Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 9216 ggr
catfoot
0

Gammal kisse

Min gamle Tössen kommer inte upp i soffan å sängen längre… Sover på en fäll på golvet i hallen, matglad men väldigt stel… Vad kan man gör för att hjälpa han den sista tiden, vill inte stressa honom med nått vettebesök, vill bara att han ska ha det bra nu på ålderns höst… Misstänker att hans tid på jorden håller på att krympa, min älskade lilla kisse…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

monsi
0

Bygg en ramp så han kommer upp i soffan.

Se till att han är varm,.

En värme dyna kanske?Obestämd

Värme som alla vet är bra för stela leder.

Masage med en lätt fucktad mickro duk är också mysigt för alla kisar, men framför allt de äldre.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Ankie
0

åh men hua då… det är inge roligt då den tiden kommer. Gubben då.. Hur gammal?

Jag har för mig att jag har sett en artikel om äldre kissar här på hittekatter och vad man bör tänka på för att underlätta, jag har för mig det. Någon som vet?

SMMM
0

Glucosamin ska vara bra för stela leder även för katter.. Hör med din vet ang det..

tuska
0

Metakam anti inflammatoriskt och lite smärtstilland innehåller det. det gör underverk på katt och äldre bensvaga djur. Det tycker jag veterinären kan skriva ut så man har i sitt husapotek till sina djur.

catfoot
0

Tack för jättbra tips…Ramp till soffan ingen tokig ide, är så synd om honom när han lägger sig nedanför å tittar, vi vill inte lyfta upp honom, eftersom vi kan glömma honom kvar i soffan å det innebär att han måste hoppa ner,,Inte lyckat…Värmedyna, eller kanske sån där vetekudde..

Tössen är 16,5 år gammal…

Ska kolla med vetten, om metkam, å glukosamin..Hoppas jag kan få det utan att behöva åka in med kissen…

OT/Snyggt ....

Mison
0

Ja, något slags hjälpmedel så han kan ta sig upp och ner i soffan ändå… Värmedyna eller vetekudde är säkert jättebra… hjälper i alla fall mig, med mina stela leder..

Pussa Tössen från mig…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

catfoot
0

Ja, visst en puss från Mison….

Ja, jag måste klura lite runt en ramp upp i soffan…Jag var med en jourkatt till en tjej, hon hade en ramp upp på bänken till sin 18 årige katt, där hans mat stod, men han är i mycket bättre skick än vad Tössen är…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

OK jag vet att du har svårt för att säga nej, men släpp inte ut kissen mer… HAn kan ju inte komma undan längre om han hamnar i en farlig situation

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han går bara ut å pinkar, å in igen…Hans turer ute å få å korta, han har låda inne om han inte orkar gå ut..Men som jag skrivit förr, kommer inte att ta av han hans rätt att gå ut. (Vet vi har skilda synpunkter där Gunilla)Glad…Då skulle han dö av sorg istället, att bara sitta på altanen å speja en stund, för att sen gå in, gör min gamle kisse gott…

OT/Snyggt ....

Mison
0

Men Catfoot. vad sägs om en liten låda… med en höjd som är typ hälften av soffan.. klä den med lite heltäckningsmatta (tigg i en mattaffär/byggvaruhus), då blir det halkfritt, klösvänligt och lättare att hoppa upp på, som mellantramp till soffan…

jag gjorde så, när vi för första gången skulle vara hundvakt åt svärfars tax… vi har aldrig haft en så liten hund i huset så inte fattade vi först varför hon satt och pepe bredvid sängen… det var ju så att hon kom inte upp, som våra hundar gjorde… vår säng var för hög… jag fick lyfta upp henne…

kvällen efter stod en liten låda som hon kunde ha som avstamp…och lille taxen var nöjd….

Hawknestgrove
0

OK.. ja och dörrmattor kan du köpa för en tia- tjuga!

catfoot
0

Ja, du är fyndig du…Visst en trälåda eller liknande, med en matta på…Ska kolla det i helgen, så gamle kissen kan sitta i soffan som han alltid gjort…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

En läskback duger väl bra?

Sidentass
0

Ser att du fått tips här  ovan…detta med en ramp var ju ett toppenförslag..men precis som du säger så handlar det förstås om att inte glömma kissen sen i soffan..han kanske inte orkar att hoppa ner..

Lille kisse-vännen som varit med oss så länge..vet ju hur väl du vill att han ska ha det nu på ålderns höst..vad tror du han skulle säga om lite "Matte-massage" på stela leder?

catfoot
0

Han är ingen vän av massage, det gör ont i hans leder han blir ledsen då, å försöker hugga matte….Som han alltid gjort vid borstning, å ni kan tro att den biten är svår nu…Han vill inte…

Har nyss ringt veterinärkliniken som har kvällsöppet, för att få lite råd hur jag ska göra,..Hoppas dom ringer upp snart…Tänkte just på metkam, har för mig att han fick det förra hösten när han var så dålig å inte kunde gå, å han blev som en ny kisse i gammal kropp..Han kunde gå igen, å allt har varit ganska bra i sommar…Nu är han sämre igenGråter..

OT/Snyggt ....

martdat
0

vet hur det känns,, usch vad jobbigt när de blir gammla,  har min Miss här, oxå 16,5.. men pigg ännu.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MariannE11
0

stor kram till er båda….tråkigt när våra älsklingar blir gamla… hoppas du fått prata med dom på kliniken o fått lite goda råd…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mison
0

ååå håller tummarna… lille misse… be matte om en stoooor puss på magen från mison…!!!

kattassen
0

Hittade en länk om Glukosamin för katt och hund:

http://www.biodistra.se/se/bpinfo/inneh%20glucosamin.htm

Verkar som det är ett kosttillskott och borde gå att få tag i receptfritt möjligen hos veterinärerna men säkert utan att behöva ta dit katten.

Allt för att öka rörligheten hos våra fyrfotaFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

catfoot
0

Tack för länken…Låter som nått för Tössen, vet att jag provade nått förra hösten som hette Cosequin, fodertillskott…Tössen vägrade äta maten när jag strödde kapslarnas innehåll över den…Ska ta upp detta med Djurkliniken..Dom har inte ringt, så jag får väl ta tag i det i morgon…

OT/Snyggt ....

Ankie
0

men va fin han är Glad

catfoot
0

Ja,detta kort är några år gammalt…Men visst är han en stilig misse…

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

Håller tummarna för att dom ringer så snart som möjligt så att Tössen får den hjälp han behöver..

catfoot
0

Svängde in till djurkliniken efter nattjobbet…Fick metkam utskrivet. eftersom Tössen varit in för samma åkomma förra hösten, men dom hade som krav att jag måste prova ett speicalfoder för gamla katter med dåliga leder…Så nu kan jag inte sova fast ögonen går o kors, måste på apoteket å hämta ut medecinen, fodret har ha redan fått å ätit av…Hoppas, innerligt…

OT/Snyggt ....

monsi
0

Hoppas med håller hårt i tummarna.

destiny
0

När min gammelkatta började få svårt att hoppa upp skaffade jag ett par små pallar till henne. Såna där låga avlånga träpallar. Dom hjälpte henne att komma upp dit hon ville. Men lådtipset ovan är bättre. Flört

maggan47
0

när Lucas min perser, som blev 20 år, inte längre kunde hoppa upp i soffan, hade jag  en liten trappstegspall, sådan man fäller ut, då kunde han gå trappsteg för trappsteg upp, nu var ju han aldrig en hoppande katt, men blev ju inte bättre med stela leder, massage gillade han definitivt inte, gjorde antagligen ont bara i hans magra kropp, på golvet sov han på en fårskinnsfäll, gav värme åt hans kropp, så svårt

när man vet att tiden är utmätt åt våra oldies, men fina tider kvar att rå om varandra har ni

kram Maggan47

grundig
0

catfoot du kan få en värmematta av mig , samma som man har under terrarier på 230 volt men säkra fär stötar , dom är ganska dyra att köpa men jag använder inte mina fick dom till skänks en gång i tiden , har tror jag 3 st som ligger i olika storlekar , kanon under en filt =)

catfoot
0

Tack det vore gulligt av dig Grundig att låna ut en sån till min gamle Tössen…Han blir säkert dig evigt tacksam…Har fått medecin idag, som vi ska ta nu snart….

OT/Snyggt ....

tuska
0

Vad fick din kisse för medecin ?

catfoot
0

Metkam, mot värk å inflammation..

OT/Snyggt ....

tuska
0

Det va alla tiders tyckte jag,  Din kisse blir pigg igen ska du se. men det håller ju inte i all evighet, men huvudsaken är att det blir kvalite för din gammling för ont ska de inte ha när det finns hjälp som är otroligt bra för gammelkatter å även för stela gammla hundar.  Det är så man skulle behöva en klunk självSkrattande

MariannE11
0

krya på dej Tössen…. mys mycket med matte… ta medicinen duktigt o ät… kram på er båda..

catfoot
0

Gissa vem som lyckades ta sig upp i sängen nu på eftermiddagen, efter två doser av medecin, å det skulle ta ca, 5 dar innan man började märka resultat..En stolt Tössen, låg där å vräkte sig som en kung, det är han värd..Lilla gamla Tösselini…Hoppas nu att han blir ännu bättre, så jag kan ta i honom utan att han jamar protesterande..Tänker på hans päls i första hand..

OT/Snyggt ....

tuska
0

Se där vilken dunder medicin,  han blir nog piggare men minnena av smärtan kvarstår nog och det där att bli borstad kanske inte blir så populärt. 

gläds med Tössen som kommer upp i soffan utan större problem

essut50
0

Hurra för Tössen. Skönt att han kan komma upp i sängen igen..

Nospussa honom…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Ankie
0

härligt att det funkar

MariannE11
0

vad skönt att höra.. funderade på Tössen tidigare men hann inte leta reda på tråden… vad glad både du o han måste vara nu…Glad

monsi
0

Å så roligtGlad

Medicinen o värmematta o Tössen kommer bli ung på nytt.

Vad härligt.

Simson
0

Vad härligt, Tössen!! Det är du värd!

Tänkte på min syster o far på ålderns höst. Syster tog en vanlig lastpall av trä o spikade fast favoritfåtöljen ovanpå så far satt bekvämt! Glad

Tänker på Simson som hade sådana problem med ryggen o ryggskott, samt att musklerna drog kotorna fel. Han var till kiropraktikern o fick kotorna manipulerade till rätt plats samt laserbehandling för inflammationerna. Hemma efteråt fick han vetekudde med värme o favoritmusiken på stereon. Då mådde han som en prins!! Det var lycka att se hur han somnade o mådde bra!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Sidentass
0

#34 Men vilken underbar läsning.!! Detta verkar ju vara en väldigt bra medicin, ska jag lägga på minnet här! Nu håller vi tummarna för att Tössen blir piggare och piggare för varje dag, så att han får njuta av tillvaron som en vacker pensionär!

Mison
0

Jätteskönt, att han än en gång kan få känna sig som en kung… Måste kännas jättebra för honom att äntligen kunna ligga där han vill…. Puss på Tössen…

MewTwo
0

Min Mjurre 14 år har artros och har gått på Metacam nu i över ett år, och det har gjort honom till en mycket smärtfri och nöjd katt. Det man bör komma ihåg är dock att ge Metacam ihop med mat, annars kan magen reagera och bli känslig.

Så Mjurre får en näve favoritmat och sedan Metacam så han har lite i magen som balanserar. Glukosamin vägrade han totalt att äta, det var helt bortkastat.

Jag bytte f ö foder från RC Outdoor 30 till ett RC Outdoor Mature 28 just för lite äldre katter och skillnaden på mina två gammelkatter var obetalbar! Semlan 16 år och nyopererad för juvertumörer fick jag hämta ner ur gravensteinträdet och hålla inne för hon var alldeles sjövild… som en kattunge. Mjurre fick en spänst i stegen och glans i pälsen som är toppen.

Hoppas det fungerar bra med Metacam till Tössen. Det fascinerande är att många katter tycker det är gott! Mjurre behöver jag inte ens hålla i utan sätter bara sprutan i mungipan och han lapar i sig!

Lycka till-kramar att ge gamlingen en god livets höst!

Bilden: Båda gamlingarna på favoritplatsen i köksfönstret. (Ja det är en foderpåse som speglas i fönsterrutan. ProPlan Sensitive som går som godis!)

Simson
0

#43 Underbart att läsa!!

Kusten
0

Härligt med Tössen, att han mår bättre! Vilken lycka han måste ha känt när han lyckas komma upp i sängen igen.

Metacam har jag fått utskriven till många gamla sjuka hemlösingar , och det har varit rätt hårda restriktioner om hur länge det ska och får ges. Men man följer ju helt enkelt vad de skrivit ut. På kliniken där jag går får även honkatterna efter kastreringen med sig några färigdoserade sprutor med metacam som de ska ha i maten,m en gång om dagen i tre dagar. Det har uppskattats av dem, för en honkastrering är ju ändå rätt omfattande.

Härlig läsning ävenom Lucas, Simson och Mjurre  Glad Vad fint ni tar hand om era älskade kissar.

MewTwo - RC Outdoor Mature 28, den maten ska jag lägga på minnet. Blir till att testa slutet denna månad.

catfoot
0

Tack alla…Tössen har flera gånger tagit sig upp både i säng å soffa…Han verkligen njuter av att vara bland oss igen…Men pälsen är ännu ett jätteproblem, ska se om jag får röra honom i morgon..

MewTwo…Kan en katt äta Metkam hur länge som helst??

OT/Snyggt ....

MewTwo
0

Min Mjurre har ju kronisk artros och utan Metacam skulle han ha väldigt ont, vilket jag inte tycker är ett drägligt och acceptabelt kattliv. Det onda sitter i vänster framben och han har fått förbroskningar i leden som smärtar. Han haltar inte allvarligt men när jag såg för ett år sedan att han började inskränka sina rörelser och akut tappa muskler så fixade jag röntgen och diagnosen var klar, åldersarttros.

Min veterinär sa att det fanns katter som gick flera år på Metacam och hade drägliga liv, men att det skulle skötas med uppsikt och försiktighet.

Jag började att ge honom "rekommenderad dos" dvs enligt graderingen på måttsprutan varje dag i två veckor (endast en gång per dygn, han får det på kvällen efter att han ätit sitt kvällsmål). Det tar några dygn innan effekten märks, men efter en vecka var Mjurre utan hälta och mycket aktivare.

Sedan sänkte jag gradvis doseringen en halv enhet, körde så i två veckor, såg att Mjurre mådde bra i alla fall. Då sänkte jag dosen en halv enhet igen under två veckor, ingen skillnad. Men när jag sänkte dosen en tredje gång började jag se att han ibland satt och höll upp den ena framtassen som att den värkte. Då backade jag och höjde igen men bara en halv enhet, och då var han ok. På det sättet fick jag koll på en minimidos som höll honom i problemfritt skick nöjd och glad. Och har lite marginal att öka på i fall han skulle få mer ont senare.

Men som sagt detta helt i samråd med min veterinär, inget experimenterande av eget påhitt.

Under en period fick Mjurre trassel med magen och då fick han klara sig utan Metacam tills magen blev bra igen.

Men det viktiga är att man ger Metacam regelbundet, varje dygn ungefär vid samma tid. Det är inte en sån medicin som man kan ge bara lite då och då på en höft, för då gör den inte rätt nytta.

Och så får man inte glömma att skaka flaskan noga noga! Det är faktiskt enklast att skaka den utan kletigt spill - för korken kan läcka lite ibland - om man sätter på dossprutan först, håller i och skakar rejält och sedan drar upp rätt dos.

Vad jag inte begriper är att medicinen smakar och doftar honung, det verkar så ologiskt på katter som inte lär känna söt smak? Men Mjurre gillar den som sagt.

Hoppas denna information kan vara till hjälp? Kram till Tössen!

martdat
0

är Metacam till för lederna elr hur fungerar det?  Skönt att det gör nytta,

catfoot
0

Tack MewTwo..Fick svar på min fråga, å lite kött på benen, om jag skulle hamna i den situationen att Tössen måste äta det under en längre tid…

Mardat, ja det lindrar värk å tar ner ev, inflammation…

Himla skönt, kanske jag får ha min Tössen med mig ett tag tillKyss..Oroar mig ännu för hans toviga päls jag inte får röra, å då mest i den bakre regionen, där han har mest ont..

OT/Snyggt ....

monsi
0

Regomenderar en lätt fuktad microduk de hjälper till att reda ut pälsen försiktigt o mjukt som om du skulle smeka honnom nätt.

Inte det bästa på en långhårig mise men funkar hyffsar på dem med.

Snart förhoppnings vis så kommer du att kunna röra hans bak mera.

catfoot
0

Ska testa  det Monsi…GråterMen Tössens tovor är det bara Furminator eller sax som hjälper på..Men det kanske blir behagligt om man stryker honom med en sån…Så det blir lite positivt runt hans päls..Kan han behöva gamle gossen..

OT/Snyggt ....

monsi
0

Finns spray balsam till kisar med som hjälper en att reda ut pälsen o som hjälper till att hålla tovorna borta.

Använder det på mina föräldrars ena kise funkar jätte bra om man kommer ihåg att använda det.

russin
0

catfoot: FURminatorn ska absolut inte användas på tovot. Den ska bara användas i ren och tovfri päls och där hude inte har skador. Den ska bara användas till att ta bort lös underull med.Det gör nog otroligt ont att få en FURminator i en tova - aj.

Håller med om förslaget balsamspray och sedan ta en gles kam att reda ut med alternativt en trådsprättare och sprätta upp tovorna med.

catfoot
0

Oj, ja visst att dra den genom toven, ont, väldigt ontGråter…Jag brukar klippa av toven så långt det går, sen håller jag i så det inte ska luvas, å sakta men säkert tar jag mig egenom toven bit för bit…

Men det är ett evighetsgöra…Å nu funkar det inte alls, Tössens bakdel är öm….Hade balsamspray för nått åt sen, tyckte att det inte funkade alls…

Jag har lite funderingar runt Prostafen..Ska ju vara lite lugnande, kanske nått att fråga vetten om, när jag ska prata med henne om 1,5 vecka…

OT/Snyggt ....

monsi
0

Fins en jätte bra kam/borste på HÖÖKs som skärsönder tovona helt suverän men akta fingrarna den är vass.

Använder den jätte mycket på mina föräldrars kise när jag lyckas fånga den.

Den gillar inte mig Hm undrar om det beror på att jag får göra allt som är obehagligt typ klippa klor, borsta ur tovor mm den ä totalt borta när jag kommer stackarn.

MewTwo
0

Jag köpte en jättebra grunka på Djurmagazinet, det är fem "klor" på den med rakbladsfunktion på insidan av varje klo. Den skär itu och delar tovor suveränt, men det är lite trix om kisse är jättesuperöm i skinnet. Och på det sättet är tovor en ond cirkel - ju tovigare det blir, ju ondare och hårdare sitter de och ju värre är det att få ta bort dem! Håret som tovan sitter i blir ju mer och mer spänt, ni kan ju tänka er själva att gå omkring och bli dragen i håret hela tiden, tills det bara gör ondare och ondare!

Men stora tjocka tovor kan vara fullt av sår under och smärtan från dem kan göra att katten stelnar ihop och inte vill gå - fick du bara rent på Tössens tovor så kanske han skulle bli ännu piggare och rörligare? Lycka till!

När mina katter blir för skruttiga för att transportera till veterinären har jag turen att ha en veterinär som kommer till mig… Det kostar lite extra men det är det  värt!

I grannskapet fanns en misskött perserkorsning som jag tog reda på, hos henne var långpälsen så ihoptovad att veterinären skalade av som ett extra skinn på henne - hela ryggen var täckt och den avklippta hårkakan var 20x35 cm! Det var som en stabbig stinkande filt. Under var det sårigt och infekterat. Men ni skulle ha sett henne vakna upp ur sövningen sedan - och upptäcka att pälspansaret var borta… Hon såg helt förundrad ut, sen sträckte hon helt försiktigt på sig, sträckte lite till och lite till och trots såren så la hon sig på rygg och bara rullade njutningsfullt från sida till sida en lång stund. (Sen flyttade det in nya grannar med 2 skogisar och fick "ta över persern" och nu är det tre välskötta missar som huserar där)

russin
0

Kanske det kan vara en ide att raka ner kisse, så pälsen får återhämta sig och den får bli fri från tovutredning en tid. En innekatt fryser ju knappast med kort päls och att den ser halvskabbig ut ett tag går att leva medTungan ute. Lät få min första perser helt nerrakad efter att jag kköpt henne, då hon var så otroligt rädd och pälsvård var en plåga för henne iom hanteringen. Hon såg lagom rolig ut efteråt, men ack så go hon blev då hon fick tid på sig innan pälsvården blev ett faktum.

monsi
0

Problem är ju att man behöver söva kise vid rakningObestämd

Inte så kul med gammal mise, klart finns vissa som klarar det med vaken kise men de är få om kise inte är van.

cala01
0

Fanns en manuell klippmaskin på loppisen för ett tag sedan, hör med Stirrup om den är kvar. Då slipper du surrljudet och kan ta det lugnt. Den såg ut som en tång ungefär fast nederdelen som en elektrisk trimmer, antagligen är den för skägg men det kanske funkar.

catfoot
0

Ja, det är nog rakning som är det enda att göra….Men hur??..Lindrigaste sättet..Sist jag gjorde en rejäl genomborstning var han nersövd, å det var ett år sen nu..men han gick lika stelt ändå, å då hade han inte balansen ens på ett bakben, så tovorna har inget med hans stela gång att göra..

Ska kolla era tips, MewTwo å Monsi, låter som bra saker till tovor…

Du Cala fick mig att komma ihåg..Jag tror att det finns nån gammal klippmaskin efter min pappa, som är manuell…Måste söka den i morgon, men frågan är var den ärObestämd

OT/Snyggt ....

russin
0

Dom sövs väl inte hos veterinär bara för rakning. Dom ger väl endast lugnande.

catfoot
0

Han drogadesFlört ( lugnande eller vad det var, en spruta i nacken å kissen sov) ner så dom kunde känna igenom hans onda bakdel….Inget var trasigt, bara gamla leder…då fick jag min chans att raka å kamma egenom min ludne vän…Han blev så finKyss

OT/Snyggt ....

monsi
0

Varken lugnade eller sövning rekomenderas på gammla kisar, det bästa är att fråga vett, men tyvärr många är väldigt tveksamma.

catfoot
0

Vet, det är ingen är lösning att söva gamla kisser…

OT/Snyggt ....

maggan47
0

min Lucas perser, var 18 år, när han sövdes, och klipptes ner, trots sin astma, och nedsatt njurfunktion, gick det bra, veterinären sa, att med äldre kissar tar dom det försiktigare med sövning, men gör det i alla fall, och Lucas var motståndare till all form av pälsvård, bet, rev, ja, allt du kan komma på, och en perserpäls blir som en gammal filtmatta till slut, luktade lika illa som  vått ylle, så skönt, när han kom hem, och slapp kamning på ett tag, dessutom mycket lättare att hålla efter när det växte utFlört

Maggan47

catfoot
0

Ja, Maggan låter som min gamle Tössenn…Hugger värre än en huggorm, klöser djupa sår i hand å arm…Har haft in han på rakning en gång för många år sen, å då för ett år sen, men då kammade jag igenom det mest…

Men Tössen är så livrädd att åka bil, så man får ofta börja med att duscha honom, då han både pinkar å bajsar ner sig..det är nog den biten jag vill bespara honom från, känns det som….Obestämd

OT/Snyggt ....

catfoot
0

Tössen är tillbaka på ruta ett..Åter väldigt stel å kommer inte upp i soffan längre..Har pratat med Vetten, jag ska nu prova ut en dos Metacam som han får äta livet ut, så han slipper ha ont i varje fall, den tid han har kvar, min gamle vän…….

OT/Snyggt ....

Simson
0

Skickar många varma kramar till Tössen!!

Mison
0

ååå lilla Tössen… Pussa honom från mig…stackars liten..

Ankie
0

oj oj lille gubben då

Lena
0

Det är säkert kylan som påverkar hans leder. Det finns ett medel som är receptfritt och som finns på Apoteket som kan hjälpa vid ledproblem hos äldre katter & hundar. Kommer dock inte ihåg vad det heter.

När det gäller sövning kan det ibland vara nödvändigt att utsätta även äldre katter för detta. Om veterinären kan sin sak ska det inte behöva vara någon större fara. En veterinär ska alltid göra en undersökning innan för att bedöma om katten klarar det. Narkosen kan sedan anpassas efter situation och tillstånd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Åh lille vännen….. Så synd om dig och lille gamle kissen!

Sidentass
0

#67 Åhhh stackars Tössen..säger som någon annan skrev här ovan..det har ju blivit så kallt nu..och det brukar gå på lederna..iallafall hos oss människor..tänker på er..o håller tummarna hårt för din fina Töss!!

MariannE11
0

kram på er bägge…..håller tummarna att medicinen kan hjälpa honom tillbaka igen…

lillmymlan
0

Skickar en stärkande kram och hoppas att Tössen piggnar till igen Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Debattia
0

Skickar många kramar till Tössen och hoppas medicinen ska hjälpa honom komma igen även den här gången,han verkar inte ge upp så lätt,lilla goa gubben….

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

catfoot
0

Tack alla…Vi ser redan en förbättring, sen igår..Så skönt..Blir så förtvivlad, när man ser kissen stretar för att komma upp från liggande, till sittande å tvärtom..Nu kliver han upp snabbt för att vara sliten i sina leder…Så nu hoppas jag han bara blir bättre å orkar vara med oss långt in i 2010 å längre hoppas jag..

Gott Nytt År..Önskar Tössen med familj…Här nyligen väckt av matte…trööötttt…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Grattis till förbättringen!

monsi
0

Så skönt han är bättre lille gubben.

Häxan skickar förhäxade nos pussar fyllda av styrka till hel Catfoots familjen flest till lilla gubben.

MariannE11
0

vad skönt att höra…. hoppas nu han är elitgymnast hela 2010 o massa år till….

Lena
0

Skönt att höra om förbättringen! Det ser ju lovande ut. Vi får nu hoppas på det bästa.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

maggan47
0

skönt att höra säger jag också, att Tössen mår lite bättre, klart kylan ger mer värk i leder, men ge honom en försiktig nospusss från oss i Väsby och Gott Nytt År

Maggan47

catfoot
0

Ja, inte lätt att vara gammal kisse å lederna inte funkar..

Bara att gå till sig själv, har väldigt ont i en höft, som krånglar just när det är väderomslag…Är då tacksam att det finns värktabletter som hjälper..Idag har min gamle vän sovit större delen av dagen, förutom när han smaskade oxfile när jag lagade mat..Mmmmums tyckte Tössen…Kanske skönt att vila nu när det inte gör så ont när han rör sig….

OT/Snyggt ....

Lena
0

Oxfile det förstår man smakade smakens. :)

Debattia
0

Gott Nytt på dig vackra Tössen !!Skönt han blivit bättre !!!Är det clukasaminet som hjälper honom???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

catfoot
0

#84..oxfile, var toppen…kan nog min gamle herra äta varje dag..men ingen fula ovanor så här på ålderns dagar..

#85..Metacam, smärt å inflammtionshämmande medel..

Tössen sover väldigt mycket..Har sovit sig igenom en till dag….

OT/Snyggt ....

MewTwo
0

Många kramar till gamle Tössen… Låt honom välja sitt eget tempo -  det är de i sin fulla rätt vid denna aktningsvärda ålder! Och sömn läker på sitt sätt.

Min Mjurre är också lite stelare nnu när det är mer kallt, dock piggnar han till vid 22-tiden när man vill gå till sängs, ska snabbt ut en runda och sedan ha en tallrik Whiskas med sardin-blötmat och sin dos Metacam. Varpå vi sover tillsammans och delar huvudkudde.

Kram Mew2

catfoot
0

Skönt att höra om Murre, att han mår bra..

Är lite orolig, kanske bara hönsmamman som kommit fram igen..men i morse kom han inte å åt maten, han flyttade sig inte från hallmattan..Jag fick ställa maten vid honom, så han kunde äta å så jag får ge honom medecinen..Efter en stund flyttade han sig till rumsmattan där han ännu ligger..

Min gamle vän…

OT/Snyggt ....

MewTwo
0

Kanske det svåraste kommer nu… Att låta Tössen släppa taget om sin gamla kropp, om det nu är det han vill? Det är alltid tungt när en älskad misse ser på en och frågar: Kan jag få gå nu?

Men om jag var du skulle jag nog ta ett snack med veterinären och kolla, kanske är det någon vinterinfektion som lite antibiotika kan bita på? Så att Tössen kan klara sig ända tills en av vårens dagar låter honom sola igen på verandan?

Bädda du mjukt och gott åt din gamle vän och viska vackra ord om vår och sommar i hans öron!

Sidentass
0

Så fint att misse får festa på oxfile nu när han har det jobbigt!! Hur mår han nu…är det fortfarande lika besvärligt åt lederna…tänker på er..

Ankie
0

detta är nog det svåraste av allt när en vän blir gammal. Vår första katt blev 20 år, han slutade att äta till sist och blev bara smalare och smalare. Det var ett svårt beslut men tänker man på Musse så var det rätt beslut för honom för man såg på han att han hade gett upp. Jag kommer aldrig att glömma detta, vi satt runt köksbordet och tårarna bara rann på oss alla i familjen. Han var vår första katt, hittekatt det med. Och han blev så älskad……

Jag förstår att du blir orolig Catfoot, det skulle jag bli med. Man ser ju minsta lilla förändring på de. Hoppas att han blir bättre och att ni får en tid till tillsammans. Kram på dig och din fina katt Tössen

catfoot
0

Tack vänner…Vet att det bara går utför nu, men vi kämpar på ett tag till, Metacam behöver några dar för att göra verkan….Jag vill att han ska ha det bra, slippa ha ont, det är det viktigaste…Bör kanske prata med vetten igen, kanske antibiotika hjälper honom lite mer..Det fick han sist vi var in för ca, 1 år sen, å han blev bättre då…Det var en skräckfärd för min gamle vän…Så rädd att åka bil..

Han var nyss på lådan, jag lyfte honom dit, glädjande nog gick han tillbaka till rumsmattan själv..Stelt å vankande..

OT/Snyggt ....

monsi
0

Catfoot kan han inte få lugnade innan bil färden?

Hoppas han snart blir bättre.

Kram

catfoot
0

Jag frågade sist vi var in om jag inte kunde få nått att ge honom innan bilfärden..Men den jag pratade med då, sa att det gick inte att skriva ut nått lugnande i förbyggande syfte…

Alla mina katter hatar att åka bil, men jämfört med Tössen, så är dom väldigt duktiga å lugna kisser under bilfärden..Ja, ska vara Troja då, men det är för att hon ännu är en liten skyggis i vissa situationer…….

OT/Snyggt ....

Lena
0

#94 Feliway spray kan göra nytta. Det har en avstressande effekt inflör veterinärbesök och liknande. Man sprayar buren en sprayning i varje hörn och sedan en på burens botten och en i taket. Låter det gå 15-30 minuter innan man sätter kissen i buren.

Medlet jag pratade om tidigare i den här tråden heter Seraquin och innehåller glutamin. Det kan fungera som komplement till annan behandling.

Svårt det där som sagt när man märker att det går utför med den åldrande katten. Du får ge medicinen en chans att verka och sedan bedömma läget igen.

catfoot
0

Jag har provat Cosequin, som är just för leder hos katter…Skulle strös på maten..Hmm, ja Tösselini åt då inte sin mat, så tydligen hade det nån bismak min gamle vän inte gillade…. Så efter kontakt med vette, beslutade vi att avbryta det..maten var i detta fall viktigare, än att han inte åt…

Ja, som du skriver Lena..Jag ger medecin ännu några dagar, å hoppas…..Men bara att inse att min vän är gammal å sliten, bara tiden som får utvisa hur länge….det gör ont, när jag skriver dessa raderGråter..Han har varit min vän i över 16 år….Hoppas bara att han får somna in lugnt å stilla här hemma, att vi slipper nån akutresa in till nån vette..Det är min önskan, hoppas ändå att det ligger långt fram i tiden, trots allt…

OT/Snyggt ....

Lena
0

#96 Nej jag vet det är rena mardrömmen den dagen ens katter inte kan vara med längre. Den dagen vill man ju helst slippa. Vi får ändå fortsätta att hoppas ett tag till. Och om det inte alls går att du kan få en veterinär som gör hembesök, vilket gör det lättare.

MewTwo
0

Vännen har du inte någon veterinär på jour som kan göra hembesök i så fall?

Det lyckades jag få när min MewTwo ville få gå vidare… En underbar person kom, gav oss tid och stöd, missen fick somna in på sin trygga bädd i min famn. Ingen resa, ingen stress….

Och du kan nog kolla om du kan höja Metacam-dosen om han verkar ha mycket ont? Min veterinär sa att man kunde höja till dubbel dos någon dag om så behövdes. Men det var ju på min rätt pigga katt. Du ska kolla med din veterinär så klart!

Tänker på er!

Ankie
0

Catfoot det är ju det bästa att Tössen får somna in hemma bara, det absolut bästa. Men hoppas nu att det fungerar med medicinen och att du får ha kvar Tössen ett tag till med dig, det håller jag mina fingrar blå på.

catfoot
0

Ja, jag ska ringa min vette på måndag..Om Tössen inte blivit bättre..Kanske en förhöjning av dosen måste till…Eller inte??..(Lever på hoppet nu, ser ni det i mitt sätt att skriva…)

Jo, det finns distriksvetrinärer, men känner inte till deras sätt att jobba, just vad det gäller katter…Å då i ett sån jobbig stund, vill man ha nån med empati för katten å oss i familjen…Hoppas att jag slipper, anlita vette när den stunden kommer…

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

åhhh..jag förstår hur du känner Catfoot…..tänk om du kunde få hem en veterinär för en pratstund och undersökning om det inte blir bättre tills på måndag..

Tänker på er..o översänder varmaste kramar också till ´Tössen..vilken duktig kisse han är som kämpar så…!

catfoot
0

Lite piggare, var med oss när vi åt, som han alltid brukar..Vill gärna smaka lite av vår mat, det har blivit en vana genom åren…Ingen mat som passade min gamle vän idag..Fick lite av köttet som var kvar sen igår, det åkte ner…Den bästa stunden idag för matte Catfoot…

OT/Snyggt ....

maggan47
0

vet så väl hur du känner det nu Catfoot, har ju själv varit där med Lucas 20 år, exakt samma symptom, kanske glider Tössen bara in i den eviga sömnen hemma, i lugn och ro, så småningom, är värt att vänta på, om han verkar med för övrigt, kramar till er

Maggan47

catfoot
0

Tack maggan..ja, man är där, en gamle vän har blivit gammal..Så himla svårt, är glad för varje bra stund…Å jag hoppas innerligt att han bara får somna in den dagen, han verkar höra lite dåligt å minnet är nog inte som det varit, glömmer att äta eller glömt att han ätit..men det hör nog åldern till…Ligger nu på fällen å tittar med stora ögon på TV,n…

OT/Snyggt ....

catfoot
0

Tössen är piggare idag, har tom, varit ut å pinkat..Gick själv trapporna upp å ner, ätit i massor…Nu ska jag glädjas, för alla dagar Tössen får vara pigg, om det så bara är en dag….

OT/Snyggt ....

lillmymlan
0

HURRA, förstår din glädje Catfoot GladKyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Lena
0

#105 Det låter ju som att medicinen har börjat verka. :) Nu får vi hoppas att det fortsätter i samma goda stil.

Sidentass
0

#105 Åhhh,,vilken gläjdande nyhet!!! Nu håller vi tummarna för att det fortsätter på den goda vägen!

catfoot
0

Tack…jag är så glad….

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Håller tummarna för dig och lille Tössen

Mison
0

jätteskönt att höra Catfoot… jag håller tummarna superhårt.. puss på dig och Tössen

monsi
0

Jheeee!

Här hålls tummar o tassar.

Lena
0

Om det kalla vädret sedan klingar av kommer det säkert också att ha positiv inverkan.

martdat
0

skönt att han mår hyffsat nu, är jättejobbigt att se dem bli gammla och det går utför,

catfoot
0

Ja, kylan gör nog sitt, när man blir en gammal å leder inte vill vara med längre…Han kan inte sitta normalt, han sitter på höger sida av baken…Men är i varje fall med oss ett tag till, å han verkar inte ha lika ont längre, å det är huvudsaken….

OT/Snyggt ....

MariannE11
0

kram… hoppas ni får det varmare runt huset så han blir rejält piggare…

Wikipedia
0

Hur mår din fina kisse? Hoppas verkligen att han blivit bättre. Såg att min mamma (Mewtwo) skrivit om sin katt Mjurre. Träffade honom nu i mellandagarna, och han är pigg och glad, men stel och sover många timmar i sitt fönster. Han har fått något nytt gammelkattsfoder, vet dock inte vad det heter, och han har blivit mycket mycket bättre.

Jenna-Gun
0

Jaa Catfoot vi har ju nyss gått igenom det du gör nu. Bamse älskade att åka bil. Så när det var dags så gick det bra. En empatisk vett hjälpte honom gå vägen över regnbågsbron. Jag känner med dej nu. Tänker på dej o Tössen.

Kramar i massor.

catfoot
0

Tack snälla ni…

Ja, den dagen kommer, då det är dax att ta farväl..Fast jag skjuter den framför mig ett tag till, njuter av varje dag Tössen kommer själv in i köket å äter..Bara av att han finns med oss, det är det viktiga…

Men märker att min Virus gärna vill ge sig på Tössen, har väl nått med vem som bestämmer,..Å katterna märker att Tössen inte är Herre på täppan längre..Men jag lider med Tössen, att han ska behöva ta däng, för att han inte orkar bestämma längre…

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

Massor med nospuffar till Tössen..så duktig han är som ändå kämpar på..

Hawknestgrove
0

Åh, då är det inte bra. Risken finns, att han försvinner ut i kylan då, när han märker att han får gå undan…..

Sidentass
0

#121 Det du Gunilla skriver ger mej en tankeställare…vet inte hur stort du har Catfoot..blir också lite orolig för att Tössen går undan utomhus nu när han tycks förlorat i rang i och med hans ålderskrämpor..Tössen-gubben..

catfoot
0

Ja, Tössen lever större delen av sin vakna tid inomhus, ja även sovande tid förståss..Går väldigt sällan ut, bara om han har en bättre dag, å då max i ett par minuter..

Å jag har inte samma oro, inför att han ska gå någonstans att dö..Jag känner min Töss, han vill vara nära mer än han någonsin förut har varit…Tror att katterna ändå är kloka djur, å inser när dom måste släppa sin roll i gruppen…

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

klart att de är du som känner din Töss Catfoot..det jag skrev här ovan var en fundering eftersom han släppt sin mästerroll så att säga..han kanske gör som vår josefin gjorde, hon gick upp o gömde sig i en garderob eller på något annat undanskymt ställe när hon ville vara ifred från de andra katterna..*klappa Tössen-gubben från oss*

Hawknestgrove
0

ja lille vännen… Hoppas han inte försvinner ut och gömmer sig.

catfoot
0

Ja, jag orkar inte ta till försvarstal, varför jag tillåter Tössen att gå ut, när han har en bra dag å vill så gärna..Vi ser olika på detta, det respekterar jag..

OT/Snyggt ....

Mison
0

Jag tror att du känner din Tösse bäst, Catfoot…Ge honom en bamsepuss på magen från mig…

catfoot
0

Mmmm, tack det ska jag göra, å det uppskattar min gamle skruttkatt…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Oh nej, det ska du inte känna att du behöver. Du ser ju bäst hur din lille kisse beter sig och vet du att han bara går ut och kommer in, då är det ju inte  farligt.

catfoot
0

Tack…Idag har han haft en bättre dag, han var ut på bron i 3 minuter, en skitnöjd kisse lägger sig på fällen å sover gott…Ja, jag är helt säker på att Tössen vill vara sin tid med oss….

OT/Snyggt ....

Ankie
0

Ja då Catfoot detta vet du bäst av alla. Må så bra nu med din vän Tössen, :) Kyss

MariannE11
0

puss på magen från mej…. till tössen alltså….Kyss

monsi
0

Va får inte catfoot en puss på magen?Förvånad

Nu vill vi ha en varm o skön vår för Tössen ska kunna få värme till sin goa lilla kropp o kunna sitta under sin så kallade kork ek.

Massor av stärkande nos pussar från Häxan till hela familjen catfoot.

Sorry catfoot kaninen vågar hon inte ge någon den verkar smaka för gottFlört

catfoot
0

Hhaaahaa, du är för härlig Monsi, ingen puss på magenSkrattande till catfoot..

Mitt i allt elände som sker, så sitter jag här å asgarvar högt å ljudligt..Tur att jag är ensam i husetFörvånad

OT/Snyggt ....

Mison
0

Hihi Catfoot, jag kan pussa dig på magen…Flört

MariannE11
0

vill catfoot ha puss på magen kan hon få det…. är bara rädd att hon backar otroligt snabbt…Foten i munnen

Mison
0

marianne, du håller, jag pussar!!!

catfoot
0

hahhaaaa, tack..Ni är bara helt underbart goa…KyssPuss på era magar tillbaka då…

OT/Snyggt ....

monsi
0

Catfoot backa för snabbt för en puss på magen nääää!

Tössen, Tudor o Troja kommer att ligga bakom o fälla henne om hon gör det för klart matte också ska ha puss på magen.Glad

Lena
0

Det är bra att ni har humor tjejjer! Det underlättar alltid!

catfoot
0

Hahahaa..Jag tror att Tudor, Troja å Tössen faktiskt står på mattes sida…Gissa vilka som snubblar dåObestämdSkrattande….

OT/Snyggt ....

monsi
0

Hm! Makrill brukar funka risken med det är dock att Marianne hinner äta upp den före kisarnaObestämd Klart Snubblar Catfoot över Marianne som är fullt upptagen med att äta makrill så kan ju jag o mison pussa på Catfoots mage i lungn o roKyssSkrattande

Så Catfoot pusa kisarnas magar från oss o klia gamle gos lite under haka du vet på det där mysiga stället från mig.

Mison
0

haha, det kör vi på, Monsi!!! Marianne o makrill är ju farligt, och medans hon ligger uppepå Catfoot så sätter vi in stora stöten!!! hahaha… men vem filmar detta spektakel???Obestämd

monsi
0

Själv filmade kamra eller din gubbe så får han med ha lite kul med oss galna katt älskare hi hi!

Mison
0

hahahahaha

catfoot
0

Hahhahaaaaha, ni kan få en gammal mossig gråsten att asgarva…trodde för några dagar sen att jag slutat skratta, livet har varit svart..Men ni har bevisat att Catfoot, ännu asgarvar högt å ljudligt..Tack..

OT/Snyggt ....

monsi
0

Bra du ler o skrattar igen catfoot har saknat det.

Kram till dig!

Men tro inte att smiker gör att du kommer undan mag pussandet o vidion bara så du vet hi hi!

catfoot
0

Skrattande…Shiiit, trodde jag skulle klara mig…

OT/Snyggt ....

monsi
0

Ha ha! Där trodde du fel hi hi!

Mison
0

hahaha, bäst att du håller utkik bakom buskar och snår… rätt som det är kommer Monsi o Mison farande… med tv4 i släptåg….

nya tv-serien… en annan del av Catfoot…

Jenna-Gun
0

Jaha så kommer jag och förstör stämningen med en fråga. Hur mår Tössen

monsi
0

Ha ha! Den var en 10poängare minst mison aj! skratt kramp i magen.

Ja håll utkik catfoot en dag är vi där o trottsar helekopter myggorna.

MariannE11
0

hörde jag makrill?.. jag har tagit fram min stjäla-makrill-jourväska o är ute genom dörren om 2 minuter….hm…. får väl lukta mej fram….vilken makrill är det fråga om?….knorr knorr i magen…Skrattande

Mymlan
0

Hur mår Tössen?
Har själv en gammal skogis som blir 16 år i Mars..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

catfoot
0

hahahaaaa..Ja, ja en annan del av Catfoot (Magen)..Ny spännande serie…Hahhahaaa

Ja, Tössen..Han kämpar på, han sover större delen av dagarna, äter med god aptit…Han har börjat låta väldigt, råmar..Vet ej vad det betyder alls..Men han kan gå, men ej sitta riktigt..Ofta ligger han å äter, bara de bättre dagarna han sitter snett på höften..Vi tar en dag i sänder, tar inget för givet..Det enda vi gör är att se till att Tössen har det så bra som han kan ha, på ålderns höst..

Viskar till Tössen, varje dag(tips från MewTwo) att våren inte är långt borta, å snart har din korkek tinat fram, å solen värmer gamla kroppar..

Jag önskar att han får en sommar till…

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Lille vännen…..OCh det ljusnar nog Catfoot!

monsi
0

Snart är det vår o han kan vara under sin korkek.

MewTwo
0

#155 *rörd till tårar*

Ja man får viska mycket till sina älskade missar… Varje dag de finns i ens famn är en gåva.

Det är svårt att veta när man ska släppa taget. Man är aldrig beredd, vad man än intalar sig.

Carpe noctem, carpe diem!

Ekot av ett lyckligt spinnande ska följa dig, känslan av en tacksamt trampande tass och beröringen av en fuktig nos. Som en viskning: Snart är det vår!

Kram Mew2

Sidentass
0

tänker varje dag på din  Töss…o tänk..nu har vi våren att se fram emot..det märks redan att dagarna blivit ljusare..tänk när han kan gå ut o ligga i gröngräset igen som han tycker så mycket om…minns när vi skojade om deras debutfärd på moppen tillsammans då Josefin och Tössen  fyllde 15!:-)

Jenna-Gun
0

Tänker på er hela tiden. Känner igen alla tecken du skriver om.

Man vet när man måste släppa taget. Det gör sej självt.

Kram o nospuss

catfoot
0

Tack kära ni…ja så är det man vet när det är dax, jag är säker på att Tössen på sitt sätt kommer att tala om för mig att nu matte, vill jag vandra över bron..Å slippa all smärta å bli ung på nytt..

Ja, Sidan..Minns hur vi skämtade om våra tonåringar, deras moppefärd å stundande bröllop…Men vem vet..Dom kanske träffas där på andra sidan, å dom skämtar om oss istället…

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

#161 ja..du vet..Josefin kommer att ta väl hand om Tössen..när den tiden är inne..o visst kommer dom att skämta där bortom bron så det står härliga till!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.