Figaro, Pelle & Caspian
Tänkte jag skulle starta en ny tråd om våra stödisar. Pelle och Figaro är ju kvar och nu har vi även Caspian som även han kommer från vanvårdsärendet i Ronneby. När Caspian kom till oss så hette han Gumman, men hos vetten idag så visade det sig att det var en kille=) Så nu är han kastrerad, vaccinderad och id-märkt.
Det tog en stund att få in honom i transportburen imorse men det gick. Stackaren var så rädd hos vetten. Tyvärr fick vi inte vår vanliga vette men det gick bra ändå. Denna lyssnade inte riktigt på mig när jag förklara hur skygg han är och skulle försöka lyssna på hjärtat men det gick ju inte så han tog sig några varv på rummet. Men sen hoppade han snällt in i transoprtburen igen. Men sen fick han lugnande och då fungerade allt kanon. De passade även på att avmaska honom för han är hemskt mager.
Alla 3 katterna trivs bra ihop och Pelle och Figaro har blivit riktiga busfrön. Jag har nu börjat med att ha nätdörren öppen en stund på kvällarna men än har ingen vågat sig ut på upptäcksfärd.

Jag är så imponerad över allt du/ni gör för alla de katter ni har i ert hem! Kram på er!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Tack Simson!
även jag är imponerad av allt du gör, fler sådana åt katterna
Maggan47
ja och jag är lyckligt lottad som har dig som stödhem. Finns ett gäng utav er här på hittekatter jag ALDRIG skulle klarat mig utan!!
GOD JUL
GOD JUL till er med!
Imorse när vi gick upp så stog dörren till stödisarnas rum öppen. Jag var visst lite trött igår kväll när jag var där och glömde sätta fast haspen
Så nu huserar de i hela huset och det har gått bra. Det är bara Pelle som visat sig men jag såg en skymt av Caspian nyss när jag gick ner till undervåningen, han satt i fönstret och spanade ut. Figaro var på deras rum för en stund sedan och åt så det får stå öppet så de kan söka sig dit om de vill.
Jag har satt upp stora lappar på alla dörrar så ingen råkar släppa ut dem.
Jag förstår mig inte på Pelle och hans bekymmer med toalådan. Han var någonstans i huset i flera timmar i kväll då vi hade mina svärföräldrar här så han inte vågade sig fram. När de gått sprang han in på deras rum och satte sig och bajsade precis bredvid toalådan
Så det verkar ju som att han kopplar samman lådan med toa men ändå lyckas han inte pricka i lådan.
Liten rädd Caspian på bilden…
åh finisen<3 Hoppas någon snart kan ta in de 2 kvarvarande stackars ungkatterna därute i vanvårdshemmet
GOD JUL OCH STOR KRAM!!
Ja usch stackarna som ska behöva vara kvar där. Vi får hoppas att blocket annonserna ger något bra så får ju vi plats här.
I skrivande stund står Pelle 3-4meter bort och leker med "boll fast i ring" leksaken. Plutten börjar slappna av nu. Så underbart att se honom busa! Han har värsta tokrycket nu…
Figaro och Caspian håller sig undan men jag har inte velat bråka med dem för att få tillbaks de till rummet utan jag avvaktar ett litet tag och ser hur det fungerar att ha de fritt i huset.
Pelle känner sig definitivt tryggare här nu. Just nu sitter han på vardagsrumsbordet och stjäl skinka. Egentligen har vi kattförbud på borden men vill inte skrämma honom nu när han frivilligt komit precis intill mig så han slipper undan med det denna gången. Men säg inget till husse
Hihi
#10 hihihi får hoppas husse inte läser här
Alldeles nyss kom det en katt promenerande framför vardagsrumsbordet. Det var Figaro
Lille godingen börjar också våga röra lite mer på sig. Så underbart!
Det funkar bra med våra katter nu när de är fritt i huset. Mindy kan tjura lite ibland men det har inte varit några slagsmål så de verkar lösa det bra själva.
Lille Caspian är så rädd och vågar sig inte fram när vi är vakna.
Pelle busar…
Så fina och modiga de är missarna :)
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Vad massor med underbara foton på framgångarna!! Hoppas nya året fortsätter så härligt!!!

Vad FIN han är!! Så lugn o trygg i ögonen!! Han ser ut att fundera över varför stödhusse sitter i hans soffa?!? 
ÅH varför kan han inte bara bli rumsren..Han passar ju så bra in hos er fina människor.Det gör så ont i mitt hjärta att inte förstå vad han vill:(
Ja jag känner precis likadant Naquita. Han gör så fina framsteg och blir tryggare och tryggare. Ändå blir rumsrenheten sämre. Det känns så hemskt att inte kunna hitta lösningen på problemet. Samtidigt så är det jättejobbigt att ha en katt som både kissar och bajsar utanför lådan. Han är en så fin katt som verkligen förtjänar att ha det bra. Jag ska prata lite mer med Monsi om det förslag Hawknest kom med. Jag tror det skulle kunna vara det bästa för Pelle. Men det känns i hjärtat att inte kunna förstå honom… 
ja ni bestämmer där. Dvs Naquita och du. För det är ju himla trist för er att ha de som det är och en sån kise blir ju trots sin fina teckning, väldigt svår att placera.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Så mysig han ser ut!

#23 Gud vilken häftig bild på Dracula!! Vad han är SNYGG!!! Riktigt läcker!!! 
Nu ikväll så gick jag ner till nedervåningen. Det märks att Pelle och Caspian kommer från samma ställe, de är såna kompisar. De låg tätt intill varandra i soffan. Caspian blev ju rädd när jag kom och sprang och gömde sig men Pelle låg kvar.
Jag la upp blötmat till katterna och våra började ju äta direkt. Pelle var snabbt framme och det är så härligt att se hur till och med Tyson accepterat stödisarna. Han och pelle satt och åt ur samma matskål.
Efter en liten stund kom Figaro fram och åt också. Jag grejade lite försiktigt i köket och sneglade mot matskålarna. Jag blev så glad när helt plötsligt Caspian satt där med=) Det var första gången han valt att komma fram när jag är i närheten. Det känns så bra att han iaf börjar slappna av lite grann. Lille plutten så smal han är. Men jag hoppas det ska rätta sig till nu när han är avmaskad och får ordentligt med mat. Han är ju friskförklarad av veterinären så det borde gå bra=)
Jag måste säga att Feliway adaptern var ett kanonköp. Det har ju inte hjälpt nåt med Pelles lådbesvär men det har haft så positiv effekt på kattgruppen i helhet. Det är ett sånt lugn mellan alla katterna nu trots att stödisarna är fritt i hela huset. Till och med Tyson som har högst rang är så tillfreds och har inga problem med nykomlingarna. Han var innan ganska sur mot dem.

Vad härligt att läsa hur bra det går för er! Feliway är kanon!!
Jag sitter i tv soffan nu och jag hörde att någon kom tassande. Det var Caspian!
Han satte sig under bordet och snodde ostbågar. Hihi man kan komma långt med mutor med skyggisarna=) Det är så otroligt att se hur de utvecklas. Även om vi har en lång väg kvar så gör de så otroliga framsteg. Det verkar som att det fungerar bra att de får vara fritt i hela huset. Jag var lite orolig att de skulle dra sig undan hela tiden så att det inte alls gick att få kontakt med dem. Men de visar sig mer och mer och det är stor skillnad på deras reaktioner när vi kommer in i ett rum de är i. De flyttar sig men de gör det mycket lugnare nu och de flyttar sig inte alls så långt. De väljer också att komma och undersöka oss.
Imorgon ska vi fixa buren till Pelle. Min man har köpt grejer idag så vi kan sätta fast den i väggen så det garanterat inte går att få loss den. Det känns hemskt att tvinga honom att vara där men kan det hjälpa honom att lära sig använda lådan så är det ju värt det. Då ökar hans chanser att få ett eget myshem så otroligt. Han är ju en sååå charmig kille.
Chigak, stroppar! såna där elastiska! Jättebra12 Kroka i buren och nån tung möbel. Det gjorde jag med kompostgallret till Mee här. Ingen rymning då inte!
Tack för tipset! men jag har en sida av buren öppen då jag bara hade fyra kompostgaller så väggen får vara vägg till buren med. Min man köpte metallband idag som vi skruvar fast i väggen så det blir rymningssäkert med.
Ok!
Nu kom Caspian tassande igen
Han är så modig lille killen! Det går bra när man sitter helt still men minsta rörelse så springer han. Han stog precis nu en knapp meter ifrån mig och spanade in mig
Jag skrämde halvt slag på honom innan idag. Jag började plocka ner tvätten från torkställningen utan att veta att han låg och sov på golvet under. Jösses vilken fart han fick när jag helt plötsligt ryckte undan lakanet han gömde sig bakom.
Nu är buren till Pelle fixad och fastsatt i väggen så det inte finns en chans han sliter loss den. Imorgon ska han få flytta in i den för ikväll orkar jag inte krångla med att få in honom i den. Caspian och Figaro kommer få flytta in på stödisrummet där buren står så han inte blir helt ensam.
åh vilken härlig läsning chigak
blir jättesugen att ha stödis…
Hihi vägen till Caspians hjärta går genom ostbågar. Jag vet han gillar det så jag har lagt några på golvet framför soffan. De är ju så goda så han bara måste ha trots att otäcka jag sitter här…

#35 hans syster/dotter /kusin (eller alltsammans??) Svea låter hälsa att det är mycket trevligare med makrill i tomatsås… räkor kan hon bara äta med nådig tolerans.
Roligt att se och läsa att det går framåt för er också, måtte nu Pelle bara inse att en låda är något man gör sina behov i…
Ja de vet vad de vill ha de små
Ja jag hoppas så vi ska lyckas få honom att förstå det där med lådan för i allt annat är han en underbar kisse som är så nära att lita på oss människor igen.
Lycka till! Ja, en lustig grej, jag provade med Crab Sticks på katterna här. Det som är så gott…. BLÄH
sa de…..
ja vi får verkligen hoppas att han blir rumsren…
blir så glad utav den här tråden,fortsätt GÄRNA med deras framsteg Chigak
Nu itter Pelle i buren som nu är ordentligt fastsatt i väggen. Han är såååå sur och jag känner mig som världens elakaste… Men jag hoppas så att det kan hjälpa…
Ha ha så söööööt. en sån låda har jag haft med, den ligger nere i källaren nu. Billy hade den innan när han kom.
//Pia
haha han och Mee kan ju förväxlas!
Ja han är en riktig sötnöt Pelle!
ja tyvärr, så fick jag ta och sätta in Mee i buren igen för att hon skulle känna sig trygg just nu. På grund av kylan, så är det tvunget, att ha Zita, älghunden inne. ofarlig, men skäller och det är läskigt.

Men lilla Pelle! =)
Du skulle ha en sådan där hängmatta/hängliggplats som utställare har…kanske skulle vara bättre som liggplats å använda utrymmet uppåt också… =)
Åh figaro är en riktig snygging:)
Och en helt annan katt än när han kom hit haha
Ja Naquita lite skillnad mot när han hängde i proppskåpet hos dig=) Han har kommit långt så jag hoppas han vågar ta nästa steg snart med och lita på oss helt.
Pelle ligger i toalådan nästan hela tiden. Jag vet inte om han har gjort något i lådan än, ska rensa den om en stund så fåpr jag se då. Han jamar nästan hela tiden och är så missnöjd. Han har sprätt omkring maten överallt så måste städa hos han med.

Vilka vackra foton på Figaro! Härligt!!
Woho Pelle har både kissat och bajat på lådan och inte gjort något utanför!

Lördagsnöje!!! Woho!!! =)
Nu håller vi tummarna att han fortsätter lika duktigt.
Pelle fortsätter sköta sig exemplariskt med lådan. Han är så duktig. Jag funderar på hur länge vi ska låta han vara i buren. När det är dags att ta nästa steg och låta honom vara fritt i ett rum. Nån som har ett råd?
Igår kväll satt Caspian med kroppen mot min fot
Jag trodde inte det vara sant, han gör såna framsteg.
Man kommer långt med mutor… Ostbågar är så gott så han glömmer hur otäcka vi är.
Chigak, köp en 4pack till av galler och dubbla buren!
Då jag inte har haft möjlighet att köpa fler galler idag så testade jag att låta honom vara i rummet ett par timmar, men det gick inte så nu är han tillbaks i buren. Men det som var väldigt glädjande var att jag kunde ta honom i famnen och sätta honom i buren igen.
Imorgon ska jag med Caspian till veterinären för hans andra vaccineringsspruta. Det kan bli spännande men det ska nog ordna sig.
Caspian sitter nu på andra sidan soffbordet och spanar in oss.
Figaro kommer fram mer och mer även då vi är i närheten
kul att det går framåt

Lille Pelle… Undrar varför han föredrar släta golvet framför lådan när han har ett val, i buren har han inget direkt val eftersom han då måste "bajsa i matskålen" typ… och då är lådan det näst bästa. Man kan ju hoppas att han präglas på den till slut.
Men det är väldigt positivt att han går att ta i famn nu, jag tror att minskad yta ibland är det bästa för såna framgångar också (det var därför vi flyttade Svea från min mamma till mig, jag bor just nu på 18 kvadrat så hon kan inte direkt gå undan för mig - och framstegen har ju inte heller uteblivit)
åh så söt:)
Caspian var INTE intresserad av att följa med till veterinären idag. Den lille busen lyckades smita undan hela tiden så vi missade tiden. Så imorgon måste jag boka en ny tid. Den lille busen!
haha med bra tidsmarginaler!
Hihi, ja idag började jag infångandet 1 timme innan vi skulle åka. Men rackarns vad snabba och smarta de små är=)
haha ta två timmar nästa gång!
Jag ska testa att låta Pelle komma ur buren en kort stund nu. Om det funkar så provar jag med en lite längre stund imorgon. Känner att han måste få komma ut och röra lite på sig. Han får dock bara vara i det rummet som buren står i. Jag hoppas så att han ska lära sig för jag känner mig så hemsk som låter honom sitta i buren…
Pelle fick vara lös i rummet i ca 2 timmar. Under den tiden gosade vi och han lekte med Tiara. Sen hörde jag att han började krafsa på golvet och det brukar han göra innan han sätter sig och bajar. Så jag gick in och satte honom i buren innan han hann göra något och sen gjorde han det han skulle i lådan inne i buren istället. Jag hoppas så han till slut ska förstå vad det är han ska göra.
Jag vet inte vad jag ska göra med Pelle. När han sitter i buren sköter han lådan perfekt. Har inte missat en enda gång. Men så fort han får komma ur den så sätter han sig bredvid lådan. Jag släpper ut honom ibland för det känns inte rätt att han ska sitta flera dagar i sträck i en så liten bur.
Men gör jag rätt eller fel???
Hur ska jag få honom att sluta sätta sig bredvid lådan… 
Pelle har en intressent som kommer och hälsar på honom på torsdag så nu håller vi tummarna att det klickar=) Han kommer få gå ut där isf och det tror jag passar honom perfekt=)
Va kul! annars hade jag tipset, att du utökar buren till det dubbla och ser vad som händer då!
Ja Gunilla det får vi prova om han skulle bli kvar här men jag hoppas så han får ett eget hem!
Det låter som att det hemmet skulle passa honom.
Va bra! men att ha en uppsättning Kompostgaller till är inte helt fel! Jag har väl 5 uppsättningar nu… 3 här hemma och två hos vår kassör
apropå vaccinering, så har min veterinär drop in, och det tackar jag för, skulle alltid få ringa återbud, hur har det gått med Pelle och nya hemmet
blev det flytt
Maggan47
Jo vår veterinär har också drop in men eftersom Caspian är mycket skygg vill jag ha en tid bokad så att de har gott om tid att ägna sig åt oss.
Pelles intressent kommer på besök imorgon eftermiddag.
Vad har du för typ av sand i lådan? Katter är ju väldigt känsliga i trampdynorna och kanske tycker han att det gör ont att gå i lådan. I buren finns det inget val, men när han får gå fritt så tar han chansen att slippa obehaget. Har själv en semi-långhårig som inte gillar att få sand i pälsen mellan trampdynorna och därför valt att använda duschkabinen när han kissar. Finns ju sämre ställen…… Du kan väl testa att ha en låda med t ex hushållspapper i botten för att se om han använder den när han får gå fritt.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vi har testat hur många sorter som helst och även olika sorters lådor. Men jag tror inte det är sanden som gör det för han går ju på lådan och kissar nästan varje gång. Jag tror att problemet kommer försvinna när han får börja gå ut.
Pust nu sitter Caspian i transportburen. Det var inte lätt men tillslut så gick det. Vi har inte tid hos veterinären förrän om 2 timmar men tyvärr så får det gå att han får sitta i buren. Jag vågade inte vänta längre med att fånga honom. Ville inte missa ytterligare en tid.
Någon av katterna har spytt upp mask och någon har diarré så nu måste jag leka detektiv och klura ut vem. Iom det så har jag satt alla stödisarna i deras eget rum igen för att underlätta lite när jag tar reda på vem det är. Kan ju vara någon av våra egna med men lite lättare när de är uppdelade.
Om en timme kommer Pelles intresent så nu hoppas jag han charmar henne ordentligt.

Håller tummarna och tår för Pelle! Tassarna får jag ju inte hålla i just nu där hemma. ;)
Jippi Pelle har flyttat till ett eget hem nu! Det var en jättetrevlig kvinna och hennes 2 barn som var här och jag tror verkligen de är rätt hem för honom. De hade med sig bur och pengar ifall de skulle få ta med honom så han fick flytta med de på en gång. Jag är så glad för Pelles skull!!!

Härligt jobbat!!! =)

Så underbart!
Nu har Caspian fått sin andra vaccinering. Han fick även avmaskning av veterinären igen då han behövde det och det är svårt för oss att ge honom. Han hade varit jättesnäll men de fick ju ta honom i klämburen så då var det lätt att ge honom avmaskning i spoton form med.
Nu är han och Figaro i stödisrummet. De kommer få vara där nu så Caspian kan få fri tillgång på mat då han är sååå mager. Måste börja ransonera till våra egna så då blir det bästa lösningen.
ja jag såg ditt mail, så härligt=))
Toppen!!!!! Lycka till lille Pelleplutt!
Pust nu börjar det märkas att Figaro inte är kastrerad… Han har börjat strila lite och han sitter vid nätdörren och skriker nästan hela tiden… Så nu blir det till att boka tid så att klockspelet ryker bort. =)
hihi, ja de e inte kul med hankattsfasoner:(

Ojdå, hur skall det då gå för Pelle i sitt nya hem om han inte vill gå på lådan
#89 Pelle får fria utemöjligheter i sitt nya hem så jag är övertygad om att det kommer fungera bra.