Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 6153 ggr
sighni
0

Köp inte djurfoder av företag som utför djurförsök

På länken "pictures of cats" finns en hel del att läsa om både kattraser, uppfödning, sjukdomar och foder. T.o.m om djurskydd och djurrätt. Jag hittade sidan som jag länkar till när jag läste om foder. Nestlé tillverkar flera djurfoder som t.ex. purina, friskies, pro plan. Dessa foder (övriga finns nämnda på länken) bör man inte köpa om man inte vill stödja djurförsök. Det namnges också företag som anses ok ur djurskyddslig synpunkt.

http://cat-chitchat.pictures-of-cats.org/2008/01/purina-pet-cat-food.html

Författaren till sidan har många åsikter bl.a. finns en del om huruvida man ska ge torrfoder eller ej. Intressant att läsa. Mer oroväckande tycker jag påståendet att vaccinationer skulle orsaka cancer! Har ni hört något om det tidigare?

Lena
1

Tack för länken! Alltid intressant att få fler källor till information.

Vad gäller vaccinationer har det tidigare skrivits om att det finns risk för vissa biverkningar såsom cancer. Men om man ställer nyttan av vaccinet mot risken överväger dock nytta betydligt. Det är således större risk att inte vaccinera än att göra det.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Nestlé har varit inblandad i många skandaler. Redan för 20 år sedan startade en stor bojkott mot Nestlé för deras marknadstaktik i u-länder med hjälp av grattisförpackningar av mjölkersättning. Det slutade med att många mödrar slutade amma. Enligt UNICEF dör årligen 1,5 miljoner spädbarn i utvecklingsländerna på grund av att de inte ammas och istället får ersättning utan tillgång till rent vatten eller kokmöjligheter.

Sist var Nestlé inblandad i China där de sålde ersättning med giftig melanim.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

sighni
0

#2 Precis!

[Falo]
0

#4: jag ger mina illrar pro plan och kommer att fortsätta med det eftersom jag inte kan få tag på något mindre skadligt foder i Sverige. De illerfoder som går att få tag på har inte näringsvärden anpassade för illrar så alternativet är några få kattfoder.

Royal Canin ger många sina illrar men det innehåller BHA även om det förnekades av Royal Canin in i det längsta då rykterna började gå, numera är de tvugna att skriva ut det i innehållsförtäkningen vilket är bra.

Pro Plan erbjuder bra näringsvärden för en iller och har mindre skadliga ämnen. Även om företaget bakom det har gjort djurförsök så kommer jag fortsätta använda det. Jag har att välja på att stödja företag som utför djurförsök eller att medvetet förgifta mina egna husdjur, för mig är det inget svårt val. 

Ibland finns det ingen "rätt" väg att välja tyvärrRynkar på näsan

Hennum
0

Jag skippar allt vad nestle heter. både deras kattmat och choklad. dom och många liknande är dom giriga bovarna som förstör vår värld, och vi är lata och låter dem göra det.

För mig som älskar djur är det självklart att jag inte köper mat till mina katter som har varit orsak till så mycket lidande. Det funkar inte ihop, är inte logiskt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

sighni
0

#5 Det är så sant det du skriver. Skrattande Det enda sätt vi kan visa vårt missnöje på är att låta bli att köpa produkterna.

#4 Jag kan ingenting om illrar eller vad som är bra för dem att äta. Du kan ju skriva till dom och visa ditt missnöje med att de utför djurtester även om du köper deras produkter.

[Falo]
0

#6: Helt rätt, det gör jag så gärna. Ska ta och skriva ett mail.

tervmatte
0

Hej

Jag har också länge trott att man ska vaccinera sina katter och hundar varje år. Det var ju det som skrevs i vaccinationsintyget av veterinären och veterinären ska ju veta bäst…

Men nu visade sig att så inte är saken.

Katter och speciellt hundar har förhöjd risk att drabbas av olika sorters tumörer och cancer av vacciner. Hundar är som sagt mera känslig än katter. Därför ska man inte vaccinera en hund oftare än var 3-4 år. Speciellt äldre hundar kan vara känsliga.

Katter ska inte vaccineras oftare än var 2-3 år.

Alla fakta kommer från en bekant veterinär som sade det i "hemlighet" till mig.

Det att veterinärer vill vaccinera varje år beror på ren och skär glupska. Vaccinationer ger säkra intäkter. Upp till 80% av intäkterna kommer från vaccinationer.

Här kan Ni också läsa om det, skrivet av Sveries Veterinärmedicinska Sällskap:

http://www.olivers-petfood.se/ESEShop.aspx

När det gäller foder så började jag för inte så länge sedan köpa Oliver´s katt och hundfoder. Jättebra, köttbaserat mat som tillverkades utan några djurförsök.Dem skänker också jättemycket mat, leksaker och andra bidrag till hemlösa djur i hela Europa. Man köper det direkt från deras hemsida och handlar man för över 200kr (och det gör man ju) så är frakten gratis. Leverans tiden är 2-3 dagar. Och alla mina kissar som alltid ätit RC äter Oliver´s med god apetit. Olivers är också billigare än RC vilket också är ett plus.

www.olivers-petfodd.se

Sedan kan man diskutera om torrfoder vara och icke vara… Tyvärr så är mina vuxna katter beroende av torfoder som dem ätit i flera år och vill inte äta burkmat vilket är bäst för dem (endast kött och spannmål).

Mina yngre katter får burkmat - Mjau och Bozita - och endast dem utan fisk i.

Det tog mig mååånga år att komma till den lärdomen och kunskapen men bättre sent än aldrig…

tervmatte
0

Fel länk till SVA

Får skylla på en kraftig förkylning med feber …

http://sva.se/upload/pdf/Djurhälsa/Katt/vaccination_hund_katt_sverige.pdf

Skäms

sighni
0

#8 Är det någon särskild anledning till att de får mjau utan fisk?

#9 Tack för länken. Många sidor men intressant!

Hawknestgrove
0

Länkarna till oliver funkar inte…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Gunnelp, en del katter kan vara allergiska mot fisktorrfoder. Jag har en hane här-Bulle från Lund;) som fick stora såreksem -mest på magen - när jag hade torrfoder med fisk. Dröjde innan jag fattade varifrån det kom.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Gunilla, översta länken till Oliver´s funkar.

[Falo]
0

#8: Att det vaccineras för ofta tror jag inte på. På katthemmet märker vi att det snarare är tvärt om. Vi har katter som vaccinationerna slutat hjälpa på snabbare än ett år. Åldern verkar ha stor betydelse där.

Alexej
0

Det är svårt det här med vaccinationer. Min veterinär säger också att en grundvaccination räcker. Och att det bara är på kattutställningar och kattpension de kräver en årlig omvaccinering.

Kusten
0

Tackar för informationen om djurfoder. När man registrerat en id-märkt katt så får man en liten talong där man kan hämta ut 400 g av just pro plan. Inget jag ger mina katter ändå, men bra att veta, för då kan man skicka länken och be dom ändra till något bättre.

sighni
0

#12 då förstår jag.Glad

#14-15 Jag tror att det är vanligare att vaccinera hundar än katter regelbundet men har väl inga riktiga belägg för det. "Min" vetr. är väl ganska restriktiv så jag har inte vaccinerat varje år på senare tid. Jag avmaskar inte katterna längre eftersom de är innekatter men att avstå från att vaccinera dem helt vågar jag nog inte. Hundarna av maskar jag en gång om året eftersom de gärna äter "otäckheter" ute i naturen.

#16 Låter som en jättebra idé.Skrattande

Silvestris
0

Det är svårt att undvika de stora multinationella företagen om man ger sina katter något av de mest kända fodren. Hill's har Colgate-Palmlive bakom sig, Mars Inc. är majoritetsägare av Royal Canins aktier (således har de med James Wellbeloved att göra också eftersom de blivit uppköpta av Royal Canin) och Mars är insyltade i många andra kattfoder också.

Alla fodertillverkare som tillverkar veterinärmedicinska foder ägnar sig åt djurförsök av den enkla anledningen att deras foder i princip är läkemedel och sådana måste testas.

Börjar man kolla vilka fodertillverkare som har rena samveten blir det till slut väldigt sparsmakat. BUAVA har en lista över etiska och oetiska foder men jag har slarvat bort länken.

Vad gäller vaccinationer handlar det väl om att förstå principen bakom. Olika vaccin är olika effektiva och inte alla katter har samma behov av vaccinationer eftersom de lever under olika smittryck.

Att inte vaccinera mot kattsnuva varje år i stora uppfödningar eller katthem är mycket riskabelt eftersom vaccinet är relativt ineffektivt och smittrycket är högt. En innekatt som aldrig träffar andra katter behöver antagligen aldrig vaccineras mot kattsnuva eftersom den inte löper någon särskilt stor risk att smittas. Det handlar helt enkelt om att sätta ihop vaccinationsprotokoll efter individen, inte generalisera.

Alexej
0

Bozita, Doggy, Mjau; robur som hänger ihop använder inga djurförsök.

Här är en lista med djurfoder som blev testat genom plågsamma djurförsök:

Nestlè Purine Petcare: Friskies Petcare (Bonio, Winalot, Spillers, Felix, Fido, Frieskies, Go Cat, Gourmet, Vital Balance, Arthur's and Choosy), Alpo (Mighty Dog), Ralston Purina/Purina
Waltham/Mars/Masterfoods: Pedigree Petfoods (Pedigree, Cesar, Whiskas, Sheba, Kitekat, Pal, Chappie, Bounce)
Colgate-Palmolive: Hill's Pet Nutrition (Science Diet, Prescription Diet)
Proctor & Gamble: Iams (Iams, Eukanuba)

BUAV (British Union for The Abolition of Vivisection) www.buav.org

catfoot
0

Ser att mina katter äter på andra katters lidande, det känns inte bra..

Jaha så det är bara Mjau blötmat som godkänd då??

Den enda blötmat mina katter inte äter,…

Pussi är den oxå på svarta listan..Vad ger man då i blötmatsväg, kan man undra..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Mina äter Orijen nu och vill inte ha burkmat längre.

Hawknestgrove
0

Jahapp, då var ju Hills på svarta listan…..

mariia89
0

Ja att hills med var på svarta listan.. jag tycker alla är med där :S vad ska man köpa egentligen som håller samma kvalite som hills och som inte stödjer djurförsök?

Sen blir jag fundersam ang, det här med vaccinationerna.. Ska man vaccinera katterna vart annat år istället.. håller skyddet i sig så länge? Man vill ju inte att dom ska få cacer..

Maria

sighni
0

På denna länk finns förslag på foder som är "ok". Där finns också mer information om djurtesterna bl.a.

http://www.uncaged.co.uk/petfood.htm

En annan variant är att skriva till företaget och tala om att man inte tycker om djurtester och be dom ändra sina testmetoder. Om många hör av sig kan de bli intresserade av att byta testmetoder. De vill ju inte bli av med sina kunder eller få dåligt rykte.

Alexej
0

Kopierade nå¨gra exempel på deras djurförsök:Nedan följer några exempel på djurförsök som gjorts just för att ta fram nya hund-kattfoder (i detta fall IAMS/EUKANUBA)

*24 unghundar fick sin högra njure bortopererad och den vänstra obotligt skadad.
Senare avlivades hundarna och njurarna analyserades.
Hundarna fick ingen vård, eftersom det kunde påverka testets resultat.

*18 Grand danois-valpar utfodrades med olika foder upp till 18-månader.
Sedan skar man ut fram och bakben och belastade dem tills dess att de bröts av.
Därefter avlivades hundarna.

*18 Beagle-valpar fick levern skadad på kemisk väg.
Blod och urinprover togs kontinuerligt från slangar genom valparnas penis.
Samtliga hundar avlivades så att deras lever kunde analyseras.

*15 hundar fick magen uppskuren och slangar sattes in i inälvorna, sedan pumpade man ut innehållet i inälvorna var 15:e minut under 2 timmar.

*56 tikar fick sina könsorgan borttagna för att studera beta-karoten…..

Och tyvärr är detta bara ett litet fåtal exempel på djurförsök utförda på uppdrag av fodertillverkare och företagen bakom dessa.!

Tänk på att när du köper foder från dessa tillverkare, så betaler du också dess djurförsök!
Välj ett annat fodermärke istället!

Alexej
0

Iams ska skära ac stämband på deras djur så att de inte kan skälla. Här finns en film om deras experiment:

http://www.youtube.com/watch?v=32bQPdZSMGQ

catfoot
0

Å, jag tänker inte titta..

Men måste hitta ett annat fungerande blötfoder till mina katter, eftersom Mjau inte äts av dom..

OT/Snyggt ....

dragonheart1976
0

Att köpa Iams eller Eukanuba är nog ingen tanke på, Procter & Gamble är välbekant för deras gryma djurplågeri Gråter

Det finns två sorts tyska kattfoder utan djurförsök:

Sanabelle och Happy Cat. Går även att köpa i Sverige men bara som torrfoder. Almo Nature och Shiny Cat finns som blötfoder.

catfoot
0

Almo Nature och Shiny Cat..Var köper man dessa blötfoder..???

OT/Snyggt ....

dragonheart1976
0

jag känner till foderbilen.se och dom  här: https://www.swecat.com/category.php/404

www.lupus.se sälja almo natrue som  burkmat

men dom är väldigt dyra; kanske finns någon annan shop.

Alexej
0

catfoot, har du provat alla sorter från mjau? Det finns ju så många olika…

catfoot
0

Ja, de flesta men kanske inte alla..Ingen av mina katter äter det, å det är jättekonstigt, för det är den enda maten även Tudor tvekar lite över innan han äter..Han kollar först en runda om det är nån som fått nått godare.

Å jag vet inte vad det är som gör att dom inte vill äta den..Men skam den som ger sig, jag får pröva nån ny sort igen..Jag kan ju inte sponsra djurförsök så är det..Får kanske ha ett kattmöte, å berätta för dom så dom förstårObestämdFlört

Annars vet jag inte..Blötmaten från länken ovan var inte billig…Då man har fyra av fem som vill ha blötmat minst två ggr per dag..

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Mina tycker bara om tetrapack, aldrig den i mörka burkar. Kanske är dina inte tillräcklig hungriga?Flört

catfoot
0

Morgonmålet är eftertraktat…Dom står på kö, alla ska ha först…Det är nästan så man ser hur ledsen dom blir om jag serverar Mjau, så backar dom å går därifrån för att tigga nått bättre….Men jag ska försöka igen å inhandla Mjau till veckan, å göra nya försök..

OT/Snyggt ....

mymlanbus
0

Ingen av mina äter Mjau, inte ens Smulle gjorde det när han kom hem till oss, han vägrade!

Shimena krafsar runt maten när det är blötmat, har testat allt, men ingenting fungerar. Hon äter bara RC light och Smulle får torsk, och RC outdoor.

Smulle skulle gärna vilja äta husmanskost, då tigger han alltid, när vi äter och han surar när han inte får :(… det är svårt det där med mat, utbudet är så himla stort!

Silvestris
0

Det är kanske lämpligt att tillägga att Felix är de engelsktalandes namn för Pussy. angående BUAVs lista.

Hur man ska vaccinera och vad man ska vaccinera mot beror helt på katten. Olika katter har olika behov. Utställningskatter bör vaccineras mot kattsnuva varje år medan en katt som bor väldigt isolerat och aldrig träffar andra katter inte alls behöver vaccineras lika ofta.

Katter som reser över landsgränser bör oftats vaccineras mot rabies, en katt som ska bo med en FeLV-positiv katt kanske man bör vaccinera mot FeLV osv.

sighni
0

Jag är tacksam för att vi får diskutera detta på denna tråden.Glad Jag har skickat mitt inlägg till fler forum och det är bara här vi diskutera detta. På hundar i fokus tog man bort mitt inlägg eftersom det är självklart att djurfoder ska vara testade på djurFörvånad och så ville man ha annonser. Jag fick inte ens chansen att få argumentera mot djurförsök.Rynkar på näsan

Jag har en känsla av att det är lättare att diskutera djurskydd/-rätt med kattfolk än hundfolk och jag beklagar att det är så. Jag har erfarenhet av att ha informationsbord för djurens rätts räkning på hund- och kattutställningar. Av någon anledning var det mycket lättare på kattutställningarna än på hundutställningarna. Jag vill gärna tro att hundfolket också bryr sig om sina medvarelser. Och jag vet att dom finns. Men generellt verkar det finnas en skillnad.

MagicPaws
0

Royal Canin oxå på svartlistan… samt även James Wellbeloved som är ett foder jag funderat på att prova…

Suck inte lätt att välja ett bra foder utan att djur plågas av företagen

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
0

#37 Känns ju inte så bra att det togs bort utan att ens diskuteras.

Vilka foder i sverige är "rätta" att använda då? Orijen… mer?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

sighni
0

#38 Nej, det har du verkligen rätt i!

Alexej
0

Hittekatter och djurskydd hänger ihop. På alla sätt. Det har med orättvisa och politik att göra.Vi får det aldrig bättre för hemlösa katter om inte lagar förändras och folk får mer information. Ocg vem vill ha onödiga djurförsök?

Men vi går också framåt: För 2009 kommer minst 13 miljoner kronor att öronmärkas till forskningsprojekt för att ersätta djurförsök och förbättra för försöksdjuren.

Läs mer här: "Vi ger 13 nya miljoner mot djurförsök"

Gunnelp, har du försökt på Blandrashundar? Anne, sajtvärden där är annars också intresserad av djurskydd.

Oliver´s ska vara utan djurförsök

sighni
0

#41 Jag har inte försökt på blandrashundar -ännu. Tack för tipset!

Det är bra att det ges 13 miljoner till djurfri forskning men den tidigare regeringen gav 18 miljoner som den nuvarande sänkte till 5 miljoner.  Dessa summor är ingenting egentligen om man tänker på vad djurförsökarna får till sin forskning. Det är bara att jobba på men det känns som om djurförsöksfrågan har glömts bort mycket de senaste 10 åren och att man får börja om.

Jag tycker också att hittekatter och djurskydd hör ihop i allra högsta grad. Och visst har det med politik och filosofi att göra. Helt klart måste brott mot djur prioriteras högre. Djur måste få högre status i vårt samhälle då kommer många avarter att minska eller försvinna.

martdat
0

Känns inte upplyfftande efter att ha skummat ijenom, mina äter ju RC torrisar och pussy blöt. Mjau har jag försökt med både torrt och blött, de svälter heldre än att ära mjau blötmat och mjau torrisar åt de skitdåligt och gick ned i vikt på,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Gunnelp, Anne-sajtvärden på Blandishundar skrev en annan tråd om

Eukaneuba/Iams.

catfoot
0

#35,43…Ni har oxå problem med att få era katter att äta Mjau..Jag undrar ofta varför dom vägrar just denna kattmat..

Förövrigt äter min gamla pantrar och Tudor det mesta, lilla Troja är med lagrann, vill helst ha tonfisk eller typ gourmet..Men äter lika gärna torrisar av alla de sorter..

OT/Snyggt ....

sighni
0

#44 Jag har kollat och skrivit i den tråden också. Tack för tipset!

Mina orientaler äter Mjau burkmat hur bra som helst. Jag har endast köpt fisksorterna (hur mycket fisk det nu är i dom…). Min "hittekatt" är väl lite mera tveksam men hon äter.

Däremot är väl mg-nivån för hög i torrfodret så det har jag inte gett dom.

brutt
0

25.När jag frågade på djuraffären efter annan blötmat än Iams fick jag till svar att "de är bäst i test i Icakuriren därför tog vi hem dem"Jag talade då om att jag inte köpte det märket på grund av det jag läst angående djurförsök som att de tex spolade ner levandes kattungar genom avloppet efter försök. Alltså inget jag vet men har läst skrivet av någon som påstod sej ha arbetat hos Iams..Expediten tyckte då att jag "skulle ringa till företaget Iams och fråga om det var sant"vilket jag naturligtvis aldrig skulle få reda på sanningen genom att göra.Hemskt är deti alla fall vad företag gör för att tjäna pengar på djurägare.

sighni
0

#47 Nej, de skulle ju aldrig erkänna det. Bra att du inte köpte något. Hoppas du hittade något bättre. Nog måste det finnas fler bra foder än Iams. Jag har aldrig köpt det. Mina katter äter Mjau och Icas burkmat.

destiny
0

#45 Kan berätta att mina totalvägrar Mjau. Har provat flera gånger under årens lopp för att se om katterna ändrat smak eller om Mjau kanske gjort det men icke. Dom rör inte det om jag serverar Mjau.

catfoot
0

#49 …å ni andra med totalvägrande katter som inte vill äta mjau..Vad ger ni då för blötmat som inte är provad på djur..

OT/Snyggt ....

sighni
0

Yarrah är ett KRAV-märkt foder som finns till både hund och katt. Där finns både torr och burkmat. Kanske inte den bästa tillgängligheten men det är ett tips. Om lantmännen är ok finns det ju fler burkmatssorter att välja på där. Kolla in uncaged hemsida också. De namnger en del förslag . Peta ska visst också ha en lista.

Jag har skrivit till lantmännen, specific, hill´s och royal canin om detta. Få se vad de svarar. Jag har också skrivit till djurens rätt.

sighni
0

Jag har skrivit till Orijen och uncaged också. Här är svaret från orijen. Det är så intetsägande att jag har skrivit till dem igen.

Hej Det förekommer inga plågsamma djurtester med Orijen. Fodret testas givetvis men inga plågsamma försök. Vid prov, får en mängd hundar/katter äta maten och utvärderingar görs mvh per

Royal canin har också svarat. Svårt att veta hur trovärdigt detta är.

Hej och tack för din fråga som är enkel att besvara. Royal Canin har aldrig och kommer aldrig att medverka i några som helst oetiska eller plågsamma djurförsök. Vi har en stor kennel och katteri men hundarna och katterna där är endast till för att mäta olika foders smaklighet. De här djuren har det mycket bra och vi har varje vecka många utomstående besökare (veterinärer, journalister, uppfödare osv). MVH -------- Bo Edoff Royal Canin Sverige AB

mymlanbus
0

Jaha… och vad ska man nu tro?

martdat
0

#50 det är nog kattuna tonfisk då, för annars är de insnöade på pussi men det verkar ju va tesstat då,,,, men tonfisken är väll inte tesstad vad jag vet,,,

Silvestris
0

Det var ett väldigt intressant svar du fick från Royal Canin. Hur testar de fram sina veterinärmedicinska foder? För de fodren krävs att betydligt mer än bara en testpanel som säger sitt om smakligheten.

Pudel
0

Min veterinär säger att det räcker att vaccinera katten vart annat år om det är en innekatt och om ägaren inte träffar många ovaccinerade eller förvildade katter.

Men försäkringsbolagen kräver ofta att man ska vaccinera varje år, blir katten sjuk i kattpest eller kattsnuva och den inte är vaccinerad, får man ingen ersättning från försäkringen.

catfoot
0

#54…Ja det har jag börjat ge dom lite av oxå…är det nån som vet om det faller under djurförsök oxå..Kattuna tonfisk

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Kattuna tonfisk är inget kattfoder utan mer som extragodis. Men en katt ska inte ha det jämt.

Alexej
0

Tog nog fel. Det var Almo Natur med tonfisk som fick dåliga kritiker. http://www.alskade.se/kattmat/_kattmat01.jpg

martdat
0

#58 nä det hadde ju blett lite ensidigt, de får lite gott på kvällarna här, tidigare var det messt pussi, men sen Kajsa flytta in så är det mer tonfisk för hon vägrar äta blöt kattmat, hon totalvägrar allt, har alltid gjort.

Hawknestgrove
0

Vad jag har märkt, är att när det gäller mjukmat, så är inte något poppis här av de där bitarna i sås eller gele. Det ska vara den där gamla hederliga sorten utan sås. Sen håller jag faktiskt Mjau högt. Svensktillverkat och Smakpanelen är ju faktiskt  f d hemlösa kissar. Det är ju inte det billigaste fodret och inte heller det dyraste. Hade jag bara haft vanliga katter, så hade jag nog kört på det. Men nu ska jag faktskt testa Oliver på lilla Pipis här. Hon gillade deras lightfoder och så ska jag prova deras kattsand. Hemkört också!

mymlanbus
0

Har precis idag fått provpåsar från Oliver, lightvarianten, hon äter för glatta livet!

sighni
0

Här kommer uncaged svar. Jag frågade dem om orijen särskilt. Och hur det går med deras kampanj :

Dear Gunnel   Our campaign was specifically against IAMS/Eukanuba.   We are not campaigning against other pet food companies as such. And we are no longer dealing with new recommendations.   PETA are though and you can see their latest here:

http://www.iamscruelty.com/

Regards

Angela

_Uncaged
5th Floor, Alliance House
9 Leopold Street
Sheffield
S1 2GY
England
(44) (0)114 2722220
www.uncaged.co.uk_

Say No to Animal Testing - Join the new Boycott of Herbal Essences at http://www.facebook.com/pages/Hurtful-Essences/16791664825?ref=s

Uncaged Campaigns Ltd is a not-for-profit organisation, company limited by guarantee, no.: 3241514 

Så här besvarar Orijen mina extra frågor. Lite sparsmakat svar kan tyckas.

Hej   Utvärderingar:   Smaklighet , avföring mängd konsistens, hundarnas/katternas reaktion på maten.   Hundarna och katterna finns i Alberta Kanada.   MVH Per

Jag skrev också till lantmännen som har doggy, robur, mjau m-fl. Här följer deras svar.

_Hej!
Tack för att du köper våra produker. Du behöver absolut inte var orolig att vi testar vår djurmat med plågsamma djurförsök för det förekommer inte. Vi har en kattgård och samarbetar med en kennel och där har vi vår smakpanel, katterna och hundarna lever ett mycket harmoniskt liv med kunnig personal. Djuren smakar på maten som vår utvecklingsavdelning forskat fram. Först när hundarna och katterna har givit sitt gillande fastställs produkten och kommer ut på marknaden.

Med vänlig hälsning
Bonette Heleander
Kundtjänst
Direkt tel. 0322-66 65 11
bonette.heleander@lantmannen.com

Lantmännen Doggy
Doggyvägen 1
447 84 Vårgårda
www.doggy.se
_

Någon som känner sig övertygad?  Nu väntar jag på svar från Hill´s och specific också. Sedan har alla foderföretag svarat.

Hawknestgrove
0

Vilket jobb du har gjort, Gunnel!.

JA Olivers mat light var jättepoppis här med. OCh kollar du, så lite det går åt, jämfört med exempelvis Hill´s mat! Bara hälften! Alltså, jag kollar rekommendationerna i gram per katt. För en katt som väger 3 kg, så ska man inte ge mer än 25gr/dag. Så jag tänker absolut köpa hit, nu när pensionen kommer.

catfoot
0

Har skickat efter provpåsar till Olivers..Får se om det även blir populärt här..

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Ja det blir ju väldigt ekonomiskt och de ska visst få in allergifoder under våren!

sighni
0

Nu har även specific svarat eller Dechra som företaget heter.

Hej Gunnel, Ursäkta att det dröjt ett par dagar för mig att svara på ditt mail. Roligt att höra att det fungerar bra med SPECIFIC till dina djur. Jag bifogar ett mer detaljerat dokument över vilka tester vi genomför i samband med foderframställning. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta mig via E-mail eller via telefon 0589-101 61. Hälsningar Carina Kjellberg Country Manager

Här är det bifogade svaret.

Dechra Veterinary Products AB     January 12th 2009

Statement regarding the use of animals in relation to SPECIFIC diets

In order to guarantee the quality and the preventive or therapeutic efficacy of the SPECIFIC diets, chemical analysis of the diets by independent laboratories and feeding trials with cats and dogs are a part of our quality control. These feeding trials are non-invasive trials, meaning that for instance no blood samples or biopsies are taken; the trials are performed to evaluate the palatability of the diets (palatability trials), the digestibility of the diet (digestibility trials) and to evaluate the composition of the urine in cats in order to avoid the risk on the formation of urinary crystals.

• During palatability trials, cats or dogs are fed 2 feeding bowls with 2 different diets. The animals can eat from each diet as much as they like during a fixed period of time. The feed intake of each diet gives information on the pet's preference for the diets. For the palatability trials we use dogs and cats from qualified animal facilities in Denmark, Holland and Germany.

• For measuring the digestibility of the diets, we use cats and dogs in qualified animal facilities. For measuring the digestibility, an animal-friendly method has been developed, which enables to collect samples of the faeces of the pets without any need for housing in special metabolic cages.

• Also for urine trials with cats, an alternative method is used to collect urine in special litter trays, so that cats do not need to be housed in metabolic cages, be catheterisized or undergo cystocentesis.

In all the animal facilities we use, the dogs and cats are treated well, according to legislation and with respect for animal welfare. The cats and dogs are housed in groups as much as possible a have several toys for playing and activity available. The cats and dogs have outlets outside.

In case of studies on the efficacy of special diets for special clinical conditions (therapeutic diets) we perform studies in cooperation with veterinarians (with privately owned dogs, suffering from naturally acquired clinical disorders), where no other tests than standard veterinary protocol for treatment of the disease are used. We do not perform trials in which we induce clinical problems in order to study the efficacy of our therapeutic diets in the managements of these clinical conditions.

Liselotte Holt Madsen R&D Manager, Diet Business Unit, Dechra Veterinary Products

Nu är det bara Hill´s kvar som inte svarat ännu. Jag tycker det är intressant med vad dom svarar. Vad tycker ni? För att få veta sanningen krävs nog någon form av undercoververksamhet tror jag.

Dragonrebell
0

Blir chockad när jag läser detta. Visst, jag visste att djurförök förekommer…men trodde inte att SÅ många tillverkare verkligen håller på med plågsamma sådana. Jag använder Royal Canin torr- och blötmat samt Mjau blötmat. Någon gång har jag prövat andra sorter med…bla Iams och Purina. Iams slutade jag att köpa för att jag fick höra att de blandade i något ämne som gjorde att det kunde bli svårt att få katten/erna att äta något annat foder än just deras. Har även prövad Bilanx…men slutade pga samma orsak. Men att Royal Canin skulle pyssla med plågsamma djurförök…det trodde jag absolut inte. Det är inte den bild som jag har fått av företaget i alla fall. Men det gäller väl att komma dit "undercover" för att få reda på sanningen antar jag. Nå…jag kommer nog att fortsätta med Royal Canin i alla fall. Till det kommer fram konkreta bevis…men jag känner ju tvekan nu efter detta. Att Sheba gjorde det med? De som verkar så reko…dyra är de med. Har köpt de som lite helggodis till missarna ibland…men nu blir det väl slut med det med.

Silvestris
0

Det är ju hemskt intressant att de som tillverkar terapeutiska foder påstår att de inte utför några "invasiva ingrepp". Hur vet man att ett diabetesfoder håller blodsockret i schack utan att ta blodprov? Hur vet man att ett njurfoder håller nere tex. kreatinin-värdet utan att ta blodprov?

Nu är ju inte blodprov plågsamma djurförsök, men det är ju intressant att de som tillverkar Specific inte ens tar blodprov på katterna…

Hawknestgrove
0

när det gäller Specific, så fick jag besked av en bekant här i Strömstad var kisse var njursjuk och som gick på Specifics njurmat. Den kissen somnade in för tre veckor sen…. honblev 20 år. Hon hade inte ätit annat än Specific de sista 7 åren av sitt liv, började med det när hennes njursjukdom upptäcktes….MAtte tog blodprov på kissen regelbundet, , dvs en gång om året.

Silvestris
0

Ja visst, det ingår ju i den rutinmässiga vården av en njursjuk katt att hålla koll på njurvärdena mha. blodprov. Därför förstår jag inte hur Specifics njurfoder har kunnat framställas utan att man tagit blodprov på försökskatterna. Det går liksom inte att titta och klämma på katten för att se hur njurvärdena ligger…

Hawknestgrove
0

jag förstår inte vad du svarat på. KAtten åt Specific och mådde bra i många år av det. Något man kan klandra fabrikanten för?

Silvestris
0

Du behöver inte vara så vass. Jag tycker bara att det är märkligt att de kan påstå att de utvecklat terapeutiska foder utan att ta varken blodprov eller biopsier när det ofta är de enda medel man har att tillgå för att se om fodret har önskvärd effekt.

Jag ser det som en fördel att terapeutiska foder testas på djur. Det är ju enda sättet att få veta om produkterna fungerar för den indikation de är utvecklade för.

Hawknestgrove
0

JAg blir bara vass när folk  svarar goddag yxskaft.

Nu ville jag varken säga bu eller bä om fodret i sig, Arne som också har svaga njurar säger bläh om Specific han äter Hills. HAn säger även Bläh åt RC specialfoder för såna som han.

Vill bara vara objektiv, till exempel så beskylldes Eukanuba för vidriga metoder i sin tillverkning, men de är ju tagna till nåder igen.

För min personliga del, så är det ungefär som att kritisera bromsmedicin för HIV eller cellgift för cancersjuka. Vissa saker måste tyvärr testas på vidriga sätt. Ändamålet helgar medlen.

OCh att ägna sig åt kryptiskt ordb**seri gör ju ingen glad.

No hard feelings……JAg är i grund och botten en rätt vänlig själ

sighni
0

#73 och 74 Jag ber er besöka Forska utan djurförsöks hemsida och läsa mer om hur djurtester går till och vad man kan göra istället.

Det kan aldrig vara ok att utsätta djur för lidande särskilt inte för att sällskapsdjur ska få mat.

Silvestris
0

Jag är väl medveten om vad djurförsök innebär. Jag har utbildning på området och har (ve och fasa) ägnat mig åt djurförsök. Dessutom stöder jag STIFUD.

Jag är absolut för att minimimera djurförsök men jag är även för att utföra dem i de fall de behövs.

När nya läkemedel och terapeutiska dieter framställs för våra sjuka sällskapsdjur ska de självklart testas på djur. Under djurskyddsmässigt och vetenskapligt kontrollerade former.

Och nej, mina katter äter inte mat som är testad på djur (inte ens testad i en smakpanel) men så är de kärnfriska och behöver varken mediciner eller terapeutiska dieter.

sighni
0

Tyvärr är detta fortfarande aktuellt. Så jag puttar denna tråd.