Herr Ohlsson med spännbandet...
I Hudiksvall hittades i fredags en katt med ett spännband fastsatt runt halsen. Pga att spännbandet spännts så hårt har halsen skurits upp runt om och orsakat en svår köttskada runt om.
Upphittande kvinna matade katten för att få dennes förtroende så att den blev infångningsbar. Upphittaren ringde Kattsamariten där två aktiva tog katten akut till veterinär.
Veterinären såg genast att katten fick lättare att andas när spännbandet tog bort. Larver hade ännu inte uppstått men flugorna kretsade kring såret vilket luktade riktigt illa.
Funderingen är om katten haft bandet sedan kattunge eller om "någon" medvetet dragit åt spännbandet för att strypa katten??
Horribel historia!
Katten finns på kattsamaritens katthem efter operation hos veterinär.

(ps. jag berättar bara tredjehandsinformation)
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Åh gud stackars katt 
Vad grymt…men det kan ju vara så med att katten har varit försvunnen sedan ett bra tag och att den vuxit och då har bandet blivit tajtare. Att katten inte heller var riktigt tam tyder på det…
Ljus och kärlek!

Usch vad ledsen jag blir! Fy som det ser ut!
Värmen gör ju också att sårent blir mer irriterat under bandet då det satt där.

Även om katten varit borta ett tag så sätter man inte spännband runt halsen. Det har man typ i byggbranschen…

Stackars katt! Hur kan man göra något så idiotiskt

Catfoot: Du skulle bara höra vad en kompis till mig kommenterade att man skulle sätta spännbandet någonstans…på en karls privata små delar…
Gråt och tandagnisslan över denna katt som inte bett om att få ha det så här!!! 

Ja jag har spännband hemma! De riktigt smala! Syster har ännu fler…riktigt smala… Det är bara att åka! När du vill… 
Jag skall serva cykeln i veckan sedan kan jag köra fort efter alla!! Sist jag var ute å cyklade vobblade cykeln…inte så bra.
Nu börjar det åska igen… 

#10 Dito…
Men lilla vännen!!!
Världen är bra grym och människor som bor i den….
Man blir bara så arg.
Jenna:(
hur kan man bara sätta spännband runt halsen på en katt, måste ha haft det länge innan detta sår uppstår, vet också vad spännbandet skulle kunna placeras någonstans, mord i blicken har jag också, fy f-an
Maggan47 som är glad att kissen får vård nu, och mat

Om man kan prata om upprättelse för katten eller "hämnd" så har lokaltidningen tagit upp saken nu. Idag kontaktades upphittarna och katthemmet om herr Olsson. Behövs visas hur djur blir bahandlade här i stan och vilka konsekvenser det har för djuren. Hoppas det blir "stort" reportage med "stora" bilder. 
Maggan: Precis vad jag funderade över…har katten fått detta band fastsatt som kattunge och det har växt fast eller… 
Det är fruktansvärt det katten har varit med om men det behöver inte vara ägaren som har satt den där, någon annan djurplågare eller så kanske den har lekt, letat mat eller liknande och så har någon haft ett spännband liggande på alltan eller tomten och katten har fått in huvudet, sedan räcker det med att katten själv trampar på tampen så dras den åt, hårdare och hårdare.
Lisa
Ja och jag har dessvärre sett alldeles för mycket av grymhet jag med, men ibland måste man även försöka se det från flera håll. Som jag skrev behöver det inte vara ägaren utan någon annan som har skadat honom.
Goa som jag hittade här hemma hos mig, de ville ju inte ha tillbaks honom för de hade tapetserat om?? 6 år hade han varit en familjemedlem men sedan var tapeterna viktigare. Så folk är underliga jag vet. :-(

Jag hoppas att skvallret får fram vem som gjort det. Om inget annat att den som gjort det får se hur det gå… Jag önskar jag kunde få veta att den som gjort det får hela familjen Ågren på besök…även om den personen ej uppdagas eller ej…
Mina katter är uppe å klagar på mathållningen när tidningen kommer så vi får sitta tillsammans vid brevlådan och kolla om historien är med. Vilken dag det nu än blir.
Fast det kanske är tidningen mina katter inte gillar???
De kanske vill ha tillbaka DN??? 
Jag tror inte att katten själv kan ha dragit åt bandet? Banden brukar vara så svåra att dra åt även för mig med fingrar. Brukar ha svårt att få grepp om de smala banden…
Hoppas de kontaktar veterinären också som har bilder på bandet…

I dagens Hudiksvall Tidning slås hela ärendet upp på helsida. Hela artikeln slutar med orden att sådan misshandel kan bli böter och upp till två års fängelse. Bra med info om följderna. Det tillsammans med registret om djurmisshandlare.
Tyvärr måste man vara prenumerant för att läsa artikeln på www.ht.se. =(
- Tyvärr tror jag inte att jag då får kopiera artikeln och lägga ut den här?? Om jag skannar in den och lägger som bilaga…hur ligger jag till rättsligt då???
Jag var uppe 0310 och läste tidningen när den kom i brevlådan. 

Simson, maila tidningen och fråga om du får kopiera in det hit? Berätta att vi är många här på hittekatter som vill ta del av artikeln. Tror de kan gå med på det då.

MissEmpty: Skall fråga reportern…

HA!! Jag kom på en annan laglig väg in i tidningen! Man går in i pdf-arkivet och tar upp den 29e juli 2008. Läs sedan sidan 5.

#27 Nej måste vara prenumerant för att få ladda ner pdf-filerna med. Ser bara miniatyrsidor.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

#28 Suck igen! Jag trodde det gick ändå… prutt!
Herr Olsson skall till veterinären i morgon kl 13 så då får vi hålla tummarna för han!

#29 Vi håller tummarna för lille Olsson!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Håller oxå Tummarna för Herr Olsson!
tummarna och tassarna hålls här också för herr Olsson i morgon, stackars kisse, som säkert råkat ut för tvåbeningar, som i brist på hjärna, roat sig
Maggan47

Stackars liten… :( hoppas han får det bättre nu med en ny familj som älskar honom.

Fyyyyyyy så fruktansvärt..så vidrigt…det svider när man tittar på dessa bilder..armaste lilla misse…:-((

Den som är intresserad kan få reportaget vis pm…
Reporterna är mycket gullig och lovade att försöka fortsätta hålla kontakt med Herr Olsson.
Jag vill :) tack :)
Jag vill oxå tack

Jag vill gärna också läsa mer, tack. :-)
Så fruktansvärt! Heder åt kvinnan som hjälpte den och åt Kattsamariten som nu tagit hand om den. Inte klokt vad katter får utstå.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag vill också läsa mer om den stackars katten!

Jag gick till tidningen och satte in en dagens ros till damen som vann herr Olssons förtroende så han gick att fångas in. Även veterinären fick en ros.
Skall fråga mer om herr Olsson och hur han klarar av hela äventyret. Bara jag får tillbaka cykeln borde jag kunna åka dit.
En av de aktiva som arbetade i lördags skulle pussa han extra mycket från mig. 
Simson… va snällt och va glad damen och veterinären ska bli :)
/Malin

Jag hoppas de uppskattade rosen! =)
Kommentar från en av de aktiva:
"…lyckligaste är nog Hr Olsson + vi andra som ser hur han förbättras. Han äter medicinen blandat med maten precis som han förstår att "jag kommer att bli frisk om jag äter det dom serverar (fast det smakar skunk)". Han är så söt och tasstrampar och nu kan han ju andas också!"

lille fina herr olsson det skulle va kul att se bilder på honom när han börjar må bra igen , den lille krabaten.jag fick ont när jag såg bilden..

Jag skall ta en cykeltur ut till han och ta foton när det läkt så ska du få Siberlina. 

Jag tog mig en promenad ut till katthemmet idag. 35 minuter tog det bara.

Där träffade jag Milo som gjorde allt för att charma mig! Vilket han lyckades snabbt med! =)
Fast jag är inte svårflirtad då karlarna lägger sig på rygg och sträcker armarna mot mig samtidigt som de kurrar! =)

När jag fotograferade skylten såg jag att det var personal på hemmet.
Så jag frågade hur det var med herr Olsson och det var bara bra. Allt läker som det ska och han är så snäll!!

Efter en tur hos Milo igen kom eftermiddagspersonalen och jag fick komma in och sätta mig i karantän och ge han mat!!! Lycka för mig!!
Det vita han ligger på i de här två första korten är jag i karantänkläder…
Det är en rejäl kille. Kraftig. Allt läker så fint och det enda man ser nu är ett litet rött sår på några centimeter bara. När veterinären kommer tillbaka från semester skall herr Olsson "besiktigas" och har det läkt helt så får han börja gå ut på karantänens rastgård.
Han är en mycket kelen man och kloar av lycka när han får sitta i knät. Många kärleks"bett" blir det så jag var prickig om händerna när jag kom ut. Inget bitande i alla fall. Bara kärvänligt markerande.
Han slickade mig på händerna och buffade med huvudet och var inte alls rädd när jag kliade på halsen i nacken där det läkt och tom pälsen kommit tillbaka. Lite stubb men ändå.
En mycket hel och ren farbror så han har nog inte varit ute så länge. Den som får honom får en riktig pärla!!!
Kram på dig herr Olsson!! Mina allra bästa lyckönskningar!!!
Nästa gång tar jag med mig kameran för mobilen ger inte så bra foton. Men visst framgår det vilken skönhet han är??!!

Underbart att höra att han blir bättre. Den kissen hade verkligen tur. :)
En fin katt och fina bilder. Hoppas allt blir bra nu.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Den kissen har satt sej stenhårt i mitt hjärta.
Skulle vilja ta honom i famn och aldrig släppa mer.

Du är gullig du Jenna!!! Och om du satte dig med han i famn så kommer han aldrig att släppa dig! Så mycket fattade jag av han idag. Någon kommer att bli väldigt lycklig matte/husse någon gång framöver när han friskat på sig.

Catfoot: Herr Olsson skulle med glädje ge dig nospussar om han kunde! Kram!
Så skönt att han är på bättringsväg lille grabben… så fin han är, man blir allt lite kär :)
Kram till lillen nästa gång du går dit :)

va fin han är lile gubben, men milo är ochså gullig

Varma hälsningar från herr Olsson, via arbetande samarit:
"Idag (måndag) har Herr Olsson efter tillåtelse av "sin" veterinär Anna-Karin Sjöberg äntligen fått gå ut i sin rastgård. I början "talade" Herr Olsson om för mig att det främmande området var jätteläskigt, men efter en stunds jamande och nosande på mycket låga ben så kände han sig hemmastadd och tyckte nog att det var skönt att få komma ut i friska luften."

Men så underbart att det går så pass bra nu för Herr Olsson!!! Så fint också att du gav dom dagens ros..sådant brukar högt uppskattas..:-)

Härligt att läsa att det går bra för Herr Olsson :)
så glad att det går bra för Herr Olsson 
Ja lille vännen. Milo också, så fina kissar. Lycka till nu ni små!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag flydde huset idag. Fick sent igår reda på att de skulle bila upp grannens badrum idag mellan 8 och 14 så jag gick och handlade lite garn (stickar ponchos för kattsamariten till julskyltningen) och sedan till katthemmet och satt med herr Olsson. Han blev så till sig över att jag satt kvar så länge att han bet fast sig i pur lycka. =) Så nu har jag hans signatur! 
Han har också kvar sina punkarbläckfisk och myntaboll även om de sjunger på sista versen.
Jag tror det tog en halvtimme innan han slutade trampa runt i knät och lade sig ner. Sedan somnade han som en gris.
Tydligen var jag också väldigt lortig för han tvättade mig grundligt på armen och i pannan. 
Såret har nu läkt helt och han väntar bara på sitt hem. Det kommer förhoppningsvis också.
Tack för uppdateringen, har tänkt på honom. Tänk vilken tur han hade.
//Pia

Vad härligt att få uppdatering om herr olsson

Vad fint att han håller på att bli bättre. Hoppas någon fin människa vill ha denna fina katt. :)

Men jag blir så ledsen och upprörd av att ngn kan göra illa ett djur. Jag förstår inte detta.
Men är väldigt glad över att lilla gubben mår bättre.
Alla kramar och rosor till de som har hjälpt till med denna kisse!!!
Puss på

Usch vilket sår….. 
Har missat den här tråden och blir heligt förb****d och ledsen när jag läser om den stackars missen som gått med detta spännband runt halsen och inte kunnat andas ordentligt. Nu får jag hålla igen på orden som jag känner vill ut. 
Tyvär kallas dessa band för kattstrypare i folkmun.
Skönt iaf att kissen är på bättringsvägen och även fått gått ut
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Vill kort meddela att herr Ohlsson igår flyttat till eget hem!! HURRA!!! 
Även om jag personligen måste erkänna att jag är lite ledsen över att inte kunna hälsa på mer. 
Jag är dock överlycklig över att han nu får egen uppmärksamhet dygnet runt! Det är han verkligen värd! 
Grattis, lille Herr Olssson!
Åh Grattis Herr Olsson.
//Pia

Vad kul att få höra om Herr Olsson! Hoppas nu att han få ett bra hem! 
Härligt!!!!!
Vilken lycka för herr Olsson att få ett eget hem..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Grattis till Herr Olsson! Jätteroligt att höra. 
Simson: förstår att du saknar honom, men tänk på att du iaf fått gosa med honom ett litet tag. :)

#81 Ja han har hittat hem! Det är tydligt! Han har tydligen legat i sängen med matte och husse i natt så det är så glatt och uppåt här hemma nu! Att få vara ensamkatt och få all uppmärksamhet måste vara underbart! Unnar jag honom verkligen! Denna pärla till grabb!
Lycka till herr Ohlsson! 

Grattis herr Ohlsson! att du fått egen hem. Hoppas du får lika mycket kärlek av din nya matte och husse, som du ger till dom. Jag förstår Simson att du saknar honom, man fäster sig extra mycket för djur som har fått lida så mycket. Önskar att han får njuta nu resten av sin liv

Men en sån lycka att Herr Olsson fått ett alldeles eget hem.
Puss på nosen! 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Han fick med sig sin punkarbläckfisk också! 
Härligt att läsa. Glädjetårar i ögonen..

Men ohhhh… så fin han är! Skönt att killen fick det bra till slut 

Ja han har kommit till katternas drömhem! Det gör så gott i hjärteroten att se bilderna på honom. Så avslappnad och välmående! Vi gör vågen här hemma! Man blir lycklig av slut som detta!
Han har ju en gosemage :) man vill ju stoppa ner näsan och gulla med hans fina mage :) jag tycker om gosemagar :)
Så härligt att han fått det så bra.

Vad glad jag blir över att Herr Olsson fått ett hem
Han ser så go' och välmående ut

Vad fin och lycklig han ser ut. Och med en liten tjockismage också :)
Sitter här och torkar tårarna. Vilken glädje man känner när man ser att han fått det så bra.
Lycka till i livet Herr Olsson.
Nospuss

Han är så vacker kissen med gosemage, Oden har också fått sån mage

Vad skönt att herr olsson fick ett bra hem o trotts allt han gått igenom är så gosig o tillgiven.
Djur är underbara för trotts att vissa är så elaka mot dem så brukar djuren ändå vara snälla, framför allt om de har haft ett bra hem först innan det hemska börja.
Hur har det gått för Milo?
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Så skönt att höra!

Kissen verkar ha sina prioriteringar klara för sig, sova först å skön stil med 

Ja han har verkligen rätt prioriteringar! Bra hem och en bra säng! Enda man behöver förutom underbara tvåbentingar!! Puss på dem också! Om jag kunde! Om jag kände dem.
Härligt!!! såna fina bilder!!!!!
Men vilka underbara bilder :)
Ha ha har nog inte sett en mer nöjd katt *fniss*
//Pia
Åh vilken livsnjutare
Blir så rörd att se hur bra han mår.

Kunde inte låta bli att lägga in solskensbilderna till alla här inne som följde ärendet från början när gråten stod som spön i backen! Alla här inne vet att det går att få en misshandlad katt "snäll". Herr Olsson är ytterligare ett bevis på det. VEM skulle inte vilja ha DEN björnen i knät?? Det visade han redan med halsen öppen!

Länk till Katthemmets hemsida med tidningsurklippet…
Men så fin han är 

Åhhhh…blir sååå glad över att ta del av text o bild om hur bra kisse mår nu!! Underbart…
Skönt att Herr Ohlsson mår som en prins nu..Jätte fina bilder på honom..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Visst är han underbar på bilderna!!! <3

Vad fina biler på den lilla missen. Han se rmycket nöjd ut med livet. Precis som det ska vara för missar!
Verkar som han har hittat en underbar ny familj. :D

Idag är herr Olsson med på Royal Canin's hemsida. Solskenshistorier.
Tack gulligaste Tanja för att du skickat in herr Olssons historia!
Tack Royal Canin för publiceringen av vår stora charmiga kelgris till överlevare!
Tack herr Olsson för att du är en så fin underbar ambassadör för alla hittekatter.
Oh, herr Olsson glömmer jag då aldrig! 
Plutten… så gott han har fått det efter ett rent elände!
Herr Olsson, vilka underbara bilder på en underbar katt!
.Tänk att han fått det så bra. Han ser verkligen ut att må som en prins.

Å!! Gulligaste Herr Ohlsson!!! Skriver du själv nu!! Vad härligt att få se dig igen du vackraste katt ever!! Jag har funderat SÅ mycket på dig!! Speciellt i detta oväder! Vad skönt med en varm vrå att kalla egen nu när det är så kallt!! Hälsa dina tvåbentingar att de är änglar!! Nosgos o kram från fansen i Hudik!!!
Gott Nytt År på dig Herr Olsson, underbare kise!

Gott Nytt År på dig o de dina också vill jag tillägga!!!

Härligt. Han har verkligen växt till sig.
Gott nytt år tillbaka, Herr Ohlsson

Dig minns jag så väl. Härligt att se att du mår så bra idag! Gott nytt år och god fortsättning på dig!
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"