Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4389 ggr
Kusten
0

Mjölby (fälla/fällvakare behövs!)

En person som varit i Mjölby och hälsat på släkten där har tagit in två små kattungar därifrån. Personen ska nu åka hem imorgon och mammakatten är kvar.. Ett katthem (tror det var ett katthem i Norrköping) ska enligt uppgift ha erbjudit sig att ta emot kattmamman om hon bara kan fångas in.

Finns det någon i Mjölby, i närbelägna Linköping eller någon annanstans i närheten som kan hjälpa mammakatten in? Jag känner inte personerna i Mjölby utan kommer att få kontaktuppgifterna till dem som bor där, så att de kan visa er exakt vart mamman finns.

Det ska vara på torget där någonstans..

Kvinnan som matar är tydligen gammal och hon hade inte satt ut mat idag, men jag har fått numret även till henne och ska ringa nu för att förklara att hon måste fortsätta mata under tiden.. hoppas ju att det ska gå att lösa snabbt.. lilla stackars mamma kisse Gråter

MariannE11
0

funderade på vem som bor där…den jag trodde var danielssongarden men jag såg på info att det var en liten bit ifrån…hon har nyligen startat tråd om en upphittad kattunge….

putt putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

SamanthaJones
0

Det är väl typ jag, Huskatt, danielsson, Pia-App (nio liv),Karizma, sidentass och några fler som är nära.

Jag kan inte hjälpa till tyvärr då jag inte har bil och absolut ingen tid över förens i slutet av november och då känns det som att det är ltie sent.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Kusten
0

Hade jag haft tid och möjlighet just nu så hade jag kunnat åka upp själv, med egen fälla. Men är mitt uppe i akutfall.

Men hoppas någon i närheten kan hjälpa!

Hon riskerar mjölkstockning och hon kommer garanterat bli dräktig igen om hon går kvar där.. vet heller inte hur länge katthemmet kan hålla platsen, men troligen inte så många dagar till.

*funderar också på vem som kan bo i närheten.. om där finns någon i Linköping.. för det var väl inte Lidköping som låg intill..*

SamanthaJones
0

nej, det är Linköping! Jag ska höra mig för bland folket…

Vänligen

Sofia

Kusten
0

2 - Ajdå, sådan otur. Men någon av de andra kanske kan :) Får sponsra med bensin på något vänster om det skulle kunna gå att någon av dem du nämner (eller ett par som åker gemensamt kanske?) kan hjälpa till. Håller tummarna hårt!

Kusten
0

4- Tack så mycket!

SamanthaJones
0

hur ser katten ut? ska be folket på jobbet o hålla ögonen öppna?

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
0

om du vill så kan jag ringe och hålla kontaken med dem, jag bor i näeheten och har en ängel på jobbet som kan hjälpa till och leta lite…

Vänligen

Sofia

Kusten
0

Katten ska vara en sköldpadda, i vitt, brunt och svart. Kvinnan som är där nu vet den exakta platsen, den är där nu och det är där den haft sina ungar också. Därför är det väldigt akut allting.

Det som behövs är en fälla och någon som kan fånga in + köra mamman till katthemmet. Ungefär klockan 14:00 åker kvinnan hem imorgon men hon visar gärna platsen idag om någon kan ta sig dit på en liten akutresa.

Kusten
0

Kan ju tillägga att jag (och ni också, det vet jag) givetvis skulle sett och önskat att mamman kunde fångas in innan kvinnan åkte hem så att hon fick vara med sina ungar, som är hennes fulla rätt. Hoppas för fullt att en snabb infångning kan gå att ordna.. Obestämd

Kusten
0

8 - Sofia, vet du om någon som kan låna ut en fälla?

Hon hade försökt få tag på fälla men ingen kunde låna ut. Katthemmets fälla var upptagen..

SamanthaJones
0

Hej. Jo jag kan höra mig för lite… Jag lånade ju en fälla ifrån norrköping, en privatperson sist. ska höra med honom!

Vänligen

Sofia

Kusten
0

Snällt av dig att kolla med honom!

Bra om det är ngn mer van som kan visa kvinnan hur den funkar också och som kan "ställa in den" för hon har nog aldrig sett en fälla förut. Går det bara att få fram en fälla idag så kan säkert kvinnan själv stå fällvakt. PUTTAR UPP AKUT

MariannE11
0

putt

Mison
0

ja, men hellre att ungarna kommer in före mamman, än tvärtom, ifall man inte kan få alla samtidigt.. ungarna klarar sig ju inte ute utan mamma,, men i en trygg människofamn har dom ju en jättechans…

jag tänker på östgötagruppen…. kanske kan någon hjälpa där…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

liinah
0

Har tyvärr ingen fälla men vet att en kommunskytt i Åtvidaberg har en grävlingsfälla till utlån ibland, men det är en bit dit.

Då jag inte mår bra idag har jag svårt att hoppa in i bilen och ge mig iväg på studs, vilket jag gjort om omständigheterna varit annorlunda. Men jag skulle kunna köra om någon hjälper mig med sällskap och bensinen.

MariannE11
0

vore toppen om ingen annan kan?.,… puuuutt….

Danielssonsgarden
0

Tillhör visserligen inte östgötagruppen längre, tydligen, men kan tyvärr inte hjälpa heller, har fullspäckat fram tills måndag ialla fall.

Puttar!

MariannE11
0

putt

huskatt08
0

Hur har det gått med kattmamman?

MariannE11
0

putt

MariannE11
0

inget nytt på fronten?…

Kusten
0

16 - snällt av dig liinah. Hoppas någon kan köra och göra dig sällskap. Bensin kan säkert gå att skramla ihop.

Mamma katt är nu ensam och hennes ungar är i annan stad. Hon trycker bland några idegranar vid restaurangen och fryser såklart och är orolig. Frågan är om hon över huvud taget blir matad nu nu när ungarna inte är kvar. det jag hörde sist var att mamman INTE hade fått mat på platsen.

• FÄLLA SAKNAS FORFARANDE
  • NÅGON SOM KAN HÄMTA FÄLLA
  • INFÅNGARE PÅ PLATS BEHÖVS
  • + NÅGON SOM KÖR TILL KATTHEMMET

Om någon kunde ta sig dit och kolla till mamman vore det väldigt snällt. Finns det någon som har den möjligheten?

Det är svårt för mig att befinna mig i Göteborg och kunna ha en önskvärd koll i Mjölby. Jag hinner knappt vara inne på hittekatter alls nu i och med att det är mycket akutfall i den stad där jag bor. Så om någon vill hjälpa till i detta fall, aktivt och på andra sätt: STORT tack!

Mison
0

putt

Bumbis
0

Putt här också, det är akut!!

MariannE11
0

superdunderputt

lillmymlan
0

vilket katthem ska kissen till i Norrköping?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

liinah
0

Har försökt få tag på fälla, inget napp ännu. Kan låna en om kanske 1 vecka, men det är ju ett tag dit. :(

Vilket katthem är det tänkt katten ska till? Fia-hemmet?? För det finns väl inget annat i NKPG… Blev lite fundersam iom vad jag hört om deras inställning till skyggisar. Jag skjutsar INTE katten till en avlivning!!Förvånad

I vilken stad finns ungarna i nu? Tänkte om man skulle kunna transportera mamman dit. Och hur gamla är ungarna?

MariannE11
0

putt

brutt
0

Hur ligger det till här och vad har hänt, händer?

Mison
0

putt igen.. vilket katthem är mamman inbokad till? och vilken stad är ungarna i?? det kanske stod nånstans men isåfall har jag missat det.. är ungarna långt bort… för mamman kanske kunde få återförenas med ungarna om hon fångas in..

Kusten
0

Norrköpings katthem (?), enligt uppgift är kontaktpersonen Inger.

Det är den info jag fått. Har inte alltså själv haft den kontakten utan är bara en person i ett mellanläge.. hur katthemmen däröver fungerar har jag ingen aning om. Damen som matar katten har beskrivit det som att katten och hon kan stå väldigt nära varandra, katten kommer fram och kan stå kvar och äta, putsa sig m.m. Den har troligtvis haft ett hem. Däremot behövs ändå en fälla..

Kattmamman är tyvärr INTE välkommen till sina ungar, jag har frågat kvinnan. Ungarna bor nu i ett stödhem i Göteborg och en viss "organisation" har ansvaret.

Ungarna var ca 7-8 v enligt uppgift från kvinnan som tog dem.

Jag har damens telefonnummer om någon vill ha det, hon har sagt att det är helt okej att lämna det till er som vill hjälpa katten. Hon kan även visa det exakta stället. Men så länge har jag fått en närmare beskrivning.. Gaveln på stadshuset, där finns en trottoar och några granbuskar och där ska hon finnas.

Det går att få tag på fälla via katthemmet men då kostar det 200 kronor. Tack alla ni som engagerar er i mamman!

Mison
0

Norrköpings Katthem? Men är inte det samma som Fia-hemmet? Jag kanske har fel..

Varför är inte mamman välkommen till sina ungar?

huskatt08
0

Stämmer Mison finns bara Fia hemmet i Norrköping.

Men vad är det för människor som tar ungarna och struntar i mamma katt FörvånadSkrikandes

Mison
0

ja, det är det som stör mig en hel del, att mamma katt inte är välkommen, självklart måste hon ju få återförenas med sina små…

vad är det för organisation som står bakom??

brutt
0

Ungarna ska vara 12 veckor innan de skijs från mamman de behöver fortfarande sin mamma och mamman behöver dem.

Föreståndaren för Fiahemmet heter Inger Ydrenius.

Mamman måste må skitdåligt av det här.Ungarna ska som skrivet vara 12 veckor innan de skiljs från mamman som klart finns här i detta fall.

brutt
0

36. Ställer samma fråga vilken organisation?

Kusten
0

33, 34 - Undrar detsamma.. vad den "egentliga" orsaken är.

Kvinnan menar att stödhemmet inte vill ta emot en mamma, mer vet jag inte och jag kan inte säga att det är ren fakta eftersom jag inte står för den kontakten själv. Men så sade i alla fall kvinnan när jag frågade om varför det inte gick. Jag har försökt påverka och berättat om 12 veckors regeln bland annat. Blir lika upprörd varje gång det säras på mor och ungar och det är inget jag ställer mig bakom. Varför jag nu valt att engagera mig i detta fall är ju just på grund av att jag tycker att det är så vansinnig fel och orätt att bara lämna mamman i sticket. Kvinnan som hälsade på sina släktingar försökte få in mamman i en transportbur för vidare färd till katthemmet innan hon åkte men eftersom hon ingen fälla hade gick det inte.

Finns det någon som kan vaka med fälla?

Inger har en telefontid och jag kan ringa henne imorgon igen för lite mer info.

Kusten
0

Ungarna fångades in som ett personligt initiativ av kvinnan (utan att ha kontaktat vare sig någon organisation eller ett stödhem innan) och kvinnan ringde därefter stödhemmet som valde att ta emot dem. Jag har inget gott att säga om organisationen men skriver inte ut deras namn öppet eftersom jag inte har alla fakta. Vill man ändå veta, skicka ett pm så ska jag svara.

huskatt08
0

¤kusten¤ Vet att du tycker lika illa om det som jag…var absolut inte menat åt dig.

Har du hört från samanta..skulle inte hon höra med någon ang fälla?

För det verkar vara svårt att få fatt i här.

Mison
0

Nej, jag riktar mig inte heller mot dig , Kusten..

Jag är bara så frustrerad… Varför är hon inte välkommen? Vad är det för organisation egentligen??

Då får vi rikta oss mot att söka någon som kan öppna sitt hem till både mamma och ungar… så dom får vara tillsammans.

liinah
0

Har pm:at dig Kusten.

Tror ni att stödhemmet "släpper" iväg kattungarna till ett annat hem nu? Med tanke på den synen stödhemmet verkar ha vete sjutton…………………

huskatt08
0

Tar inta Fiahemmet emot hela familjen då…ja om stödhemmet släpper ungarna förstås?

brutt
0

40. En bekant till mej har fått förfrågan om fällan av Samantha men den var då utlånad i ett annat ärende och är det för tillfället fortfarande.Fiahemmet tog ju 200 kronor för att låna ut en fälla men verkade väl inte aviga i att låna ut den vad jag förstod av ovanstående.

huskatt08
0

#44# ok..tack för svar, då vet vi att den inte är tillgänglig.

MariannE11
0

inget nytt i fallet?…vet de inblandade i mjölby om katthemmets rykte? jag håller tummarna för mamman….

MariannE11
0

putt innan jag somnar om…

monsi
0

Har någon pratat med stöd hemet som har ungarna?

Kan inte katt hemet ta både mor o ungar?

Puttar för fälla men hoppas mor o barn kan återförenas.

Paddor brukar inte vara svåra att finna hem till även om de är lite skygga.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

SamanthaJones
0

jag fick sva ang fällan igår och den är utlånad tyvärr :(

jag funderar på att köpa mig en fälla, känns så svårt o jämt behöva låna av andra…

Vänligen

Sofia

MariannE11
0

vore ju toppen om vi hade betydligt fler fällor att tillgå så att det inte är den punkten vi faller på..det tråkiga är väl det att vi är många som inte har så mycket pengar som dräller o dom vi har är redan investerade i katter….

putt för monis fråga #48

Mison
0

kusten meddelade att hon fått höra att mamman inte var välkommen till ungarna..

det står i inlägg #32

mycket oseriös organisation som står bakom tycker jag.

OBS! det är alltså INTE Kusten själv som sagt detta… inget ont till Kusten, hon är bara "budbärare"

Sidentass
0

Kan inte fatta hur man kan stänga ute mamma katt där hennes ungar är..stackars lilla Mamman..hon må sakna sina små nu…

MariannE11
0

ingen som vet hur det går?….

o du Kusten ligger kvar i sjuksängen….basta!…Flört

liinah
0

Jag vet lite hur det går:

vi är några stycken som har "övertagit" (kallar man det så…?) fallet med Mjölbykissen iom att Kusten nu är sjuk. Kusten ska, som marianne säger, ligga kvar i sjuksängen!

Kommer uppdateringar allteftersom, just nu letas det efter en fälla!

MariannE11
0

skönt att det finns stand-ins här…Skrattande… håller tummarna för fälla…

emjon
0

#54 Tack Liinah vad glad jag blir över det och då får Kusten ett bekymmer mindre att oroa sig över för hon behöver vila nu. 

Har berättat för Kusten att ni jobbar vidare för att försöka hjälpa mammakissen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

maggan47
0

puttar upp

Maggan47 som hoppas mamman kan få komma tillsammans med sina småGråter

Kusten
0

Skriver lite av det som jag skrivit på pm till lillmymlan:

Mataren påstår allt som oftast att katten inte är där (nu är hon "borta" igen), men det tror jag inte alls stämmer. Det handlar om hur mycket koll hon har, hur mycket intresse kring att stanna kvar när hon matat o.s.v. Katten finns säkert där maten finns (om hon inte slutat mata) och det kommer nu en något obehaglig magkänsla med denna matare… så har någon möjlighet att åka dit och undersöka lite på plats vore det guld. Mataren har som sagt påstått att katten varit "borta" vid minst tre tillfällen, men det har inte visat sig stämma.. inte innan och inte nu.. är så gott som säker på det..

Kusten
0

Hon trodde även att en av kattungarna var borta när kvinnan skulle fånga in den. Kanske tror hon verkligen det, kanske menar hon väl. Oavsett så har hon bevisligen ingen bra koll.

liinah
0

Imorgon åker huskatt och jag till Mjölby och spanar.

Solbrillorna på. Vår identitet skall hållas hemlig tills dess vi ser katten. Cool

Mison
0

I know nothing….Flört

filippa45
0

Lämna inte en skygg katt till Fiahemmet, Den får två, högst tre veckor på sig i en bur för att "folka till sig " som dom säger där ,sen avlivas den.

lillmymlan
0

Den ska inte till Fia-hemmet, har ordnat annat hem för den!

*Nalle Puh*

brutt
0

Om det fortfarande inte har ordnat sej med fällan kan jag fråga min bekant om fällan nu kan lånas ut till Mjölby i helgen.

huskatt08
0

¤Brutt¤ Tack för erbjudandet. Vi har ingen fälla i dagsläget och lite osäkra på när den kommer, men imorgon så blir det spaning först eftersom det är så mycket olika bud om katten är där eller ej.

Hör av mig om det behövs.

brutt
0

65.Ok.Då får vi veta senare.

MariannE11
0

håller tummarna här för er tjejer..

DesireEsmeralda
0

Håller tummarna jag med och hoppas att mammakatt kan tas in snart och även att hon kan återförenas med sina ungar.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

liinah
0

Ingen katt i sikte, inga tecken på att det matas.

Ringde till mataren, inget svar. Ringde på dörren till mataren, inget svar.

Hörde med en restaurang, visste inget.

Letade på flera ställen, inte helt säkra på vart katten hållit till.

Synd att vi inte fick tag på mataren, mycket hade säkert klarnat då.

Kusten
0

Katten fanns där tills alldeles nyligen så det vore märkligt om den bara hade försvunnit. Hon har som sagt inte så mycket koll med tanke på vad hon sagt till flertalet andra om att katterna försvunnit när de bevisligen varit där. Men matar hon inte, ja då lär den ju försvinna vare sig den vill eller inte.. ;(

Skulle inte förlita mig helt på vad hon säger, men det är magkänslan som sagt. Bra ändå om ni kan få tag i henne och stämma träff nästa gång ni har vägarna förbi platsen. Får ni bara pratat med henne så går allt kanske lättare och ni kan få ett lättare samarbete med en tätare kontakt.

Försöker leta fram numret till kvinnan som tog ungarna, hennes släktingar som bor där i närheten ska nog kunna visa er stället. De vet ju också platsen. Man kan hoppas att de vill vara hjälpsamma.

Var ni på gaveln stadshuset och tittade under granbuskarna?

Om det är så att katten är skyggare kanske den dyker upp senare när det inte är så mycket folk i rörelse. Om man kunde ställa en fälla där när det är aktuellt, och sedan stå fällvakt omlott ett längre tag (om det skulle behövas) på exempelvis en helg, då blir det säkert mer tur.

Men det behövs ju matas fram till dess, regelbundet. Det är A och O fram till infångandet. Allt för att hålla kvar katten på platsen. Kan man inte lita på kvinnan och att hon matar kan man kanske få tag i någon annan som ställer upp.

Kan någon pm:a mig numret till damen, jag tror att hon ska ha numret till kvinnans släktingar.

Tack för att ni varit ute och kikat! Ni är underbara!

liinah
0

Ikväll åker jag och lillmymlan till Mjölby med fälla, på vinst och förlust, igen. Har inte fått tag på "mataren" trots flera försök.

Vi hoppas att hon finns på hemmaplan när vi kommer dit.

Håll tummarna för att vi ser en sköldpadda, i mörkret… Obestämd

Mison
0

lycka till, här hålls tummar!!!

emjon
0

Åh vad gulliga ni är och här hålls både tummar och tassar för er.

MariannE11
0

hoppas hoppas

Mison
0

undrar hur det går…Obestämd

liinah
0

Ingen kisse synlig. :( Idag var mataren hemma och hon pekade ut exakt plats där hon matat tidigare.

Fällan var laddad men som sagt, ingen kisse i sikte.

Lämnade kvar mat, imorgon görs ett nytt försök.

Mison
0

åå va synd

liinah
0

Ja, det var synd… Man hoppas ju på fångstlycka även om man åker på vinst och förlust! Rynkar på näsan

MariannE11
0

hoppas det går bättre idag…

emjon
0

Vad bra att ni fick träffa mataren så hon kunde peka ut platsn för er hoppas bara att kissen är kvar i närheten. Det verkade ju som hon tidigare inte gav mat regelbundet.

Tack för att ni försöker hjälpa kissen och allt vad ni gör.

Fortsätter att hålla tummar och tassar för er.

liinah
0

Jag är inte på plats i Mjölby ikväll men fick rapport nu om att maten vi lämnade igår var uppäten. Vi ställde matskålen en bra bit in i buskaget, mycket tveksamt att fåglar skulle gå in där och ta för sig. Skålen var dessutom renslickad så därför känns det som att en kisse varit där. Nu laddas fällan på nytt, hoppas den smäller igen!

Mison
0

håller tummarna igen!!!

liinah
0

Uppdatering:

Kissen har visat sig och traskar i närheten av fällan! Hoppas att maten lockar……!!

Hoppas att nästa sms säger att kissen är infångad.

Mison
0

ja, det hoppas jag med… usch nu är det spännande…

Kusten
0

Åh vad spännande! Jag håller tummarna stenhårt!

TACK för att ni finns! Kyss

emjon
0

Underbara nyheter att kissen är kvar. Håller också tummarna för lyckad fångst.

MariannE11
0

å vad bra… hoppas nu att kissen snart är inne..

lillmymlan
0

Tack för hållna tummar, ni får hålla dem idag också, kissen gick inte in i fällan, men hon var där i alla fall Skrattande

Lite oroande att det var en kisse till som kom gående, en hane som pinkade revir, precis utanför där hon har sitt bo.

Hon vilade nästan 2 timmar i boet och sedan kom hon ut, sträckte på sig och gick ner mot parken. Hon var inte intresserad av maten i fällan, så man undrar om hon äter någon annanstans? Kanske att hanen hade ätit upp den mat som vi lämnade igår?!

Blev i alla fall överlycklig över att se henne! Nu ska hon bara gå i fällan så att hon kan komma in! Glad

*Nalle Puh*

MariannE11
0

bra att hon syns till iaf….vad har ni laddat med för mat?…vi håller tummar igen…

lillmymlan
0

Laddade med tonfisk, mjau mjukmat + kattmynta på plattan och utanför :)

*Nalle Puh*

MariannE11
0

det låter mumsigt….tonfisken borde ju lukta så man blir frestad…. om man är kisse vill säga…

lillmymlan
0

Fick en fråga skickad till mig…

Är man säker på att det är en hemlös kisse? Tänk om det är en utekisse som dragit iväg för att föda sina bebisar och sedan går hem ibland för att äta? Förvånad

Elände i sådana fall, man kanske hittar hem någon annans katt?!

Nu fick jag lite ont i magen faktiskt!

*Nalle Puh*

MariannE11
0

tycker det vore konstigt isf om katten inte fått ha sina kattungar inne i värmen isf….borde inte de flesta katter välja att föda inomhus?….å borde man inte som ägare märka att katten blir tjockare o tjockare o sen poff är magen borta?…..iaf en seriös ägare….

lillmymlan
0

Tycker också att det är konstigt i sådana fall… kände att jag var tvungen att skriva här i alla fall :)

*Nalle Puh*

huskatt08
0

Fällan på plats så även katten/katterna (mamma katts friare oxå)  de verkade hungriga men tyvärr så var friaren ingen gentleman utan gick först in i fällan efter mat Förvånad så mamma katt blev såklart skrämd…men fällan är kvar och laddad…nu får vi hålla tummarna för att hon repar mod eller hungern tar över…Komsi..komsi..

Bumbis
0

Det är absolut inget fel att fånga in kattmamman. Om inte katten är hemlös så handlar det om en oansvarig kattägare som låter sin hona föda ungar på olämplig plats.

Polisnmäl henne som upphittad när hon kommer in, det är det som krävs av upphittaren. Hade katten varit kastrerad och märkt hade det varit en helt annan situation.

Den här katten har ingen ägare, i alla fall ingen som kommer att sakna henne.

Hoppas att hon går i fällan snart. Tack för att ni hjälper kissen.

MariannE11
0

komsi komsi mamma kisse…Glad

lillmymlan
0

Ingen mamma katt i fällan men däremot hennes pojkvän, en stor svartvit hane (den som pinkade revir dagen innan). Hanen försvann men lilla mamman vågade sig inte in :(

Laddar igen idag och hoppas på tur!

*Nalle Puh*

emjon
0

Vi fortsätter med tass och tumhållning för erGlad

MariannE11
0

vilken kille att ta för sej…..

huskatt08
0

Mammakatt är infångad Skrattande

Är nu på väg till stödhemmet. Åh..vilken lättnad och lycka.Skrattande

Mera uppdateringar kommer.

Mison
0

jaaa!!! äntligen!!! bra jobbat!!!

SamanthaJones
0

ÄNTLIGEN! Fasiken vad skönt! Har funderat så på lilla mamman!

Vänligen

Sofia

Mison
0

nu vore det ju bra om hon kunde återförenas med sina små…

MariannE11
0

kanon….. vad skönt att hon är inne….

lillmymlan
0

Japp… där kom hon gående, efter mkt om och men. Jag trodde att jag hade skrämt henne för alltid.

Hade laddat fällan manuellt och smög fram och väntade och blundade och önskade… "snälla rara älskade kisse - hopp in i fällan" osså gick hon in och tog en smakbit och backade ut och sedan gick hon in igen. Jag höll andan och drog i snöret så jag nästan ramlade omkull av rena rama glädjen.

Inte ett knyst på hela vägen (7 mil) och väldigt lugn och vacker som en dag Kyss

Nu är älsklingen inne! (Hon är lite lik Mamsen!)

Önskar också att mamma katt kunde få återförenas med sina bebisar, men det är nog bara ett önsketänkande… men jag slutar aldrig hoppas, för både bebisar och mamma behöver varandra!

*Nalle Puh*

lillmymlan
0

Dubbelt :(

*Nalle Puh*

liinah
0

Jaaaa, jag fick också se när hon gick i fällan…  Har varit i Jönköping över helgen och passade på att stanna förbi Mjölby för att se om lillmymlan var där. När jag kom med bilen såg jag plötsligt hur en sköldpadda sprangs längs med kanten. Hann knappt ut ur bilen innan hon gick in i fällan!

Man känner alltid ett lyckorus när fällan går igen och rätt katt sitter där. Glad

Good work!! Kyss

lillmymlan
0

Lina, fy f*n så glad jag blev att du var där, så vi fick dela lyckan :) det är ljuvligt!

*Nalle Puh*

emjon
0

Åh gulliga underbara Malin så glad jag blir för din envishet och så skönt för mamma katt att slippa vara ute i otryggheten. Liinah du förde nog tur med dig när du stannade till där på hemvägen. 

Blir spännande att få uppdateringar om hur det går för kissen. 

Kramar till er för allt ni gör för kissarna som behöver hjälp.

Sidentass
0

en helt fantastisk nyhet som man får ta del av efter ett par dagar i Örebro..underbart helt enkelt..kisse inne i värmen..i stödhem- kanooooon!!

brutt
0

Där var det tjejer som kunde sin sak och inte ger upp!

Hoppas honan finner sej väl tilrätta nu i stödhemmet och att allt flyter på bra.

Kan inte låta bli att fundera över den stora svartvita hankatten på platsen om han har något hem att gå till eller är hemlös.Kanske mataren vet något.

liinah
0

Mataren är hm, inte så lätt att lita på. Min uppfattning när vi träffade denna… Påstod att det förra sommaren gick en annan katt ute (inte den svartvita) men att den inte var kvar. Dock syntes denna katt under tiden lillmymlan var där. Mycket märkligt alltihop.

Visst funderar man ifall där finns fler hemlösa.

Kissen ska tydligen vara klappbar men det går inte att lyfta henne. Glad Hon kommer nog få det alldeles underbart..

pia-app
0

Hej

Vi har ordnat ett tillfälligt hem till Missan (som hon döptes till). När vi får vårt tillstånd att ha stödhem så får katten bli 9Livs kissekatt och då skriver vi stödhemsavtal med hemmet där den är. Än så länge har vi gjort det som privatpersoner.

Vi gör så här för att det har både kommit en anonym anmälning på oss som privatpersoner och någon har ringt till Djuraffärer där vi samlar in mat och sagt att vi inte har tillstånd (nu behöver man ju inte tillstånd att samla in mat) och då har affärsinnehavaren tagit bort vår skylt. Vi tror oss självklart veta vilka som ligger bakom det här men kan inget bevisa så därför väntar vi bara på vårt tillstånd som borde komma den här veckan.

Katten bodde hos oss första natten och den gick att klappa direkt och på morgonen kunde jag t o m ha henne i knät även om hon inte gillade det så värst mycket. Hon verkar vara i fint skick, ev lite snörvlig, tog bort några fästingar. Tyckte att hon var lite rund om magen men hoppas verkligen att jag har fel, kan ju bero på att hon haft ungar precis. Men blev lite fundersam då jag vet att det cirkulerat åtminstone två hankatter kring fällan. Vi ska åka till veterinären under de närmsta dagarna och kolla upp det hela.

I går flyttade Missan till en ensamstående kvinna som är hemma hela dagarna och det kändes bra när vi lämnade henne. När vi åkte satt hon i knät och såg inte alltför obekväm ut. Det fanns både räkor och skinka i kylskåpet .

Återkommer med bild på Missan.

Pia Appelberg

9 Liv

lillmymlan
0

Tack för att ni tog hand om fröken!

Skönt att det går bra med Missan :)

Ser fram emot att få se bilder på gumman så småningom :)

/Malin

*Nalle Puh*

MariannE11
0

lycka till Missan…

monsi
0

Vad skönt hon är inne.

Toppen vore ju om hon o ungarna blev återförenade men de är ju trygga allesamman får glädjas åt det.

Jätte bra jobbat bamse kram till dig mymla o alla andra som hjälpt kisen in i värmen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Kusten
0

Jippi!!! Tangentbordet har fatt spatt, jag kan bland annat inte skriva in de daringa bokstaverna med prickar pa sig.. verkar ha blivit nagon slags engelsk installning.. men hoppas ni kan lasa oavsett.. byter ut dem mot bokstaverna a och o sa lange..

Ni ar sanna hjaltar som har raddat mamman darmed ocksa manga efterfoljande katter som skulle ha fotts till ett liv i lidande, till ett liv mot ett alltfor tidigt avslut. Jag haller ocksa med om att hon borde fa vara med sina ungar. Det ar sjalviska manniskor som styr tyvarr.

Tack ska ni ha alla som kampat och stallt upp. Ni bor i hjartat.

Ska bli skont nar Missan blivit kastrerad och idmarkt ocksa, kan inte helt slappna av innan dess. Men oj en sa stor sten som nu fallit.

Hoppas det ska kunna ga att hjalpa herrarna ocksa. Om nagon har vargarna forbi dar nagon annan gang och har med sig en kamera sa kanske det kan ga att fota lite.

Tack igen tappra ostgotar! Bugar mig for er, for att ni finns! Glad

Ser fram emot bilder pa Missan!

Danielssonsgarden
0

Härligt att hon är inne i värmen!

brutt
0

Vilken glädje att Missan fått det så bra och vilket fint samarbete.

Skrattande

lillmymlan
0

Hur är det med Missan? *nyfiken* Hur går det i stödhemmet? Berätta! Glad

*Nalle Puh*

pia-app
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Nu har jag tagit bilder på Missan och bifogar ett för att se om det fungerar. Skickar fler sen.

Vi fick hämta Missan i det första stödhemmet för hon hade bajsat och kissat i sängen. Hon fick bo hos oss natten mellan fredag och lördag och hon sov på en filt i  fönstret , spann och myste. Sen blev det veterinärbesök på lördagen och han trodde att jag hade rätt i mina aningar att hon kan vara dräktig igen. Vi ska ha noga koll om magen växer de närmsta veckorna. Annars var hon i fint skick . Sen fick hon flytta till sitt nya stödhem hos en erfaren kattmänniska där även en av Örebrokatterna(Falunkatterna)bor och i går kväll när jag ringde hade hon intagit sin position i soffan och fungerade med de övriga katterna. Det var heller inga problem för stödhemmet att det kanske blir ungar. 

Missan har inte bajsat och kissat något mer utanför lådan så vi hoppas att det var en engångsföreteelse.

lillmymlan
0

Hej Pia!

Tack för information och för bilden på raringen Kyss Kolla in så vacker hon är lilla sötnöten!

Ljuvligt att hon har fått komma in där hon får värme och kärlek, tack!

Kram
Malin

*Nalle Puh*

Kusten
0

122 - Jättegosig ser hon ut! Nöjd över att bli ompysslad inne i värme :) Men jag undrar varför hon inte blir kastrerad innan det är försent? Då kan hon även få sin id-märkning samtidigt. Både id och kastrering är något av det viktigaste att så snabbt som möjligt göra, för det finns alltid en rymningsrisk. Många tack ska ni alla ha som gjort det möjligt för Missan att få komma in!

pia-app
0

Hej

Eftersom både vi och veterinären var nästan säkra på att hon är dräktig så tänkte vi att hon ska få sina ungar först. Märkning kunde vi i och för sig ha gjort igår när vi var hos veterinären, det var en miss av oss. Men hon kan följa med nästa vecka när vi ska till veterinären igen och få sin märkning.

Vi kunde ju ha kastrerat henne nu men jag blev väl lite blödig och tyckte att hon kunde få ungarna när vi dessutom har ett stödhem där hon får bo med sina ungar. Vet inte vad som är bäst.

Gullimat
0

Det finns redan så jättemånga ledsna hemlösa kattungar som behöver ett hem

pia-app
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo jag vet men veterinären var inte inne på att ta bort dom heller. Så jag får väl ha gjort ett misstag den här gången.

Skickar en bild till på Missan.

maggan47
0

vilken liten sötnospadda, du får berätta hur det går, och om det blir ungar, vilket kanonjobb all gjort som fått in denna lilla mamma, hur gamla var hennes förra ungar, och hur länge sedan dom skildes åt är det, väl ingen chans nu att dom accepterar varandraGråter, huvudsaken är väl ändå att lillmamman slipper föda sina ungar ute

kram Maggan47

brutt
0

Hon är så söt den lilla mamman, det är ju annars så här det blir när man tar ungarna för tidigt från mamman hon börjar genast löpa igen och blir dräktig.

Undrar vad för ägare hon haft tidigare och hur hon hamnade där hon återfanns tänk om den ägaren åtminstonde gjort sej besväret att låta kastrera henne istället så mycket mindre katter att hitta hem till det blivit då.

Nu slipper ju de här ungarna i vart fall att skiljas från sin mamma för tidigt det känns fint.

essut50
0

Synd att hon inte blev kastrerad på en gång. Men det kanske finns en chans till innan det är försent?

Tänkte på det Gullimat skrev, helt rätt…

Katten har ju nyss haft ungar och sen kommer en omgång till, tycker det är synd om henne.Gråter

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

pia-app
0

Ska ta en diskussion till med veterinären. När vi hämtade henne i det jourhemmet som inte fungerade så var min enda tanke att katten behövde lugn och ro eftersom den varit hos mig en natt sen i ett jourhem sen hos mig en natt igen och sen till det jourhem den är i nu. Tyckte då att det var tufft med en kastration också mitt i alltihop men som sagt vi lär oss och det som ändå är positivt är att nu har hon ju någonstans att bo med sina ungar.

russin
0

Oj vilken vacker mamma-padda. Så skönt hon fick komma in i värmenSkrattande

emjon
0

#131 Kan precis förstå din tankegång för när man räddar en kisse och det inte blir bra först så vill man helt klart att kissen skall få lugn och ro.

Tänkte på när vi tog emot lilla kattfamiljen från Statoil och risken fanns att mamma Safir kunde vara dräktig igen. Kusten och jag var överens om att om det gick att undvika att Safir skulle få en kull till så var det bäst för kissen.

När vi tog Safir till veterinären så var tid beställd för kastrering men att veterinären först skulle kolla om hon var dräktig och i såfall hur långt. Var det alldeles i början så valde vi kastrering. Glädjande nog så var hon inte dräktig och hennes kastrering gick mycket bra. Nu hade ju Safir sina ungar med sig och de är fortfarande mycket tajta.

Om Missans dräktighet gått för långt så är det naturligtvis härligt att jourhemmet ställer upp för Missan och hennes blivande kull.

lillmymlan
0

Hur går det med vår lilla Mjölbykisse? Har det blivit några bebbar ännu? Tänker ofta på henne Kyss

*Nalle Puh*

pia-app
0

Hej

Oj det har varit så mycket så jag har inte hunnit berätta att det var falskt alarm. Men mat gillar hon så hon är ganska mullig. Har tagit över och är drottningen i sitt stödhem med tre undersåtar och mår alldeles utmärkt.

lillmymlan
0

Underbart att lilla gumman har det bra :) och skönt att det inte var bebisar i magen utan bara god mat Flört

*Nalle Puh*

liinah
0

Oh så skönt att det var falskt larm. Underbart att höra att hon mår så bra… Skrattande

Kusten-
0

Så skönt att höra att det inte var någon dräktighet!

Grönt ljus för kastrering m a o - eller är det redan gjort? Glad

Många kramar till er som räddade tjejen, tänk om hon hade gått hemlös nu i denna ruggiga kyla.. och kallare ska det bli.

Kan inte nog tacka er.. Kyss

pia-app
0

Kastrering efter nyår, vår veterinär blev sjuk förra gången och sen har han haft ont om tider. Men nu ska det bli gjort och märkning också.

lillmymlan
0

Tänker mycket på Mjölbykissen och undrar hur det har gått för henne i stödhemmet?

*Nalle Puh*

pia-app
0

Jo Mjölbykissen som heter Triss kommer att stanna i sitt stödhem för gott . Där bor hon med tre andra katter varav en, Tuss,är en av kissarna från Falun. Hon kommer också att stanna där.

Nu är dom innekatter men till sommaren får dom åka med husse och matte till landet och pröva på att vara ute lite.

Känns jättebra.

lillmymlan
0

Skönt att både Triss och Tuss får stanna kvar i stödhemmet permanent, det måste kännas gott i hjärtat!

:)

*Nalle Puh*

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.