Två av våra katter bråkar... =(
Jag vet inte vad jag ska göra… Tyson har blivit så elak mot Mindy. Han flyger på henne helt opropvocerat och jagar henne tills hon lyckas hoppa upp på nån hög möbel. Mindy blir så rädd att hon skriker och börjar bli rejält stressad av detta. Jag mår så dåligt av detta för det är hemskt när man ser att nån av katterna inte mår bra. Det är bara mot Mindy han är sån här, mot de andra katterna är han jättesnäll.
Jag känner mig så hjälplös och vet inte vad jag ska göra för att få det att bli bättre…
Jag ägnar mig lika mycket åt alla katterna, vi har Feliway adaptern i hela tiden och vi bor i stort hus så de har gott om utrymme så de kan dra sig unadan om de vill.
Tyson har ju tidigare varit ute väldigt mycket men de sista månaderna nu när vi haft så mycket snö har han knappt varit utanför dörren. Jag vet inte om det kan spela in att han kanske är rastlös men han vägrar gå ut.
Jag vet inte vad jag kan göra för att få de att bli sams, om det finns något att göra…
Om någon har nån idé så är jag jättetacksam för tips.
Är Tyson och Mindy kastrerade? Är Mindy frisk? De kan reagera på att en katt är sjuk annars.
Jag skulle nog försöka sära på dem och ge Mindy möjlighet att vila sig från Tyson genom nätdörr av kompostgaller t ex (man kan göra gångjärn med märlor). Ordna gärna så att Mindy har flera ställen där hon kan ta sin tillflykt och känna sig trygg. Likadant med lådor och matskålar.
Bra skrivet, Gisele. Det var min första tanke att Mindy är sjuk. Får jag också råda att sär på dem lite? Jag hade nog kontaktat en beteendevetare eller tom en vet för att kolla upp henne lite för att utesluta sjukdom…
Håller tummarna!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Ja alla våra katter är kastrerade. Jag tror inte hon är sjuk men självklart kommer vi kolla upp henne om det fortsätter eller vid minsta misstanke om att det är något fel. Hon har gott om ställen hon kan dra sig undan på och några höga ställen som Tyson aldrig varit uppe på.
Vid maten är de redan åtskilda för att de ska få matro. Toalådor finns på båda våningsplanen.
Okej, det är ju jättebra… Om ni kollar henne och hon inte är sjuk, så kanske ni får kolla honom… HAN kanske har något som gör att han går på henne…
Ja, du är ju en van kattmänniska, så du vet vad som ska göras och när… 
Jag håller tummarna att det bara är något tillfälligt.
Kanske svaret är så enkelt som att han känner att det är mars månad?
Håll gärna en uppdatering här…
Har också funderat på om det kan vara Tyson som inte mår bra. Det har hänt en gång innan men då var han sur mot alla de andra katterna. Nu är det bara mot Mindy, mot de andra är han hur snäll som helst. Jag tror inte heller han är dålig.
Att det börjar bli vår är något jag funderat på med men han får ju gå ut om han vill. Han har ju varit en vandrare i somras som kunde vara borta några dygn i sträck.
ja jag tycker att en av mina katter oxå har fått ett sånt beteende som du skriver om, jag har oxå undrat om det är våren som är på ingång eller om det kan det vara analsäckarna på tjejen han är stygg på. Det var ju nån som skrev att det kan trigga igång ett sånt beteende…
Jag har också en kastrerad hankatt som är otroligt rastlös nu.
Han har mycket behov av att vara ute o jaga , nu går han ut o in hela tiden ,attackerar mattor , blir irriterade på de andra katterna helst den ena honkatten.
Han kan ju bara gå i ladan och de skottade gångarna på utsidan nu , och det är ju inte många meter.
Har hört andra som också har katter som är väldigt rastlösa just nu
Jag själv känner mig också rastlös pga av snön
För min del är jag helt övertygad att han lugnar sig så fort snön försvinner och han får utlopp för sina starka behov
Kanske bra att sära på Mindy o Tyson just nu.
#7 men du precis som du beskriver att din katt är så är min Rödis med
Ja, då är det SÄKERT "Mars-månad-syndromet"…
jaha det är så.. har jag inte tänkt på förut
Våren är en orlig tid för katter, även för dem som är kastrerade. Det är mycket lukter och hormoner i farten som de känner av även om de är inomhus. Att Tyson inte går ut som han brukar pga snön kan också bidra.
Att sära på katterna är faktiskt ingen bra idé. Det riskerar istället att förvärra osämjan och cementera den. Det bästa brukar istället vara att låta katterna reda ut konflikten på egen hand. Sådana här bråk är naturliga bland katterna. De har en rangordning sinsemellan som de omvärderar med jämna mellanrum. Bråken brukar dock vara av övergående natur. Ofta ser det värre ut än vad det är.
Hur har rangordningen sett ut bland dina katter tidigare? Hur länge har bråken pågått?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Innan Tyson kom var Mindy högst i rang. Sen tog han över den platsen och Mindy ligger under honom i rang men över de andra. Det har fungerat bra hittintills men sista 1-2 veckorna har det blivit så här oroligt. Jag försöker alltid att låta katterna sköta sitt men ibland är det svårt…

Sätt på Tyson halsband med pingla, så hör Mindy var han är så fort han rör på sig, och kan då vara mer beredd.
Jag vet en liknande situation där en hankatt vid namn Amri var mycket hårdhänt (visserligen var det bus, men ändå) mot lilla honan Tacey. Taceyskrek högt och försökte fly när Amri flög på henne, men Amri lyssnade inte alls! Ägarna fick tipset att sätta halsband med pingla på pojken, och det hjälpte! Tacey kunde hålla koll, och det gav henne m självförtroende att säga ifrån. Nu är de såta vänner :)
Sen tror jag det är viktigt att uppmundra de lugna stunderna katterna har nära varandra. Skapa positiv energi, och utnyttja när katterna är trötta och mysiga. När den ena katten ligger och sover/myser, sätt upp den andra lika trötta katten på nån dryg meters avstånd, och gosa med båda. Uppmuntra den lugna stämningen, bjud gärna på godsaker där de är tillsammans sådär. Lyft bort den andra katten igen när det är som bäst, så att den goda stämningen är kvar även efteråt. Variera katterna, så att det inte alltid är samma av de två som blir ditlyft. För varje gång som katterna är avslappnade och accepterar att vara nära varandra utan att bli minsta oroliga, så fyttar du dem lite närmare varandra. Ta det steg för steg, bättre att ta jättemånga småsmå steg än att skynda på - det är ju ändå mysestunder som man har minst varje dag!
Mat brukar också vara ett bra sätt att uppmundra varandras närhet. Bjud på extra smarriga godsaker när de är nära varandra, och "belöna" för gott uppförande, tex när de nosar på varandra eller sitter snällt bredvid varandra. Så att det blir något bra att vara nära varandra.
Det är mina råd, att sätta pingla på Tyson så att Mindy kan hålla koll, och uppmundra god stämning!
Tyvärr vågar jag inte sätta på Tyson halsband. Jag har gjort det innan då jag ville de skulle ha reflex på sig när de är ute. Tyson fick eksem och tappade all päls där halsbandet suttit…
Men de andra tipsen ska jag absolut pröva!

http://maxipet.eu/kosttillskott/relax-plus
Dessa kan du också prova på Tyson och Mindy.
#12 Det troliga är att Mindy försöker återta sin rang och att Tyson agerar så här för att befästa sin ställning. Skulle tippa att det kommer att klinga av igen inom ett par veckor. Det är alltid jobbigt när sådana här strider pågår, men det bästa är trots allt att lägga händerna på ryggen. Det är bara när det är fertila hankatter som det kan vara fara på färde.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ikväll rök de ihop så tussarna flög… Mindy försöker komma undan men Tyson ger sig inte. Köksgolvet är fullt med pälstussar
Fy vad jag mår dåligt av detta…
Eftersom det nu verkar ha eskalerat med ett riktigt slagsmål, så tycker JAG att det är dags att göra någonting åt det. Hade jag varit du så hade jag gått emellan nästa gång och visat att det är JAG som är av högsta rang, och ingen av dem… Jag hade visat att jag också kan bli riktigt förbannad… Om det nu är Tyson som är den "onda", så är det honom du måste visa att han "ska passa sig".
Ibland MÅSTE man gå in och bryta deras "naturliga uppförande" innan någon olycka händer. Ett ev bett eller en klo kan ta mycket illa.
Så hade jag gjort.
Jo jag gick emellan denna gången. Men de hann bråka en del innan jag hann ner på undervåningen där de var.
Jag ser på Mindy att hon mår dåligt av det här. Hon sitter under soffan och vågar knappt komma fram.
Just nu känns allt hopplöst och tårarna rinner… 

Ibland hjälper bara omplacering. Har själv fått dela på två där bråken var för allvarliga.
ta fram vattensprutan och spruta på honom gå in och avbryt distrahera de, han har inte för mycket hormoner i sig tro? Rödis var ju så där arg och elak ett tag pch vi rådgjorde med vet och han fick ppiller för att dämpa hans testosteron för han hade för mycket hormon i sig som gjorde han arg mot de andra. Men han blev faktiskt bättre om det var ppillerna som gjorde det vet jag inte men jag tror det. Vi hade även felliway tillsammans med ppiller.
Han får sina ryck ibland även nu men det är inte ofta. Det som gör det lätt nu är ju att jag kan släppa ut honom, det är bara han som är ute katt så det går ju, det har varit värre om han har varit innekatt. Dina är väl innekatter alla de förstår jag, inklusive han som är arg?

Utevistelse i sele kanske kan hjälpa honom att bli av med överskottsenergin som hans beteende förmodligen är förknippat med. Jag märker direkt på mina katter när d är understimmulerade, för då sitter de och fäktas med varandra. Men har jag busat ordentligt med dem, eller om de för en gångs skull nu i vinter varit ute och gjort av med överskottsenergin så är de mycket lugnare och har inget behov av att hävda sig mot varandra för att ha nåt att göra.
Min Zelda är ju ute den mesta tiden och kommer in enbart för att äta, gosa och sova på natten. Nu när det har blivit så mycket snö är hon inte ute mycket och det märks, hon har börjat spöa upp ungkatterna här hemma ordentligt så två av dem lever i garderoben och i mitt sovrum just nu (de ska få flytta in till katthemmet nästa vecka eftersom det är ohållbart) Så jag gissar att det är väldigt mycket rastlöshet och irritation över vädret ute.
Jag tror ju att min Zelda snart lugnar ner sig när hon kan vara ute lite mer och hoppas att det är samma sak för dig.
Våra katter är utekatter men har inte velat vara ute nu när det är så mycket snö. När det blir så allvarliga bråk som igår så går jag emellan. Men det som är svårt är att Tyson jagar efter henne när hon försöker fly undan. Jag misstänker att han bet henne igår men jag kan inte se någon skada på henne. Men självklart håller jag noga koll på henne och vid minsta misstanke att det är något så blir det koll hos veterinären.
Som det är just nu så börjar tankarna röra sig kring omplacering men hur väljer man bort en av sina älskade pälsklingar…..
Men som det är nu mår de inte bra..

Om det blir omplacering, så skulle jag välja att behålla den katten som förmodligen skulle ha jobbigast med en flytt. Eller att man letar potentiell ny ägare till någon av katterna, och väljer sedan vilken katt som ska flytta efter hur nya hemmet har det.
men då kanske det kommer att bli bättre nu när katterna kan gå ut igen? Jag märker ju en otrolig skilllnad på Arne när han går uti rastgården elelr om han inet gör det. det är som Ankie säger, vattenspruta som funkat bra här. Men alldeles i början, när man ser att buset är på gång. Sen står det faktiskt på Feliwayen, att man inte ska ha den i mer än 6 månader. vad anser ni om det?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det har jag inte sett på Feliwayen men vi har bara haft den i 6 veckor ungefär. Jo jag hoppas så det ska vända men katterna är så envetna med att inte vilja gå ut.

Du kanske kan strunta i deras åsikt om det kalla vintervädret och ta ut dem i alla fall, en i taget? Framförallt Tyson. Försök få med honom på prommenad, ta med matsäck (godis) och bygg ett par tunnlar i snön. Ta med favoritsnöret ut och försök få honom att ha roligt ute trots kylan.
Mina grabbar älskar när jag är med dem ute bland tunnlarna jag grävt i snön i trädgården, och att ha matsäck med sig gör det hela dubblet så roligt - leka, äta, leka, äta 
IceJossan, du är inte så dum som du ser ut! 
Dina katter måste ha det jätteroligt, eller så har du roligare än dem?
Jag menar, du tapetserar med tandborstar och gräver tunnlar i snön… Hmmm, inte vad varje kattförälder tänker på precis! Jätteroligt att läsa dina tips! De är så nyttiga! Fortsätt så för vi är många som gillar dina smarta råd!
Förlåt, läste fel. Om man använder den kontinueligt, så ska den BYTAS UT efter 6 månader. Fel av mig…….
#31 haha rolig du….
ja skäms på mig….. att jag har det betyget i svenska som jag har, det är en gåta i detta sammanhang. Får väl skylla på att jag blivit fördummad av katterna
Det syns nästan i ögonen att de har något otalt med varandra… De tävlar nog om rangordningen. Då är det nog bäst om du visar att du är chefen…

Konstigt det är med dom där djuren.
Vi har en liten Taliban som alltid jagat våra flickor.
När han var liten fick han SNÄLLSPRUTOR = P-spruta för att se om han blev lugnare.
Ett tag fick min ena hona flytta in till mamma för jag tyckte synd om henne.
men det var jobbigt att åka dit varenda vecka och ge henne P-piller och dammsuga mattorna.
Oj var det var länge sen nu. Damen är för länge sedan kastrerad och mamma på ett äldreboende.
Nu är den lille herren sjuk och rasar i sitt blodvärde så att han blir helt utslagen emellanåt. Efter flera rundor hos Vet provar vi nu att hålla honom på en kontinuerlig cortisondosering.
Detta har börjat med någon Parasitinvasion som spritt sig till blodbanorna och har sedan utvecklats till en autoimmunitet.
Jag har lovat att aldrig mer skälla på honom när han jagar tjejjerna. För att detta är ett friskhetstecken från hans sida. Det är hemskt att se honom när han sjunker i värdena och sitter och stirrar helt tom i blicken rakt framför sig.
Nu försöker jag peppa flickorna(tanterna) att ge igen i stället och ibland lyckas väl nån´av dom 3 Surpaddorna ge honom ett klös i pälsen.
Fast ibland undrar jag om det inte är damerna som är rätt tetiga. Kanske är det nån´sorts syskonkärlek. För oj vad min brorsa och jag har varit i luven på varandra många gånger.
Nalle
#35 strax efter den bilden togs la de sig till ro båda två och sov lugnt. Det är det som är så konstigt. De var på gång att börja bråka när Tyson hoppade upp till henne med då pratade jag lugnt med de och då slappnade de av.
#36 Fy så jobbigt det låter. Hoppas din lille taliban får må bra.
Ja, något har hänt så att de är osäkra på varandra… Jag klankar inte ner på dig eller någon i din omgivning, men har något hänt med er, något som katterna reagerat på? Något högljutt? Grannar som bråkat? Tänk igenom den tidsperioden då bråket började…
Jag hoppas verkligen att allt löser sig. Det är ju tydligt att ingen av er mår bra…
#39 Jag har funderat mycket på vad som kan ha utlöst det men jag kan inte komma på något yttre som kan orsakat det. Iaf inget som jag begriper…
Det kan mycket väl vara så enkelt att det är vintervädret med förändrade utevanor ihop med att det nu är vår luften (= med den oroligaste tiden på året för katter) som är orsaken till att de här bråken har startat.
Låter fortfarande som rangordningsstrider i mina öron. Sådana ser alltid mycket värre ut än vad de är. Om man som kattägare går emellan förvärrar man konflikten. Det kan tom bli så galet att konflikten cementeras och aldrig går över.
Det är lätt att misstolka sådana här strider. Det är inte alltid det är den katt som blir jagad som är den underlägsne. Det troliga är istället att Mindy försöker ta tillbaka sin högre rang och att Tyson då försvarar den. Bråken kommer att upphöra när katterna har stridigt klart, dvs när de gjort upp vem av dem som ska vara högst i rang.
Att de kan ligga och sova så nära visar att det inte är så himnla allvarligt ändå. Försök att slappna av och att ha händerna på ryggen. Låt dem sköta det här själva. Jag lovar dig ett det kommer att gå över inom några veckor.
Håller med LEna i det här fallet. dew fixar sig nog. OCh har du möjlighet att låta dem få frisk luft i rastgård eller innätad balkong, så vore det en jättegrej att få dem lunga. Märker ju skillnaden här på aren, efter det att vi fick rastgård. Innan, så hade han otrolig överskottsenergi, som gick ut över Esther nästan varje dag. Nu kör han slut på sig ute i friska luften under trygga former, det är sällan han går på henne mera. Nu är det ju han som får på moppe av lilla tuffa Mee!
Jag hoppas ni har rätt men det är så svårt att inte vara hönsmamma till de små pälsklingarna. Våra katter får gå fritt ute och nu äntligen börjar de vara ute lite mer så jag hoppas de ska bli mer harmoniska.