Lämnad att dö på nyårsnatten.....
på nyårsaftonen fick vår kassör ett samtal från polisen. En tjej hade hittat en katt i diket på Oslovägen, den stora genomfartsleden till Strömstad. Katten var illa däran. De kunde INTE kolla om den var chippad(de hade stängt) och de kunde INTE ta hand om den då folk kanske var allergiska…… Så den fick stanna över nyårsnatten hos tjejen. Den försämrades och kl 9 på nyårsdagen, så ringde vår kassör mig och sa, att nu måste hon hämta kissen och åka med den till jourvet. Tanum var stängt, så hon fick åka till Dingle. Där visade det sig att kissen förstås inte var chippad och att inget var brutet, men att den var rejält full ned mask och mycket omtumlad. Veten ville i alla fall ge kissen en chans, så han fick en kortisonkur på 15 dagar, så får vi se. Nu bor kissen hos vår kassör i köket. hungrig som attan, snäll och kelen och vi fick dit STNB i dag för att ge polisen en skrapa. Är det någon vits att märka några djur, när de gör så? De är lata, inget annat. HAde ingen sett den lilla kissen, så hade den gått en plågsam död tillmötes, kanske fulla folk hade roat sig med att plåga ihjäl den under nyårsfirandet…..Det gick inte att bestämma om den blivit påkörd eller om den fått sig ett slag….. Nu har den repat sig i alla fall och vi hoppas, att han tar sig. Så trevligt av polisen att se till att vi fick en härlig efterlängtad utgift på ca 2000 kr…. och vilken tur, att vi har en sån guldklimp som vår kassör, som kunde ta sig an kissen……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Stackars liten! Tack och lov att det finns människor som eran kassör och tjejen som hittade katten!
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
ja vi hade hoppats, att han skulle klara sig utan vetbesök till i morogn, då vi ändå ska ner med de sista kattungarna som vi fått sålda för vaccination. Då hade det inte gått på så mycket…..
Sätter in ett bidrag till Kattkedjan såklart :) och skicka en kram till kassören som ordnade plats för kissen i sitt kök, eloge till er!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

ja polisen här har med vägrat kolla chip när jag har ringt, låt katten ligga (död) så löser det sig på ett elr attat vis sa de,,,hoppas ni får hjälp med vet kostnaderna, är tyvärr inte så rik själv jusst nu, hoppas kissen återhämtar sig ,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Polisens lathet har fått mig riktigt förbannad några gånger. När min Mirran var på rymmen vägrade de först ta en anmälan från mig, efter en hel del tjafs fick jag henne anmäld. Sedan vägrade de ta in henne när hon hittats, och trots öronmärkning hävdade de att ingen matchande anmälan kunde hittas - tog ingen anmälan från upphittaren. Till slut tog djursjukhuset (också efter tjafs från upphittaren) in henne, läste tatueringen och jag kunde äntligen få meddelandet att hon fanns…
Människor är usla kräk. Poliser är människor. Alltså är de också …….
vi tackar å det varmaste, lillmymlan! Det var inte för att tigga, som jag skrev här, utan för att jag är så förb*****d på en polismakt, som gör så här. Ok, de hade antagligen inte gjort något annat än avlivat kissen, men den hade inte lidit mer. MEn de tyckte att han kunde ligga där i diket, eller visst, så bra, nu har vi en förening i Strömstad som kan ta hand om all skit! Fy faderen så arg jag blir!
Vad underbart att kissen togs om hand i alla fall 
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Den här kissen hade tur som hittades av människor med hjärtat på rätta stället. Polisen förpassas till en plats i skamvrån. Bkvämt sätt att slippa ansvar genom att skylla på allergier.
Kissen ifråga är jättesöt - liknar våran Saga.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hur i helsefyr är man skapad för att överge en liten vän på det viset…lilla finaste misse-vännen..vilken tur att det finns änglar som hjälper dej nu..
håller hårt i tummarna här!!

det gör ont i hjärtat när man läser om människor som lämnat den här fina katten ute att dö… FAN vad finns det för människor egentligen.

Lilla kissen! En sån tur att din kassör kan ha kissen i sitt kök.
Har satt in en slant till hjälp.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
ja det är en liten okastrerad kille på ca 2 år, med mycket tandsten……

men fy!! stackars lilla misse…skönt att han fick komma in till kärleksfulla människor…
Alla djur behöver någon som bryr sig!
men den fick väl inte bara cortison? den fick väl avmaskningsmedel oxå? eftersom den va full med mask menar jag…
Oh ja. den fick sprutor mot både bandmask och spolmask. Blev förvånad, att det fanns sprutor mot det…..
#18 du menar munpastan? jodå det finns..
Ja jag säger som du Gunilla, jag visste inte tidigare att det fanns injektioner med avmaskning men vår Caspian fick det med.
#20 jag hade då inte litat på en avmasknings injektion,här gäller tabletter eller munpasta,inget annat.
sist nu i oktober fick mina Milbemaxx avmaskning.
ja det var ingen pasta, det var injektioner
#21 Tvärtom litar jag mer på en injektion. Tabletter och pasta kan katten om man har otur smyga iväg och kräkas upp. Med en injektion hos veterinären vet man att den får den dos den behöver.
#23 det har mina aldrig gjort..
ja jag blev positivt överraskad. MEn det är ju inget man kan göra själv. i morogn är det Milbemax som ska inhandlas till mina. Tyvärr.
Mamsen fick injektion med avmaskningsmedel, hon sov och kände inte av sticket… skönt! Ingen mask synlig heller
*Nalle Puh*

Fy för månniskosläktet. Man slutar aldrig att förvåna sig. Polisens inställning borde anmälas.
ja, nu skulle reportern höra vad polisen hade att säga till sitt försvar i morgon.
#27du menar att polisens instälning borde POLIS anmälas??*HEHE*
Anebit, så himla snällt av dig också! Tack! MEn jag vill än en gång påpeka, att det inte var därför jag skrev om detta.
Vilket otroligtg söt liten krake - och vilken tur den hittades av vettig människa som brydde sig:)
Om någon polis här omkring hittar en katt eller annat djur som far illa, så hoppas jag det är min lillebror - för han är en polis med hjärtat på rätta stället:) Han skulle säkerligen ringa mig och inte bara strunta i det.
#31 Den typen av poliser vill vi har flera av. ;)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#32 Jo, men ännu hellre poliser som inte dumpar ärendet vidare… Hur kan det vara en ideell förenings eller privatpersons ekonomi som ska stå för en upphittad ägodel? (vilket ju är vad det är i lagens mening) Däremot önskar man förstås fler poliser som #31's bror också men…
ja det är just det. Tack, vi fick ansvaret, det moraliska och med det det ekonomiska också. så tack för kaffet……

Å vilken liten plutt.
Underbart att han/hon blev räddad!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Undrar om det är bättre bo i Grönköping!! Vilka idioter det finns och jag skämms också över att behöva räkna mig till människosläktet..
Tack och lov att kassören hittade katten och att ni brydde er !!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ärligt talat så tycker jag att det var lite bättre poliser än de jag har varit med om en gång. Jag ringde och behövde hjälp att köra en liten kattbebis till vet en vinter. Polisens svar: "Nej, vi tar hand om den på plats istället…" Det, ni…
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
nä och de ville inte ens avliva den! Den hade alltså med polisens goda minne fått ligga där i diket och pinas till döds av kyla eller elaka folk.
Ja, det har du iofs rätt i. Jag tänkte inte på det viset… Jag tänkte på att de INTE ville köra ut och låta den somna, vilket JAG tycker är lättnad… De ringde ju er kassör, eller har jag uppfattat fel? Hoppas du förstår mig rätt nu. 
När jag ringde, kunde de köra genom halva Malmö för att komma till kissen och avliva den, men de kunde inte köra i ytterligare 3-5 minuters tid för att den skulle komma till Djursjukhusets vet.
Nåja, hur som helst. Han är mycket vacker, och han har världens tur att ni finns… Puss och kram till er…
jättefin katt,bra att polisen ringde er kassör iallfall…

detta har jag missat… stackars kisse…. men vilken tur den hade att få tag på människor som brydde sej… som gjorde något istället för slapphänt polis….överlycklig att han får vara hos kassören…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
jag ska skriva en insändare och fråga om polisen vill sälja sin chipavläsare billigt till oss. de använder den ju inte ändå.
Hehehe… 
Bra ide…!
#43 MYCKET bra ide..gör det!!!
ok gör det nu….
klart!
Älskade husdjur märker man…
Till vilken nytta då? Det frågar vi oss på Kattkedjan i samband med den lilla nyårskatten som inte ens kunde få en avläsning. Vi har en liten enkel fråga till polisen i Strömstad. I stället för att åka till jourvet i Dingle, så kanske vi kunde få köpa loss er chipavläsare billigt? Står högt upp på vår önskelista, men de är ju dyra. Ni använder den ju inte i alla fall. Eller är det bara för att det inte var en hund?
Gunilla HAllgren
KAttkedjan
Polisen vill verkligen inte hjälpa..
Vi fick in en katt som var öronmärkt men det fanns inga adressuppgifter att finna på SKK.
Ringde polisen, och efter tre samtal där jag blev skickad vidare så kom jag till en kaxig pliskvinna, som för menade att det var inget som de kunde hjälpa till med.. Till slut sa hon:
- Ja, men du som vet, berätta för mig vad jag ska göra!!:..
Jag svarade att hon skulle skriva in idnumret i sitt register, och hon svarade:
-Ja, men jag ser ju precis samma sak som dig, och sen rabblade hon upp vad hon såg. Vilket var namn och adress!!
Tack! för hjälpen sa jag och ringde den överlyckliga ägaren..
Men hallå liksom..
och de ska vara högskoleutbildade…… IQbadboll
Nu har polisen i Strömstad skämt ut sig och förstört för många kollegor. Sånt här lite här och lite där hjälper till att ge kåren dåligt rykte.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Bra. Sprid detta! Sk*t ska sk*t ha!"
Mycket bra skrivet 53 :) ska påpeka att även på hitthundfronten är polisen inte så aktiv men mer information får man iaf. Har med haft upphittade katter samt hund så vet att det är skillnad på de även i Östergötland.
Betalde fakturan i dag. Inte sååå farligt för att vara en Nyårsdag. 1360 kr. OCh nästa vecka åker klockspelet. Intressent för kisse finns antagligen!Ok, vi kommer inte att få igen pengarna vi lagt ut, men vi är inget vinstdrivande företag. Vi får nöja oss med hjärtevärmen!
vad är det jag läser så det är inte någon trygghet att jag som ägare har öronmärkt min katt prins-emil då han har varit borta i fyra månader tron på att han är polisanmäld ock öronmärkt så hittar dom honom ock kontaktar mig men fy för sådana poliser det fins tydligen ingen heder kvar jag tycker att att värden ser så kall ock omänsklig ut fast det är 2010 verkar det inte som utvecklingen inte går framåt har vi stanat ? eller vad tror ni andra.
Ok, liten uppdatering av Sixten. OCh i dag har jag träffat Sixten! En sån söt liten katt! Jag träffade vår kassör nere hos veten när Sixten blev av med klockspelet och fick en örontatuering. Han är redan bortlovad, ska jag säga! HAn levereras till sitt nya hem på fredag. Och hans små tassar….. De trampdynorna har gått långt…. OCh det syns på morrhåren, att någon jäv*l har klippt av dem
. Han var så liten! Ca 2 år, men inte större än en 7-8 månaders kisse! Och här är artiklen i original från STNB! Vi får tacka dem för att han fick ett hem så snabbt!
evalina, en del poliser är tämligen lata och orkar inte resa sig ur kaffestolen. De har vuxit fast ……
I dag har Sixten flyttat hem! HAns nya husse hade köpt kattlåda med blommor på, Rc foder och leksaker i legio… Dessutom så gav han Kattkedjan 1000 kr för lille Sixten! Fast vi bara hade begärt 400… HAn kommer att bli innekatt!
men en sån fin katt :) å så bra han kommer att få det nu :)
ja han är så söt!!!! lille vännen, hans trampdynor var alldseles hårda…. han har gått långt den lille!

tråkigt han har haft det… glad över det han nu kommer att få uppleva…. puss på nosen…. på sixten…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
*NAW* ett så lyckligt slut!
Då får lille Sixten smörjas in med mycket Försvarets Hudsalva nu då, eller barnolja? Så gulligt att se små söta spår från insmorda katt-fossingar… (Gulligt menar jag med att han blir omhändertagen…)
Puss och kram på Sixten…
Vilken goding! Så skönt att han får ett gott liv nu.
vad glad jag blir för nya hussen till kissen, och Försvarets hudsalva är suveränt, går att använda försvarets cerat också till hårda trampdynor
Maggan47
HURRA, en kisse som har hittat hem… grattis!
*Nalle Puh*