Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 611 ggr
Danni
0

Skaffa fler katter

Hej allihopa,

För ett tag sedan förlorade jag min älskade lilla Blackie, han var en halvperser som fått cysta-njure, tumören var gigantisk och hade vuxit otroligt mycket på två veckor bara. Han var tvungen att åka till katthimmelen då det inte fanns något hopp för honom. Det har varit hemskt och det känns tomt hemma. Mina andra katter som är en 3-årig hane och en 15-årig hona har varit min räddning.

Men nu tänkte jag att det var dags att ta in en ny liten kisse i familjen. Först tänkte jag ta in två, men då fick jag höra att det inte är bra för mina nuvarande katter, att det blir för mycket. Är det nån som vet? Är det bättre att ta in en kattunge. Jag ville helst ta in en eller två vuxna katter eftersom de brukar ha de svårast att få nya hem. Är det nån som kan hjälpa mig svara på dessa frågor?

Mvh Danni

majvi
0

Det brukar ofta gå bra med kattungar för att de har låg ranking.( Det är  en del kavata kattungar som inte vet om det).Ibland tycker den vuxna katten att kattungen är jobbig när den t.ex vill leka med svansen.

jag skulle välja en lågt rankad vuxen katt, gärna en skygg katt.  Tar man en skygg katt slipper de egna katterna konkurrensen om att kela och gosa med matte. den skygga katten kan också bli kelig men det kan ta ett tag innan den blir det och då kan det vara lättare för de egna katterna att acceptera den.

Hemma går det hur bra som helst med skygga honkatter men min gamle hankatt gillar inte den skygga hankatten trots att båda är kastrerade sedan flera år.

Du kanske kan börja som jourhem och se hur det går. så kan du adoptera sedan om du vill.Det kan vara lite fräs och morr i början men man får ha tålamod.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Danni
0

Ok, det var bra att veta. Jag vill ju helst ha två katter till men då är det väl bäst att börja med en katt och så kan man skaffa en till senare. Tack för hjälpen!Glad

Tezza
0

Jag har för 3 månader sen tagit hand om en förvildad katt på 4 år. Jag hade inann en hona och en hane på drygt 1 år. Allt har funkat väldigt bra. Så jag tror helt klart på en skygg misse, men säker funkar det ju andå oxå:)

Jenna-Gun
0

Vi hade 5 katter förut och tog hand om 2 katter som min son inte kunde ha kvar. Men det har inte varit nått större problem. så nog går det samsa katter . Om man vet med sej att det kan ta lite tid så.

Jenna

vanessa
0

Visst kan du skaffa dig två vuxna katter, som är vana med andra katter. Om dina katter också är vana att vara sociala med andra kissar, vilket de verkar vara fungerar det bra.

Men det viktigaste är att du väntar på en speciell kisse/kissar knackar på ditt hjärta. Om det så tar tid. Fundera på vad dina katter har för temperament, och kolla att katten som berör ditt hjärta passar in i familjen, innan den kommer. Är det så att temperamenten skiljer sig drastiskt så ska du nog vänta på nästa katt.

Det viktiga är inte om det blir en eller två katter, utan vad du känner skulle passa din kattfamilj. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Mina erfarenheter är att det mera handlar om vilka katter du har och vilken/vilka katter du tar in än om ålder eller om det blir en eller två åt gången. Jag tänker på karaktären hos katterna. Har själv haft många katter genom årens lopp och de flesta har accepterat varandra efter en viss inskolningstid. De gånger det gått bäst har det varit katter som tidigare varit vana vid andra katter. Tar man in en dominerande katt kan det bli bekymmer likaså om det är en vuxen katt som inte är kastrerad. Om du vänder dig till ett katthem kan du få god hjälp att hitta den lämpligste katten. Där vet de hur alla katter är till sättet samt vilka behov de har. Vi tog nyligen en kisse från ett katthem och det har gått strålande bra. Våra andra katter accepterade Tristan med en gång.

Lycka till!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alwyn
0

Har du hittat några katter än? Var bor ni?

Danni
0

Hej!

Det började med att jag skaffade en röd bondkatt tillsammans med min sambo. Han levde ensam med oss i ca 2 år. Han blev väldigt bortskämd…

Sen tog vi in två katter till som var uppväxta med varandra. Blackie var en halvperser som var 2 år och Pluto är en bondkatt på 15 år. Det var för ca 9 månader sedan. Det gick väldigt bra att föra ihop alla katter. Pluto blev den som bestämde. Blackie var jättesnäll och var väl den som hamnade längst ner i rangen. Sen dog ju som sagt Blackie av cystanjure. Det gick otroligt fort.

Vår första katt som heter Junior har blivit väldigt rastlös och saknar sin kompis tror jag. Pluto är en bestämd men snäll liten dam och Junior har stor respekt för henne. Junior är ett riktigt yrväder som är jättbusig och han vill ha mycket uppmärksamhet. Han skriker tills jag leker med honom… Som sagt han är mycket bortskämd.. Både Pluto och Junior är väldigt keliga och de slåss aldrig med varandra. Ibland leker de lite men Pluto orkar inte lika mycket som Junior.

Jag har letat katt ett tag nu men inte hittat någon. Funderar mycket på att köpa en katt från ett katthem. Vi bor i Skogås i Stockholm.

Mvh Danni

MariannE11
0

klokt förslag att köpa från ett katthem…finns många skatter där..

när det gäller katter och gissningarna på om de vill/inte vill ha sällskap så har jag alltid haft fel….inte så lätt att veta förrän katterna sammanförs….mina katter tolererar varandra iaf….har haft lite akutkatter här och den sista blev inte poppis hos någon… han var för bråkig o bossig för mina….men nu är akutmissen i sitt nya hem och lugnet är här igen….Glad

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

#8 Katthem tror jag starkt på i ditt fall. Där kan du få veta precis hur katterna är och vilka behov de har, vilket gör det lättare att välja rätt.

I Stocksholm finns det flera seriösa katthem dit du med förtroende kan vända dig. Om du går in under länkar hittar du länkar till flera av dem under rubriken Katthem.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gejsa
0

Vi har haft 9 katter sammanlagt tillsammans i vårt lilla hus på ca 105 kvadrat. Iofs fick dom gå ut men på nätterna sov dom inne. Nu är 3 borta så vi har 6 nu.

vanessa
0

Gå gärna in på vår hemsida på Djurhjälpen: www.djurhjalpen.nu. Vi brukar vara väldigt kunniga på att hitta rätt katter till rätt hem. Alla våra katter är vaccinerade, id-märkta, och kastrerade om åldern är inne. Håller tummarna för att någon får hem :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.