Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattberättelser
Läst 2574 ggr
Hawknestgrove
0

Bill och Bulls Mattes mail till mig.....

Bill och Bull var ju Kosterkatterna….

Jag har just insett att Bill o Bull inte är vanliga huskatter. Dessa två är av en egen art, nämligen (på latin) Kattis Huliganis, på svenska helt enkelt Huligankat

Det typiska för dessa katter är att de anfaller gärna, ofta mycket kärleksfullt, nattetid. Deras förmåga att öppna dörrar beror på deras medfödda intelligens. Om offret inte ger något gensvar d.v.s. ser död ut övergår anfallet i "allmän rengöring av offret". Då vaknar offret till liv och anfallet kan fortsätta. Eftersom dessa Huliganer arbetar ihop så startar ett anfall uppifrån med håravfall på offret som följd, ju fler strån, desto större njutning för Huliganen d.v.s. Huliganen kurrar i 30 decibel.
Andra Huliganen angriper tårna på offret. Här kan Huliganen utsättas för fara av sparkar från offret men han är beredd. Ett snabbt hopp åt sidan,sedan ålning mot offrets armhåla. Start av smackningar,trampningar, kurr som överstiger tillåten nivå och…..offret ger konstiga ljud ifrån sig MEN går upp!
Huliganerna vet att offret i detta läge kommer att desperat möblera om, d.v.s. sätta en stol under dörrhandtaget, ge lite skinka som sysselsättning, gömma godis lite varstans. Offret är alltså utmattat.

Huliganer dricker ALDRIG vatten ur en skål! Rakt inte om den står på golvet. Då välts den ut även om den är tung och besvärlig. En riktig Huligan vill slurpa vatten från kranen. Om offret tror att skålen funkar på bänken så underskattar hon rasen. Då inser Huliganen genast: En tävling! Vem puttar fortast skålen ifrån bänken.

Denna nyfunna art är mycket speciell och värdefull. Jag är glad att jag fick äran att uppleva dessa Huliganer. Det lär inte bli några avkommor och därför värdesätter jag dem mycket.

Hej!
Jag har haft många djur i mitt liv men dessa två har något speciellt! Kan det ha med min ålder att göra . En social,Bull. En osocial,Bill. Han,Bill e märkbart bättre men har vildkattsbeteende. Äta eller ätas. Slåss eller älska. Den missemånsen går inte att charma. Nu,efter så lång tid kommer han fram och "pratar", åtmonstone med mig. Han är fortfarande på sin vakt. Nattetid är han den som kräver mest, kryper intill. Det är säkert han som öppnar dörrar i min lägenhet.Dagtid är han den som morrar åt Bull,tar för sig och sedan gärna ligger bakom mig på min stol. Bull är den som slänger sig framför alla: HÄR E JAG.
Jag hoppas att jag ger båda det som de behöver.
Tror du förstår att han är en typisk enmanskatt men att det är tur att han har Bull som visar vägen.
Han söker mer och mer kontakt men hamnar alltid i "hysteriskt" skrämmande situationer. Drar med sig sladden till mobilladdaren, runt halsen, hur han nu fick tag på den, Fastnade i en bärpåse av pappar, i handtaget och for runt som en skållad råtta, snodde in sig i mitt påslakan utan att jag märkte det, gav sig in i min garderob med tyger och fick en tråd runt magen= full panik.
Han är överallt som ett ADHD-barn.

Jag fattar inte att Bill o Bull är syskon.

Ikväll skall båda få knö i min säng, jag är ledig imorgon. Då är det fritt fram.
Ha en go fredagskväll
Eva, Bill o Bull

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Ha ha helt underbar läsning och det låter som om de har riktigt kul mellan varven;)

//Pia

monsi
0

Buse kisar gillar vi.

Kul att läsa de har det bra de två små vildingarna.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Hawknestgrove
0

ja det är Bill och Bulls matte, som virkat de  stora katter som är ute till förmån för KAttkedjan!!

Hawknestgrove
0

MEra fina redovisningar

Hej! Idag e lyckan total. Bill har snurrat runt då min son Basse var här och hjälpte mig med min tvättmaskin som krånglat. Bill måste kolla. Med stora svarta ögon iakttar han allt och är på helspänn men måste vara med.Av ren nyfikenhet snodde han in sig i en av Basses skor med långa skosnören, fick vanlig panik, rusar ut i köket,upp på bänken, trampade på stekpannan som stod i blöt, krasch,bom, bang. Då kom Bull och tog över situationen. In i sovrummet och dags för en slummer. Det funkar alltid:) När vi kollade låg Bull med benen runt Bill. Gud vare tack för Bull. Basse la sig jämte dem och bara gosade och Bill började kurra! När Basse gått hem, här kommer lyckokänslan, kommer Bill och hoppar upp i mitt knä! Jag blev så glad att jag öppnade en tonfiskburk. Nu firar vi. Vilken framgång!

Jag blir så lycklig för varje framsteg Bill gör. Bull tar jag mer för given. Vi "pratar" hela tiden. Han är mer som en vanlig katt medans Bill inte har samma tilltro. Han har lättare att visa klorna när han e glad d.v.s. klös den du älskar,särskilt om jag varit ute en stund. Hans kärlek gör mig "ärrad". Han är en sån personlighet att man bara älskar honom. Han har en personlighet som jag inte blir riktigt klok på. Ibland undrar jag vad han varit med om. Det får ta den tid det tar. Tror vi passar bra ihop:))) Kan aldrig säga för många gånger hur glad jag är att jag hittade er och Bill o Bull på Blocket. Eva Bill o Bull

siberlina
0

dom har vissa likheter med min..jag borde kanske döpa om henne till billan

Hawknestgrove
0

ja och lille Sixten fick flytta hem i dag… nyårskatten….

maggan47
0

härlig läsning, månne dom vara släkt med Durecell SigridObestämd

Maggan47

Hawknestgrove
0

mera rapporter….

Hej!
Finns det flytvästar för katter? Size? Stoor från början numera liten. Learning by living or learning by doing heter det ju och Bill är ett praktexemplar.
Vilken djäkla tur att jag var hemma. Kan i efterhand konstatera att grabben e simkunnig:)

Det senaste har jag alltd låst dörren till vardagsrummet,alltsedan jag insåg att Bill lätt öppnar dörrar. Frestelsen e stor då jag har ett akvarium på 375 lit. och har insett att denna gosse alltid e på jakt. Jag har stora Gurami som lever sitt stilla liv utan hot från "monster från ovan".

Efter en tuff dag på jobbet kröp jag ner i sängen och skulle läsa en stund. Har du testat att läsa med två missar som "vill läsa samtidigt"? Påminn mig inte om att jag bestämde mig för att ALDRIG ha en katt i min säng. Efter allt buff o knuff o kurr så slocknade vi alla.
Bill e som goast på natten, så mysig. Djupa korrrrr,snuttar i mitt hår och mycke kärlek. Bull klumpar ihop sig i en hög varhelst han får plats.Jag somnade med ett leende och njöt.

Frid råder i mitt hus. DÅ….bryter infernot ut! Bull e som en galning! IDIOT e min första tanke. Han anfaller! Kattdjäkel e du inte klok! Så hör jag plumsanden och vattenplask och flyger upp. Va i h-e?? Tror först att akvariet spruckit,var e Bill? Rusar till vardagsrummet och ser en hysterisk katt som inte kan komma ur akvariet. Ljuset e ju inte på men han hörs!
Han har simmat in under de täckglas han inte knäckt och kommer inte upp! Bull klättrar på mina vader och det gör ONT! Vet inte vem som e mest rädd.
Blir sakliga Eva och talar med lugn röst fast mitt hjärta slår i 180.
Snabbt bort med ljusramp och täckglas och får upp en hysterisk,rivande, blöt, smal Bill. In i badrummet, go handduk, ner i sängen och, förmodligen av chock så nynnar jag smurfarnas sång,den sjöng jag för min son när han var liten. Bull slickar och jag kopplar in värmedyna. Frestar med kokt skinka och efter en lååång timma e Bill som ny fast han luktar akvarievatten. Låser dörren till vardagsrummet och sjunker ner i sängen med örat mot Bills bröst. Vatten i lungorna eller???

Ringer återbud till jobbet. Bill blir kollad av en djurdoktor och allt e okey:))))

Jag fick t.o.m. beröm för att Bill (o även Bull som var med som stöd) var så fina och välmående.

Har insett idag hur mycket Bill o Bull betyder för mig. Är så glad att jag kunde hjälpa två missar till ett bra liv.

Kram från Eva, Bill och Bull

Gunlog
0

Alltså, det var inte bra att läsa detta, nära på att jag väckte min son… Skrattande

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

monsi
0

GråterFörvånadSkrattande

Underbart saknar ord!

Goa bus katter vad livet vore tråkigt utan dem.

Hawknestgrove
0

ja och detta kan även tasd som en varning just för akvarier. Tänk om hon inte hade varit hemma…. Den lille hade ju kunnat drunkna

siberlina
0

vilket   busfrö

Hawknestgrove
0

ja och vilken underbar matte vi fick till dessa små

MewTwo
0

Inser ni att Bull troligen räddade livet på Bill genom att väcka matte? Man kan ta lite rivsår på benen då?!

Hoppas dt blir galler ovanpå akvarierna hos alla som läser detta. Själv har jag galler på regntunnorna ute sommartid för katterna är hopplösa med att klättra på kanterna…

Gunilla hälsa denna underbara kvinna att hon kan få göra katt-stand-up med dessa storys! :-)

TassKram Mew2

Hawknestgrove
0

ja, helt fantastiskt. Jag har också galler på min regntunna!

Hawknestgrove
0

nu har hon fått länken hit

destiny
0

Hade Bill inte fått kvällsmat? Flört

Sån tur det slutade lyckligt.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, de små trollen…..nu är de ju förtås större!

vilda-hilda
0

Oj,oj,oj. Så underbart att läsa.

Tårarna rinner på kinden av lycka. Alla mina börjar bli riktiga gamla stötar. man har glömt allt bus.Kommer speciellt ihåg att Mel Gibson gillade inte Gröna krukor i fönstrena. Dom åkte i golvet medan dom andra målade fick stå kvar. men en Katt full av Bus är en lycklig  och frisk katt.

Glöm aldrig det.

Själv har jag en stackare som skall till Vet i morgon han har haft anemi pga. nån Parasitinfektion. Nu sitter han o tittar med bedjande ögon hjälp mig. Har fått PC och Cortison i olika omgångar men tiden mellan pigg och sjuk blir visst kortare och kortare. Det är så ledsamt och jag vet inte vad som händer i morron. Han är en älskad Kolsvart hittekatt, som är en riktig Taliban när han är frisk  = gillar inte Tjejjer.Mer än matte förståss.

Så ge era katter den uppskattning dom skall ha varenda dag en dag är det för sent.

Inatt sover han på min höft i alla fall.

Nalle

vilda-hilda
0

Glömde att säga till hawknestg. Glöm det där med flytväst. vi har haft båt och det går bara inte att sätta flytväst på en Katt. Dom blir som om dom vore Kanonfulla.

Skulle egentligen filmats men vi har provat på flera av våra katter.

Kram till alla kattägare

Nalle

Gunlog
0

Vilda-Hilda! Så roligt att läsa om dina gröna krukor. När min "Pisse-Nisse" var liten, så brukade vi ha med honom i bilen. När vi hade varit någonstans, och vi kom körandes hemåt i vår gata, då jamade han för varje röd bil som stod parkerad. Varför just rött? Det är väl en färg de INTE skulle se? Så är det väl med färgblinda, om jag inte har fel…

Innan jag förstod att det var de röda bilarna… Jag trodde han var åksjuk, eller liknande, men det var ju bara i vår gata…

Ja, dessa fyrbenta under… Förstår inte hur folk kan kalla dem för lömska. De är ju bara väldigt självgående och självsäkra…

anebit
0

En sån härlig läsning om Bill och Bull!  Såna busfrön! 

Det är allt tur att du låser vardagsrumsdörren om nätterna och när du inte är hemma.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

eja4
0

Hej och tack för fina kommentarer. Jag e numera inloggad här som EVA4 men har inte en susning om hur jag gör sen:)

Skriver i min blogg och har kommit så långt att jag kan läsa den själv. Alltid nåt :)

Gullimat
0

Rolig läsning och tur du var hemma

Ha, ja, det är ju en fördel att man själv kan läsaTungan ute

Hawknestgrove
0

MEn välkommen! Då får vi säkert höra mer om KOsterkissarnas busiga dagar! det är förresten eja4 som även virkar de mellanstora katterna, som jag har sålt! och har du skrivit svar, så kan du skriva egna inlägg. du klickar bara på Skriv inlägg nästan högst upp till vänster!

Hawknestgrove
0

fått nytt mail

!Hej! Va kul att du gav mig adressen till hittekatter.
Idag har jag "återfått" en hittekatt. Gissa vem?
Skall börja med detta:
Finns det någon fond att söka när ens katt ger en gråa hår? (de få strå som finns kvar).

Jag lider väl som många av dåligt samvete för att jag arbetar heltid,kommer hem och möts av två kärlekstörstande killar(hur många har den förmånen?) och ett halvt demolerat hem. Mina virkade köksgardiner har blivit en halv meter längre! Mina två kvarvarande blommor har krympt. Tygblommorna kan jag lägga pussel med om jag hittar oasisen som de satt i. Pust och stööön.
Min son kommer och det är första gången Bill kommer fram och hälsar vilket gör mig så glad och berömmer missemåns som e så duktig men…. sonen glömmer att låsa ytterdörren. Bill stannar i hallen och undersöker noga sonens jacka, varenda ficka är intressant. Som vanligt blir den slängd över hallstolen men blir snabbt neddragen på golvet.

Vi fikar,gosar med Bull och det klipps klor och plötsligt inser vi att: Det e för tyst! Spänner ögonen i sonen-låste du? Njaaa. Med andra ord NEJ!
Sablar! Ut i hallen, ingen Bill men en öppen dörr. Blir så…….kattskrälle. Inser att om jag ropar så blir han rädd. Det ekar ju i trappuppgången. Klyftig e han men hiss åker han inte! Rusar in i lägenheten och hämtar skinka. Sonen börjar leta en trappa upp, ingen Bill. Tusen tankar i huvudet. Mitt lilla hjärtesnörp, kom hit och jag stryper dig! Våning för våning men ingen Bill. Har han stuckit ut? Tacksam för chippet men våndas. Var e han? Kollar på gården. Sonen rusar ut och ropar. Denna misse gör mig galen! Svär så det osar men vad hjälper det. Jag lovar att aldrig tänka en enda ond tanke bara han kommer tillbaka. Ställer mig och gråter i entrén. Hur skall jag kunna förklara detta för dig eller någon annan? Att Bill har rymt. Tusen tankar. Äter skinkan i ren nervositet och tar hissen upp. Då ser jag, bakom min öppna dörr två stora svarta ögon, tjock svans och jag slår vad om att han ler(åtminstone visade han tänderna).
In med kattskrället som verkar hög av äventyret och för att fira går jag till affären och inhandlar en ny klöspelare. Förklarar för sonen som tycker att jag babblar för mycket att Bill kanske behöver mera stimulans. Sonen ler och ruskar på huvudet.
Kommer hem,svettig o varm med en stor fin klöspelare. För att orka bära den har jag köpt snöre och virat runt kartongen. Mekar en timma med god assistans av Bill och Bull och känner mig nöjd och glad. Tittar på mina två gossar och känner hur lugnet sprider sig igen i min kropp. Lek ni små raringar, jag skall sova. Jovisst leks det! Med snöret och kartongen! Ler där jag ligger i min säng och tänker att- Mitt hem e min borg. Dörrar som borde vara öppna är låsta, toadörren som man bör kunna låsa är alltid öppen. Hur märkligt har inte mitt liv blivit MEN jag ångrar mig aldrig:)

monsi
0

Skrattar o känner igen senariot med dörrar mm.

Vist är livet underbart  när det finns en eller flera hittekatter i det.

Tänk vad grått o trist det skulle vara utan en liten kise uch!

Gunlog
0

Åh jag skrattar så att jag tjuter!!! Min son undrar vad jag gråter för, att jag låter som en varg…!

vilda-hilda
0

Samma här vilken författare altså.

Mer av denna varan, kan vara trevligt att skratta så att tårarna rinner i stället för att dom gör det av alla hemska katthistorier.

Skrattkrampskramar

Nalle

catfoot
0

Hahaah…Vilka härliga små berättelser om dina huliganer…

Har själv två här hemma, å känner igen mig i så mycket av det du skriver…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

gulliver
0

Herregud vilken underbar matte och vilka fantastiska och underbara katter Skrattande. Denna skrivådra borde tas tillvara.

Känner igen, vi har bla en katt Henry som vänder långt uppe på väggarna (1.5 meter minst) när han möter en hörna. Och en annan Pelle som är fenomenal på att öppna plastpåsar även tjocka Royal Canin påsar.

Gunlog
0

Jag har lagt till denna tråden i mina favoriter… Denna tråden gör en glad när man känner sig nere… Flört

Alexej
0

underbar läsning!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

eja4
0

Det e jag som e eja. TACK för alla rara inlägg. Jag satt nyss och skrev av mig på min bloggsida. MEN någon???…. tryckte på tangenterna! och jag gav upp. Så djäkla trött. Har haft en tuff arbetsvecka men ville berätta. Gav upp och beslöt mig mig för att ta en "tidig kväll". Nana gott och förhoppningsvis vakna till en ny dag med REGLER HUR MAN UPPFÖR SIG! Jovisst! Nu har Bill,den blyge tagit på sig att bli mitt samvete. Visst skulle jag duschat i morse men fuskade och tvättade bara håret. Detta nyttjades.

Kröp ner i sängen och efter följde två lååånga, svarta skuggor. "Vi syns inte och finns inte" Orkade inte fya utan drog täcket över min trötta kropp och…..en mycket märklig rengöring inleddes.

Hör numera mycket väl vems knorr och kurr det är och BILL körde igång! Mycket märklig tvätt inleddes. Skall villigt erkänna att jag njöt i början. Aldrig har någon tvättat mig så ömsint men som någon sagt:Om man älskar skall man lida. Det e nog så att den missen får mitt hjärta att smälta. Tänkte en sömnig tanke: Gud fölåt mig, jag tvättade inte mina öron i morse men…. Bill gör det nu:) OK?

Så noga har jag aldrig tvättat dem själv. Med den tungan var det som en skrubbning med perversa inslag av "katt-akupunktur". Vem kan sova då?Jag kurrade inte men gladde mig åt förtroendet att bli rengjord av en misse som inte alltid visar att: Vi är nära varandra. Nu var han på god väg in i min hjärna!

Efter avslutad rengöring sjönk han ner, oroväckande nära min halspulsåder. Den gossen gör mig smått fnoskig tills jag insåg att : Han behöver nog hjärtslag.

Nu har jag smygit upp och skriver detta innan han inser att bädden e tom. Att jag blivit klarvaken? Gör inget:))) Jag skall krypa ner igen och känna värmen från mina goa missar.

Jag är så trött och kommer att somna med ett leende.

vilda-hilda
0

Eja4.

Vad roligt.

Tycker inte alls att du behöver skriva på din blogg du får gärna skriva dom små söta historierna här.

Blev överlycklig när jag hittade en ny rolighet här. Har sparat ner dina små historier så att jag kan skicka dom till alla mina kattvänner. Alla behöver ju ett gott skratt ibland och det har då jag fått.

Jag lovar riktigt rejält.

Du är ju suverän på att skriva.

Du kan väl lägga in din Bloggadress här

så att vi inte tappar bort dig en dag.

Kramar o tack för alla goda skratt

Nalle

Gunlog
0

Ja, en perfekt idé!!! Vill gärna ha din bloggadress, jag också…

Bill och Bull är verkligen två katter som vet att de finns och att de är MYCKET HÖGT älskade!

Jag tycker verkligen att Bill och Bull ska bli riktiga kändisar här inne! Det behövs!

Hawknestgrove
0

ja Eja, tänk då på, att dessa små troll blev räddade från en mycket olaglig död på Koster……OCh toppen att du skriver här om Strömstadskatterna!

Gunlog
0

Ja, många kramar till dig, Eja!!!