Fråga till erfarna hittekattspersoner
Har fått in en så underbar kelig kattkille som tydligen gått ute länge enligt upphittaren.
Han är fin i hullet,lite mager kanske. håller på med avmaskning. Pälsen är fin. inte glanslös. Ögonen är rinniga.
Han äter ganska mycket men problemet är att han dricker så mycket och jag vet ju att det antagligen är fel på njurarna eller dabetes men som alltid så när man ju ett litet hopp om att kanske någon mer har varit med om en katt som dricker mycket först när dom kommer och att det lugnar sig sen. En fåfäng förhoppning kanske. Min katt som hade diabetes var magrare och hade ingen glans i pälsen .
Ska ringa veterinären i dag så att vi får komma och ta blodprov.
Vill så gärna att han ska få några bra sista år i ett bra hem.
Din katt kan ha varit uttorkad en längre tid och behöver vätska för att komma i vätskebalansen, visst kan det tyda på sjukdom och bör undersökas. Mycket av skador kan repareras med att katten vätskas upp ordentligt.
Har katten matats med torrfoder en längra tid som utekatt så tycker jag det är normalt att han törstar onormalt mycket.
Berätta hur det går hos veterinären hoppas att det inte är så allvarligt.
Håller med Tuska. Han är inte van vid att få dricka… Klart att du ska ta honom till farbror doktorn och kolla upp…
Håll oss gärna informerade…
Lycka till!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Några katter har jag tagit in som varit väldigt törstiga de första dagarna och sedan har de druckit normalt.En veterinärkoll gör man ju i regel ändå och då är det ju bara be om provtagning för att utesluta ev sjukdomar.
Som andra skriver kan det mycket väl bero på att han är uttorkad. Du får hålla lite koll över hur det utvecklar sig.
Om det är dålig njurar brukar katten även vara mager och ha ful päls. Dessutom kissar den onormalt mycket. Det gäller äver om katten har diabetes. Då dricker den kopiösa mängder och kissar floder.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hur har det gått Pia? Fått tag i vet idag?
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Har inte fått tag i veterinären men fortsätter givetvis i morgon. Sen i morse har han druckit nästan 5 dl vatten. Han är ganska lös i magen vilket ju kan göra att han dricker mer också så jag ska försöka få lugn på magen också.
Men nu kommer nästa problem. Han var ju öronmärkt och jag fick namn på en ägare i dag när jag ringde kennelklubben. Kissen är 13 år och den ägaren hade haft honom när han var liten men lämnat tillbaka honom och där har han bott sedan dess. Så vi fick numret till den som är ägare nu men ingen har svarat . Det är tydligen en äldre kvinna. Är det så att det är hennes katt så bor den nära upphittaren och har tydligen bara gått ohc ätit hos henne.
Om dom nu vill ha tillbaka katten måste jag ju få dom att göra ett veterinärbesök för om inte annat så har katten en ögoninfektion och dom bör ju ta ett blodprov på honom.
Usch vad krångligt det blir.
Om du inte får tag på damen ifråga, föreslår jag att du skriver ett litet brev till henne. Det KAN faktiskt vara så att katten rymt en gång, och att hon inte vetat hur hon skulle gå tillväga. Får du inte tag på adressen, så säg till här inne. Det finns andra sätt än Eniro och Hitta.
Lycka till!
#6 Bra naturligtvis om det finns en ägare till kissen. Detta förutsatt att det är en seriös person.
Hur som haver verkar ju kissen behöver en genomgång hos veterinären. Om den är 13 år kan den ju ha lite nedsatt njurkapacitet pga åldern som förvärrats om den gått ute och inte fått i sig tillräckligt med vätska.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Kattens ägare en äldre kvinna, hon kanske inte märkt att katten dricker mycket,kanske den äldre kvinnan behöver hjälp med att få katten undersökt, Tänk om du kunde hjälpa henne, hon kan bli jätteglad för det.
Att katten dricker för mycket nu 5 dl är väl mycket, tyder på att allt inte står rätt till.
Nu har vi fått tag på ägaren. det var en äldre kvinna som hade undrat var hennes katt tagit vägen. Men den här katten brukade gå iväg då den inte gick ihop med hennes andra katt så hon var tacksam om vi kunde ta hand om den. Så i morgon ska vi till veterinären.
Håll tummarna att han kan få några år till. Har ett stödhem till honom hos en äldre man där jag tror det skulle bli perfekt.
Oh, detta låter som en jättebra plan, en äldre man. Då är han ju "van" vid det lugnare hemmet… Behövs säkert till honom. Håller alla tummar för att det ska gå bra. Verkar som att allt är ordnat…
Tyvärr så gick det inte bra! Skrutten hade diabetes med mycket höga värden så han fick somna in medans vi klappade honom och sa hur fin han var.
Visste väl innerst inne att det nog var diabetes men vi hoppades.
Nu slapp han i alla fall gå ute och bli sämre och sämre.
Sorglig eftermddag !
Men uj då,det var ledsamt.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
R.I.P lilla kisse
Jag håller med: R.I.P. Skrutten
Pia-app: applåder till dig… Tack var dig fick Skrutten ett värdigt avslut och inte krypa ihop i något skrymsle för att självdö…
(Låter hemskt, men sant)
Så tragiskt :( Men ack så skönt för kissen få ett värdigt avslut utan plågor.