Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1071 ggr
Dorkiis
0

Ta emot dräktig hona?

Hej, jag har några frågor om man skulle ta emot en dräktig hona från ett katthem eller liknande.

Mina sambo och jag vill väldigt gärna ha kattungar längre fram (inte aktuellt än p.g.a. trångt boende och för lite pengar) men vi vill inte öka beståndet av huskatter så vi tänkte att vi då kunde ta in en redan dräktig hona.

Men jag undrar lite om hur detta fungerar.. Vilka kostnader står vi för? mat och sant antar jag, men om det blir komplikationer och honan måste snittas eller ungarna blir sjuka?

Hur länge har man dem? Tills ungarna blivit omplacerade eller tills de är 12 veckor? Och flyttar honan tillbaka till katthemmet när ungarna blivit 12 veckor?

Får man någon sorta kontaktperson man kan ringa när förlossningen kommer igång? Låter kanske lite hysteriskt men har aldrig förlöst kattungar innan och vill inte göra det utan att någon annans erfarenhet finns att tillgå.

Många frågor, men man är ju nyfiken =)

Amm0
0

Putt

martdat
0

är väldigt olika beroende på vilken förening ni menar hjälpa, bässte är om du ringer den förening du har tänkt på och hör med dem, offast så står föreningen för veterinärvård, men man får själv ordna så katten koommer till veterinär. sen tar de flessta vettar inte faktura så man får vara beredd på att ligga ute med pengarna om det händer något riktigt akut, Men som sagt, är väldigt olika så bässt att ringa och höra, ring även till veterinärer i närheten och kolla om någon av dem tar faktura, det är skönt att veta,

Gällande när de flyttar så är det oxå olika men offta så kan man inte bara lämna ifrån sig familjen i v 12 utan det får ta den tid det tar, vilket självklart är olika från fall till fall,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Dorkiis
0

okej tack =)