Kissar i lådan, bajsar utanför...
Hjälp!
Min rara kattös har börjat bajsa utanför lådan, men kissar i den. Har försökt kartlägga var problemet är men har inte kommit på något. Snälla hjälp mig snabbt då min man hotar katten med avlivning… Hon är steriliserad sedan nio månader och dettaa har pågått i kanske två månader.
Detta har jag gjort:
- Städar lådan ofta och grundligt (med ej citrondoftande medel)
- Har bytt sandsort, men ingen förändring.
- Flyttade lådan ( hon bajsade ca 30 cm från den varje gång. Hon har aldrig bajsat i säng eller annat utan alltid i närheten av lådan. Har flyttat den dit hon bajsat förut, då bajsar hon brevid ändå. Har flyttat lådan till ett annat rum, men hon bajsar ca 30 cm brevid ändå).
- Har avmaskat henne.
Hon är mycket ute, men det känns som om hon kommer in för att äta och kissa och bajsa. Vi har ca 80 cm snö här. Tror ni det kan ha med saken att göra?
Har tittat på ett liknande inlägg men tänkte om det fanns fler tips ändå.
!

Två lådor, stora lådor för svängrum, rejält lager med finkornig klumpande sand så de kan krafsa ordentligt. Jag tror inte, utifrån din beskrivning, att du kommer ha problem mer om du följer tipsen. Din katt vet att hon ska vara i lådan egentligen, eftersom hon håller sig nära, men något med lådan ställer till det.

Kittekatten har troligen rätt. Det finns katter som inte vill bajsa på samma låda som de kissar. Testa med en låda till så är nog problemet löst.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Tack för era snabba svar! Ska testa detta!
Håller med, det låter som om hon vill ha en låda att bajsa i och en att kissa i.
Här är en artikel i ämnet:

Tror också, som övriga här skriver, att hon nog vill ha en låda till kiss och en annan till bajs. Vår Mari, som också är kasterad, har också samma tokidé! Hon bajsar gärna bredvid lådan i stället för i den…i och med att det är inne i badrummet så tycker jag inte att det är så besvärligt trots allt. Vi kan ju inte ha separata lådor för kiss och bajs eftersom vi har så många katter i hushållet..
Ja, fixa en låda till som är hög i kanterna, exempelvis en förvaringslåda.
Det kan inte vara så att hon STÅR upp och bajsar? Då är det lätt att det kommer utanför lådan istället…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Mina kissar och bajsar inte i samma låda, men en katt jag hade stod upp, och då blev en huvlåda utmärkt, ingenting utanför blev det
Maggan47

Har också en fin dam Julia Roberts som alltid lyckas att lägga sina högar utanför men när man ser henne i lådan är det som om hon inte vill smutsa ner sina tassar med sand.
Kissar gör hon dock alltid i lådan.
Visst är dom knepiga våra Pälsklingar.
Säger som alla andra ha två stora lådor..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"