Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 1917 ggr
pia-app
0

Liten katt fryser i koloniområde.

Fick ett samtal ifrån en kvinna i dag som mater en katt i ett koloniområde. Den har funnits där sedan i somras och hon tror den är knappt året. Katten är mycket skygg,hon får inte klappa den men den kommer och äter varje dag när hon är där. Tydligen har man varit där från ett katthem(gissa vilket) och fångat katten med fälla men sagt att den var för vild när den for runt i fällan och släppt ut den igen.

Vi skulle vilja fånga in katten men har inget stödhem ledigt som har tillräckligt med erfarenhet av en så skygg katt. Vet att alla säkert har fullt upp men frågar ändå om det finns någon som kan ta sig an katten?

Pia

9Liv

anebit
0

putt för lilla kissen.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

annebeate
0

Puttar också för den lilla kissen. Var finns den? Vilket katthem agerar så?SkrikandesGråter

russin
0

Vilket koloniområde är det ?

Debattia
0

Puttar !

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

amlis
0

Men usch! Hur kan man göra så?!?! (släppa ut igen) ..men visst *suck* typisk…

Kan annars tyvärr bara puttar.. *håller tummarna i alla fall*

Praxis
0

Kan man ordna ett bo åt den sålänge tills stödhem hittas? Är inte så svårt att bygga, Hennum gjorde en av kartong med frigolit i och sopsäck runt för skydd mot väta, sen lite halm i. Så synd om den att den är ute i kylan. Så korkat av dem att släppa ut den igen, klart den far runt i fällan om den är rädd och stressad. Men det behöver inte betyda att hon kommer vara helt galen inne.

pia-app
0

Jag håller med dig Praxis, det är ju inte första gången en katt får panik när den fångas.

Glömde ju skriva att det är Norrköping det handlar om. Kvinnan trodde att den bodde under ett hus som var lite uppvärmt. Det jag tycker är svårt är att det är svårt att lämna en så skygg katt till ett nytt stödhem. Både för vår och stödhemmets skull så vill vi att man ska ha lite erfarenhet´av sådana katter.

Praxis
0

Det är sant, jag visste inte vad jag gav mig på när jag tog emot min DimDim, var många gånger då jag ville ge upp. Nu är jag glad att jag inte gjorde det för nu är hon mys. Jag hoppas verkligen ni hittar någon som kan ta sig an den lille kissen!!

lillmymlan
0

Men vänta nu… även en tamkatt blir "vild" när den blir inlåst i fällan, så kan man inte bedöma kissen, det är orätt!

Än har man inte hört talas den sista idioten Gråter

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

cala01
0

Ja det tar ju tid innan de vänjer sig med det nya hemmet också. De jag tagit hem är det i alla fall minst en vecka innan de känner sig "hemma".

Sidentass
0

puttar!!!

Debattia
0

Puttar upp för hjälp till kissen !

Debattia

brutt
0

I vilket koloniområde i Norrköping finns den här stackars ettåringen?

Förfärligt synd om den när det nu har varit bortåt 20 minusgrader nattetid klart den fryser och risken är och har väl varit att den får allvarliga skador bla. på luftrören när den inte får komma inomhus.

Vad är anledningen till att mataren inte själv kan ta in den inomhus istället för att be ett katthem fånga den för att obehandlad slänga ut den igen kan väl inte tro i 15-20 graders kyla?Hon måste väl ha ordnat med skydd och värmekälla till kattstackaren?

brutt
0

Putt!

Ankie
0

puttar för missen

pia-app
0

Har pratat med mataren i dag igen och jag tror inte dom vill ta in den för dom är inte vana vid så skygga katter men dom åker över hela stan varje dag och matar den så jag tycker att dom gör en jättebra insats. Vi i 9Liv tänker och funderar så det knakar kring hur vi ska kunna ta hand om den.

russin
0

Alla djurvänner varken kan eller vill ta in katter och det måste man acceptera - men man får vara tacksam för att dom inte bara struntar i dom utan ber om hjälp:) Bara det tycker jag är kanonbra.

Tyvärr vet inte heller jag någon som kan ta i kissen, för jag har inte så många kattmänniskor i bekantskapskretsen:(

brutt
0

Undrar var katten befinner sej och om den har någon chans att klara sej undan rådande kyla genom väderskydd, värmekälla eller liknande?

pia-app
0

Jag tror inte att hon vill att vi skriver i vilket område den finns med tanke på att någon kanske läser det här som inte är så positiv till katter som vi. Enligt mataren så bor katten under ett hus som tydligen är lite uppvärmt och den har ju klarat sig än så länge eftersom hon har koll på den varje dag. Men vi vill ju som sagt ha in den så fort som möjligt.

brutt
0

Ja och det var därför jag menade att mataren kanske kunde ha hjälpt katten undan den strängaste kylan just nu i alla fall för att undvika att den förfryser skadas även om hon inte kan vill behålla den när nu katthemmet släppte ut den igen.Tycker det här låter väldigt tragiskt för katten.

Putt!

filippa45
0

putt

lillmymlan
0

Hur skygg är kissen Pia?

Jag hade ingen erfarenhet när Mamsen flyttade hit, men hon fick tid på sig och jag stressade henne inte så mkt. Nu hade jag turen att ha min tamkatt som hjälpte mig massor med att få henne "tam".

En del tvångsgosar men det har jag valt att inte göra, men det är olika, alla har väl sitt sätt med kissarna :)

Tänkte bara att alla har sin egen uppfattning om skyggisar också. Att katter är skygga ute är väl inte så ovanligt, men när vissa kissar sedan kommer in så blir de som tamkatter :)

Undrar hur det går för kissen?

/Malin

*Nalle Puh*

pia-app
0

Jag kan ju bara gå på vad mataren säger och hon har aldrig kommit katten närmre än 2-3 meter och självklart inte kunnat klappa den så den verkar ju rejält skygg. Men man kan ju aldrig säga hur det blir sen när den kommer in. Problemet är bara att alla våra stödhem är fulla och jag har inte något uppslag på vem man skulle kunna be ta in en liten kisse till. Det rör i huvudet hela tiden.

pia-app
0

Nu blir det kattjakt ! Har fått ok av min jobbarkompis som är stödhem åt Svalövkattungarna att dom tar den här med. Den får vara i ett rum hos mig först som karantän och sen får den flytta dit. Nu ska vi bara få tag i den så håll tummarna.

Lite andra nyheter. Ska iväg och träffa en ev adopterare av den vita kattungen från Svalöv i kväll. Hoppas att det känns bra så att den får ett eget hem. I så fall får den en vit kompis som redan bor där.

xray
0

#24 Heja! Håller tummarna att ni lyckas fånga in kisen. Underbart att du lyckades hitta ett hem till den. Vi vet ju alla hur svårt det är eftersom det är fullt överallt. Väntar med spänning på nyheter.

Pälsbollarna i Höganäs

sandra1977
0

säg till om ni behöver hjälp med nåt…bor på vikbolandet……

pia-app
0

Har pratat med mataren nu och lördag kl 10 får ni hålla alla tummar ni har för då gör vi första försöket.

Ankie
0

håller tummarna då

russin
0

Oj så mycket bra det verkar hända nu:) Håler en stenhård tumme att allt löser sig.

lillmymlan
0

Håller tummarna på lördag :)

*Nalle Puh*

pia-app
0

Ingen lycka idag. Katten visade sig inte när vi var där. Satt ändå länge och väntade i kolonistugan men den hade nog span på oss och förstod att något var i görningen.Vi lämnade kvar fällan så att de kan pröva att gillra den i morgon bitti igen.

Liten rättelse. Det var antagligen ingen person med direkt anknytning till katthemmet som hade fångat den första gången utan hämtat fällan där.. Rätt ska vara rätt. Det som var bra med att dom släppte ut den igen var att om vi lyckas fånga den så får den tid på sig att bli social . Det hade den inte fått på katthemmet utan då hade det varit slut.

Debattia
0

Hoppas det kommer att gå bra nu när hon har ett hem som väntar och allt !!!!

Debattia

Anna77
0

hur gick det?

pia-app
0

Kvinnan har fått låna vår fälla men inte lyckats få tag på den. Vi kan inte vara där själva då det är ett låst koloniområde så jag hoppas att hon ska vara envis och lyckas till slut. Stödhemmet finns kvar.

Ankie
0

hoppas kissen kommer fram nu å går in i fällan…..

chigak
0

Håller tummarna för att kissen låter sig fångas.

Debattia
0

Puttar !

Debattia