Gräver inte över sitt bajs
Vi har en stödis här hemma som inte gräver över sitt bajs när hon gjort sitt i lådan. Det stinker något så ofantligt av hennes avföring. Aldrig varit med om desslike! Hela lägeheten börjar stinka såfort hon varit på lådan, och så gräver hon ju inte över det.
Varför tror ni hon gör så? Och är det normalt att en katts avföring luktar så mycket, och det är inga små korvar hon bajsar utan det är BAMSEkorvar, som en människas fast nästan värre.
Ja nu blev detta inlägg inte så trevligt kanske men ja 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Nyfiken på svar jag med, har en dam som inte heller gräver ner korvarna och som du säger det stinker. Jag får alltid direkt ta bort det. Kanske nåt med hävda revir att göra 
Ruu gör samma sak, aldrig att han krafsar över.. =/ Stinker så man får ta bort med en gång.
Tycker väl själva att det stinker så mycket att de kastar sig ur lådan så fort de bara kan. Har själv en dam som också brukar "glömma" det där.
Det borde ha lite med revir att göra - för häromkring bodde förut en stöddig utekatt som alltid satte sig att skita antingen på en gräsmatta eller mitt på gångvägen. Han grävde aldrig det minsta - varken före eller efter han gjort "sitt. Han gjorde det även ofta när någon gick förbi honom, så man kunde inte missa vad han gjorde…
Min ena katt står utanför lådan och krafsar, mycket sand och höga kanter är det jag kan rekommendera.
Nemo är oxå jobbig när det gäller lådan.. Han kan krafsa en halvtimme och då överdriver jag inte.. Lite tvångstankar på den katten kanske..

Tror att det är ett sätt för katten att markera för andra katter i sin omgivning..som ett sätt att visa sin dominans…men nog tycker man att det är trevligare när dom "spolar" efter sig!
Min äldsta katt har alltid bara krafsat på lådkanten och aldrig över det stora paketen hon lägger i lådan,gjorde så hon även när hon var helt ensam och där inte fanns någon annan katt i närheten.Vet heller inte varför???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

vad jag läste i en bok om kattdjurs beteende så krafsar de över det när de är oroliga att någon ska veta att de finns där. och när de inte krafsar över det så känner de sig helt trygga. På det viset har jag blivit ganska glad när mina katter inte krafsar över det :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Då är Nemo väldigt väldigt orolig.. =/ Han krafsar, krafsar, krafsar och ja, krafsar.. Ibland blir man galen på allt detta krafsande..
Min ena lade sådana "rökare" (som vi kallar dem) innan också, utan att krafsa över. Det slutade med att jag gick dit och lade ny sand över själv. Ibland stannade katten kvar och tittade storögt på… Till sist tröttnade hon väl för numera krafsar hon över. Det kan ju antingen betyda att hon bara behövde lära sig… eller att hon kände sig otrygg med mig brevid med en skopa kattsand i högsta hugg… 

Nej, men lite allvarligt, det är ju sådant som mamma katt lär sina bebbar, så på vissa katter kanske det fungerar att "undervisa"..?

Eftersom att lukten dämpas så mycket när det krafsas över så känns det logiskt om det på ett eller annat sätt har att göra med revir. Och det kanske inte behöva innebära att katten mår dåligt för att den krafsar över. Det är bara det att den inte vill att det ska lukta, då det kan anses överdrivet kaxigt av den som är högre i status. Hur katterna än gör, så är det nog som det ska vara.

Har läst någonstans att det är ett dominans-tecken. Vår storkatt Baffe flyttade ju in här för snart 6 år sedan. Han tog sig snabbt "en bra plats" i flocken. Han gräver aldrig över sina korvar (som också är i storleksordning - Hot Dog - hm lustig liknelse förresten…). Han talar på det sättet om att han behöver minsann inte gräva över för han har "rätt att skita" var och hur han vill i lådan. Så kan jag tänka mig att en dominant katt resonerar.
Som sagt ovan har vi också haft en stor dominant hankatt ute i vårt område som inte känner sig generad över att kröka en märla var som helst i gångstråken. Han har inte en tanke på något grävande…
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Ja. precis. ^^

så att Ice bajsat jämte lådan betyder kanske att hon visar att hon vill vara högst i rang då? hehe, vore ju en bra förklaring,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Beata har aldrig någonsin krafsat över, och stinker är förnamnet, eftersom hon konstant har dålig mage, känns direkt när hon varit på lådan, dom andra krafsar en halvtimme, men hon är tydligen alfahonan
Maggan47
min pyret glömmer även hon att spola då hon varit på lådan
och hon är som trådstartarens katt en riktigt tungviktare då det gäller att bajsa hon krafsar bara på lådkanterna inte i sanden

Herr grå krafsar aldrig över sitt, det är Silke som krafsar över hans så fort hon får syn på det 
"Allt som kan gå åt helvete kommer gå åt helvete, men även om resultatet skiter sig så ska man ha j*vligt roligt i processen!"
och käre Arne städar även efter andra……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

min bruno krafsar först lite över sin egen bedrift… sen tar han o kraffsar ut hälften av sanden på golvet… sen kraffsar han på golvet… o sen som avslutning tar han även väggen…..kan meddela att jag HÖR när han är på toa… dom andra är betydligt mer diskreta….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#19 Även här har vi en städtant min Minou går alltid dit när Lisa varit där och kissat eller bajsat och kräver över som en galning, och så ser hon helt förbannad ut
"Att här aaaaldrig kan städas"
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#21 ja här har jag Kajsa som desperat försöker kratta upp efter Ice, samtidigt som hon blänger, Kerstin o Miss om de ser henne bajsa på golvet så flyger de fram o ger henne en smäll men hon verkar inte lära sig för det att det är lungnast att bajsa i lådan,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
ja och nu när jag ställt in Mees låda med grova pellets, så Suck… Om Arne själv får välja, så är det pellets… OCh det låter…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vi borde ha en tråd om hur vi själva gör när vi går på toa. Hur många ark toapapper brukar ni använda i snitt? 
#13 Ja det stämmer -var på en förläsning med Ylva Stockenberg som bekräftade detta.
Det har med rangordning att göra, den katt som inte krafsar över är ranghög.
Hemma har jag problem med att ingen av mina katter krafsar över, så jag bara väntar på att de ska göra upp om sin rang, men de själva verkar inte lika intresserade av det haha.
#24 vi kanske kan hålla oss till tråden, även om din tanke var lite rolig =)