Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4607 ggr
buster65
0

Ögondroppar - hur göra med konstrande katt

Min katt Mojna har fått en liten ögonskada som konstaterats hos veterinär idag, har fått ögondroppar som hon ska ha 2 ggr per dag i 10 dgar.

Hur bär man sig åt för att lyckas med det konststycket att dropparna hamnar på rätt ställe på en katt med mycket humör Obestämd och egen vilja!!

Alla tips mottages tacksamt Glad

Josefa
0

Ställ dig på knä eller på huk och håll fast katten mellan dina knän. Och sedan antingen håller du med ena handen i nackskinn/öron, eller om katten är lugnare i ansiktet, och drar upp ögonlocken med din tumme så ögat öppnas lite. Ögondropparna håller du i andra handen.

Kittekatten
0

och göm flaskan när du letar rätt på henne för att ge dropparna, samt ge henne godis som belöning efteråt.

Hawknestgrove
1

om hon konstrar mycket, så får du linda in henne i en handduk. tassarna alltså….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

jag la lisa på rygg i mitt knä o såg till att hon satt stadigt o höll i huvet när jag dropade,hon var arg men vande sig

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

ja alla sätt är bra utom de dåliga. Och det kanske är lättare än vad du tänker dig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nordann
0

Jag är glad att ha sluppit prova än.Har bara haft två fogliga katt här när det gäller medicin,alla andra har det varit strid med.

russin
0

Jag fick ju ögon-medicinera båda småttingarna här och jag kan säga att ingen av dom var glad över att bli fasthållen eftersom dom va rädda för folk. Dock var dom små, så då är det ju lättare. Ett stadigt (men varsamt) tag i nackskinnet, så höll dom sig lugna - och då luta dom lite bakåt i mitt knä. Ögonen höll sig automatiskt lite öppna av greppet, så jag kunde få i salva.

buster65
0

Tusen Tack för alla goda råd och tips. Härligt med så fint stöd här inne på hittekatter. Nu får jag se vilken metod jag ska testa. Mojna är verkligen inte någon lätt katt. Veterinären klarade inte på egen hand att fixa det så hon behövde assistans. Återstår att se hur jag fixar det på egen hand …………. puh jag bävar. Är ingen fena på detta med medicinering …… pust ………..

Jag återkommer i morgon med rapport och stort TACK igen för ert stöd och engagemang Glad

Mymlan
0

#8 Bråkar hon för mycket så kan du linda in henne i ett lakan/påslakan.. Så får jag göra nu då jag medicinerar en katt och han är inte lätt, men hans medicin ska in i munnen. Han kan ej riva en men han kan än hugga oss.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

buster65
0

Ja, tack vare era goda råd, både att hålla med knäna och att använda handduk gick över förväntan bra. Hade det varit ögondroppar så hade det varit utan problem, nu var det tyvärr mer som en tjock salva som bara blev liggande, Förhoppningsvis kom något av salvan in i ögat när hon själv tvättade sig efteråt.

Men hon var mycket snällare och mera  medgörlig än jag vågat drömma om så hon fick massor av klapp och beröm och något gott att äta efteråt. Så Tack igen för ert stöd!