Ser ut som mjäll i Simons päls
Funderar lite på varför Simon, min svarta misse, har vita småprickar i pälsen?! Det ser ut som mjäll som vi människor har i hans päls? Det är inte mycket men det syns och det sitter inte långt ner i pälsen utan längst ut..
Någon som har en tanke…
det finns kvalster som kan se ut som mjäll på katter,,,vilket jag hoppas det inte är för det är jättebesvärligt att bli av med,, jag har också svarta katter,,varav den ene i höstas fick mjäll,,jag ringde vetrinären och han föreslog ett besök,,,då konstanterade han att det faktiskt var torr hud som han fick detta av,,,det försvann efter ett par månader,,men har nu kommit tillbaka igen,,borstar du din katt,,så ta inte ända ner till huden.lycka till.det var vetrinären som talade om att det finns kvalster.

Har för mig att Omega3 kan hjälpa mot mjäll. Finns Omega3 för katter (djur) hos vetten.
#2 har det i mitt foder, omega3 alltså
men det kan säkert vara torr hud, ja jag borstar han och tar lite vatten på papper för att få bort lite hår. Men jag tar nog ända ner i botten ja då jag borstar, ska inte göra de gånger jag borstar får vi se om det blir bättre :)
jag har köpt anima care omega active till min katt,,den ger jag 1 tsk i veckan.gå in på www.animacare.se,,där kan du se var det finns att köpa,,,tussen har blivit mycke bättre i pälsen,,även om lite vitt(mjäll)kommit igen,,det kan vara årstidsbundet också.
ja han var jättevacker,,,liknar min tussen och svensson,,den siste är det ett lite barnbarn som döpt,,tussen hittades förra vintern tillsammans med sin mamma,,,han var helt vild och och levde med sin mor o syster på regnvatten och åt fågelfrö,,det var en dam som hade sett dom ett tag i sin trädgård,,,i dag är tussen den goaste katt man kan tänka,,lite reserverad mot främlingar annars helt tam,,,svensson däremot går gärna med folk hem,,så honnom får jag passa,,,han ligger på min kudde varje natt och dreglar i håret på mej,,men det gör inget,,katter är det bästa som finns,,,lycka till nu med din vackra kise.

Vi har också lite problem med mjäll på vår store katt. Han är väldigt svart på ryggen och i ryggslutet syns ofta mjäll.
Vi har väldigt torr luft här hemma och det brukar bli värre vintertid. Dags att tvätta honom med mjällschampo igen kanske. Köpte ett sådant hos veterinären.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag fick tips av veterinären att ge katten lite majsolja. Tro det eller ej men mjällen försvann. Jag har behandlat alla katterna med det.
Simon, en jättevacker katt.

#8 Majsolja - det skall jag prova
Enkelt, lätt att få tag på och ha hemma.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Det troligaste är nog att det är torr hud som är orsaken bakom mjällbildningen. Det är ju väldigt torr luft nu vintertid, särskilt med den kyla som har varit under så lång tid.
Mjällkvalster är inte så vanligt trots allt. Fick in det en gång bland våra katter efter att ha varit på kattutställning. Det var flera år sedan. Badade hela gänget 1 g per vecka i flera veckors tid. Symtomen var lindrig klåda, mjällbildning och tunnare coh fulare päls. Själv fick jag intensivt kliande utslag som satt i grupper. Mjällkvalster ska tydligen vara vanligast på katter med lång päls. Man kunde se kvalstren i hårbotten på katterna.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Och vilken vacker inramning till en vacker Simon
#11 ja det är uppe i Funäsdalen i fönstret där, han brukar få följa med dit ibland. det verkar som det är bara Simon som har det, men som sagt det syns ju mer på han med som är svart.
Ja som ni säger så är det ju logiskt så tack för era svar, ska kolla in majsolja det är ju inte så dyrt heller. Ska oxå kolla länken #5 för att se vad som finns
så bra att få tippset om majsolja,,omega 3 oljan jag köpte särskilt till mina katter är skit dyr,,tack för tippset