JP för evigt i mina tankar
Jag är inte medlem längre. Anledningen att jag avslutade mitt medlemskap var hanteringen av "fallet JP".
I och med hans död måste jag få skriva några rader. Jag lovar att inte skriva ett ord till på denna sajt hädanefter, men tycker att JP:s historia är värd att försvara för hans skull. Ni får fortsätta att smutskasta mig bäst ni vill, jag kommer inte att kommentera vad ni skriver. Jag vet var jag står och gråter floder över JP:s tragiska öde. Flertalet av er som idiotförklarat medlemmar som haft åsikter hur hanteringen av JP:s placering har skötts är inte ens insatta i tråden.
Ska ni ha några åsikter överhuvudtaget ska ni läsa varenda inlägg i samtliga 18 trådar om JP för att bilda er en egen uppfattning.
Till Lena och medarbetarna: Stäng nu inte ner denna tråd med en gång. Låt andra läsa och försöka bilda er en uppfattning om vad som egentligen har hänt. Som det är nu kommer antagligen sajten att förlora flertalet mycket seriösa medlemmar med stor erfarenhet på grund av enbart prestige från er sida.
Man ska inte ta parti för vissa person som uttalar sig opassande utan att åtgärdes sätts in när man tillrättavisar andra. Det är tydligen även helt okej att peka ut vissa medlemmar vilket jag också kommer att göra här. Hoppas inte att tråden stängs ner på grund av detta för man måste vara konsekvent i sitt dömande.
Att en medlem som tex. AA kan kasta ur sig den ena otrevligheten än den andra utan att stängas ner är skrämmande. Hon ansåg bland annat att vissa kommentarer om JP:s avlivning var "veckans garv" vilket är otroligt opassande. Varför togs inte detta inlägg bort? Bryter det inte mot några regler? Jag tycker i alla fall att det kränker JP och hans minne och blev mycket ledsen att hon inte bryr sig mer än så.
Läs nedan:
#49 AA 10-01-22 11:22
"Ha ha ha…. Nu skrattar jag igen… Josefa… Sedan när måste man berätta allt om en katts nutida liv hos nya ägare? Jag kan inte påminna mig om ett sådant krav?! Det är direkt kränkande mot den nya ägaren. Tror ni verkligen att ni är så viktiga att alla andra ska rapportera till er och fråga om lov? *tack för veckans skämt*"
Men vissa har tydligen svårt att minnas sin ställning i frågan.
I tråden "JP:s sista resa " skriver bland annat AA så här.:
#60 AA 09-11-12 22:41
"Herregud viken soppa… Stackars katt. Han måste bort därifrån.. Men om ni vet var hon bor så kan ni kanske åka dit och stå utanför huset några timmar (jag vet att det är jobbigt ;-)) och kolla om hon åker någonstans och om hon har katten med sig. Då kan ni också konfrontera henne om att hon faktiskt inte ägar katten än och måste lämna tillbaka den nu på direkten om hon vill slippa polisanmälan. Man får ta i med hårdhandskar i sådan fall, tyvärr."
Och NN skriver så här i dagsläget:
#70 NN 10-01-22 13:48
"Vem vågar ta hand om en katt härifrån nu efter detta käbbel ??? Jag vet ingenting om vad som har hänt från början mer än att JP och Thyr var två skyggisar som fångades in och bodde hos Debattia. Hur kan det bli så här infekterat? Jag har själv tagit hand om en liten kisse från Debattia och om det skulle ringa på dörren här och där stod en massa folk som ville komma in och kolla på min katt, då skulle jag inte släppa in någon jag heller! Herregud vilken soppa!!!! Det är nog hög tid för alla inblandade här att bestämma hur tillvägagångssättet är och ska vara framgent när man lämnar ifrån sig en omhändertagen katt."
…men minns NN vilka åsikter hon hade tidigare i tråden, "JP:s resa inte slut än":
#105 NN 09-11-13 00:16
"Jag halkar in här som på ett bananskal. Dels för att jag är medial och dels för att jag känner ungefär samma sak som hände med min mor. Jag tror att denna tant inte mår riktigt bra. Hon gnäller om allting och alla, hon är med andra ord apita. Det är kanske inte hennes beslut om att katten skulle vara hos henne utan dotterns för att dottern tyckte att katten skull pigga upp kärr…. ooops damen. Nu har det ju inte blivit riktigt som damen tänkt att JP skulle muntra upp henne och att de skulle gulla med varandra vid första mötet. Så nu är där fel på JP, i damens ögon. Han ligger risigt till. Så släng er iväg och hämta katten omedelbart! Kärr……..ops damen får väl morra om hon vill då, för morra och klaga kommer hon att göra i vilket fall som helst. Tror jag………"
Ännu ett inlägg från AA i tidigare trådar om JP:
#194 AA 09-11-13 14:51
"Jag har också följt tråden och har lite funderingar. xxx* . Jag är totalt övertygat att något har hänt/ska hända idag eller de närmaste dagarna. Nu vet hon ju också att många är efter henne vilket kan få henne att skynda på med sina eventuella planer som hon har åt Zorro. Det finns INGEN annan anledning till varför hon inte skulle kunna lämna ut honom idag. Hon ville ju inte ha honom längre och nu plötsligt förhalar hon det hela. Nej nej…. Väntar Ni till nästa helg så kan ni lika bra lägga av på en gång….. Varför vill ni så prompt inte ringa polisen och höra med dem? Det går inte att anta att de inte ska göra något förrän man kontaktar de och hör med deras förslag. Och en annan viktig sak: Har ni ringt runt till veterinärer? Många har lämnat det förslaget men utan gehör. Ni kan inte bara vänta till nästa helg och hoppas."
xxx*=redigerad text /Kattassen
..ochNN uttalar sig ytterligare en gång om JP:s öde:
#195 Morgaine 09-11-13 15:04
"Om man nu ser helt psykologiskt på det hela så är kan det ju uppfattas av damen, att hon misslyckats med katten, att hon har denna upplevelse själv. Om någon kommer och hämtar katten är detta en bekräftelse på hennes misslyckande. Som hon ser det själv. Och misslyckad vill hon ju inte vara. Då är det ju kanske lämpligare att låta dörren stå öppen, eller fönstret, för då har hon ju inte misslyckats med katten. Då blir det synd om henne istället eftersom katten "rymde". Jag säger inte att jag har rätt, men det är lite tankar …………"
Sammanfattningsvis är det tydligen så att vissa har glömt vilket ben de står på.
Läs gärna även tråden "Äntligen hemma": http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=53dc0b99-3e14-4455-844f-10b206bad76a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup där
Vad XX, BB och CC skrivit om både damen och JP:s situation går att läsa i trådarna, det var de som bidrog till hysterin att JP skulle komma bort från damen från första början.
Vila i frid älskade lilla JP-gubben. 
Obs, ICKE ATT FÖRGLÖMMA! Hade någon annan katt här på hittekatter avlivats på grund av ögoninflammation (hornhinnelossning) och tarminfektion så hade det blivit ett herrans liv. Eller hur…..?????
/Bumbis
Ok - Jag ska erkänna att jag tagit ställning mot damen och låtit mig påverkas av min egen mor och vad som hände med henne och en katt som jag gav henne.
Och jag är inte stolt över dessa ord, absolut inte. Jag skäms………. och om damen ifråga finns här på forumet så ber jag om ursäkt.
Egentligen ska jag inte alls uttala mig eftersom jag inte har haft med hittekatter att göra mer än en gång, ett initiativ som jag tog och som jag grymt fick ångra. Som jag ångrar än idag eftersom den stackars katten blev avlivad av kommunen.
Så mina inlägg i denna debatt om damen ifråga var en spegling över mina egna känslor och mina egna demoner som jag måste slåss mot.
Men………
Eftersom JP:s öde aldrig tog slut så började jag fundera på vad som egentligen sades här inne.
Jag tog mig besväret att läsa igenom alla trådarna om JP i förrgårkväll och de var många - och långa.
Men jag vill ändå ha svar på en fråga, varför man inte kollar upp ett hem mera noggrant innan man placerar ut en katt, speciellt som i JP:s fall.
---------------
Sen kan vi ju försöka se på vad detta har lärt oss. För allting har en mening och allting har ett syfte. Denna historia med JP får jag hoppas har lärt oss något.
För min del har den skakat om mig väldigt, egentligen inte för vad andra skrivit härinne utan för vad jag själv har skrivit. Huvva! 
Vad har ni lärt?
Och Many!
Tack för att du hjälpte mig att öppna ögonen!
Tack!
Bra att du har lärt dig något. Ord kan ställa till mycket, speciellt i en sådan här känslig fråga när det handlar om försvarslösa liv som inte kan föra sin egen talan.
Ja lilla älskade gubben ! Jag är glad jag fick lära känna den här goa lilla björnen. Se honom komma springande vid matdags och stod bredvid mig på sina två bakben eller gick runt mina ben och spann när jag gjorde i ordning maten till honom och hans kompis Tyr.Se dom först fräsa och småslåss ,sen bli kompisar…Sen kom hösten ,löven började falla. Hans resa blev bestämd och vid vårt farväl var vi inte vänner.
Nu sitter han där på ett vackert moln uppe i Regnbågslandet . Tror han tittar ner på oss och hoppas vi ska fortsätta och hjälpa hans kompisar. För JP.s skull måste vi lägga ner alla stridsyxor. Han var så snäll och ville säkert ingen något ont. Det hjälper oss inte .Han kommer inte tillbaks till detta livet mer.. Nu är han hos de riktiga änglarna!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
inlägget borttaget av mig själv
Jag tar mig friheten att låsa denna tråd tills imorgon, så får Lena avgöra huruvida den ska vara öppen för diskussion eller ej.
Just nu så känns det som att denna tråd enbart går ut på ännu mer trätomål samt uthängande av enskilda medlemmar, vilket jag finner helt onödigt.
#4 tack debattia för de fina ord du har skrivit om JP.
Det du skrev igår var otroligt rörande:
"Jag hoppades och trodde han skulle få en bra framtid när jag tvingade in honom i transportburen för resan till Västerås."
Några stridsyxor behövs inte bara man har sunt förnuft och hjärtat på rätt ställe.
Den här tråden kommer att förbli låst. JP är sajtens mest omskrivna katt genom tiderna. Under hösten när jag befann mig på sjukhuset vid min svårt sjuka sons sida svallade känslorna höga i ett bittert krig här på sajten.
Nu finns inte JP längre. Det är alltid lika tragiskt när katter dör. Det är lika tragiskt när människor krigar och kastar giftiga pikar till varandra. Livet är kort mina vänner, det gäller att fokusera på det goda i tillvaron. Annars blir vi själva bittra och onda, och förstör istället för att göra gott. River ned istället för att bygga upp.
Nu får vi begrava JP och ge honom frid. Vi begraver även alla stridsyxor och onda ord. Istället ska vi fortsätta att jobba för en bättre värld för alla andra katter som är i JP´s situation.
Ingen är felfri. Inte jag, inte du, inte någon av alla de andra. Ibland blir det galet fast vi trodde det skulla bli så bra. Andra gånger blir det bra fast vi trodde att det aldrig skulle gå.
Det som är gjort kan vi inte göra ogjort, om morgondagen vet vi ännu inget. Vi kan bara hoppas. Låt morgondagen randas med en tro på en bättre framtid.
Inget mera bråk om JP nu! Han vill ha lugn och ro.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Denna tråd bör nu låsas.
Mina tankar går till JP och damen i Västerås. Måtte det som hände i går aldrig upprepas.