Nu är jag tacksam för era synpunkter
Vi har ju tidigare tagit hand om många hittekatter och för drygt 4 månader sedan tog jag Mimmi till mitt hjärta vår första riktigt skygga kisse. Hon var inte klappbar och vi har jobbat konstant med att öka hennes tillit för de tvåbenta varelser som hon inte haft ett gott öga till. Hon tog godbitar från min hand och slickade på fingrarna men om jag försökte smeka henne ryggade hon direkt. Familjen är rätt stor med 6 kissar till och 2 hundar men det har gått bra ändå. De två yngsta på 10 månader är lite för mycket på och vill gärna leka med Mimmi och Caesar den enda killen har fallit för henne. Han försöker på alla sätt att komma nära och kråmar sig men Mimmi har inget till övers för honom. När han kommer nära så dammar Mimmi på honom och han blir inte så glad och dammar tillbaka.
Under tiden som vår lägenhet byggdes så har vi bott på landet men nu är den klar och vi har flyttat bohaget dit. När inflyttningen var klar i måndags så åkte husse till lägenheten med en hund och de två yngsta kissarna samt Caesar. Då fick de i lugn och ro bekanta sig med det nya och Mimmi fick det mycket lugnare här på landet. Hon har gjort enorma framsteg och hennes tillit har vuxit enormt så jag är väldigt glad för det. I onsdags fick jag klappa henne för första gången först ryckte hon till och hoppade åt sidan och såg ut som hon trodde jag skulle slå henne. Jag flyttade mig och talade lungt till henne att jag skulle inte röra henne. Senare samma dag gjotde jag ett nytt försök och då gick det lite bättre och då bjöd jag på kokt skinka för att belöna henne. Nästa dag började hon uppskatta klapparna och jag fick klappa länge och mitt hjärta svämmade över av kärlek till Mimmi. Nu rör hon sig mycket nära och kommer självmant emot mig och hon har särskilt fattat tycke för en av kissarna här som hon ser som sin kompis.
I fredags ställde jag en kattbur med mjuk filt i på golvet i vardgsrummet. När jag leker med katterna går jag medvetet förbi med snöret eller använder laserpekaren. Mimmi klarar av att leka utanför buren och på kvällen bjöd jag på några räkor. Först fick Mimmi en bit från handen nästa släppte jag ner närmare buren och den tog hon också. När jag däremot slängde in nästa bit i buren då tvärstannade hon. Jag låtsades som ingenting och bjöd henne en bit från handen istället. Igår kväll när jag sitter och tittar på TV så kommer Mimmi gående över golvet och går in i buren (kollar säkert efter räkan) sedan lägger hon sig i den och sover. Jippi tänker jag för hon är inte rädd för buren.
Mina fortsatta planer är att imorgon försöka locka in henne i buren helt utan stress för transport till lägenheten tillsammans med den hund och de kissar hon nu varit med. Samtidigt flyttar husse ner till landet med de kissarna och hund som nu varit i stan. Jag vill ge Mimmi och de andra kissarna samma chans att bekanta sig med lägenheten i lugn och ro.
Alla här som har stor erfarenhet av skyggisar tror ni att jag förstör Mimmis tillit till mig? Jag vill absolut inte att hon skall gå tillbaka nu när vi kommit så långt. Min förhoppning är att om Mimmi känner sig hemma och lite säker så kanske hon klarar av de busiga kissarna bättre.
Är mycket tacksam för att höra vad ni tycker och tror om det hela.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jag tycker det låter som om du gör helt rätt. Att hon inte kommer uppskatta resan i buren tillbaka till stan kan nog få henne att backa ett par steg igen, men hon kommer snabbare komma fram till den plats ni är i dag i alla fall. Du finns ju där hela tiden. Du är den trygga punkten nu i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det kan hända att hon tar några tassar tillbaka, men det kan också hända att hon tar några skutt tillbaka. Och det kommer inte att förändra hennes tillit till dig. Bara hon får sniffa in sig i det nya hemmet. Sedan är ni tillbaka i verkligheten. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Håller med #1 och #2
Det är nog oundvikligt att hon blir lite defensiv igen men du är ju med den här gången och då är det inte fullt så skrämmande. det blir nog några tassar tillbaka men det tar ni snart igen
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Trot som föregående talare att det kan bli en tillfälligt tillbakagång som ni sedan tar ikapp igen ganska snart. Det tillhör också utvecklingen för Mimmi att gå igenom jobbiga saker och se att det inte var så farligt som hon trodde.
Ett tips när man flyttar till ny miljö är att använda felliway doseringsapparat. Då kommer katterna att känna sig bättre till mods i den nya miljön.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack för era svar och det som ni tror känns hoppfullt. Feliway är jag också mycket possitiv till och vi har haft adapter hela tiden sedan Mimmi kom. En vecka innan vi flyttade kissarna till lägenheten installerade jag en adapter där också. Det var säkert en av anledningarna till att de tre kissarna fann sig fort tillrätta. Småflickorna gillar verkligen den inglasade balkongen också.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#5 Ja felliway brukar underlätta! :) Inglasad balkong är inte fy skam för kissar!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"