Gråvit katt upphittad, Lund
En gråvit katt har under några veckor (mer?) setts till vid Tornavägen i Lund, vid nationerna Helsingkrona/Kristianstad/Sydskånskan. Ägarna till en pizzeria där säger att katten kommer dagligen, och de ger den mat ibland.
Den är grå, med vita strumpor bak, och vita tassar fram. Även vit haka och haklapp, och en liten vit strimma på nosen. Gulgröna ögon. Vita morrhår.
Katten är mager, och verkade först ha ont i rygg/höft, men när jag har sett den nu igen verkar den fysiskt må ganska ok, med lite skavanker. Men darrar, är mycket hungrig när man ger den mat, och mager då man känner ryggrad/revben tydligt. Saknar halsband/öronmärkning.
Jag bor själv en bit bort, så jag har inte helt koll på katten, men kände att något måste göras. Har lyckats engagera några boende där att hålla koll på den, och de ger den mat.
Känner du igen katten eller vet något om den, snälla kontakta mig!
Annica J: 073 - 073 28 22, xannica@hotmail.com

Å lille kisse! Verkar tam och social, kan inte någon av dina vänner hjälpa kissen så den får komma in? Det brådskar om h*n darrar och är undernärd
Kanske Hennum har en ruta över när Kaj flyttar??
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Men titta på ögonen, så sorgsna. Men missen då
. Kan inte nån av de som ger han mat ta in han tillfället då? Stackarn som måste gå ute å tigga mat

vilken fin kisse….hoppas någon av matarna kan ta in honom tillfälligt iaf…. stackars kisse…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Jo, det är riktigt hjärtskärande jag vet :( Jag stötte på den för första gången i fredags em, så har spenderat hela helgen åt att lurpassa på den och få tag i den igen..
Har kontaktat Kattkommandosyd, och deras medhjälpare i Skåne ska förhoppningsvis kontakta mig hur jag ska gå vidare.. Jag och de flesta jag känner här i Lund är studenter (alla i det där huset där den setts bor i korridor, vilket innebär att man inte får ha husdjor osv) och många bor långt bort i andra städer (sthlm/gbg mm) så det är jättesvårt för oss att ta in den när vi åker iväg "hem" så pass mycket.. Jag är en otrolig katt-människa och tjatar på min sambo att vi ska hjälpa den om ingen känns vid den snart, men det är samtidigt ett stort beslut att ta så vi helt plötsligt inte står här med en katt, och ska åka hem över jul och inte kan ha någon som tar hand om den.. (Jag har katt hemma i stockholm som hatar andra katter över allt annat, och hans familj är allergisk så vi kan tyvärr inte ta med den hem heller) Veterinärskostnader osv är också helt orimliga när man lever som student :( Men jag vet om Chikas fond från Djurens rätt, och går väl i de tankarna att jag kanske kan hjälpa till att ta hand om den ett kortare tag. Alltid så svårt bara när man är helt ny på ett ställe och inte känner någon här permanent..
Men jobbar stenhårt på det. Skrivit ut bilder som ska upp i stan ifall någon känns vid katten. En jag pratade med tyckte inte att katten var SÅ smal, och trodde att den bor i området. Men jag har svårt att köpa det personligen.
Bra att du engagerar dig i missen tycker jag. Hoppas att du kan hjälpa den stackars missen till ett bättre liv, du ska ha en eloge för det du gör 
Tack Aquita för du engagerar dig i denna fina lilla kisse. Hoppas kissen snart kan komma in i värmen.

#7 Kanske någon av Lunda-tjejerna har någon korridor-kompis eller någon annan vän som har en liten kvadratmeter över för lille Grålle

jag har ju katt här nu som sagt.
och jag kan inte ta på mig att ha katt någon längre tid. jag har hamstrar och de behöver verkligen komma ut och springa länge varje kväll, nu när de är tre stycken dessutom. det blir svårt med en katt och jag måste i första hand tänka på de djuren som redan är mina.
Men gud… stackars kissen, så mager! :(
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Vad snälla ni är som är så många som bryr sig, så snabbt.
Jag känner mig ju i ärlighetens namn lite lost, är ju som jag förklarat i en ny stad, inte så bra koll på hur det går till med hjälp när man hittar en hemlös katt osv.
Hur ska jag gå vidare? Har som sagt kontaktat Kattkommando Syd och nu även Katthjälpen i Malmö. Jag skulle eventuellt (efter lite bråk med sambo :P) kunna ha hand om katten under begränsad tid.. men kan ju absoult inte sitta här med en katt vid jul när vi beger oss bort i 2v + :(
Och bekosta veterinärskostnader finns inte direkt i min ekomoni som student tyvärr :( Skulle man kunna få hjälp med något sådant, och från var, ifall ni vet? (Chikas minnesfond på Djurens rätt kanske? har mailat dem)
Ska avvakta lite på svar från de 2 organisationerna, men ville se vad ni som verkar ha lite koll säger… tack på förhand!

#9 Tänkte mest om det fanns någon snäll granne hos dig som så fint visat prov på kunna passa katt

försök kolla upp om den är id märkt, annars så kan ni ju faktiskt anonsera på Blocket och annat även om den går ute,kombinera med en upphittad rad oxå om det är att han komit bort, anmäl till polisen med att han finns där, man vet ju aldrig, värt ett försök,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Uppdatering:
Har nu satt upp lappar lite överallt och hoppas på svar. Även ringt Polisen som inte kunde hjälpa mig ett dugg tyvärr..
Men! Har fått svar från snälla Tassebo i Helsingborg som har lovat att ta över katten så fort de har en bur ledig!
Så kisse får flytta hem till mig under en kortare tid nu. Tyvärr är det inte en helt perfekt lösning för min sambo, då hans famlij som är allergisk kommer på besök om 1 månad (med redan köpta biljetter ><) men jag hoppas in i det längsta att kisse kan få en placering tills dess!
Hur som, sympati, övertalning och hotande minusgrader lyckades få t.o.m. min envise sambo att vekna! 
Så nu ska vi så fort det bara går ut på kissejakt i veckan (måste övertala ngn med bil att hjälpa till).
Snälla, om det är någon här som har möjlighet att ta över katten som akuthem innan 12/11, hör av er till mig..! <3

#13 Så fint att du hjälper lille kisse tillfälligt! Det vore ju ypperligt om han finge en plats hos Tassebo innan ni får besök av allergiker men om inte kanske han går att "lämna bort" över de dagar som besöket är hos er? Kanske till och med pensionat ett par dagar om ni låter katten bli vaccinerad nu innan.

#13 Vad undebart att du finns för kissen så länge..o vad skönt att Tassebo sen väntar på honom…lilla missen..slipper nu att gå ute, hungra frysa o skaka…
Åh vilken lycka för missen, hoppas nu att ni får in kissen

Jag hade kunnat ha en katt här i några dagar efter den 15e november, jag kommer inte vara hemma den 13-15 nov. men kanske kan jag fixa folk som matar honom osv. jag har en bur på mitt rum där en katt kan vara.
är han tam?
men jag kan verkligen inte ha kisse här mer än några dagar. så det får isf vara om han kan åka till tassebo efter helgen och jag då har honom här en liten stund.

vad skönt för kissen….bra ordnat…. vore ju toppen om Hennum kunde ställa upp… håller tummarna att allt går i lås o att kisse dessutom vill in…
#13 Jo jag tänker också att om det inte finns någon lösning tills dess så får jag göra allt för att övertala någon att hjälpa mig över helgen bara, eller som du sa ev. pensionat.
Jag har haft katt i nu 15 år, men blir lite betänksam över hur jag ska planera för när vi lyckas få hit missen. Alltid skillnad med en helt ny liten vän som bott ute ett tag, jmf med min stabbiga, lata 15-åring som är innekatt hemma 
Tanken är att den ska till veterinären för att se hur allt står till. Någon som har koll på ungefär vad en sådan rutinkontroll kostar? Googlade lite på det; Vaccination ca 250-300, ID-märkning ungefär samma pris, men hade lite problem att hitta undersökning. Kanske kan få ihop "allt" i ett pris? Vet ju inte gällande kastrering, inte ens säker på om det är en hona eller hane. Ca 1000:- för "hela paketet" ?
Sedan borde den avmaskas antar jag. Var finns detta att få tag på? Veterinären?
Alla råd om hur jag ska gå till väga är mycket välkomna!
Åh ja, om Tassebo inte har fått in henne/honom tills dess vore det ju underbart Hennum.
Efter helgen är det inga problem för oss igen, hans familj kommer tors-sön, sen kan vi ha den igen till mitten av december i sånt fall. Och då borde den garanterat ha fått komma in på Tassebo.
Bra att veta, tack tack 
Och ja, den verkar mycket tam. Fastän jag vred och vände upp och ner på den för att hitta ID-märkning så protesterade den bara lite ynkligt, och satte sig efteråt och kurade ihop sig bredvid mig ändå <3 Så den kan nog bli väldigt gosig och tillgiven.

då så. då ska jag fråga i korridoren om det finns snällt folk som vill mata honom under helgen. jag är på lajv då, så ja kommer i princip inte träffa honom alls själv :P men alla i korridoren gillar katter och de vill säkert oxå gärna hjälpa en hemlösing om det behövs.
ja. 1000 kr för hela paketet om det är en hanne, kanske lite mindre om det är en hona. Kaj kostade mindre än 1000 kr, men han var oxå ung och frisk. Kan tänka mig att den här gråa kissen kan ha lite mer problem.
Jag hjälper gärna till med pengar.
Hagaveterinären är väldigt bra och billiga. Men det kanske är svårt att ta dit honom.
Ska du ha vanligt avmaskingsmedel, så finns det på apoteket. I flutande eller tablettform. Sen ta först och främst bara en undersökning och kastrering. HAn kanske är i sån form, så han kan kastreras med en gång---
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
..Och så var jakten på kisse igång! Enda nackdelen med katter: har de inte lust att komma fram, så kommer de helt enkelt inte. Satt 4,5 h idag ute i kylan och väntade, men ingen grå kisse! Var där under flera tillfällen igår också, men missade den då med.
Den kommer minst en gång/dag under dagtid enl boende i området, och sitter utanför pizzerian tills den får mat, så jag har helt enkelt störande otur.. :P
Men skam den som ger sig. Tillbaka imorgon!

#23 Dessa kissar… som inte förstår sitt eget bästa

Kan inte de låna en transportbur och plocka in honom i den när de ser honom, och så får de ringa dig och så kommer du så fort du kan? Hade ju varit väldigt praktiskt. ^^
eller så får du tälta utanför pizzerian :P
Mm jag har försökt pressa alla 3 nationerna där på tornavägen att fånga in katten och ringa mig omgående.. de lät lite nervösa och sa att de ska försöka.. haha ^^

hehe :P
http://www.blocket.se/stockholm/Bortsprungen_katt_23238581.htm?ca=11&w=3
Väldigt långsökt, men de är lika
Oj, ja den var väldigt lik, men jag tror tyvärr att teckningen på halsen/hakan inte stämmer.. kissen jag sett har helt vit haka, så det ser ut som att han inte har någon haka alls, och mer vitt på bröstet. Men vit strimma på nosen också, väldigt lik verkligen.
Får kika närmare på katten så fort jag får in honom.
Förresten, eftersom han/hon är ganska smutsig, tovig i pälsen, och troligen har varit ute en längre tid, tänkte jag tvätta och rengöra den lite så fort jag får in den..
Är som sagt väldigt snäll och inte rädd av sig, tror ni att det skulle stressa katten onödigt mycket, eller är det ok så länge den har fått komma in, äta, vänja sig inomhus lite osv?
beroende på hur dan han är när han har kommit in, svårt att säga i förväg däremot kan du kanske tvätta honom med en tvättlapp i början om han skulle protestera allt för mycket med att bli tvättad

#30 Jag skulle nog, om det går för ev. stank eller så, vänta lite med bad/dusch. Oftast så brukar katten så fort den kommer in och få mat och sova ut börja göra sig ren själv.
En liten borste eller karda kan göra mycket för en tovig och lite smutsig päls. Det är väl en korthårig katt också så mycket tovor kan det väl inte bli som är smärtsamma för katten i allafall.
Man kan ju ta en frottéhandduk och tvätta av tassar och klor när han ligger och vilar. Det gjorde jag med vår storkatt Baffe när han kom in. Han hade gått mycket och hade slitna tassar. Han njöt verkligen av att få lite "pedikyr". Men badet väntade jag med.
Nej så pass illa var det inte med tovor, har ju inte lång päls som sagt så mer att det hade fastnat skräp och små klumpar som trasslat in sig ffa på ben och bak. Men det låter vettigt, jag tvättar av den så mycket det går med en fuktig handduk bara, och borstar igenom. 
Putt har du fått tag i den?
Nej inte än 
Satt 5+ timmar på pizzerian idag och höll utkik, inte en enda kisse i närheten. De har inte sett den sedan i tisdags… jag börjar undra ifall mina efterforskningar i helgen när jag gick runt i området och försökte få folk att engagera sig i katten kanske fungerade, och någon matar/har tagit hand om den.. innan har den dagligen kommit till pizzerian.
Ska ägna helgen åt att se ifall folk vet något mer. Har mailat flera som bor där.
Jag som skaffat låda och allt, kom hit kisse!

ja ibland blir det konstigt… vore ju skönt att veta vart kisse tagit vägen…om nu inte kisse återkommer kan vi säkert överräcka en annan kisse till dej som åxå behöver husrum…
Något nytt om kissen?
Jag pluggar vid detta område och tar vanligtvis bussen uppe från kårhuset. Jag kan försöka gå till pizzerian och kika ett tag innan jag åker hem om veckodagarna. Vilken pizzeria är det? Bor du själv vid någon av nationerna?
Om du vill kan du PM:a mig ditt mobilnummer så att jag kan slå dig en pling ögonabums om jag ser katten. Stackarn ska ju inte behöva vara ute… 

Jag har ju föreläsningar där ibland. Ibland har jag ingen föreläsning efter och då hade jag oxå kunnat stanna kvar en stund och hålla utkik. Så PMa mig med ditt nummer, så kan jag ringa dig direkt om han dyker upp. Även gärna vilken pizzeria det är, jag vet inte vad det är för pizzorior där.
Fortfarande ingen kisse tyvärr 
Har suttit där stor del av helgen nu, men inte sett till den. Ni får jättegärna gå förbi om ni har tid och lust, är pizzerian som ligger precis vid Helsingkrona nation. Kan höra av er direkt till mig på 073 - 073 28 22 så kommer jag med katt-sele och förhoppningsvis bil. x)
Jag bor uppe vid kännärsrätten och pluggar borta på vårdvetenskapens hus (sjuksköterska) så det är så helt fel område för mig, jättesynd :(
Skönt om vi är några fler ögon som kikar förbi lite iaf 
Min förhoppning är just nu att någon har tagit sig an den och att den har det bra..
Så, nu har jag lagt in ditt nummer, ringer direkt om jag ser katten.
Ja, det skadar som sagt inte att fler ögon tittar. Ifall att kissen ändå dyker upp tar jag med mig bur och kattmat imorgon till labbet… vet inte hur uppskattat det blir… 
Jag pluggade Biologi förut i 1,5 år, där hade kattbur (och t.o.m. katten själv!) varit mycket uppskattat på lab, haha

dumt! kollade mitt schema och jag har ingen föreläsning där borta på länge. :P jag som haft det hela tiden innan. knas.
Men jag ska se om jag inte kommer ha tid nån gång i veckan ändå…
Idag var jag på plats under en timme men tyvärr var katten inte där. Imorgon är dock en ny dag så jag tittar förbi innan föreläsningen och sedan en extra gång innan jag tar bussen hem.
Föhoppningsvis har ju missen redan fått komma in någonstans…
Inga nyheter från mig heller tyvärr.
Jag hoppas verkligen också att den har fått komma in hos någon vänlig själ..
Kollade igen idag men ingen underbar liten grå misse stod att finna. Ska iaf leta veckan ut, det är ändå ingen direkt omväg för mig. 

känns inte riktigt bra förrän vi vet var kissen tagit vägen…
Aquita, pizzeriaägaren verkar tidigare ha haft koll på katten. Skall ägaren ringa dig om katten syns till? Kanske tokigt förslag men kan man inte med lappar i området efterlysa katten så ringer kanske någon som sett katten, då lappar med avrivningsremsor med ditt telnr så man lätt kan ringa.
ingen dum ide!

väldigt bra idé….
putt…
#48 - Jo pizzerian har ringt mig förut när de sett katten, men sist jag var där hade de kö ut genom dörren och det var bara en som jobbade, så jag hann inte stanna kvar och prata mer med dem..
De har inte hört av sig sedan de sa att de såg katten sist, och eftersom jag själv inte sett den när jag letat i området och de inte hört av sig och katten inte setts sedan mitten förra veckan så vet jag inte vart den har tagit vägen.. 
Har satt upp lappar i området med färgbilder där jag bett folk höra av sig bara om de vet något om katten alls + i alla mataffärer i närheten + mailat bilder till alla ansvariga på studentnationerna som ligger där, och de har lovat att höra av sig om de får syn på katten (har sagt till dem att bara slita in katten någonstans så kommer jag direkt dit och hämtar den)
Känns så svårt att trycka på mer när folk har sagt att de ska höra av sig.. men jag funderar också vad den kan ha för sig 

då aquita har du gjort allt du kunnat för tillfället…pizzerian ringer säkert om dom ser kissen eller så ringer någon annan o berättar att kissen är inne hos dom….
ja mer kan du inte göra……hoppas1

Ett utdrag från en konversation mellan mig o en bekant på helsingkrona nation.
nic [m] | One of the worlds's best! säger:
har ju inte så mycket annat för mig
Hennum säger:
du kan hjälpa mig med hemlösa katter
hittade en katt här
Hennum säger:
en grå?
brukar hålla till i krokarna
**
typ… o lite vit
**
Hennum säger:
ja. då vet jag vilken den är
brukar komma och stryka omkring benen
Hennum säger:
du får pengar av mig för kattmat om du ger den mat. för vi har planerat rätt länge att försöka få in honom.
gillar inte katter…
Hennum säger:
hur ofta är den där ungefär?
den brukar komma fram när jag tar en cigg
Hennum säger:
varje dag?
typ
Så det borde gå att fånga in den om man är utanför helsingkrona några dagar i rad och matar vid samma tid så att den vänjer sig vid att komma dit. Säkert många studenter där omkring som slänger åt den en liten matbit då o då.
Man skulle även kunna sätta upp lappar om katten på nationerna där i närheten. Kanske har den tillhört någon student en gång i tiden, då den verkar hålla sig i det området.
Kissen måste ju in! Det är så kallt ute.