Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 5483 ggr
MaalinF
0

Kattstatus - för ett bättre kattliv!

Kattstatus - för ett bättre kattliv! Kattstatus - Ny hemsida!!! www.kattstatus.se Och en kattstatusblogg: www.kattstatus.wordpress.com

Kattstatussidan har fått en ny domän och nytt webbhotell och kommer från och med nu att heta www.kattstatus.se Allting ni ser på hemsidan är bara en början, vi har precis kommit igång så ha det i åtanke när ni tittar på den. Vi har också gjort en kattblogg som ligger på: www.kattstatus.wordpress.com som Maalin startat och uppdaterar.

På hemsidan kommer all fakta, all information att ligga, den kommer ligga som grund för allt. På bloggen, där även all grundläggande fakta också finns med, kommer vi ständigt uppdatera med nya artiklar men där kommer vi också ha katters öden, intervjuver och besök på katthem. Allt för att hjälpa till att höja kattens status.

Vi hoppas att så många som möjligt vill länka till kattstatus under sin signatur så att den sprids. Är det någon som tycker att det är krångligt att skriva URL så pm:a mig och Malin så hjälper vi till! Jag och Maalin har än så länge skrivit artiklar och pysslat med hemsidan samt uppdaterat bloggen. Maalin har designat visitkort som kommer att läggas ut på hemsidan så att de som vill kan skriva ut och dela ut sådana. Men det är inte bara vi som har jobbat utan vi vill även tacka de andra som varit med och hjälp till: Kelly som hjälp oss med kattstatusbannern och färgerna. Tusen tack Kelly! För er som inte vet, har Kelly gjort den svarta kattstatuskatten, och var med och gjorde kattstatus 2005.

Lena Lindell, Sajtvärd på hittekatter har gett oss tillstånd att använda artiklarna på hittekatter iFokus, vilket vi är djupt tacksamma för. Likaså har vi tagit kontakt med Christine Leijd som också vill vara med och skriva texter och som gett oss lov att använda hennes artikel Vem ska omplacera din katt.

Zoozoo, som har lovat skriva artikeln om vaccinering så att den blir uppdaterad.

Sweetpeach bidrar med sitt examensarbete Tidig kastrering och ska även skriva en artikel om flanksnitt och om katter som är inlagda på djursjukhus.

Sugarcane och Minna bidrar med noggrann granskning av artiklarna, vilket är vi är väldigt glada över. Ladytala har också erbjudit hjälp med den biten.

Maalin och jag fortsätter att arbeta med sidan och är det någon som känner för att bidra med något så pm:a gärna någon av oss.

Angående hemsidan så har jag(gisele) stått för avgiften för det här året, och jag kommer att fortsätta att stå för den utgiften för att jag tycker att det är viktigt att kunna hålla igång hemsidan utan hinder. Gisele har också tagit på mig att sköta uppdateringarna för hemsidan.

Hjälp oss att sprida kunskapen och kattstatus. Kattstatus - för ett bättre kattliv! /

Mvh Gisele och Maalin(Mealyn)

(ovanstående nick är nick på kattforum.se)

[Gisele]
0

Det är jag som är Gisele, många känner mig ju sen tidigare! Glad

Lena
0

Det här är ett mycket viktigt och betydelsefullt arbete som vi stödjer fullhjärtat på Hittekatte iFokus. Många har säkert kommit i kontakt med den Kattstatus kampanj som startade på Svenska Katters sida för några år sedan. Nu har alltså Gisele & Mealyn blåst liv i den igen och börjat uppdatera och utveckla Kattstatus Materialet. Ett mycket bra intiativ!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MaalinF
0

Tack Lena! Hittekatter är ju en grundsten i Kattstatus, det är ju alla hittekatter som är i 'skottlinjen' så att säga.

Anninorr
0

Kan vi diskutera kattstatus här?Om inte kanske någon kan flytta till en ny tråd.

Jag fick för en tid sedan anledning att fundera kring hur vi kan mena helt olika saker när vi säger samma ord.För mig innebär kattstatus att katten värderas som levande varelse,att ägaren vaccinerar, ID-märker,kastrerar och försäkrar sin katt.

Nu kommer frågan - hur arbetar man som katthem/förening bäst för ökad kattstatus?

Jag anser att man kan göra det genom att bara ta in hemlösa katter,aktivt söka ägare,avvisa ägda katter (utom vanvård och dödsbon).Information också,självklart.

Jag blev förvånad når jag hörde en person säga att den vill hjälpa alla katter för att kattstatus för den personen betyder att det inte är skillnad på katt och katt.

Jag förstår tanken om man enbart tänker på katten,men när vi har en ägare till katten kan jag inte se hur man kan bortse från ägaraspekten när det gäller kattstatus?

På vilket sätt framgår det för gemene man att den som värderar varje katt lika högt genom att ta in alla/hjälpa alla arbetar för ökad kattstatus?På vilket sätt får den och andra kattägare insikt om behovet av ökad kattstatus när de bara kan överlämna katten?

Snälla,kan någon förklara det synsättet,jag förstår det bara inte.

MaalinF
0

Det finns säkert olika synsätt hos olika katthem, men detta är kattstatus för oss:

För oss är kattstatus att man försäkrar, idmärker, vaccinerar och försäkrar sin katt. Att man värnar om sin katt, att man inte bara släpper ut den vind för våg och låter den klara sig själv.

Jag och Gisele anser att man som katthem först och främst skall vända sig till de behövande katterna som är i nöd. Katthem skall inte verka som en omplaceringsenhet för katter som redan har ägare.

Vi på kattstatus tycker att katthem bör vaccinera, kastrera, avmäska och idmärka alla katter innan försäljning. Kastrering går att göra vid 12 veckors ålder och det är ju önskvärt att fler katthem gör detta. Men om det inte är möjligt så skall de allra minst vara ett krav i kontraktet.

Jag tycker mig se ett visst mönster att folk vill gärna ta in alla katter de hittar, att rädda alla till varje pris men de viktgaste verkar vara att slussa katterna vidare, inte att kastera, idmärka, vaccinera.

Men vad hjälper det om man inte kan garantera att en vidareslussade katthona t.ex. om inte är kastrerad, att den inte möter samma öde som den blivit räddad ifrån? Risken är ju att man istället får fler kattungar som kämpar om hemmen och fler hemlösa.

Lena
0

När det gäller att höja kattens status måste man tänke i lite vidare banor. En stor del handlar om att få kattägarna att ta sitt ansvar för den/de katter de skaffat sig. Ännu viktigare är det att få dem att inse innan de blir kattägare vilket ansvar de tar på sig. Det uppnår vi inte om vi rusar fram och tar över kattägares ansvar så fort någon "ber" om det. Istället bör vi hjälpa folk att ta sitt ansvar med goda råd etc. Många tror tyvärr att katthemmen och vi andra som ägnar oss åt nödställda katter är till för att omplacera deras katter den dagen de tröttnar. Det gäller at bryta dessa onda cirklar annars kommer det inte att bli någon ändring.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

grundig
0

när jag drev mitt skickade jag med ett häfte med information,skötsel ja allt om djuret , tog tid att sättaihop spec med flera djur som marsvin,kanin,hamster.gerbil,råtta

Men kan vara nått för katthem med , att sätta ihop ett häfte som dom nya ägarna kan få med eller få innan dom bestämmer  sig så dom kan läsa igenom innan beslut tas

katt status tycker jag är information till allmänheten  informera om hur många vilda det finns som man kaan adoptera innan man köper en kisse tex på blocket

blir efterfrågan större på kissarna på katthemmen så kanske efterfrågan minskar på dom som tar kullar

maggan47
0

jättebra projekt, som blåsts liv i igen

lycka till Maggan47

MaalinF
0

Tack Maggan. Nu har jag mailat blocket och hört om jag kan lägga ut en annons om kattstatus.se Skrattande

Pelusa
0

Viktigt projekt som jag stöder helhjärtat.

#5. Bra definition av statushöjande åtgärder!

Engla
0

Jag tycker att hemsidan är jättebra och väldigt viktig! Kämpa på! Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Engla
0

Nu har jag länkat till er! Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

MaalinF
0

Stort tack, Engla!

helen
0

Jag kommer att länka till Kattstatussidan i föreningens blogg. Givetvis!

Lena
0

#14 Jättebra!

MaalinF
0

#14 Ja, tack! :)

Elise79
0

Nu har Kattvärnet länkat till kattstatus också!

lite svar på tidigare frågor om hur katthem agerar:

#4 Vi som katthem tar 1500kr för katten när vi omplacerar och är det dyraste katthemmet som vi könner till. Men det är vi stolta över och har inga planer på att sänka pris - snarare en önskan om att andra katthem vågar hänga med oss.

Alla katter som får hem via oss är självklart vaccinerade, id-märkta & kastrerade (ej kattungar) och den nya ägaren får skriva på ett kontrakt med oss som de måste följa.

#7 Vi skickar alltid med information om katten!

Samt även ytterligare information om hur katten kan reagera vid olika tillfällen, speciellt när den kommer hem första gången och hur ett första möte kan gå till med en katt som redan finns i hemmet.

Jag hoppas och vet att vi gör det vi kan för att öka kattens status, men det är lång och tung väg kvar.
Men tillsammans kan vi klara detta!!

jmaard
0

Gud så duktiga ni är :D

Tråkigt att jag inte är så hajj på datorer.. Skulle dock vilja att det fanns ett ställe på nätet där personen som vill ställa upp som stöödhem i olikadelar av sverige kan skriva upp sig, med kontakt information som e-mail el liknande. Det är inte på alla ställen det finns katthem!!

Hade jag varit duktig på datorar hade jag nog gjort det :P

Lena
0

#18 Om någon anmäler sig här på sajten brukar det inte ta så lång tid förrän de blir engagerade. Det är stor brist på jourhem över hela landet. Vi skulle säkert kunna fixa en särskild avdelning på forumet för sådana anmälningar. Dock bör man vara försiktig att lägga ut kontaktuppgifter öppet på forumet.

#17 Jättebra att ni håller fanan högt i ert arbete. :) Ni har alla anledning att känna er stolta! 1500 kr är - tycker jag - ett mycket skäligt pris med tanke på att allt det där redan är gjort som kostar pengar. Ett pris som alla borde sträva emot.

Martina747
0

Jag tycker med att 1500 kr är ett bara pris och väldigt rimligt pris.

putt!

cala01
0

Jag förstår inte varför man bara ska ägna sig åt katter som inte har ägare. Det är just de som lämnar katter ute man hjälper då, de som istället för att bry sig skaffar en ny katt när det passar. Nån gång har även hittekatter haft ägare, man ska enligt mig hjälpa alla katter som lider, oavsett om de har ägare eller ej. Information är nyckel till framtida förbättringar.

MaalinF
0

#21 Det handlar om att de som är ägare inte skall ha en möjlighet att göra sig av med sina katter lättvindligt. Om vi fortsätter att ta emot katter av alla olika anledningar så kommer det slutligen bli ännu större omsättning på våra katt och om inte fler hemlösa.

Om de släpper ut sina katter för att de inte har lust, så ligger det på deras samvete. Det är betydligt svårare att bara dumpa en katt än att lämna över ansvaret till någon annan. Tyvärr blir det också att en del katter faller emellan, men i det stora hela så tycker vi iaf på Kattstatus att man som arbetare och katthem aldrig skall ta emot katter från ägare som vill 'bli av med' dem.

cala01
0

Men de blir ju ändå hemlösa, jag kan förstå att man värnar om de som har det sämst. Men om man tar betalt för att ta emot en "allergikatt" så svider det ekonomiskt i alla fall. Man ser ju också vilka det är som håller på, vet exempel på de som haft "allergi" och sedan skaffat sig ny katt.

Det finns naturligtvis gränsfall, men jag vet katter som blivit avlivad för att inga katthem kan ta emot dem. Senast var det 3 stycken bland annat en kattunge på 18 veckor. Katterna hade ägare och fick därför ingen hjälp. Visst kan vi gotta oss åt ägarens dåliga samvete. Men vi vet ju inte om det fanns en riktig orsak eller ej.

Ser ju här att det läggs stor och förtjänstfull energi på avlivningshotade katter,var går gränsen, och vem ska avgöra?

MaalinF
0

Alla jobbar olika men vi på Kattstatus arbetar och har den visionen.

cala01
0

Ja det är bara funderingar jag har, det borde inte vara ett problem. Otroligt att just katter bland husdjuren har så låg status. Sällan det är samma problem med hamstrar eller hundar t.ex.. Oavsett vad man bedriver för katthem så ska man jobba för att höja statusen hos katter. Själv tar jag in djurrättsfrågor i undervisningen. Fast på gymnasiet är man redan ganska fast i synsätt. Man skulle in tidigt i åldrarna, barn är duktiga på att påverka sina föräldrar.

Byron
0

Haveaheart kattburar/fällor finns att köpa för under 1 000:- på

www.toxashop.se

Hjälp till med att fånga in halvvilda katter och ge dem ett bättre liv.

[Gisele]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan berätta att Kelly har gjort visitkort och flygblad till oss nu, jättefina blev de. Vi har också en tjej som heter Lindak som börjat göra affischer, också jättefina, hon är ju en duktig fotograf och bidrar med sina foton.

Hennum
0

Så fina! Tror du att vi i djurrättsalliansens kattgrupp hade kunnat få använda oss av ert material, för att sprida kunskap och sådär. Vi har ännu inget eget, så vi tänkte hjälpa andra goda organisationer som har samma mål som vi, tills vidare. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

grundig
0

Vad gäller hamstern så har den en kort livslängd: 1½-3½ år, vanligtvist 2-2½ år. och tar ju inte så mycke yta som en katt tex , och den lever sitt liv i bur vilket även innekatter gör om man ska hårddra det

MaalinF
0

#28, Självklart!

Lena
0

#25 Mellanstadiet tror jag vore optimalt. Djurskyddet Sverige tog ju fram ett material som skulle användas på skolorna. Det s.k Redeprojektet. Vet dock inte hur stor spridning det fått.

#29 Håller inte riktigt med dig i den hårdragning om att innekatter är att jämställa med att sitta i bur. Läs gärna den här artikeln.

cala01
0

Ja mellanstadiet är bra, det fanns några yngre tjejer som var ut till vårt djurskydd, tyvärr försvann de.

Har inte fått kläm på redeprojektet jag heller. Ska ta och beställa lite material som kan användas och försöka få upp frågan på våra studiedagar. Allt som oftast träffar man lärare från mellanstadiet.

[Gisele]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyhet: Vi har fått en  KATTSTATUSFOLDER som Linda Karlström har gjort till oss. Den finns under material på www.kattstatus.se

Den finns både som fil att bläddra i och som pdf fil att skriva ut och dela ut om man vill det.

Jag vet inte om ni har sett affischen som Linda också har gjort:

[Gisele]
0

Vi har fått ytterligare en artikel till Kattstatus som vi är så tacksamma för Glad:

Min första och enda kull kattungar

Den kommer att höra ihop med artiklarna om huskattuppfödning och raskattuppfödning som två duktiga tjejer håller på att arbeta med och som jag presenterar när de är klara.

sighni
0

#6 Det är bra. Jag håller med om att det är viktigt att få folk att inse att det kostar både tid, pengar och engagemang att ha katt. Och även kunskaper precis som när man skaffar hund eller häst. Det borde gälla även gnagare och fåglar eller vad folk nu kan skaffa sig.

Jag håller inte med #25 som skrev att de som skaffar hamster skulle vara mer genomtänkt. Tyvärr är det nog samma problem bland de flesta smådjuren som bland katterna. Försökte placera om en vattensköldpadda för ett tag sedan. Då upptäckte jag många likheter med oönskade katter.

Jag har sett REDE-materialet. Det är inget djurrätts-material men som djurskyddsmaterial är det fint. Tyvärr är det slut hos uppdraget där man som lärare kan beställa gratismaterial. Att prata djurskydd/djurrätt i skolan tycker jag är jättebra. Det ska bara finnas folk till det också.

#31 Håller inte heller med om att innekatter skulle sitta i bur. Dumt! Det där är lustigt. Ingen tycker att hundar ska springa ute hur som helst. Snarare tvärtom. Men katter SKA göra det annars är det djurplågeri. Märkligt! Båda är ju rovdjur.

Om katten är "oönskad" kan den ju inte hjälpa om den har en "ägare". Jag förstår inte varför inte den skulle få hjälp. Nu kan jag tycka att det är ägarens skyldighet att se till att djuret får ett nytt hem men så fungerar det ju inte alltid i verkligheten.

Hur som helst behöver allt göras för att höja alla djurs status.

[Gisele]
0

Vi har fått en ny artikel till Kattstatus, skriven av djursjukvårdare Jessica Magnusson Glad:

När katten blir inlagd på sjukhus

sighni
0

Finns kattstatus.se på facebook?

[Gisele]
0

Nej, Jag vet att Norrbysa startade en tråd på katter i fokus där hon uppmanade folk att ansluta sig till kattstatusgruppen på facebook, men hon länkade till den gamla och inaktiva kattstatussidan. Det är ju www.kattstatus.se som är Kattstatus idag. (Jag har skrivit och informerat henne, men det är inte ändrat).

Jag personligen är inte med på Facebook.

sighni
0

Ok då vet jag det.

anebit
0

Så fina foldrar och bra artiklar!  Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[Gisele]
0

# 40 Tack! Glad

[Gisele]
0

Idag har vi fått en ny artikel till Kattstatus! Glad

Lurad av oseriös uppfödare

sighni
0

#42 Usch vad jag tycker illa om alla lurendrejare som utnyttjar folks godtrogenhet och djurkärlek.

Tråkigt bara att det finns så många som artikelförfattaren. Det är som hon skriver vid bilköp är man mer noggrann än vid köp av en levande varelser. Rätt märkligt egentligen. Obestämd

[Gisele]
0

#43 Ja det är därför det behövs mer kunskap. Hon gör ju en fin insats som berättar om sin erfarenhet.

sighni
0

#44 Ja, det är jättestarkt av henne.

Lena
0

#42 Vilken bra artikel! Högaktuell dessutom då det blir en allt vanligare företeelse med oseriös huskattavel utifrån att säljaren framhåller dem som raskatter.

hittadjur-se
0

Har mailat Er :-) Jättebra jobb ni gör :-)

[Gisele]
0

Nu kan jag presentera 3 nya lite enklare artiklar till Kattstatus Glad:

Träna din katt att gå i sele

Tussies inhägnade trädgård

Inglasad balkong - med nätfönster

sighni
0

#48 Läste artikeln om Tussies inhägnade trädgård. Det var kul och det var väldigt fina bilder. Räckte det verkligen med kompostnät? Tussie har verkligen haft tur! Min första hund hette Tussie.

Jag har byggt en rastgård till mina katter. Snön rasade från taket så den är sönder just nu. Den måste lagas först och det går inte än. Mina orientaler vill inte ut i snön men min huskatt vill.

[Gisele]
0

Sighni: Det är inte kompostgaller, utan ett grönt nät från Beijers, som är fäst så att höjden är 1,80 m. Jag har diskuterat det mycket med min pappa - och rymningrisken - men kissen har inte rymt en enda gång från rastgården. De är hemma på dagarna och har koll på Tussie när hon är i rastgården, och det fungerar för dem och kissen. Hon är enormt fäst vid mina föräldrar och de vid henne.

Jag vet att man vanligtvis behöver högre nät och även tak för rastgården, men jag tyckte att det kunde vara roligt för folk att läsa om Tussies rastgård ändå. Det kommer en till artikel om inhägnad rastgård, av en annan modell som kommer att stå överst. Glad

[Gisele]
0

Jag kan nu presentera 3 nya artiklar till Kattstatus Glad:

Utekatt i stadsmiljö

Kontrollerad utevistelse

Välja uppfödare

sighni
0

#50 Ja det var jättekul att läsa om Tussie. Staketet behöver ju inte vara högre än att det fungerar. Tussie är säkert jätteglad över att ha ett så bra hem att hon inte vill rymma. Jag tror att djur som haft det svårt är mer tillgivna än djur som haft det bra från början. Jag har haft flera hundar och numera även en katt som upplevt tråkigheter. De är mycket speciella allihop särskilt i relationen till oss i familjen.

Det är tacksamt med dina artiklar!

Lena
0

#51 Kanonbra artiklar Gisele! Det är så positivt med Kattstatus som utvecklas hela tiden.

[Gisele]
0

Nu finns det 3 nya affischer:

Kastrering

Id-märkning

Utekatt i stan

En ny artikel om en jättevacker katträdgård har också kommit:

Tallyckans katträdgård

Lena
0

#54 Oj vad bra inför den stundande våren och allt! :)

[Gisele]
0

Idag har Dagdrivarn skrivit en väldigt viktig artikel till Kattstatus! Glad

Jag rekommenderar alla att läsa den!

Back yard breeding

[Gisele]
0

Idag har vi fått en artikel om Näringslära som tidigare publicerats på Naturalcatforums, men som vi också behöver! Glad

Näringslära

[Gisele]
0

Idag har Ängeln.Oliver skrivit en artikel om Förberedelser innan man får hem en ny katt! Glad

Förberedelser innan ni får hem er katt

[Gisele]
0

Idag har vi fått en mycket viktig artikel av Dagdrivarn Glad:

Varning för bedragare bakom kattannonser

Lena
0

kattstatus börjar nu om på ny kula i en ny tråd: Kattstatus - Nyheter. Låser därför den här gamla tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer