Djurskydd på Bali
Är nyss hemkommen från en fantastisk resa till Bali. Underbart vackert och exotiskt. Men som vanligt kan jag inte låta bli att spana efter katter. Lyckligtvis såg jag bara ett fåtal, däremot fanns det många hundar som verkade springa vind för våg.
Under en utflykt hittade jag en lokal där djurskyddsföreingen Bawa (Bali Animal Welfare) höll till. Självklart gick jag in för att ge en donation och frågade om deras arbete och om situationen för djuren på Bali. De arbetade främst med hundar som var det stora problemet, men även katter. Just nu hade de ett trettio-tal kattungar för adoption.
De tar hand om hundvalpar och adopterar ut, men kör en slags TNR för vuxna gatuhundar och åker ut varje dag med ett hundratal portioner mat till hundar i olika områden på Bali. Föreningen har även en djurambulans i beredskap dygnet runt som åker ut och ger akutvård till sjuka och skadade gatudjur.
Vill du läsa mer om dem kan du kika här www.bawabali.com
Bali tillhör Indonesien och landet har ingen djurskyddslagstiftning överhuvudtaget. Bawa arbetar med att få till en sådan. Hjälp dem genom att skriva under följande petition
Det krävs 5000 namnunderskrifter. Hjälp till att sprida detta till alla du känner.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Vill du posta detta även inne på hamster och katter?

Jamen absolut. Ju fler som signar, desto bättre. Nu är det gjort. Har även lagt det på några av hundsajterna här.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Intressant läsning! Ska även skriva på listan!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Intressant.
Självklart på skrivet.
Posta gärna även detta inne på djurhem & Djurfoto!
Har skrivit under :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Påskrivet!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Skrivit på =)

Tack för att ni skrivit på. Hoppas att fler vill göra det.
Jag tycker att det är väldigt intressant att träffa på likasinnade när jag är ute och reser. Brukar alltid hålla span efter lokala djurrättsorganisationer. Intressant att utbyta erfarenheter och se hur de arbetar. Tyvärr är det mest fokus på herrelösa hundar, katter verkar inte alls lika intressant att jobba med. Men märkligt nog är problemen ganska likartade trots att det är skilda djurarter och som här på varsin sida av jordklotet.
Men när jag var på den grekiska ön Poros för några år sedan blev jag medbjuden att följa med och och fånga in katter som skulle kastreras för att sedan släppas ut igen. Två brittiska veterinärer åkte runt i den grekiska ö-världen och kastrerade på löpande band. Det var verligen kul att få vara med om detta även om min res-kompis tycket att jag var helt hopplös när hon blev lämnad ensam vid poolen.
#8 Det är mycket intressant att ta del av hur djurskyddet fungerar på andra håll i världen. I just Grekland verkar det vara många veterinärer som driver olika typer av TNR projekt. Vet att det förekommit ett liknande projekt på Rhodos tidigare. Där var det en veterinär från Nederländerna och en från Schweitz som arbetade tillsammans. Tyvärr kunde de inte fortsätta verksamheten pga att de blev motarbetade av öns veterinärer.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"