel eller så var kissen superkänslig..

Magda
0

ahh.. vad är det här?? nu ser hon inte alls lika tjock ut..

men nåja, bra att vi ska till vetten iallafall.. de kan ju se om det är ngt där i eller om det kan vara ngt fel med magen på henne..

1 timme och 45 minuter kvar tills vet besök

maggan47
0

väntar med spänning på svar

Maggan47

susdus
0

inte alls en dålig kattägare för denna sakens skull, du hade ju bokat tid o kollat med vet innan, inte sant.

ALLA kan begå misstag!

huvudsaken är att du bryr dig om kattens bästa o det gör du ju!

håller tummarna för att det går bra.

gulliver
0

#23 Om det är mitt inlägg du avser så hade den lilla kattungen kunnat gå under av att själv få 5-6 kattungar (vilket det var om jag inte minns fel). Risken är att så unga kattmammor inte vet vad som händer och vad de ska göra med kattungarna.

Hon var inte större än en 3 månaders kattunge själv. Dessutom så var risken stor att kattungarna blivit skadade av vaccineringen med levande försvagat parvovirus (kattpest).

Veterinären som anlitades har lång erfarenhet av och är specialintresserad av katt.

Men det var inget lätt beslut att ta.

Hawknestgrove
0

Ja och att lägga in mänskliga och moraliska aspekter på  sen abort, anser jag i alla fall är helt fel när det gäller katter. Och vi får aldrig glömma , att risken är alltid större vid en förlossning.  Ja, min katt som det gick åt pipan för, vi vet inte vad som var fel, förutom att det var en slarvig vet. OCh det var väldigt länge sen. Allt han dessutom sa, var oj va tråkigt. Vi fick inte ens tillbaka kostnaden. inte för att det hade kunnat ersätta katten, men  som god policy hade det väl varit på sin plats.

Magda
0

nu har vi varit inne, vetten kände och klämde och undersökte, sa att hon är lite bukig men inga ungar känns, troligen var hon dräktig i mkt tidigt stadium, så vi fick tid för kastrering den 22:e och det var ingen fara sa hon.

jag litar helt på denna vetten, hon verkar mkt kunnig och dessutom snäll, vi behövde inte betala ngt idag för denna undersökningen..

Hawknestgrove
0

toppen!

lillmymlan
0

så skönt att det blir snabb kastrering nu

Kramar om

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

tervmatte
0

Måste ni verkligen vänta nästan två veckor innan ni kastrerar henne? Fanns det inte någon tid innan dess?

Magda
0

#37 den enda tidigare tid som fanns var ett par dagar innan och då är jag i en annan stad på viktigt möte som jag inte kan flytta på och ingen annan kan lämna kissen. så 22 var det tidigaste de kunde hitta som funkar.

tervmatte
0

Okej…

Men finns det inte någon annan veterinär som ni kan gå till istället?

*menar inget elakt :-)*

Magda
0

#39 jag vet inte om det finns ngn annan med tidigare tider, men eftersom vetten sa att det inte var bråttom så litar jag på det Glad jag är nöjd med tiden vi fått, den passar bra även ekonomiskt (även om vi givetvis kunnat fixa det om hon hade behövt kastreras redan nu)

Hawknestgrove
0

ja det är tolv dagar. och är det inte panik, så är det ju OK

[Gisele]
0

Så jättebra att ni varit hos veterinär och fått tid för kastrering. Du får ändra rubriken nu, för du är ju en ansvarsfull kattägare! Glad

Hennum
0

låter ju fantastiskt! håller med gisele, nu får rubriken ändras! ;)

Sidentass
0

#34 Vad skönt att det ordnat sig för dej nu med tid för kastrering av missen..Glad

anebit
0

Du är en bra kattägare. Skönt att missen blir kastrerad.

Ändrat till Ny rubrik….  Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Magda
0

hehe vad gulliga ni är Skrattande

Sidentass
0

Ser att du ändrat rubriken - gjorde du allt rätt i!Glad

Lena
0

Jättebra att du har varit hos veterinären och nu fått tid för kastrering. Tycker också att du ska lita på veterinärens bedömning. Är det så tidigt ska det inte vara någon ko på isen.

skrollan
0

#32 nej jag menade inget speciellt inlägg, de var bara vad jag hört från veterinärer när vi ringde runt precis som TS för att våran lilla katthona verkade vara med barn innan ett års ålder. Då fick vi bara till svar att ingen ville pga av förblödning. Men bäbisarna var bara falskt alarm som tur var.

Magda
0

nu är vi hemma från vetten!

dräktigheten var falskt alarm!

men det var en ENORM cysta på äggstocken, vetten hade inte sett ngt sådant på en katt tidigare, hon sa att den var ju stor som om den skulle sitta på en ko…

så lilla lilla Myran måste vara glad att bli av med den..

men kastrering, idmärkning (öron tatuering) och vaccination gick jättebra!

Hawknestgrove
0

Sicken tur!!!!!!

martdat
0

Tur ni åkte in då! hoppas det fortsätter vara bra,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gunlog
0

Åh så skönt att allt blev bra!

Det är kanske så att det var en hormoncysta som hon hade? Kanske det var därför hon "såg" gravid ut…

Håller tummarna nu för att hon återhämtar sig snabbt!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Magda
0

nu när de plockat ut den läskiga bollen ur magen så ser hon väldigt smal ut istället.. Obestämd nästan mager.. men hon lägger nog på sig nu när hon e kastrerad..

hon vägde endast 2,5 kg, de vägde ju henne innan sövning..

vetten gillade henne iallafall :) stod och höll henne i famnen och kelade när vi skulle hämta och tyckte att hon skulle hetat Mysan istället för Myran Skrattande

Gunlog
0

*NAW* Så gullig vet… Sådana tycker man om…

Ja, jag håller tummarna…

maggan47
0

vilken tur att ni kom in, och att allt gick så bra

Maggan47Skrattande

anebit
0

Underbart att det gick bra och att du åkte in i tid.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hennum
0

härligt att det är över nu och att det är bra med henne. :)

Hawknestgrove
0

ja och vi får hoppas, att kragen komer fram i morogn. PEngarna kom in, tack, tack!

Magda
0

usch nu är det svullet!

och stygnen ser helt lösa ut..

hon fick ju fnatt igår och hoppade omkring som en galning.. försöker hålla henne stilla men det går inte alls bra..

jag ska ringa vetten och höra vad vi ska göraRynkar på näsan

Gunlog
0

Hon blev opererad den 22:a? Du skrev den 29:e? Då borde det vara ganska lugnt…

Hur har det gått? Det är "väl" bara stygnen som kliar så in i vassen på henne? Om det är svullet gör det väl inget, bara det är rent och inte har öppnat sig…? Så länge svullnaden ligger direkt vid ärret och stygnen…? Det är ju i läkningsstadiet nu…

Vad sa vetten?

Håller tummarna…

Lena
0

#60 Att operationssåret är som lite svullet är inget onormalt. Det man ska vara observant över är om det uppträder en infektion i såret. I sådana fall läker det inte som det ska och det kommer vätska (var) ifrån såret. Såret kan även öppna sig och det brukar vara rött och irriterat runt kanterna. Är såret däremot torrt och fint kan man utgå från att allt är som det ska.

Normalt sett läker såret inom 10 dagar.

Magda
0

jo såret är torrt och fint, men det har blivit liksom ett hårt tjockt område längs halva såret..  men det var ingen fara iaf..