Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattmat
Läst 3491 ggr
[Anunnaki]
0

Vad kostar det med olika sorters kattmat

Jag har under det senaste halvåret gått över från att ge mina katter ganska så mycket torrmat, via burkmat, nu gått över till nästan enbart rått kött. Nu har jag räknat ut vad torrmat, burkmat och rått kött kostar per portion för mina katter. Mina resultat finns i bifogat pdf-dokument.

Gullimat
0

Jättebra information och bra resultat. Måste också vara godare för katterna

Denna kommentar har tagits bort.
russin
0

Anunnaki - köttkrossen går utmärkt att låta ligga på diskbänken i ca en timma och sedan dela i lagom bitar för att frysa in igen:) Så har jag gjort i många år med både färskfoder och rent malet kött i "korvar".

Man kan även låta småtina lite i kylskåpet (tar längre tid) bara lagom så det går att dela med tandad kniv och så in i frysen. Det hinner alltså inte tina helt, men bli lite mjukare så det går att skära igenom med en bra tandad kniv - och jag har aldrig haft vare sig magsjuk hund eller katt pga mitt sätt:)

[Anunnaki]
0

# 3 så bra! Jag ska ändra min pdf-fil så snart jag hinner. Då är det ju ett bra alternativ även för dem som har bara ett par katter. Tänk vilken prisskillnad med köttkross jämfört med att köpa de där småpåsarna för att inte tala om små enportionsburkar. Det blir cirka 1 kr jämfört med 4-7 kr och dessutom mycket bättre för katten. Fast man måste ju ge katten lite variation på kött så ibland blir inte skillnaden lika stor.

[GunillaR]
0

Jättebra att ta upp detta i en tråd.

Min kisse äter inte torrfoder. Jag vill ge henne bra mat till bästa pris. Köper ofta portionsförpackningarna eftersom det är praktiskt att hantera, men säkert dyrt!

Köttfärs, kycklinglever och vingar får hon också ibland. Ägg-gula nästan varje dag. Kokt vitfisk ibland blir det också.

Jag har också testat tetra-förpackningar, tror det är Mjau som har dessa. Fungerar bra då man slipper plåtburkarna och bara får en platt liten kartongbit att ta hand om.

russin
0

Det man bör tänka på om man ger mycket köttkross eller annat kött utan ben, är att tillsätta lite benmjöl. Långt ifrån alla katter (och hundar) får i sig tillräckligt mängd kalk via lite kycklingvingar. Benmjöl är enkelt att blanda i lite och man märker snabbt om man ger för mycket - hård mage !

Rent benmjöl är inte farligt (om man inte ger massor !) och det som kan hända om man ger för mycket är hård mage/förstoppning. Däremot inget som katten/hunden lagrar i kroppen och riskerar att få överskott av. Det som inte behövs, bajjas ut. Börja med lite (en knivsudd) och öka succesivt så  pass som man märker behövs:)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Aldrig hört talas om köttkross….är det nåt man köper i frysdisken i vanliga matbutiker eller?

Hawknestgrove
0

ja, jag ska uppdatera er med så kallade "djurkorvar" som finns i NOrge. Min styvson kan få tag i de kostar 50 norska för  5 kg. de heter egentligen hundkorvar, men  det är bara animaliska produkter….Ska i allaf all köpa två och testa! OCh givetvis tala om för er här inne vad de innehåller!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Anunnaki]
0

Köttkross köper jag på Djurmagazinet men det finns även andra som säljer det. Sök på Klass köttkross på Google så hittar du återförsäljare. Kanske finns det ett annat fabrikat också. Plastkorvarna på 500 g kostar cirka tian. Man brukar kalla det för tillskott för hundar och det ska vara bara köttbiprodukter och inte något annat i. Det finns nämligen ett par sorter som är helfoder för hundar.

Som # 6 säger ska man ge extra kalcium speciellt om katterna inte vill äta kycklingvingar. Jag brukar ta kalciumtabletter som jag krossar och blandar i maten. Men se upp så att tabletterna INTE innehåller något mer än kalcium. Det är inte stor risk för överdosering av dessa tabletter heller. Men var köper du benmjöl?

russin
0

Fast vanliga kalciumtabletter brukar vara mjölksyrad kalk och det går att överdosera = kroppen tar upp för mycket. men är man försiktig så går givetvis även det:)

Benmjöl däremot går inte att överdosera på samma sätt (förutom hård mage då) och det hittar man i många djuraffärer. Det ska vara benmjöl i pulverform - inte tabletter, för do har oftast tillsatta vitaminer. Det finns ett märke som heter Standardt som vissa affärer har (i den serien finns även vitaminer/mineral som tillskott även för katter)

KLASS säljer som du säger köttkross och så även köttmix (den ena är med vom den andra utan). Själv ger jag för tillfället den färdiga hundmaten, då det var det enda som fick stopp på stödkattungarnas rinnande diarre - men håller på fassa bort det mer och mer. fast en liten klick få det varje dag och det funkar utmärkt.

Även Bravo och Nordic har rent malet kött, men är mer fint kött än KLASS - det är rött kött enbart (KLASS är ju grådassigt pga inälvorna).

Nordic har numera även malen lax just för katter (och som tilskott åt hundar), men hur bra lax är vet jag inte. Har ännu inte provat den då det finns i grannstaden.

Hawknestgrove
0

ok de ska ha det på Nordby för min del!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Anunnaki]
0

Om jag inte läser helt fel innehåller Kalcipos inte mjölksyrad kalk. Jag har för mig att fisk inte är så väldigt bra för katter men jag blandar in lite billig vitfisk i köttkrossen ibland som krydda.

russin
0

Det är så trist med min Lo-katt. Som mindre älskade hon kycklingvingar, rått hjärta mm, men idag vägrar hon äta det:( Viss rå föda duger (som t ex viss färdigt färskfoder för hund t ex Priima eller ibland KLASS) men rent kött har hon fått för sig är äckligt - om jag inte torkar det !!! Torkat hjärta duger minsann. Dumma kisse.

Småttingarna äter däremot det mesta som serveras:)

[Anunnaki]
0

# 13 Kan det bero på att katten har problem med någon  tand och därför inte vill tugga? Fast det lär du väl ha koll på men man kan ju göra en miss.

russin
0

# - nä, hon har bara blivit finsmakare ! Det spelar alltså ingen roll om det är kött med eller utan ben - hon vill ha tillagat kött, för det är enligt henne godareFoten i munnen. tyvärr tycket inte hennes mage det samma då hon inte riktigt klarar blötmat (alltså Mjau mm). Vissa andra saker somär hårda klarar hon galant utan problem - som mina kex !

[Anunnaki]
0

Nu har jag ändrat i min pdf-fil efter Lo-katts tips om att nästan tina köttkrosset så att det går att dela på.

russin
0

#-16. Jag rekommenderar att man använder en disktrasa eller nåt annat mellan handen och köttkorven - det blir rysligt kallt om handen annars när man ska hålla och dela bitarFoten i munnen. Korvarna ska ju fortfarande vara småfrysta när man delar dom, men inte så hårt frusna som dom är direkt från frysen:)

Vill man inte småtina, så använder man mitt gamla knep - man hugger med liten yxaTungan ute. Så gjorde jag tidigare, men det är svårare att få exakt den storlek man vill ha:)

[Anunnaki]
0

Man får väl träna med yxan någonstans där det inte spelar någon roll om man missar. Hade/har du en köttyxa?

russin
0

En vanligt yxa, fast en liten en. Den funkar bra till mycket, men just dessa korvar är det svårt få lagom små bitar av tycker jag. Man behöver inte slå speciellt hårt, men korvarna delar sig inte alltid rakt av utan snett - ojämna skivor:) Jag brukar vilja dela i ganska små bitar - typ en 500 grams korv i 6 bitar.

Däremot är den suverän till att dela 20 kg ihopfrysta kycklinghalsarSkrattande

Elshira
0

Jag kör med torrfoder (Kattarina) på 15 kg säckar (runt  250 kr). Det är i.af billigare än burkmaten. Dock prövade vi med att börja de dem burkmat (blandade sorter) nu när vi har så några kvar… Men burkmaten den står kvar och torrfodret försvinner. En av dem slickar lite på såsen annars så förblir det orört.

Köttet skulle nog också vara svårt då vi har så få katter och dessutom en frys som knappt räcker till oss själva Obestämd

Hakuna matata!

[GunillaR]
0

Finns där någon internetbutik som säljer kattmat?

[Anunnaki]
0

När det gäller att välja typ av mat till katter rekommenderar jag verkligen de två artiklar som finns här på sajten som heter "Kattmatsvett" del 1 och del 2. Här finns mycket intressant läsning om vad man ska ge sin katt att äta. Man kan läsa lite i sänder för sajten innehåller mycket som är bra att lära sig om katter.

Kattmat som man köper färdig och där det i innehållsförteckningen inte ens står kött av något slag först i lisatn av ingredienser borde inte få kallas kattmat.

Med tanke på att kattbajset från katter som äter mat som innehåller spannmål m fl vegetabilier luktar väldigt illa medan kattbajset från katter som enbart äter rått kött inte luktar alls synes det mig, att ger man sina katter mat som medför illaluktande bajs ger man nog katterna ständiga problem med magen. Jag har inte gjort någon vetenskaplig studie men det är  ju allmänt känt att kattskit luktar illa och de cirka tio personer som jag talat med och som ger sina katter enbart rått kött säger samstämmigt att med en ren köttdiet luktar inte kattskiten alls.

En katt har faktiskt rätt att få annat än den billigaste kattmaten, tycker i alla fall jag. Katten har ju inte valt mig utan det är jag som valt att katten.