Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 698 ggr
Pelusa
0

Paragraf 16 och max antal katter

Kommer lagen om max antal katter utan speciellt tillstånd försvinna när Djurskyddsmyndigheten läggs ner i juni?

Någon här som vet besked?

/Pelusa

Lorita
0

Nej, det tror jag inte

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

brutt
0

Intressant fråga som väcker fler frågor någon som vet om uppställda regler och krav kommer vara desamma och vem som kommer att se till att de efterlevs?

Lena
0

Vad jag förstått kommer det inte all lagstiftning att upphöra bara för att djurskyddsmyndigheten i Skara upphör. Djurskyddsinspektörerna i kommunen kommer troligen att arbeta som tidager med att göra besök och kontrollera att tillstånden efterlevs. Men det yttersta ansvaret istället ligga på Jordbruksverket.

Intressant fråga att ställa till Jordbruksministern.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pelusa
0

Det sägs att tillståndet är inte längre aktuellt. Allt kommer återgå till den gamla modellen iom myndighetens nedläggning.

Jag har skrivit till ministeriet och ställt en fråga men har inte fått något svar ännu.

Har oxo hört att flera kattuppfödare som skaffade sig tillståndet ifråga för att kunna bedriva avel, kommer gå samman nu och försöka få pengarna som det hela kostade, tillbaka!

/Pelusa

Lena
0

#4 Knepigt om lagar och bestämmelser bara upphör? Så brukar det ju inte vara annars om en myndighet omorganiseras. Möjligtvis blir rutinerna annorlunda men lagstiftningar och regler  kan man ju inte ändra hur som helst. I så fall tänker jag mig att det måste finnas ett förarbete där detta föreslås.

Det ska bli intressant att följa utvecklingen och se vad du får för svar på din fråga.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Så vitt jag vet ska inga lagar och förordningar ändras. Allt kommer istället att gå över på jordbruksverket, och de som ska kolla det är de "ambitiösa" djurskyddsinspektörerna i kommunerna./Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Pelusa
0

Vanessa, har personligen inget som helst intresse eller anledning att skriva osakligheter i syfte att hetsa upp folk över nedläggningen av djurskyddsmyndigheten. Jag har ju förstått att du tycker det är bra att djurskyddsmyndigheten försvinner men tråkigt att du taggar utåt så fort nedläggningen förs på tal öht.

Jag lovar iaf att så fort jag får svar på mina frågor från ministeriet så kommer jag givetvis att skriva en blänkare här. Tacksam oxo om du under tiden verifierar dina egna uppgifter om att inga lagar och förordningar kommer att ändras iom nedläggningen. Jag vet iaf en som isf kommer att bli själaglad om det överensstämmer med sanningen.

/Pelusa

vanessa
0

Jag vet att du inte har några som helst skvallriga celler i din kropp, och menade inte detta som ett påhopp på dig. Jag kommer nu att radera mitt inlägg, så att inte fler tror att jag attackerar dig. Ibland måste jag tänka efter lite mer. Jag ber massor om ursäkt för att jag sårade dig. För jag tror och  litar på dig till 100%.  /Vanessa

Pelusa
0

Det är lugnt, Vanessa, jag förstår nu att jag jag överreagerade. Jag tolkade fel…. och ber nu i min tur om ursäkt för mina vassa ord.

Litar oxo på dig till 100!

/Pelusa

Lena
0

#9 Man kan ju förstå att alla som fått betala dyra arvoden för att få sina tillstånd vill ha pengarna tillbaka om det nu helt plöstligt inte behövs.

//Lena

miranda1
0

bra att jag överklagade, vi har inte tänkt betala kommunen för att vi gör deras jobb. Överklagelsen ligger nu uppe hos länsrätten….

Så vid jag förstår förtsätter lagen att gälla, om de vill lägga ner den ska det tas upp av jordbruksutskottet först.

/Miranda

Lena
0

#11 Nej  det är ju sanslöst att föreningar som driver katthem ska betala kommunen för det arbete de gör. Det borde ju vara tvärtom istället. Inte särskilt uppmuntrande…

//Lena

Pelusa
0

"….vi har inte tänkt betala kommunen för att vi gör deras jobb. Överklagelsen ligger nu uppe hos länsrätten…"

Miranda, det här är intressant… vill du utveckla det hela litet?

/Pelusa

miranda1
0

Ska göra en lång historia kort:

Ansökte om tillstånd för katthemsverksamhet i juli 2005. En djurskyddsinspektör gjorde en inspektion som tog 10 minuter. Några dagar sen fick vi tillståndet plus en faktura på 3 000 kronor…..
Överklagade hos länsstyrelsen. Länsstyrelsen avslog, överklagade hos länsrätten. De har inte tagit beslut ännu….

Tyvärr är de så att kommunerna själva får bestämma om och hur mycket de tar ut i avgift. GBGs kommun har fastställd att:

"Om der finns särskilda skäl med hänsyn till verksamhetens art och omfattning, tillsynsbehovet eller övriga omständigheter får Miljönämnden sätta ned eller efterskänka avgift enligt denna taxa"

I motiven till miljöbalken för regeringen ett allmänt resonemang om vissa utgångspunkter för avgiftsfinansieringen (prop. 1997/98:45 del 2 s. 288).:
" En viss schablonisering vid utformningen av avgiftsförordningarna är nödvändig. Förordningarna måste dock ut­formas så att avgifterna kommer att stå i rimlig proportion till de kostnader som den avgiftsbetalande åsamkar myndigheterna."

I Göteborgs kommun betalar man 400 kr per påbörjad halvtimme för miljöförvaltningens tillsynsarbete. Detta skulle betyda att Miljöförvaltningen har ägnad sig 7,5 timme åt vår verksamhet. Som sagt var inspektören på plats 10 minuter…..

PELUSA, om du vill ha mer info kan jag PMa dig!

/Miranda

vanessa
0

Det är ok, Pelusa. Skönt att vi inte är ovänner, för det är det sista jag vill. Miranda, jag måste erkänna att du är en av mina nya idoler. Du gör sådant jag vill göra, men inte har ork till.

Vår djurskyddsinspektör ägnade en massa tid, besökte oss flera gånger så honom kan man nog säga att han gjorde skäl för pengarna. Å andra sidan satte han enorma krav på oss, Men nu har vi bland annat en karantän som skulle passa på Arlanda :-). /Vanessa

miranda1
0

Tack Vanessa, Generad rödnar….jag är ingen idol. Jag har tur att jag har tid och möjlighet att hålla på med det här. Katthemmets "anläggning" ligger på min tomt. Det är nämligen mitt f.d. djurpensionat (som jag blev av med när de stackars kissarna tog över Flört) För mig är det alltså lätt att springa ner till katterna och sen tillbaka till datorn! Skrattande

Förstår helt att när man jobbar heltid man inte hinner med allt, fast jag tycker att du gör otroligt mycket för katterna!

/Miranda

Pelusa
0

Jatack, Miranda, PMa  mig gärna med info och dina ståndpunkter som jag ev kan föra vidare till vänner i kattsvängen!

/Pelusa