Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2716 ggr
Misan
0

Tam hankatt Svinninge, Åkersberga

En tam hankatt, kastrerad har hittat till en vännina till mig, hon är nyinflyttad i en liten sommarstuga så hon kan ej ta in den så den bor på hennes alltan i en liten låda så länge.

Han är jätte mysig hon kan hantera honom precis hur som helst, har nyklippta klor (åtminstone korta klor) och ser välmående ut. Hon har pratat med grannarna men de har heller aldrig sett honom tidigare.

Han är bruntigrè? spotted med vita tassar och vit bläs.

FFKTeckomatorp
0

Sätt upp lappar i affären, ring polisen och gör en anmälan om en upphittadkatt, den hittar kanske inte hem, sätt in en annons på blocket.

Misan
0

allt det görs. inga problem men hon tror inte att han har varit borta så länge för han är i så fint skick och även för klorna är typiska innekattsklor om du förstår mig :-)

Hon har fem okastrerarde honor var av den ena är dräktig därför vågar hon inte ta in den och har hon inte hittat någon ägare innan torsdagen så får den ett tillfälligt hem medans hon fortsätter leta killens ägare.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kolla även katthem hemsidor ifall det finns efterlysningar där. Det närmaste borde vara Djurhjälpen i Vaxholm.

spookie
0

Den rätta vägen är att lämna in katten på närmaste polisstation. De måste ta emot katten, då den kan vara efterlyst.

Ring inte först utan åk bara dit.

Hawknestgrove
0

risken fins,att den blir avlivad då.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

spookie
0

Polisen får naturligtvis inte avliva en tam katt hur som helst. De måste först kolla så den inte är ID-märkt och kanske efterlyst.

De ska ta emot katten som "hittegods" vilket betyder att den ska skrivas in i det nationella hittegodsregistret som samtliga polisdistrikt i Sverige har tillgång till.

Polisen i Stockholms Län har avtal med 3 katthem (Solgläntan, Stadskatten och Sthlms Katthem.

Avtalet innebär för hemlösa och beslagtagna katter en trygg förvaring då katthemmen garanterar detta i avtalet.

Det katthem som tar emot katten får ersättning på ca. 100:-/dygn av statliga medel.

Katten kan efter 14 dagar överlåtas på katthemmet som då får ett engångbelopp på ca. 650:-. Därefter är det upp till katthemmet att bedöma om katten skall omplaceras eller avlivas.

Frågor på det?

Hawknestgrove
0

Ja de reglerna gäller inte i Stgrömstad i alalfall. Där kan de inte ens ta in en katt för  personalen kan vara allergisk… Så de skjuter dem….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Misan
0

spookie tyvärr är det inte så lätt. I stockholm är det endast västberga och bergsgatan som tar emot katter och det är inte alltid de gör det heller det beror på vem som står där och vem som kommer in med katten. En ovillig polis och någon som inte vågar gå emot polisen kommer att komma därifrån med katten med sig.

Om de inte precis har börjat med et nationellt datasystem så finns det inte, de skriver upp det på förtryckta blanketter och sätter in det i sin pärm så det är som alltid, man måste ringa till flera stationer när man hittar/saknar sin katt.

Jo jag vet eftersom jag har lämnat in flertal katter på bägge polisstationerna

spookie
0

#8 Misan

Jag vet att många poliser försöker smita från sitt ansvar. Detta data system har säkert funnits i 10 år men ute på landsbygden kör de gärna den manuella varianten, vilket förstås är helt förkastligt.

Föreslår därför i detta specifika fall, att de lämnar in katten på polisstationen i Täby Centrum. Där finns ett befäl som heter Monica. Talade med henne för 2 månader sedan och hon sa att de alltid tar emot hittekatter.

Det gäller att stå på sig och inte ge upp så lätt. Det enda man inte skall säga är man man matat katten får då räknas man enligt lagen som en "Djurhållare".

Lycka till och som sagt, stå på er!

MariannE11
0

hur går det misan?…… vore ju toppen om det dök upp en ägare….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

soso
0

#9 Det låter som en dröm det du skriver. Av egen erfarenhet vet jag att det är en dröm.  I verkligheten fungerar det tyvärr inte alls så Rynkar på näsan.

spookie
0

#11 Vakna upp från din dröm för detta är verklighet.

För alla utsatta katters skull är det upp till oss kattvänner att se till att lagens långa arm följer de avtal och regler som finns.

Man måste alltså stå på sig när de säger nej. Jag har givetvis själv en lång erfarenhet av det jag skriver om. Har själv avtalet framför mig i denna stund. Detta gäller som sagt endast i Stockholms Län.

Vore intressant om någon från Stadskatten eller Sthlms Katthem kan uttala sig om detta avtal här på forumet. För avtalet existerar faktiskt och är en offentlig handling.

Misan
0

jo avtalet finns mellan katthemmen det vet jag också som tidigare har varit vollontär för sthlms katthem. Det var inte det jag menade. Däremot är det poliser som inte vill ta sitt ansvar och tycker att det både är jobbigt och att det kostar för mycket, där ligger problemet. Alltså hos den polis som jobbar när man kommer dit.

soso
0

#12 Jag vet att avtalet existerar. Men alla följer det inte.

Det är ju bedrövligt att det är kattvännernas sak att se till att polisen följer reglerna.

marieborg
0

Hej Misan,

Kan inte du be din kompis kolla så att det inte är Tyson (fd katt från Sthlms katthem) som hon stött på? Han försvann iof från Täby Obestämd Lite osäker på hur nära det är… Se bild på honom under efterlysta katter  sida 2  på www.katthemmet.nu annons nr 8389

Tack!

Misan
0

Tyvärr är inte den här killen öronmärkt Gråter hon ska kolla om han är chipmärkt. Hon vände upp och ner på honom utan problem och såg att det var en kastrerad kille.

Vi pratade om detta att det är alldeles för många som inte är märkta, tänk om veterinärklinikerna kunde göra ett paket av kastrering och öron-/choipmärkning av samtliga katter, det vore perfekt om de gjorde så. Vet att några veterinärkliniker gör så men det är alldeles för få. Det är där man borde börja jobba med märkningen.

spookie
0

#14 Ja, visst är det bedrövligt men vilka ska annars föra katternas talan?

Hade det varit en hund så hade det inte varit något problem. Tyvärr är ju inte ett kattliv lika mycket värt för en del Gråter.

Med risk för att vara tjatig så råder jag upphittaren till hankatten att åka till Täbypolisen med katten. Vad har ni att förlora?