Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3690 ggr
Praxis
0

*LÅST* insamling Svalövkatterna mm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och Hennum jobbar med Svalövkatterna och för nuvarande finns det en liten kattunge hos Hennum. Imorgon em kommer ytterligare en kisse dit som vi hittat stödhem till, denna kommer dock inte från Svalöv utan från Lund. Vi behöver ta båda katterna till veterinären, ungen ska avmaskas, vaccineras etc. Den stora katten ska kasteras, vaccineras etc. Tror där är några hundra kvar på gamla JP-kontot hos Haga, skulle behövas lite påfyllning, så vi kan ta dit Svalövskatter sen också (vuxna behöver kastreras). Om någon har en slant över och vill bidra till veterinärkostnaderna för våra hemlösingar så blir vi jätteglada och tacksamma!

Haga Veterinär AB   PG 352414-7 märk med   "Svalövkatterna"

Kontot gäller både Svalökatter och andra katter som vi hjälper.

huskatt08
0

Med risk för att verka petig Obestämd Vilket jag hoppas ni förstår inte är mitt syfte.

Ni bör nog märka om insamlingen eftersom det ska gå till Svalövkatternaoch inte alls har med JP att göra.

Det blir annars väldigt missvisande.

Praxis
0

Problemet är att vi redan har ett konto hos haga som heter JP, kändes enklare så, Tänkte att JP-kontot (som gick till Tyr och Kaj också) är vårt stående konto för alla hittekatter vi tar in. JP är ju i västerås nu så han kommer inte besöka Haga mer.

Praxis
0

Funderade på det du skrev huskatt08 och visst har du rätt. Vi får ha två konton hos Haga.

Ett som kallas "JP" som ska gå till nya JP-katter, dvs vilka katter som helst som jag och Hennum får tag i (dyker alltid upp någon).

Sen har vi ett konto som kallas "Svalövkatterna", som går uteslutande till katterna vi jobbar med i Svalöv. Blir bäst så, så kan folk välja om de vill skänka till Svalövskolonin eller till vilka katter som helst.

Startskott till Svalövskontot har kommit in från maruskaowille, tusen tack Skrattande! Blir vaccinering och koll för lillen hos Hennum på torsdag. Sen kommer den förhoppningsvis komma till nytt hem i helgen!

Praxis
0

putt

annebeate
0

Hoppas alla som kan skänker ett bidrag antingen till kontot "JP" eller "Svalövskatterna".

Ju mera pengar som kommer in på dessa konton ju fler katter kan få komma till Hagaveterinären och få ett bättre liv. Varje liten katt som på detta sätt kan få hjälp är en gåva.

kattassen
0

Ursäkta en liten dum frågaSkäms Jag hittar inte JP-insamlingen under Godkända Insamlingar. Det var väl så att den var godkänd? Jag skall bara göra en koll att Svalövskatterna också går "in" under de godkända.
(Mycket och hålla koll på när allas vår ordningsman Lena är under bortavaroFlört)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattassen
0

Ny fråga: Kontonumret PG 352414-7 till Haga är väl detsamma för båda ? Man märker väl bara olika?

kattassen
0

Anebit har nu lagt upp insamlingen under "Godkända Insamlingar".

Nu puttar vi för många slantar på kontot!Skrattande

Praxis
0

#7, japp. Ett och samma, men man märker vart man vill att pengarna ska gå till Glad

annebeate
0

Varje liten slant är så välkommen. Det finns så många vi behöver hjälpa men varje liten kisse som kommer in och får hjälp värmer  så i hjärtat.

huskatt08
0

Ordning och reda Flört

Jättebra…nu vet man och kan välja vem/vilka katter man vill skänka pengar till.

piffkryddan
0

Gör ni något själva för att få pengar mer än att be folk om dem?

Nyfiken.

Praxis
0

Menar du om vi säljer saker och sånt?  Har haft loppis en gång, men annars nej. Ska köra insamling i svalöv på lördag.

kattassen
0

#12 Nu svarar jag rent generellt och inte i detta specifika ärende men det är väl ungefär som här nedan det fungerar i de flesta fall här på hittekatter:

Oftast väljer man de sätt som passar en själv för att kunna hjälpa till. Många som jobbar "på fältet" och är mitt uppe i ett projekt har svårt att hinna med och dra in pengar, andra hjälper till med transporter och ställer upp som stödhem. En del är duktiga på att handarbeta och tillverka saker som de sedan säljer på ex. Tradera och där inkomsterna skänks till olika insamlingar och ärenden. Sedan finns det många som inte har någon möjlighet att ställa upp mer praktiskt utan väljer att ge ett ekonomiskt bidrag. Man gör det man har förutsättningar till och så hjälps man åt.

miasofia
0

#12 undrade också men nu har fått svar på frågan…

Hennum
0

13, 15: Vi har tyvärr inte mycket mer tid, än det som går åt till att fånga in katter och leta hem åt dem. Jag vet inte om det var menat som kritik, men om vi hade haft tid, så hade vi självklart startat en loppis och suttit där hela dagarna, men nu har vi även annat att göra.

Alla gör vad dom kan, utifrån sin förmåga och möjligheter, vi kan tyvärr inte göra mer än just detta, och därför är vi tacksamma för folk som kan ge pengar, som själva kanske inte har möjlighet att göra något annat.

Som så ofta sagts på det här forumet; ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

annebeate
0

Som Hennum skriver "ingen kan göra allt, men alla kan göra något!" Just att vi samarbetar på olika sätt är det fantastiska med ett forum som detta. Vissa fångar in katter, vissa ställer upp som stödhem, andra kan hjälpa till med transporter eller ge ett bidrag till veterinärkostnader etc. Var och en  har sin betydelsefulla roll i  det idoga arbetet för våra hemlösa utekatter.

Hoppas du som kan skänker ett litet bidrag så det finns en buffert att ta till så ingen katt skall behöva nekas hjälp p g a att kontot hos Hagaveterinären är tomt.

annebeate
0

putt

piffkryddan
0

Har nu läst många trådar här det heter väll trådar?

Ser att det är många som fångar katter och gör olika saker för att få in pengar till dem som målar tavlor o julkort.

Fast det kanske bara är föreningar som säljer en masa saker för katterna.

Vill inte kritisera någon undrade bara framför allt efter att ha läst i en hel del trådar om personer som gör en massa olika saker för att sammla pengar till katter o dessa verkar göra det fast de jobbar heltid o har familj.

Hawknestgrove
0

piffkryddan, jag är pensionär och har hela dagarna fria och inga barn. Så jag hinner! HAr bara en sambo. Så tiden är min….Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Praxis
0

putt putt putt

FFKTeckomatorp
0

Vi har 3 egna katter och är stödhem åt 3 st. Hade vi ej behövt vara stödhem/tämjningshem hade vi kunnat lägga mer tid och energi på andra behövande katter och medlemsvärvning mm. Så vi gör väl alla vad vi kan.

kattassen
0

#19 Det är nog lite olika hur förmågan ser ut. Men helt klart är att många har en hobby att tillverka saker och gör det gärna till förmån för de hemlösa katterna. Att kombinera sin hobby med välgörenhet tycker jag är mycket behjärtansvärt.

Praxis
0

Om någon vill skänka en slant skulle vi bli mycket tacksammaGlad. Vet att FFK som vi samarbetar med gällande svalövkatterna har hem på gång för stallkatter, men det behövs pengar till kastrering.

Hennum
0

putt

piffkryddan
0

#23 jag beundrar dessa personer som jobbar heltid o har famil o samtidigt är ute o fångar katter, gör saker för att sälja.

Önskar det fanns fler sånna personer.

#20 tycker  det du gör är beundransvärt du hålla dig aktiv o sysselsatt o gör något som för dig är roligt o samtidigt hjälper du någon annan o räddar liv.

Tycker det är lite konstigt att vissa inte gör annat än fånga katter o be om pengar.

Samtigt som det finns andra personer som fångar katter, gör saker att sälja, jobbar heltid och tar hand om sin familj samma dag och person.

Klart vi tänker alla olika gör olika och alla har kanske inte lika lätt att planera sin tid så den räcker till.Obestämd

russin
0

#26 jag tror inte det finns någon här som enbart5 ängnar sig åt att fpånga in katter ioch "be om" pengar. De föesta jobbar eller studerar - och att studera tar mycket tid som de flesta vet.

Själv ber jag inte om pengar och jag fångar heller inte in katter - jag kan inte ens ge pengar till de behövande, då jag knappt har till mig själv. Däremot kan jag ge lite tid åt mindre småttingar utan hem.

Många kan göra fler/mer saker för att dom t ex har tillgång till bil och lättare/snabbare tar sig till olika platser. Vi som inte har bil har det myckert svårare att bara ge sig iväg=tar längre tid och är ofta svårare.

Alla kan inte göra samma saker och alla kan inte göra allting. Allt är beroende på tid, ekonomi, boende, tillgångar, resurser mm. Att någon gör någonting - oavsett vad - tycker jag är suveränt. Sedan ska det inte klankas ner på de som inte kan göra lika mycket som vissa andra.

emjon
0

#26 Det finns otroligt många generösa personer på detta forum. Det finns väldigt många olika sätt att hjälpa på och alla bidrar efter sin förmåga och kunskap.

Sedan hur de hjälper katterna kan ju diskuteras och det är väl där man väljer vilka man vill stödja. Mitt stöd går till dem som tar hand om mammor och ungar samtidigt och inte bara ungarna. Det är också stor skillnad om ungarna är övergiva och förlorat sin mamma då är det en helt annan sak.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

russin
0

#28 - jag skulle ha möjlighet att ta en mammakatt med riktigt små ungar, men inte en mammakatt med ungar som är uppåt 3 månader för då kräver alla för mycket utrymme direkt och det fungerar inte här pga hunden och för liten  lägenhet.

Skillnad med en mammakatt med riktigt små småttingar/alternativt en som ska föda inom kort som går att hålla halva dygnet i litet utrymme (typ stor komposthage) första veckorna. Då ligger mammakatt mestadels hos sina små och kräver inte lika stort utrymme och hinner vänja sig med hunden och vice versa under tiden som ungarna växer upp.

piffkryddan
0

#28 Den andan har jag märkt mycket av vilket är tur för katterna.

Håller fullkomligt med dig angånde kattmamma o ungar.

kattassen
0

#26 Kan nog dock konstatera att de människor du beskriver; heltidsarbetande med familjer som dessutom både är ute på fältet och fångar katter dag och natt och pysslar, säljer saker osv. och kanske också kör runt i Sverige är nog trots allt inte jättemånga här. Visst finns dom och all heder så länge man orkar och mår bra! Men som redan skrivits ovan hittas många medlemmar här bland studerande, arbetssökande, deltidsarbetande, sjukskrivna, pensionärer.Dvs en del har begränsad tid en del har begränsad ork och en del har begränsad ekonomi. Sällan sitter någon med en stor kassakista, helt ledig, vid full vigör, oändlig kreativitet etc. utan man kompletterar varandra.

Sedan förstår jag inte riktigt varför du hänger upp dig på att folk inte sköter "hela spektrat" själva? Det är väl aldrig att rekommendera någon att ligga på gränsen till att självutplåna sig? Det är inte alls tufft och beundransvärt!

pia-app
0

Jag håller helt med dig kattassen.Det som är bra med hittekatter i fokus tycker jag som inte varit med så länge är att här träffar man på personer som kan hjälpa till med en del var. För vår del har det gjort att vi har kunnat hjälpa till med katter från Falun, Svalöv;Mjölby mm då vi har fått hjälp ekonomiskt och med transporter.

Det är tufft att hinna med allt med katterna när man arbetar eller stuederar heltid. När jag kommer hem är det ner till dator och telefon direkt för att ha kontakt med stödhem,ringa veterinär, hålla koll på papper. Sen kanske man ska fånga någon katt och ev ta hand om någon som man har inneboende. Känns som att det gäller att hålla sig i annars är det lätt att det fullständigt växer en över huvudet.Då är det ju bra att samarbeta och att alla gör det dom kan.

Vad gäller honor med ungar så tycker jag att det är självklart att man ska ta in både honor och ungar men om det som i fallet med Svalöv katterna bara finns hem åt ungar av olika anledningar och dom är tillräckligt stora att skiljas från sin mamma så tycker jag att det är ok att ta in dom åtminstone för dom har minst chans att klara sig i kylan. Det viktiga är ju att man inte nöjer sig med det utan arbetar på en lösning för de vuxna också.

Men att göra som man gjorde med den Mjölbykatt vi tog hand om att ta ungarna som var små och bara lämna mamman är ju totalt fel. Dessutom blev hon då med ungar igen ganska snabbt.

Praxis
0

Jag tycker det är trist att det ska ens ska behöva bli en diskussion kring detta på den här tråden. Vill man inte skänka pengar så gör man inte det. Vill man skänka så är vi ytterst tacksamma. Det finns de som gör allt själva. En del som ställer upp med tid. Och en del som ställer upp ekonomiskt. Inget är rätt eller fel.

bymaruska
0

Jag tycker ochså det är tråkigt med en sådan här diskustion OM PENGAR.

Alla måste få bidra på sitt sätt oavsett vad det handlar om, och bli respekterade för det. Den minsta hjälpen kan många gånger vara den avgörande och den hjälpen behöver inte vara ekonomisk.

Sen kan jag tycka att "min åsikt" det finns så otroligt många männsikor som vill djuren väl och här då de hemlösa katterna, men varför är det så oorganiserat? En god organisation ger alltid ett bra resultat oavsett vad det gäller…

Hur som alla här ska ta åt sig äran för alla dessa hemlösingar som ni hjälper och som får komma in i värmen o myset.

maruska

piffkryddan
0

Undrade ju bara o tyckte det var konstigt med vissa saker

vill inte såra eller kritisera någon.

Ja bättre organiserat vore inte helt fel.

Först kolla vem som hör till vem sedan gå vidare med allt annat.

Praxis
0

Känns som att det skulle vara bättre att kunna stödja sig mot en förening när man talar med folk "på stan". En del verkar skeptiska när man som privatperson börjar fånga katter och såntFlört Jag tycker iaf att forumet här är guld värt, även om vi inte hör till en och samma förening så har vi enorma möjligheter att hjälpas åt här!

annebeate
0

Jag hoppas att vi inte längre skall behöva ha en diskussion om vem som gör vad. Jag är övertygad om att alla gör vad den mäktar med. Jag tycker det är fantastiskt att så många katter redan har kunnat bli hjälpta  genom olika slags insatser här på forumet och fler katter skall det bli eller hur. Vissa har mer ledig tid än andra, någon har kanske bättre ekonomi än en annan, vissa kan köra, andra har inte körkort. Låt oss gemensamt bidraga med vad just var och en kan hjälpa till med. Allt är lika välkommet och värdefullt. Just nu behövs det hjälp till Svalövkatterna, några är inlämnade just nu till Hagaveterinären, andra katter i Svalöv  behöver komma till veterinär.

Jag hoppas att det finns medlemmar  här på forumet som vill skänka en slant så vi kan hjälpa katterna med veterinärvård.

maggan47
0

tror också att alla gör så gott dom kan och efter förmåga, är ju också så, att eftersom så många behöver hjälp, räcker inte kassan till för alla, tror som sagt inte att så många har guldpengar i fickorna, märker själv att nu när jag är sjukskriven , blir det så klart mindre pengar över, med 3 katter, varav en HCM, Forl, och opererad cancer, kan var och en räkna ut att det kostar i vet.vård, men en liten slant blir det till Svalövkatterna, som verkligen behöver det

vad man också kan bli är försäkringsfadder, en liten summa varje månad, märks inte så mycket, samt fadder till någon eller några, så alla som inte kan ta in, hjälper till på andra sätt, annars vore vi inte här på detta forum

Maggan47

piffkryddan
0

Här får man tydlingen inte undra eller fråga något eller ens fundera o tycka något är konstigt.

Ursäkta det ska inte hända igen.

Hade tänkt att ev skänka en slant till katterna men ville veta mer om vilka pengarna går till med det visade sig vara en förbjuden fråga.

Vill inte ge pengar till någon jag inte vet vem det är.

Vill inte heller ge pengar till någon som inte gör något själv för att få ihopa pengar.

Trodde man kunde fråga men tydligen inte.

Ny här o vet inte vilka ni är eller vad ni gör o inte gör.

tervmatte
0

#39 *himlar med ögonen*

Relevanta frågor skulle isf vara:

* Vem är ni som samlar pengarna?

* Vilka känner dem som samlar pengarna?

* Kan man lita på dem?

* Vilka katter går de till?

* Är det ett privatkonto eller öronmärkt veterinärkonto?

* Osv.

Men nej, inte en enda fråga av den sorten har du ställt .

Det enda du kom med var anklagelser i still med att tjejerna sitter och inget gör medan andra ska betala för det.

Har du inte tänkt att de kanske gör tillräckligt redan? Tror du att katterna de fångar själva kommer in och knackar på dörren och tränger sig in hos dem? NEJ! Det är ett tufft jobb som tjejerna har tagit sig an. Det kom flera utropp om någon kan hjälpa dessa katter, men ingen INGEN ställde upp. Då kom tjejerna och började slita med att fånga in katterna. De gör något fantastiskt och så kommer du och klagar. Det är inte deras katter, inte deras ansvar. De ställde upp då ingen annan var villig att göra det och nu behöver även de hjälp med att genomföra räddningsaktionen.

Du får det att låta som att det var deras egna katter som de inte orkar att få ordning på.

Hjälp behövs i många steg. Infångning, förvaring, veterinärvård, annonsering efter nya hem, transport, mat, sand, osv, osv… 

Hur många tror du har råd/tid/hälsa att göra allt det där på egen hand? Katt efter katt efter katt? Skulle inte alla samarbeta och dela upp jobbet mellan sig så skulle knappt några katter räddas i säkerhet. Alla bidrar med det de kan. Tjejerna lyckades fånga katterna, förvarar dem, matar och nu behöver hjälp med veterinären. Är det så konstigt?

Och varför hänger du upp dig på just pengar? Det har annonserats om hjälp med infångning, transport, stödhem med det sade du inte ett dug om! Varför är pengar just ett så laddat ämne. Alla de andra moment tills katter kommer till sina nya permanenta hem kostar även de pengar dock syns de inte. Menar du att tjejer ska ockå tillverka kort för att någon ska vilja transportera katterna från punkt A till punkt B? Eller ge ett hemgjort halsband till ett stödhem? Hur tänker du?

Jag tycker att tjejerna gör ett toppenjobb!

pia-app
0

Jag tycker att man får en bra bild härinne på forumet vart pengarna går och det redovisas ju också vad som gjorts när man fått in gåvor.

Vill du läsa om oss i 9Liv som har organiserat oss så har vi en hemsida med adressen www.9livöstergötland.webb.se

Det finns fler webbadresser på dom här sidorna till personer som har gått ihop och arbetat om du vill läsa.

I övrigt håller jag helt med tervmatte

piffkryddan
0

Stälde en fråga o tyckte något var konstigt.

Har inte skrivit något om att de inte skulle göra ett bra jobb.

Har inte kritiserat någon överhuvudtaget.

Där imot får jag kritik för en ställd fråga o undran.

Trodde man kunde ställa frågor här.

#40 var står det att jag tycker de skulle göra ett dåligt jobb?

#40 du himmlar med ögonen när jag ber om ursäkt för att jag ställde en fråga som du tydligen valde att misstolka.

Någon av er kunde ha frågart hur jag menade i stället för att angripa mitt sätt att skriva o kritisera mig.

Skriver hela tiden att jag inte kritiserar någon eller dömmer någon bara undrar är ny o vill veta saker är det så konstigt?

Undrade inte ni när ni var nya?

Denna kommentar har tagits bort.
Hennum
0

Hade du ställt de relevanta frågorna som tervmatte tog upp ovan, hade vi lugnt svarat på det. Klart att du som är ny inte kan lita på alla pang-bom, Men när du ifrågasätter varför inte vi gör allt själva, så måste du vara beredd på att vi svarar. Det är allt vi gjort - svarat. Och utifrån din första fråga, om vi gjorde något mer själva, så förstod inte jag att du var intresserad av att ge pengar eller ville veta mer om vårt arbete.

Så, "Vill inte heller ge pengar till någon som inte gör något själv för att få ihopa pengar." räknas det när man lägger pengar själv? För det har både jag och praxis gjort så det räcker och blir över. Det är foder, kattsand, leksaker och diverse andra saker som behövs. Vi har även bidragit till veterinärkostnader och transporter ibland. Som sagt, vi har inte tid att sätta oss och virka, katterna och studierna tar redan nog med tid. Däremot kan vi be andra vänliga själar att hjälpa oss.

Plus att alla tråkiga diskussioner på det här forumet tar en massa tid. Flört Tänk så mycket mer tid man skulle ha om man inte skrev alla dessa inlägg med tråkig ton, det är nog ganska mycket tid som går åt till det. Faktum är att jag nog ska sluta med det och plugga istället. Tungan ute så att jag kan bli färdig med min utbildning och börja jobba och tjäna pengar.

annebeate
0

Hennum och Praxis gör ett kanonjobb trots att de har mycket med sina studier.

Om ändå fler vill skänka en liten slant till veterinärkostnaderna. Varje krona som skänks går ju direkt in till Hagaveterinären där de infångade katterna lämnas in för veterinärvård.Två katter skall hämtas ut  därifrån i eftermiddag. Den ena lilla kattungen skall vi ta hand om högst tillfälligt för den kan naturligvis inte släppas ut i kylan. Tyvärr kan vi inte behålla den eftersom jag är allergisk och inte borde ha en enda katt hemma, har redan tre. Så stödhem behövs också för denna lilla supersöta kisse och detta mycket snart.

Josefa
0

#Piffkryddan

Vad gör du själv förutom att skriva på forumet???

Praxis
0

Kan tilläggas att det faktum att pengarna sätts in direkt till en veterinärklinik borde visa tydligt på att pengarna gå till katterna och inte till annat.

kattassen
0

Seså! Nu ber jag att vi håller oss till ämnet i tråden och dämpa tonen! Jag tycker att piffkryddan har fått svar på sina frågor i ganska många inlägg nu och därför kan vi lämna den diskussionen. Vill någon fortsätta diskutera om generella frågor ex. om "vem gör vad" och "vad man kan hjälpa till med" osv. så starta en ny tråd om det.

Denna tråden hör till Svalövskatterna.

piffkryddan
0

Fattar ingenting.

Ställer en fråga o ni attakerar som en flock vargar.

Har inte sagt något negativt om tjejernas jobb som de lägger ner på katterna.

Har inte ifrågasatt om pengarna verkligen går till katterna.

Har inte anmärkt på något eller någon.

Ni anmärker där imot hela tiden o kritiserar.

Kusten
0

Piffkryddan - det ska vara helt okej att våga fråga utan att få en "uppläxning". Det är det forumet också är till för, så fråga på om du vill och behöver. Som ett par andra sagt: De flesta gör vad de kan efter sin förmåga, många gör mänskliga misstag på vägen och vissa väljer att lära sig från dem, andra tyvärr inte.

piffkryddan
0

Frågade för jag ville veta om tjejerna solde något någonstans så hadde jag kunnat köpa det o hjälpa dem på så vis.

Är inte så hemma i svenska språket som jag skulle önska än.

Kusten
0

51 - Tycker det var vänligt av dig. Beklagar att du blivit bemött på ett olustigt sätt, det är aldrig trevligt..

Har för mig de ska sälja någonstans, då och då.. men det kan de berätta om själva :)

MrWalker
0

Piffkryddan klart du ska fråga om du undrar. Man kan inte ge till vem som helst utan veta nåt. Att gamla medlemmar anser sig ha rätten att kritisera hur nya medlemmar ställer sin fråga är ofattbart. Alla får ställa frågor hur dom vill och man måste inte svara om man tycker frågan är konstig men attackjera ny medlem.

Piffkryddan det finns massa trådar om hemlösa här att stödja, du får säkert fråga dom om deras arbete så du kan känna dig trygg i att ge och stödja.  En flock vargar…fy för grupp attack. Hoppas Medarbetare bevakar tråden för riktigt otrevligt sätt mot nya medlemmar

tervmatte
0

Jag förstår inte riktigt hur ni får det till att någon här attackerar den nya medlemmen? Obestämd Vad jag ser så svarade alla på Piffkryddans frågor (om och om igen förresten…)

Var ser ni någon attack?

Josefa
0

Det är en sak att fråga en gång, men att få frågan ställd i inlägg efter inlägg skulle iaf jag känna som kritik.

Men jag ställde en fråga till dig också, Piffkryddan.

lilltasen
0

Om du kollar svaren till Piffkryddan riktigt ordentligt så kanske du ser att vissa utav dom verkligen är på gränsen till otrevliga.

Hennum
0

håller med kattassen, kan vi inte lämna det här nu. Om Piffkryddan har några fler frågor om vårt arbete är densamme välkommen att ställa dem frågorna. Om någon har några frågor till piffkryddan kan väl piffkryddan svara. Men kan vi inte skippa tjafset och fokusera på katterna istället? :(

Angående det kusten skriver, om att vi säljer saker då och då: Vi har stått på esplanaden en lördagmorgon i lund. det gav några hundra kronor, men det är väldigt mycket jobb med det. Jag hade mitt rum fullt med loppisprylar i flera veckor och jag har ett väääldigt litet studentrum. Det är nog med kattprylar redan som behövs när hemlösa katter kommer till mig. Det känns som att mitt rum mer är ett förråd än ett hem. Ingen av er hade accepterat att bo så trångt som jag gör nu, skulle jag tro. Och om ni hade gjort det är ni väl ungefär lika galna som jag är. Flört Så någon mer loppis blir det inte för min del.

kattassen
0

Piffkryddan - jag tycker också det är ledsamt att du känner dig påhoppad! Det är inte så det skall vara! Däremot vill jag bara försöka förklara hur det blev lite tokigt:

På din första fråga du ställde i inlägg #12 fick du egentligen svar på redan i #13. Därefter kom det en annan tankegång från dig i #26:

"Tycker det är lite konstigt att vissa inte gör annat än fånga katter o be om pengar.

Samtigt som det finns andra personer som fångar katter, gör saker att sälja, jobbar heltid och tar hand om sin familj samma dag och person."

Jag tror nog att en del tolkade detta som lite "vasst" och många ville förklara sig.

Sedan detta gjorts (i en del fall med allvarlig ton) kom så till slut i inlägg #39 de egentliga frågorna:

"Hade tänkt att ev skänka en slant till katterna men ville veta mer om vilka pengarna går till med det visade sig vara en förbjuden fråga.

Vill inte ge pengar till någon jag inte vet vem det är.

Vill inte heller ge pengar till någon som inte gör något själv för att få ihopa pengar."

Som sagt - frågor är jättevälkommet Glad, men de måste gå att tolka direkt annars blir det lätt missförstånd. Det skrivna språket förmedlar inga tonfall eller gester vilket också kan bidra till feltolkningar.

Välkommen hit och än en gång beklagar jag om du kände dig illa bemött men hoppas att du fått svar på dina undringar!

Praxis
0

Jag har inget emot frågor och tyvärr blir det missföstånd här på forumet då man inte kan avgöra tonfallet som när man pratar. därför måste man vara försiktig när man skriver här, eller använda sig av en smiley för att visa sig ofarligFlört jag menade inte att hugga, men jag uppfattade själv dina inlägg som otrevliga i tonen. men nu när du sagt att det inte är så och kattassen förklatrade så bra hur fel det kan uppfattas här så tycker jag vi går tillbaka till det som tråden var mead för; svalövkatterna!

Hennum
0

svalövskatterna och "med mera". den stora katten visade sig vara en kastrerad hankatt. Trots att vi letat på alla borttappatsajter på nätet och ringt polisen och tittat efter lappar i affärer, så är inte den här katten saknad. Han hade även en rejäl urinvägsinfektion. När den första krisen är över, då han behöver värmedynor hela tiden, så ska han flytta till sitt stödhem. Vilket förhoppningsvis blir på söndag.

Det var tur att jag och praxis lade märke till att han reagerade väldigt mycket när man tryckte lätt vid hans rygg/höfter. Typ där njurarna sitter sa veterinären. Annars hade de inte kollat upp det. Han kissade som vanligt och sådär, jag märkte inget gnäll då..

Kommer sakna honom, blev stormförtjust i den grabben - som vi trodde var en tjej för han hade inga kulor - eller extremt små. ^^ Det är verkligen olika hur mycket det syns på katter efter kastrering. Tyr såg inte ut att ha blivit kastrerad alls.

Vet inte hur stor nästa veterinärräkning kommer bli, då de ska kolla att allt är bra med hans njurar. Men det är nog inte så mycket kvar på kontot nu. *tigger och ser ut som en hundvalp* Tungan ute

Ska för övrigt säga till min släkt att jag vill ha pengar till våra konton på haga i julklapp. ^^

lilltasen
0

#57 Trångt är det många här på hittekatter som har det men finns det hjärterum så finns det stjärterum. Flört

Josefa
0

Ja ni skulle se min säng på nätterna!!

Hennum
0

Ja, men förhoppningsvis har ni lite mer utrymme att leva på än ett litet rum. :P Jag har typ grejer som ligger på sängen om dagarna när jag ska vara på golvet. och på golvet på nätterna när jag ska vara i sängen, för prylarna får inte plats någon annan stans.

Josefa
0

Ja katterna flyttar iaf på sig själva, om man petar på dem tillräckligt länge.

essut50
0

#51 Det finns andra hemlösa katter som behöver hjälp. Så kolla runt här på Hittekatter så hittar du några som är bra..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

russin
0

#65 - du behöver ju inte få det att låta som om Svalövkattererna inte är "bra nog"Flört. En katt är en katt.

Fast självklart skänker folk till vad/vem dom vill. Det är en rättighet att få välja.

annebeate
0

Svalövskatterna är underbara och den lille som jag har hemma just nu och som skall vidare är helt ljuvlig.Kyss

Konstigt att inte fler vill ställa upp med ett litet bidrag för svalövskatterna. Jag hoppas innerligt för forumets skull att inte "JP" fortfarande spökar i bakgrunden.

essut50
0

#67 För min del så var det droppen av all tjafs om JP..Jag värnar om dom som tar in kattmammorna och hanar oxå, inte bara kattungarna i första hand.

russin
0

#68 - då vet vi kattungarna är mindre värda bara för att ingen här uppe har plats för dom vuxna. Jag har inte haft med JP att göra och inte heller 9 liv som tagit sig an 5 av dessa Svalövungar, så jag vet inte hur du tänker - men egentligen  orkar jag inte bry mig. Jag vet i alla fall att efter dessa kattungar, så kommer jag koncentrera mig på Östgötakatter - det blir enklast för alla parter.Cool

emjon
0

Kan bara svara för mig själv och även om jag var mycket engagerad i JP och fortfarande vill veta hur det går för honom så påverkar det inte Svalövkatterna.

Däremot har jag också sagt att jag stödjer dem som räddar kattmammonar tillsammans med ungarna och naturligtvis även hanarna.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

russin
0

# tack Emjon - jag vet att dom jobbar på att försöka hitta folk som är villiga att hjälpa dom vuxna katterna på plats - alltså i området:) Det vore ju bra om alla kastrerades i första hand, men även om flertalet av dom kanske kan placeras ut på gårdar som stallkatter mm. Inte många kan eller har möjlighet att ta in helt skygga katter i hemmet (jag är en av dom), för det måste ju ändå vara rättvist mot katten oxå.

Det är inte lätt för en eller två ensamma människor att försöka ta hand om ett helt gäng förvildade katter och själva knöla in dom hemma - allra helst inte när vissa bor i studentrum.

kattassen
0

Bidrag skall komma från mig inom kort till en rad olika projekt inklusive Svalövskissarna. Jag försöker värna om alla och försöker även se till varje enskilt falls behov.

Många bäckar små åt många behövande!

Bra jobbat alla inblandade från norr till söder!Glad

Kusten
0

Man stöttar normalt dem som ger en ett trevligt bemötande tillbaka, som man har förtroende för. Det handlar inte om att någon anser att den och den katten är mindre värd.. att Svalövkatterna är mindre värda. Alla värnar vi om djuren som har det svårt. Men de som håller i trådarna har en stor del i hur tryggt det känns att t ex skänka pengar till ett projekt och att man delar åtminstonde värderingarna någorlunda lika. Respektera dem som inte väljer att skänka pengar av en eller annan anledning, men tro inte att det handlar om att de inte bryr sig om djuren, för dem önskar vi alla det allra bästa.

russin
0

Kusten - självklart respekterar jag dom som inte vill stödja/vill stödja något annat men jag tycker det är gräsligt fult att kliva in i en tråd som handlar om insamling till ett specifikt ändamål och föreslå att det finns annat som är bättre att stödja !

Vill man inte stödja detta ändamål, så kan man hålla tyst/låta bli att bry sig om tråden över huvud taget - inte försöka vända insamlingen till att det är ett dåligt projekt mm.

Kusten
0

Det fanns en undran om varför inte flera ville ställa upp och då bör man nog också ha lite självrannsakan om varför och vara beredd på att det kommer svar på någon fråga. Och om man skulle tro att det handlar om djuren i sig, då blir det väldigt fel och orättvist. Helt enkelt djupt kränkande. Man kan stötta på flera sätt även fast man kanske valt att inte engagera sig djupare med tanke på vad som hänt innan. Det blev mycket känslor och de ligger fortfarande kvar hos många.. där kan ingen heller säga att det är "fel". Vill man stötta här är det ju bara bra om man känner att det känns rätt för en. Det behövs ju hjälp i Svalöv helt klart.

Det här med att i större utsträckning försöka kartlägga vilka mammor och ungar som hör ihop - innan enbart ungarna tas in, kan vara bra att göra till nästa gång till exempel.

Önskar katterna ALL lycka till, hoppas den kvarvarande kattungen kan få komma in hos någon. Kattungar som ju har alla storlekar och former - hoppas den lite större krabaten också kan få rum.

pia-app
0

jag hoppas bara inte att ni tror att vi i 9liv prioriterar kattungar framför vuxna. Det var ju så att de stödhem vi hade tillgängliga för tillfället kunde bara ta katungar pga av skäl som bla Lo-katt redogjort för. Vi erbjöd dessa och hade det känts alldeles fel för dom som hittade katterna hade det ju bara varit att säga ifrån. Vi ställde upp då det inte verkade finnas någon överhuvudtaget som varken kunde ta kattungar eller vuxna katter i närheten.

Det vore ju synd om känslorna som Kusten skriver om skulle hindra oss att tänka på katterna i första hand. Då får kanske de mänskliga känslorna stå tillbaka.

anebit
0

Det skrivna ordet på internet blir ofta så fel och misstolkas mot när man sitter öga mot öga.

Jag ber alla att tänka er för innan ni kritiserar någon som hjälper katter.

Tror faktiskt inte att någon plockar in små kattungar utan mamma av våra medlemmar utan det är i så fall lite större ungar.  Om mamman är död eller försvunnen är en annan femma eller om ungen är sjuk.

Om det fanns tillräckligt med stödhem så skulle alla vuxna katter kunna plockas in direkt inte behöva gå ute.

Så det som mest behövs är fler stödhem.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Gullimat
0

Värnar också om de vuxna katterna, men tänker på katterna i hamnen som lever i och under stenarna, där man måste se till att alla ungarna fångas först, innan man kan ta in Mamman, och det kan ta ett tag. Men det är ju speciellt där.

russin
0

anebit - du slår huvudet på spiken där. inga katter skulle över huvud taget behöva går ute och vara hungriga och frysa om det fanns tillräckligt med stödhem, men nu gör det tyvärr inte det.

Man kan ju som sagt inte bara plocka in bara för sedan inte ha någonstans att göra av katterna - dom måste kunna få det drägligt och säkert även i ett stödhem.

kattassen
0

En peng till Svalövskatterna är på väg från mig.

anebit
0

Ett bidrag kommer härifrån i morgon.

Praxis
0

Tack snälla kattassen och anebit!!!Skrattande

Hennum
0

tack så jättemycket! Kyss

Hennum
0

putt för insamlingen då det är fler hemlösa än vad vi trodde.

Hennum
0

putt igen ^^ Vi kommer behöva pengar efter nyår, då vi ska fånga in de andra och kastrera dem.

piffkryddan
0

Hur går det?

Får ni ihopa ekonomin?

Hennum
0

ja. med hjälp av bidrag från alla snälla människor så har det gått precis. vi har ju förstås fått anpassa antalet katter vi kan kastrera efter hur mycket pengar vi har. Just jag har ingen stenkoll på ekonomin, det är inte jag som håller i kontot. Men vi tog in en katt i lund, som visade sig ha ägare. Den kattens urinvägsinfektion kostade ganska mycket, och förhoppningsvis kommer ägaren betala den räkningen. Så då får vi tillbaka 1200 eller något i den stilen, som vi kan använda till någon/några andra katter.

Hennum
0

puttar för svalövskatterna.

verkar inte som att vi får tillbaka pengarna för lundakatten som hade ägare

Snälla människor har gett, så snart borde vi kunna sätta igång igen.

Barbro55
0

400 kr är insatt på haga vet till Svalövs katterna

anebit
0

Att inte ägarna skäms!

Sätter in en slant i morgon!

Debattia
0

Ska ni starta upp TNR i Svalöv då ??

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Praxis
0

Tack snälla barbro55 och anebit!!! SkrattandeJag hoppas också ägaren skäms, men om hon gjort det så hade hon nog betalat. Såna räliga människor det finns som skor sig på andras välvilja…Skrikandes

Jag och Hennum ska åka till svalöv nästa vecka och se över kattläget. Håll tummarna för att det jobbiga snöovädret försvinner tills dess. Just nu är det snökaos med massa inställda tåg och annat trist. Vi ska också tillverka fler frigolithus åt katterna och ställa ut.

Debattia
0

Då är det TNR ni håller på med då?

Då kanske ni också har möjlighet be någon i Svalöv  kolla upp dom sjuka katterna som jag skickade kort på ?

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Praxis
0

jag skulle precis skriva på svalövstråden! det fanns ett stödhem till en av katterna och veterinärkostnaderna blir bekostade eller hur var det? Jag och hennum kan säkert hjälpa till med infångning av katten! Just nu är det lite klurigt eftersom jag har föreläsning på eftermiddagarna och hennum på förmiddagarna, men går säkert att lösa…vart håller de katterna till?

Ankie
0

men så bra ni är Praxis och Hennum, eloge till er båda som tänker åka å se till missarna

destiny
0
Hennum
0

Själva TNRandet blir lite uppskjutet för vår del då, i det här förskräckliga vädret känns det bättre att vänta med det. Men där är en långhårig svart katt som vi ska ta reda på om h*n har en ägare, om inte ska vi försöka ta in den så att pälsen kan få omvårdnad resten av h*ns liv. Så där kommer vi behöva pengar.

ja, angående de andra svalövskatterna, vi ska nog kunna hjälpa till där på ett hörn, när vi ändå är i svalöv så..

piffkryddan
0

Finns det något kvitto eller fakturor som visar att pengarna går till katterna?

Har sett det i andra trådar.

Nyfiken om ni också har några att visa.

anebit
0

Kontot till dessa katter går direkt till veterinären så pengarna kan inte användas på annat än katter.  Flört

Jag tycker det är jättebra när man kan sätta in pengar direkt på ett veterinärkonto.

Om du kollat tråden Godkännda insamlingar  så ser du att alla kontona går till veterinärer direkt utom Kustens då det inte funkar med hennes vette, men hon brukar redovisar här.

Men visst brukar det redovisas iaf i trådarna.

piffkryddan
0

Det var det jag tänkte på att det ändå visas, det ger ju de som ger pengar ett hum om hur mycket det kostar bla mm.

De flesta vet nog det med kostnader ändå men inte alla.

miasofia
0

För min del vill jag gärna att dom som har insamling direkt till veterinären gör en redovisning här oxå?

Har sett fall som inte har redovisat alls. Då undrar man vad pengarna går till?

piffkryddan
0

Hittar inte Svalövs katterna på godkända insamlingar.

Hur går det har det hänt något nytt med katterna?

Lena
0

#102 Den har varit där tidigare. Insamlingen är borttagen efter önskemål från ansvariga.  (Hennum)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miasofia
0

Hur ska vi då lita på insamlingen om dom inte står på listan?

TheBadger
0

Ett veterinärintyg på vad som egentligen hände med JP hade nog ökat förtroendet.

xray
0

Insamlingen till Svalövkatterna handlar inte om JP, utan lidande hemlösa katter som är i nöd NU!!!! Ska ni börja dra upp JP igen, så fortsätt i en ny tråd SNÄLLA!

Pälsbollarna i Höganäs

miasofia
0

#106 Jag har inte skrivit nått om JP. Undrade bara om man kunde lita på insamlingen när den inte står på godkända insamlingar?

annebeate
0

#107 Självfallet kan ni lita på insamlingen till Svalövskatterna. Pengarna betalas direkt in till Hagaveterinären för  de hemlösa katternas räkning. Just i dagarna sker inga försök till infångning men vad jag förstår avses infångningen snart ta fart igen.

martdat
0

men om insamlingen är borttagen från godkända insamlingar,,, hur funkar det då? det skulle ju inte samlas in penagr annat än de som är med under godkända? elr har jag missat nått,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annebeate
0

Jag vet inget om borttagningen under godkända insamlingar, kanske beroende på att det just nu är ett tillfälligt avbrott i infångningen.

kattassen
0

#109 se #103 Insamligen är borttagen på begäran från insamlingens ansvariga. Ej från hittekatters sida.

Gullimat
0

Stäng denna tråden eftersom ingen insamling finns, och ta fram tråden Svalövskatterna istället

miasofia
0

#112 håller med. Varför denna tråd om det inte fins någon insamling längre?

martdat
0

Flört#111 ja det var det jag tyckte var märkligt, trodde det var ett o samma, att man måsste va med under godkända insamlingar, men då har jag fattat fel, ursäkta att jag e lite trögtänkt

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

essut50
0

Du är inte trögtänkt, det ska fungera så att är man på listan så är man godkänd att samla in pengar här på Hittekatter. Så är det tänkt iallafall…Förvånad

Lena
0

Kära vänner Flört

Alla trådar ligger ju kvar på forumet. Så är det med alla insamlingstrådar också. Även om insamlingen är avslutad är ju många intresserade av uppföljning, redovisning etc.

Men jag gör det enkelt för alla som oroar sig och låser den här tråden nu. Att just den här tråden kommit upp till ytan igen beror på att ni och några andra medlemmar har skrivit i den.

Jag ber Hennum & Praxis om redovisning. Jag lägger sedan in den i tråden när jag har fått den.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer