Skjuta katt med hagelgevär..
Ja hur det nu då med att skjuta katter, en som frågar på face om man får skjuta katter med hagegevär…
Jag skrev å sa att men äru inte klok. Jag frågade vad det var det gällde, och att jag kanske kunde hjälpa till på nåt sätt…
sen skrev jag att han inte får skjuta katter hur som helst och att han kan åka dit på det men det var ju nån här som var duktig på det där. Berätta för mig så jag kan skrämma upp han så han inte gör det… gärna en länk med, för visst står det nåt om det i lagen?
Vad jag har hört så är det endast jägare som får skjuta ett djur om så behövs.. Jag personligen tar hellre djuret till veterinären.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
det är tillåtet. Men det ska vara på högst 20 meters håll.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Och givetvis måste du ha alla tillstånd som krävs för det. Det är inte bara bara. För det första, inte inom tättbebyggt område. För det andra, så måste du VETA att katten är hemlös och för det tredje, så ska du själv ha licens för vapen. Det är om man nu ska snacka om skjuta alls, inte värre att skjuta ett djur med hagel än med kula. Det dödar ögonblickligt. Eller rättare sagt, det dödar fortare än ljudet. OBS!!! Bara fakta, inget jag nånsin skulle göra, men en smärtfri död om det utförs på korrekt sätt.
Jag brukar använda mig av pappa eller farfar som båda är jägare när jag behöver ta bort smådjur. Och då är det hagelgeväret på ca 2-3 meters avstånd som gäller.
Jag tar hellre bort katterna hemma på gården än att stressa dem (bondkatter som aldrig åkt bil eller varit någon annan stans än hemma bortsett från kastrering etc) med att åka till veterinär. Det går snabbt och de dör omedelbart, så jag ser det som bästa sättet i.af.
Hakuna matata!
oki men då är det ett rätt humant sätt ändå då om man nu vet att det görs på rätt sätt å de dör direkt. Fast det låter rätt rått i mina öron, hua…
brutt, intressant läsning. Har nu bokmärkt den :)
ja avstånd hagel är MAX 20 meter. Men skjuts de på så nära håll som du säger, Elshira, då blir det väldigt slafs. HAgel dödar ju genom sin chockverkan. Jag kan inet tänka mig att skjuta en katt, men jag har ju skjutit både rådjur och hare med hagel och vet att 30 meter är helt Ok på ett rådjur, men inte mer. Det dör omedelbart.
ja tack för pdffilen. har den i pappersformat, men det här är ännu bättre
#7 Lägger in texten direkt i inlägget:
Avlivning av katt regleras i 2 § djurskyddslagen samt djurskyddsmyndighetensföreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur
(DFS 2004:7, L 24).
Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel ellergenom skjutning med ett vapen. Den som ska utföra avlivningen ska vara väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden samt förvissa sig om att djuret är dött innan vidare åtgärderföretas med kroppen.
Avlivning med narkosmedel ska utföras av en veterinär eller under veterinärt ansvar, av en i metoden särskilt utbildad lekman. Tillförseln av preparatet ska ske genom intravenös eller intraperitoneal (i buken) injektion.
Vid avlivning med skjutvapen får endast vapen tillåtet för jakt samt pistol av kaliber 7,65 eller grövre användas. Skottet ska avfyras mot bakhuvudet (nackregionen) på högst tre meters avstånd. Avlivning med pistol får dock endast ske om vapnets mynning bringas i direkt kontakt med djurets bakhuvud.
Avlivning av kattungar upp till åtta dagars ålder får utföras genom slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sådan precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.
Enligt tillsynslagen 7 § får sedan 1987 en katt som med fog kan antas vara övergiven eller förvildad dödas av jakträttshavaren eller någon som företräder denne.
Enligt mål (nr 220-05) i Kammarrätten i Göteborg, dom 2005-10-19, krävs tillstånd för varje enskilt fall av dödande av övergiven eller förvildad katt inom tätbebyggt område. Det är polismyndigheten som avgör den praktiska hanteringen i samband med tillståndsgivningen.
För att avgöra om en katt är herrelös finns listat några omständigheter som noga bör beaktas när man ska försöka bedöma om en katt är övergiven eller bortsprungen.
Om en eller flera av följande faktorer uppfylls är det inte troligt att katten är övergiven eller bortsprungen utan att den har en ägare:
?? om katten uppehåller sig nära bebyggelse,
?? bär halsband,
?? är öron- eller chipmärkt,
?? är välnärd och har fin päls,
?? inte är särskilt skygg.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
ja du jag börjar på att fundera om han bara ville ha en reaktion, puckot…
han bara undra skrev han sen, konstig sak att bara undra över sådär helt abropå, mig fick han då igång…
Ja så står det då om tre meters avstånd men i jordbruksverkets pdf som är nyare står det att det är ändrat till 2 meters avstånd.
I enstaka fall när en katt är skadad mm 20 meter.Tål att läsas allt om detta med den prejudicerande domen från Göteborgs kammarrätt mål nr 220_05 i bakhuvudet.
Sidan 63.i pdf en från jordbruksverket och texten under tabellen om att katten ska vara infångad……..är ett måste att läsa i sammanhanget.
#12 Det finns ju tyvärr vissa individer som tycker det är kul det där att provocera kattälskare. Låter ju lite misstänkt…
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Utanför tättbebyggt samhälle är det bara jakträttsinnehavren, som får skjuta.
Både mitt äldsta barnbarn, min dotter och hans pappa är jägare. Det dumpas massor med katter där, så tyvärr finns det inget alternativ till att skjuta dem. Vissa månader - främst vår och sommar kan det handla om mellan 50 - 100 kattstackare, som kastas ut från bilar. Inte går det att få tag i bilnumret heller, eftersom de passar på när det börjar mörkna och är svårt att se. Barnbarnet vet naturligtvis hur jag är med katter, men jag håller med honom, när han säger att de åtminstone slipper svälta eller frysa ihjäl. Sedan ska man ha klart för sig att det är ytterst få kattägare, som kastrerar sina djur, åtminstone när de bor på det sättet på små bondgårdar. När de själva skaffade katt, tog dottern katten till veterinären och såg till att han blev kastrerad. (De bor på skilda håll, så hon hade egentligen inte med det hela att göra). Men han är uppvuxen på en gård och för snål för det där med kastrering. Dessutom betalade hon kattförsäkringen. Katten blev 13 år och var "systerson" till min tidigare katt "Morbror Findus".
Det viktigaste är ju att djuret slipper lida och eftersom barnbarnet (nu 21 år) är en väldigt duktig jägare, litar jag helt på honom. EN gång lyckades han skadeskjuta ett djur och det var ett rådjur, som han fick tag på genom eftersök.
En jägare, som kan sin sak litar jag helt och fullt på.
Mettan
Vad det gäller hagel och skjuta katter på nära håll så blir det ju hagel över allt och de dör omedelbart. Men det blir inte bara "slamsor av det" Har man inte en mycket korthårig katt så syns det inte ens, men när man skjuter dem ramlar de ihop omedelbart och är helt borta.
Och även jag håller med #15 bättre de får sluta sina dagar och slippa plågas till döds. Visst kan man ta hand om en del katter men långt ifrån alla tyvärr. Och kan man inte ta hand om dem så går de istället lösa och bidrar till ännu fler katter.
Hakuna matata!
16. Om man kastrerade katterna istället så bidrog de ju inte heller till ännu fler katter vad tror du om det?
#17 Jag anser att alla tamkatter ska kastreras/steriliseras. Men att ta vilda katter för att sedan släppa ut igen tycker jag ändå inte är rätt då de flesta av dem inte har humana liv och är i mycket dåligt skick. Då är det bättre att lägga pengarna på färre och ta hand om dem ordentligt istället för att dubbelt så många katter ska ha ett "mediokert" liv.
Hakuna matata!
18.Skicket på katterna varierar kraftigt beroende på hur länge de har fått gått ute utan hjälp i någon form av människan.Men om katterna hade varit kastrerade och fått hjälp av människan kanske det inte hade varit så många som tvingats leva ett mediokert liv eftersom långt färre hade fötts och varför födas för att dödas.
Sedan så finns det inga vilda katter i Sverige bara förvildade huskatter.
Ja vildkatter klarar sig utmärkt utan mat…. Men förvildade tamkatterg sör sällan det i samma utsträckning.
Men vilka ska betala för alla kastreringar av katter som inte sedan får något hem utan släpps ut igen?
Hakuna matata!
20.Nu förstår jag inte riktigt vad du menar när du skriver att "vildkatter klarar sej utmärkt utan mat"?
Angående betalningen så ska kattägare betala för sina katters kastrering angående de katter som redan har fötts utomhus och därmed blivit förvildade pga oansvariga kattägares tilltag så får vi nog ta ett prat med myndigheter bla.
Jo men du vet att man kan samla in pengar till sådana projekt också både som katthem och förening .Fördelen är att det blir färre hemlösa katter som det är synd om och som därför ska skjutas.
#20 Det där är inte så enkelt att man bara skjuter alla hemlösa katter och sedan är problemet ur världen en gång för alla. Sverige har praktiserat den metoden i många åt utan framgång. Antalet hemlösa har inte minskat utan ökat istället.
Det finns en bättre metod som kallas TNR. Den går ut på att man fångar in hemlösa katter och kastrerar dem. De som är förvildade och friska får sedan återgå till sin vana miljö där de har tillsyn av volontärer som matar dem och ordnar med vindskydd. Katterna slutar att föröka sig men fortsättet att bevakar sitt revir. Metoden är både billigare och effektetivare än avskjutningskampanjerna. Du vet det är inte gratis att anlita jägare heller.

Förstår inte riktigt ditt inlägg….? Vad menar du med vildkatter? Det finns inga vildkatter i Sverige….
Om folk, från början, hade tagit sitt ansvar över sina djur och kastrerat dem innan de släpptes ut så hade de problem som finns nu inte funnits!
Människan kan vara en egoistisk och otäck varelse!
Pälsbollarna i Höganäs
Människan är både otäck och oansvarig. Själv har jag endast "hittekatter" här hemma och de är alla givetvis kastrerade/steriliserade.
Katthemmen är fulla och något måste göras, kanske kunde man både kombinera kastreringen och avskjutningen. För som du säger så matas endel och då tycker jag det är helt ok, då har dom i.af en liten extra källa till mat som de kan livnära sig på och får då ett anständigt kattliv.
Men i de områden man inte matar katter tycker jag det vore bättre att skjuta dem än att de ska vara magra och fryssna hela sitt liv, ständigt hungriga, ständigt i jakt på föda, ständigt i jakt på överlevnad. Jag är övertygad om att det finns jägare som skulle ställa upp på en helg ibland för att hjälpa till gratis.
Men något som säkert skulle göra en ännu större skillnad är om det skulle kunna läggas mera pengar (eller rättare sagt tid) på att se till vi människor faktiskt ser till att vi inte har dem fertila. Djurkliniker som utför det endast för medecinomkostnaderna tycker jag är en väldigt bra start! Kanske skulle fler få det gjort om det erbjöds gratis och man där fick bidrag frön myndigheter.
Den största boven i detta är människan och det är där största skillnaden ligger, men tills dess får vi använda oss av de metoder som finns för att de inte ska öka ytligare i antal.
Hakuna matata!
18.Att några ska mata och med regelbundenhet se till de kastrerade katterna är självfallet inbegripet.
Man kastrerar id märker vaccinerar naturligtvis inte katter för att sedan svälta ihjäl dem.
Läs på Göteborgs katthjälps hemsida om TNR.

De katter jag pratar om är sådana, som ägarna bara dumpar hur som helst. Sedan handlar det om pengar och snåla lantbrukare. De flesta av dessa har en mycket gammal syn på katter. De ska göra nytta för maten. och får absolut inte kosta några pengar heller. Det är bara 5 eller 6 år sedan jag läste på nätet om reklam för något ohyremedel. Där reklamerade man för att det hjälpte mot "katter och andra skadedjur". Eftersom katter sällan kostar något, åtminstone ute på vischan, så läggs det inga pengar på dem heller. Jag tror själv att det tar ytterligare minst en generation, innan synen på katter ändras. Så ser tyvärr verkligheten ut, så vad vi kan hoppas på är en betydligt strängare djurskyddslagstiftning. Men det tar tid och det får vi inte glömma. TNR-metoden är jättebra, men tyvärr är det alldeles för många kommuner som använder sig av sina kommunjägare för avskjutning istället. De tänker inte ens så långt som näsan räcker, så jag vill påstå att politikerna helt enkelt inte har några näsor, utan bara 2 hål att andas med och knappt det.
26.Ja man undrar ju hur det går till när katter så som det verkar ofta skjuts.
I det prejudicerande domslutet kammarrätten Mål nr 220-05 står det bland andra tänkvärda skäl till domslutet.
"#Enligt kammarrättens mening strider det mot lagstiftarens avsikt så som den uttrycks i lagförarbetena att meddela generella tillstånd för en förening kommun eller liknande att döda förvildade katter i tätbebyggda områden. Det kan inte heller vara lagstiftningens syfte att enskilda skyddsjägare skall beviljas generella tillstånd att döda sådana katter.Kammarrätten anser således att tillstånd krävs för varje enskilt fall av dödande av övergiven eller förvildad katt."
Ett av domskälen är att onödigt avvlivande måste förhindras.
Tillstånden alltid bör göras individuellt och förses med erfoderliga begränsningar för att motverka missbruk.
Den här typen av diskussion har jag sett tidigare på flera ställen. Det finns tyvärr ibland ingen annan råd än att skjuta katter och jag har under de femton år vi har bott här, tagit bort flera såna katter som ingen tar ansvar för.
De har ofta varit i mycket dåligt skick, men såpass förvildade att de inte accepterar människor inom 20 meters håll. Jag har då använt hagelgevär och skjutit med ettor (den grövsta tillåtna hagelpatronen om man bortser från slug). Katten dör omedelbart och det blir inget slafs, utan kroppen är hel.
Skulle man däremot använda kulgevär, blir det mer söndertrasat och risken för felträff är mycket större om man måste skjuta på 20 meters avstånd.
Vi bor på landet ganska långt ifrån stadsplanerat område och jag har jakträtt där vi bor. Katter som ser friska och fina ut har jag aldrig skjutit om inte ägaren har bett mig att ta bort deras katt.
Just nu har vi en förvildad katt i området som vi under en ganska lång tid har försökt få till oss, men än så länge håller han 15-20 meters distans till oss. Vi kallar honom Frasse och vi lägger ut mat till honom varje dag. Jag tror att det ska gå att få honom att lita på oss med tiden.
Så här ser han ut
#28 Om jag tolkat ditt inlägg rätt så har du valt att skjuta ihjäl friska och fina katter om deras ägare bett om detta. Får jag vara så fräck att fråga varför?
En gissning är att de hade nog gjort det hos veterinären annars, men att kanske #28 var billigare?
Det är väll bättre de ber någon skjuta dem än att lämna dem kvar vind för våg vid flytt t.ex som inte är helt ovanligt. Givetvis skulle de ju kunna åka till ett katthem, men jag tror de flesta inte tänker så långt.
Hakuna matata!
ja att det är många som skjuter "vildkatter" som många fortfarande säger om katter som är skygga och som har gått ute ett tag, det råder det ju inget tvivel om. Jag brukar då tala om att det inte finns några vildkatter, kalla det hemlösa katter så förstår man eller skygg katt, men många alltför många säger så grrr. Men till saken nu att jag vet att det pratades om en gubbe som bodde på landsbygden och tjejen sa till mig att: ja blir det för många katter så brukar det rensas upp bland katterna. Jaha och vad innebär det sa jag, ja det är bara å skjuta av några lite då å då…. Men varför inte kastrera så det inte blir fler sa jag. Men det skulle aldrig falla gubben in, det blev billigare att skjuta av lite då å då. Grrrr….
Sen vet jag oxå att många anlitar jägare för att avliva katter själv jag tycker att det låter rått och skulle hellre välja vet men är det en pricksäker jägare som vet vad han gör så får andra anlita han men inte jag… men det är ju inget svar på problemet att skjuta av lite då å då utan miraklet heter ju kastrering för görs inte det så går det ju bara runt runt….
#29 Det har hänt två gånger. Första gången 1995, andra gången 2001.
Första gången var det en granne som hade en ganska gammal okastrerad hankatt som dödade ett par av grannarnas yngre katter, Han pissade in revir på alla grannarnas ytterdörrar, altaner och allt han kom åt. Det blev så mycket klagomål på den katten att ägarna kom hit och frågade om jag kunde ta bort katten åt dem.
Andra gången var det en annan granne som hade en kastrerad hankatt som var snäll och trevlig hemma, men som uppträdde hotfullt och vid ett par tillfällen till och med angrep småbarn när de kom nära, han flyttade sig inte. När ägarna fick veta att deras katt betedde sig så när han inte var hemma, bad de mig att ta bort katten.
Härikring på landsbygden finns inte många som tar katter till veterinären och jag tror att vi är de enda här som låter kastrera våra katter. Varför det är så vet jag inte.
#33 ja du visst är det konstigt det är precis som om ansvaret om katterna sträcker sig till att skjuta de om de blir till besvär…inte så att de tänker att katten kan vara sjuk eller så… varför går de inte till vet istället det är fråga jag inte har nåt svar på. Vet att många av den äldre generationen resonerar att inte ska katten kosta nåt utan blir katten så sjuk så är det bättre då att skjuta den eller den får självdö. Detta är gamlingar, notera inte alla utan några av mina vänners släktingar, som resonera så… Fattar inte… :(
31.De skulle kunna gå till veterinären också med katten kan ju vara så att katten är sjuk och behöver vård och därför har ett avvikande beteende och då borde man hjälpa katten istället för att ha ihjäl den..Känns nästan som om man är rädd för att veterinären ska säga nej till avlivningssprutan och att veterinären bor 20 mil bort och det besväret tänker man minsann inte göra för sej själv att åka till veterinär. Den synen på katten är som en sak som man bara byter ut eftersom man då har så många okastrerade katter som får ungar bara att ta en ny hela tiden slit och släng mentaliteten med andras liv.Att man inte skäms ögonen ur sej.
28.Hur säkert är det att man inte skadeskjuter en katt vid distansavlivning på 20 meters avstånd?
#35 Jag skjuter aldrig mot något som rör sig och på 20 meter är ett hagelskott 100-procentigt när jag skjuter mot ett stillastående mål.
En kommentar som står efter det att jag har varit å kommenterat över hagelgevär och skjutning av katt: Det går jättebra! Vill du ha hjälp så är det bara att säga till!
Samma man lite senare är: platsäck alternativ sten går oxå bra om katten inte är för stor. Du får gärna säga till så hjälper jag dig. Då svarade jag så här:viktigt är ju förstås att det görs på rätt sätt och att djuret dör direkt så det inte plågas och skadeskjuts. En jägare som vet hur det ska göras och kontrollerar efter att djuret verkligen är dött så är det ju ok… Men det står i lagen att vissa faktorer ska vara uppfyllda innan så det är inte bara å skjuta en hur som helst ivarjefall inte en katt, så sorry för er som trodde det.
Men jag blir såarg och upprörd och till saken hör att det är fd jobbarkompisar till mig och en av de har jag varit till å räddat gud vet hur många katter och ungar…
jag hade lagt ut en länk om en gris som fanns på livlinans hemsida som behövde räddas då kommenterar han länken så här: sorry jag har fullt i frysen, då svarade jag han men Gunnar du behöver inte döda alla djur inte
men va fan äre frågan om, tänk att jag blir så arg…. grrrrr och jag ska ju egentligen bara skita i det men kan ju inte

Katthemmen brukar ha överfullt, så det är svårt att få in en katt där. Många går inte till veterinären med katten eller kastrerar den p g a snålhet, eller att katten inte får kosta något. Barnbarnet skjuter alltid 2 laddningar, den sista bara för säkerhets skull.
Jag har flera vänner, som har anlitat honom, eftersom det kostar en slant att gå till veterinären och har man då dålig inkomst, ska katten inte behöva lida för det. Dessutom är det inte alla veterinärer, som tar hand om kroppen heller. Det finns ETT ställe för okända katter och ett för familjekatterna. Där hamnar de minst en meter under jord, så inga vilda djur kan komma åt dem. Familjekatterna hamnar under en jättestor jasminbuske, där jag sätter lite blommor då och då, när jag kommer dit. Även den andra busken för de okända katterna brukar ha en miniros planterad varje år.
Samtliga skjutna katter måste ju skyddas för främst vildsvinen, som är de verkliga skadedjuren. DE är otäcka och går dessutom till anfall. Jag är försiktig med skogspromenaderna numera, då de skadar både hundar, katter och människor, om de är på det humöret. När folk dumpar en katt, borde de tänka på att kattstackarn dels kan svälta ihjäl, men även skadas livsfarligt av vildsvin och andra otrevliga rovdjur. Ska man välja mellan dessa två alternativ, föredrar jag hagelbössan utan tvekan.
Anledningen till att det finns ett överskott av hemlösa katter är människors brist på empati, ansvar och/eller information. För att på lång sikt komma tillrätta med hemlösa katter måste man höja katters status, ett sätt att motarbeta detta är att just tillämpa avskjutning av katter!
På kort sikt är TNR den bästa lösningen precis som #22 skriver.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Naturligvis är det människors brist på empati och respekt för djuren och tyvärr en lång s k tradition, som har orsakat detta med de hemlösa katterna. Avskjutning är bara en s k lösning på KORT sikt och TNR är den metod som ger varaktigt resultat.
För övrigt blir en hel del katter, som infångas för just TNR oftast bra och tama goa husdjur. TNR-katterna blir kastrerade, får vård och brukar må ganska bra, då de oftast får skydd och värme av dem som ansvarar för dem.
mettan, Vildsvin och katt är inte farliga för varandra. De skyr varandra. Däremot, så är vildsvin allätare, ja. Men även räven äter död katt. Vi här önskar mer vildsvin i skogarna, för då försvinner lon. den tål inte lukten och drar järnet.
I jordbruksverkets skrift, så står det även, att hagelgevär är tillåtet. Och att skjuta på 2 meters håll med hagel, det är ju inget man kan om det är en förvildad katt. Då är 20 meter mera begripligt. Annars så är det ju kulvapen , men då är det i bur.
Och jag blir också förb****d rent ut sagt, på folk, som anser, att de inte vill gå till vet på grund av att "det kostar pengar" Då tänder jag på alla 8.
Fick höra det så sent som förra veckan, då vi sökte hem åt en kisse som blivit utslängd av sin nyblivna ägare.. Ägaren tyckte det var synd, att det inte fanns någon som tog hand om det….Veterinären kostade ju pengar…… JAAAAA sa jag, DJUR kostar pengar!!!!!!Så nu bor Eumoppen hos en bekant till oss som har två moppar till hemma. Här ska inte avlivas nån katt inte……Kallas för Eumoppe, för att han är större än de andra……

Tack för den upplysningen, det visste jag inte. Men där finns ju både rävar, grävlingar och annat elände i skogen och detta med dumpningen har blivit ett rejält problem. Det är bara en liten grusväg, där det ligger några hus, så egentligen har inga andra än de boende där att göra. Men där finns en ridskola på en av gårdarna och det gör att det kommer en hel del trafik. Inte kör de måttligt heller, och stannar i en liten sväng och dumpar några katter. Det är klart att djur kostar pengar. Det gör ju alla familjemedlemmar. Kastar folk ut barnen också, när de tröttnar på dem? Nej, det gör de inte, och jag accepterar inte dumpning av djur. Kan man inte ta hand om djuret längre av någon anledning är det dags att ta ett beslut, beroende på situationen. Om det går bör djuret omplaceras, annars får man ta ett annat beslut, men katten får INTE lida på något sätt. En hund kostar mycket mer pengar, men en sådan kan de lägga ner hur mycket pengar som helst på. Men som jag sagt tidigare, tror jag att det kommer att ta ungefär en generation till, innan synen på katten ändras. En början vore naturligtvis ID-märkning. Märkningen ingick i priset när Kittykatt kastrerades hos den veterinären jag gick till. Den andra tar 150:-- för tatueringen, vet inte vad de tar för att chippa katten. Sedan blir jag riktigt ilsken när jag hör folk som vägrar kastrera sina katter, därför att de anser att de "stympar" dem. De ska få har lite "roligt". Helt vansinnigt resonemang, de förmänskligar ju katterna istället för att begripa att de faktiskt är djur.