Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 550 ggr
Bella-Maria
0

Djurens Rätt kritiserar beslut att döda förvildade

Lena
0

Bra skrivet av Djurens Rätt! Gillade särskilt den här formuleringen i artikeln:

"- Hemlöshet är ett ont som katten inte kan hjälpa och inte ska bestraffas för. I stället för att lägga pengar på att avliva katterna borde kommunen lägga pengar på att söka nya ägare till de katter som kan bevisas vara övergivna och/eller förvildade."

Det är ju fullständigt absurt att så många tycker det är helt okey att bara avliva hemlösa katter. 

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gejsa
0

Ja, tänk vad många katter det är som inte har ett hem. Undrar hur många det kan tänkas vara i hela Sverige eg.

YvonneW
0

Glädjande om än överraskande att DR börjar engagera sig. Och dubbelt glädjande att det är just Siw Ågren som skriver detta. Tummen upp!

vanessa
0

Mycket förvånande. Har fortfarande taggarna utåt, för de har skitit högaktningsfullt i katter tidigare. Bra, men är inte hänförd. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vegetarian
0

Blir  så lessen när jag läser hur människor väljer att ta hand om olika "problem", när det gäller djur, som faktiskt är skapade AV just människor…! Att döda dem är absolut under all kritik. Jag anser att man borde försöka fånga in alla katter,kastrera/vaccinera dem och försöka med alla medel att sammarbeta med katthem och snälla kattmänniskor över hela Sverige. Dessutom borde lagen ses till så att inte oskyldiga liv behöver släckas!

Engla
0

Vanessa; På vilket sätt DR rätt skitit i katter innan? Eller missförstod jag dig innan?Generad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Här i Göteborg har DR börjat visa lite intresse faktiskt. Vi hade ju ett möte för ett tag sedan. Det kanske börjar ändra sig trots allt. Trisst att de tidigare inte alls varit engagerade, men positivt om en ändrad attityd nu börjar visa sig.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

#6 De har helt enkelt inte engagerat sig i katternas situation. De ansåg/anser också att katter inte ska vara innekatter för det är emot deras natur. Där någonstans tappade jag min lust för dem. Säger inte att det är så idag, men så var det för bara några år sedan. /Vanessa

Engla
0

Vanessa; Det där hade jag inte en aning om! Det låter hrm….skumt!

brutt
0

Nu förstår jag ingenting av vad som skrivits om djurens rätts engagemang för hemlösa katter de vill ju just att katter ska kastreras och vara innekatter och absolut inte avliva en frisk katt.

Lena
0

#10 Tydligen har det inte funnits det engagemangert tidigare. I alla fall inte på vissa orter. Men av artikeln ovan kan man ju se att de har förändrat sitt synsätt. Det var också den uppfattning jag själv fick på mötet jag deltog i här i Göteborg.

//Lena

vanessa
0

#10 Det var inte så hiskeligen lång tid sedan de kommentarerna kom om innekatter bland annat. Jag säger verkligen inte att det är så nu. Anser att det är bra att de ändrat inställning, men gör inte vågen ännu eftersom jag kämpat så länge för katternas väl. För att jag åter ska tro på dem, måste jag slicka mina sår. Men applåderar deras inlägg. /Vanessa

Engla
0

Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt hört det tidigare, att katter ska vara utekatter. Men jag vill inte gräva vart jag har hört, men men….Konstigt resonemang.

Lena
0

#13 Det står nog i en broschyr som de tagit fram tror jag. Vet att jag själv reagerade på detta.

//Lena

brutt
0

Vet inte i vilket sammanhang eller under vilka omständigheter som det i så fall utryckts men under sista året har jag aldrig hört något liknande tvärtom.Är glad att så många som möjligt bryr sej om katternas rätt.Solklart är det förstås att kattens natur ska beaktas i alla avseenden.

miranda1
0

I deras broschyr  "Älskad vän?" om kattens status står det:

"Katter har ett mycket stort behov av att få röra på sig och aktivera sig på olika sätt. De flesta katter trivs därför inte fullt ut om de aldrig får gå ut. Ha det i åtanke om du funderar på att skaffa katt."

morgan_kks
0

Går bara in en kortis då jag har fullt upp med övrigt KKS-arbete. Förstår inte varför man hela tiden ska se bakåt vad någon gjort eller inte gjort.

Om nu FDR inte tagit katter i beakt i sitt tidigare arbete är det väl bra om deras "glasögon" nu mer än tidigare riktats till katternas situation i Sverige, sedan att synen till viss del kanske är fel är väl en sak, man kan ju alltid gå in på djurensratt.se och skicka ett mail.

Morgan

miranda1
0

citerar bara vad som står i broschyret….

YvonneW
0

Det är ju inte en eller två personer som bestämmer riktlinjerna inom DR. Fick mitt senaste mail från Siw Ågren den 3 januari. Svaret blev att riksstämman har beslutat att DR skall ägna sig åt tre huvudpunkter; försöksdjuren, lantbrukets djur och pälsdjuren. Men om fler än jag mailar och ber om deras hjälp för de hemlösa katterna hoppas jag att vi också kan få dem engagerade. Det Siw Ågren skrev är väldigt bra, och vi kan bara hoppas att man vid nästa riksstämma också lägger till hemlösa katter som en fjärde  viktig punkt. Så än så länge är det ingen ny policy inom DR, men förhoppningsvis på gång. DR är suveräna när det gäller kampanjer, så att folk får upp ögonen för de utsatta djur dom jobbar för, och att uppvakta regeringen. Det skulle därför vara av stort värde om vi fick dem med oss.

Är det någon som vet om Djurskyddet i Sverige är engagerade i frågan eller någon annan organisation?

miranda1
0

Yvonne: vi fick för några veckor sen ett svar från djurskyddsmyndigheten angående problematiken omkring hemlösa och förvildade katter:

www.goteborgskatthjalp.com/dsm.html

Lena
0

#16 Ja det är ju en annan sak om det står på det sättet. Hade för mig att det var en mer ensidig syn på att katten skulle vara utekatt som presenterades. Måste ha fått det helt om bakfoten eller ha någon gamal skrift i åtanke.

#17 Du har helt rätt, vi vinner mera på att se framåt istället för bakåt. 

#19 Djurskyddet kommer fokuser extra mycket på katters situation i år med en stor kampanj. Det är mycket positivt på gång.

//Lena

morgan_kks
0

#20 Skickat denna tråd vidare och länken var intressant, hade missat den Generad Själv förespråkar jag TNR.

Morgan

Bella-Maria
0

Det finns ingenting som hindrar Djurens rätts lokalavdelningar att ha kampanjer för hemlösa katter. Allt behöver inte komma uppifrån, en del får man bestämma själv. Ni som är aktiva medlemmar, ta upp detta med era kontaktpersoner och lokalavdelningar.

YvonneW
0

Tack Miranda för länken. Också glädjande att höra att Djurskyddet drar igång en kampanj. Så tack för upplysningen Lena.