Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2343 ggr
Trullis
0

Inbjudan till katthem och kattföreningar

i Stockholms län med omnejd. Jag försöker bifoga inbjudan som är skriven i word men får inte. Så jag kopierar in den nedan. Vi har skickat ut till (hoppas vi) alla katthem och föreningar i Stockholm och något utanför. Med risk för att bli betraktad som tråkig men denna inbjudan gäller dock bara katthemmen och föreningarna på grund av platsbrist. Har ni katthem eller föreningar INTE fått inbjudan (som har skickats via email) så var vänlig och kontakta mig på antingen helene@stockholmskattkastreringsgrupp.se eller helene.frisk@telia.com . Var snälla och notera att 8 januari är inställt pga av för få svar. Däremot så gäller 14 januari.

Mvh Helene Frisk Ordförande Stockholms Kattkastreringsgrupp

www.stockholmskattkastreringsgrupp.se

Inbjudan till katthem och kattföreningar i Stockholms län med omnejd

Start på unikt samarbetsprojekt

Stockholms Kattkastreringsgrupp (SKKG) hälsar representanter för XXXXXX varmt välkomna till möte INSTÄLLT 8 januari eller 14 januari 2007. SKKG kommer att presentera och inbjuda Er till ett samarbetsprojekt. Vi hoppas att projektet och samarbetet ska lägga grunden till en permanent minskning av antalet hemlösa katter och kolonier i Stockholms län med omnejd. Vår målsättning och förhoppning är att detta kan bli början på ett landsomfattande samarbete mellan de ideella krafter som verkar för att minska antalet hemlösa katter. Projektet är redan fullt finansierat och organiserat men utan katthemmens medverkan finns inget projekt.

Då hela projektet är beroende av ett samarbete mellan katthemmen, kattföreningar och Stockholms Kattkastreringsgrupp hoppas vi att ni alla kommer.

Förutom presentationen av projektet kommer representanter från katthem att prata om sin verksamhet och erfarenhet av att arbeta med skygga katter.  Intresse finns eventuellt även från TV4s nya programserie "Hitta Hem" att följa detta projekt och de föreningar som medverkar i projektet samt eventuellt även själva mötet.

Vi kommer att bjuda på lite tilltugg och dryck.

Datum: 8 januari                              alternativt    Datum: 14 januari

Plats: Festlokalen vid Tullgårdsgatan 36                 Plats: Festlokalen vid Tullgårdsgatan 36

Stockholm                                                        Stockholm

Tid: 18:30-21:00                                               Tid: 13:00-15:30

OSA 4 januari 2007                                                              OSA 9 januari 2007

Informera oss gärna hur många ni kommer så att vi kan förbereda oss med mat och dryck

Till Helene@stockholmskattkastreringsgrupp.se alternativt helene.frisk@telia.com

Med vänliga hälsningar

Styrelsen Stockholms Kattkastreringsgrupp

Heléne Frisk

Birgitta Zazzi

Anette Wiholm Zander (leg. veterinär)

Margareta Pennebrink

Malin Olsson

Vägbeskrivning: Buss 55 avstigning hållplats Mjärdgränd. Om ni vill ha utförligare vägbeskrivning maila gärna mig så skickar jag den.

Lena
0

Det låter spännande och mycket intressant det här! Hoppas ni får ett riktigt stort gensvar. Toppenbra initiativ på alla sätt!

Lova att ni rapporterar för oss hur det går!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MariannE11
0

håller tummarna för att söndagen blir av iaf….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

maggan47
0

håller också tummarna att söndagen blir av, är ju jätteintressant för katternas bästa, och om ni visste vilket jobb som ligger bakom, Maggan47Kyss

vanessa
0

Vi kommer en hel koloni från Djurhjälpen. Däribland jag den 14. Kunde inte det 8:e då mamma kommer hem från sjukhuset. Håller tummarna att många andra svarar. (Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Pelusa
0

Håller oxo tummen och tassen att samtliga katthem i regionen ställer upp mangrannt, beredda att samarbeta till hundra vid detta unika pilottillfälle.

Betänk att här kan finnas en chans att hitta samarbetsformer som i förlängningen kan så gott som stänga kranen av hemlösningar i området framöver!

Betänk oxo att hela pilotpaketet är redan finansierad via anslag.
Kort sagt, här finns mycket att vinna för ideellt arbetande katthemsföreningar med långa kölistor och ebb i kassan.

Puss på det dynamiska kattkastreringsgänget i Stockholm!

/Pelusa

majvi
0

Är det någon begränsning  på hur många som får komma från föreningen?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Trullis
0

Hej nej det finns inga begränsningar men informera oss gärna då vi behöver förbereda både material, tilltugg och dryck. Maila mig gärna

Mvh Helene

Lena
0

Hoppas verkligen att det blir dunderstor uppslutning. Ett sådant här tillfäller får ju inte gå om intet! Håller tummarna så det knakar här nere i Göteborg.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pelusa
0

Notera att Helenes mailklient har legat nere under helgen av någon anledning. Har du alltså hivat iväg mail till henne så har den antagligen inte kommit fram ordentligt!

Maila igen please! Jag hoppas, precis som Lena, att det blir stor uppslutning på söndag. Att samtliga inbjudna katthem skickar minst en representant till mötet. Det här vill ni nog inte missa!

/Pelusa

Lena
0

Puttar upp! / Lena

maggan47
0

puttar också upp, så alla ser Maggan47 alias Margareta PennebrinkKyss

Leffe
0

Vore det inte något för kattklubbarna att vara med i

evangeline
0

Knuffar och önskar att vi här uppe kunde göra nåt liknande, men vi är ju för få….bra initiativ tycker jag!

Helen

Lena
0

Ger en ny knuff så ingen missar detta! /Lena

MariannE11
0

knuff knuff

maggan47
0

knuffar på igen, så alla ser, knuff, knuff Maggan47Skrattande

Lena
0

Hoppas nu att det blir en riktigt stor uppslutning på mötet på söndag. Ser fram emot en rapport här i Hittekatter sedan! :)

//Lena

MariannE11
0

knuffar på så jag blir alldeles röd i ansiktet av ansträngning….Generad

maggan47
0

ännu rödare är jag, i fejjan alltså, knuffar fram till söndagGeneradMaggan47

MariannE11
0

jag är ABSOLUT rödast…..Generad

Lena
0

#19 & #20 Det är bra att ni håller grytan kokande tjejjer! :)

//Lena

vanessa
0

"12 Angående kattklubbar så är det nog inte så aktuellt nu. Och de behöver vård och lugn efter allt. Fast å andra sidan stöd från kattklubbar skadar inte. Sedan får vi se hur det blir. Men om folk vill bli tillfälliga hem så skadar det säkert inte. Kolla med Trullis om det. Jag eller Trullis få sammanfatta detta sedan. Så håll tummarna och se till att era katter håller tassarna, så ordnar sig säkert allt till det bästa. /Vanessa

maggan47
0

jättebra, vi ses på Söndag  kram Maggan47Generadiiiiillröd

vanessa
0

Är fortfarande för trött efter mässan för att huffa och puffa mig röd. Men hoppas ändå att vi ses :-). /Vanessa

maggan47
0

förstår att du är trött efter mässan kram Maggan47Kyss

Lena
0

Hur gick det på mötet sedan? Är så nyfiken så nu får ni allt berätta lite för oss! :) Jag hoppas att det blev riktigt stor upplsutning.

//Lena

vanessa
0

Ja, mötet var givande. Men de som var där var till största delen redan "frälsta" så att säga. Och de katthemmen kan inte ordna hela Storstockholm själva.

Två "ofrälsta" föreningar var där, så jag hoppas att de nappar. En av sakerna som togs upp var hantering av skygga katter, för det är det folk på grund av förutfattade meningar inte tror fungerar. 

Kastreringsgruppens målsättning är att ta ett område i taget och rensa på katter. De ska kastreras, id-märkas, vaccineras och sedan placeras på katthem i väntan på hem. Kastreringsgruppen står för all kostnad så det kostar inte katthemmen något, med undantag från husrummet. Men till och med maten kommer de att betala. Så jag anser det klockrent. Djurhjälpen anmälde oss direkt, misstänker att de andra "frälsta" hemmen gjorde det också.

Men andra katthem måste komma in också. För inget börjar innan 50 platser för kissarna finns. Om jag förstått det rätt. En anan sak som de dessutom erbjuder är billigare kastrering till de som har okastrerade katter i de områdena. Så det är väldigt heltäckande. Och kastreringgruppen är värd en enorm eloge.

Så jag uppmanar katthem att anmäla sig. Det spelar egentligen ingen roll om det inte ligger i Stockholm, om man kan ordna transport av kissarna.

För om allt går bra, så kan man sedan anordna liknande saker i andra delar av landet. Då under annat namn är Stockholms Kastreringsgrupp. För det de gör här, kan de berätta om så att andra gör samma sak.

Håller tummarna. För det är lätt att prata, men när det kommer till kritan så måste man även agera. /Vanessa

maggan47
0

så sant. anmäl er, behöver inte ligga mitt i Stockholm, och kravet är 50 katter minst, eftersom pengarna som är sökta och nu finns klara är öronmärkta för Husby katterna, och utan er hjälp ingen hjälp för katterna, finns lokal, där katterna ska kastreras.  Finns det jourhem???? Alla kostnader tills kissen får nytt hem står SKKG för Maggan47Kyss

Pelusa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det var ett mycket bra och välorganiserat möte med en hyfsat god uppslutning av så gott som hela den församlade katthemskunskapen i länet.

Eva Simonsson från nätverket Jurister för djurrätt fanns med på mötet och presenterade sin organisation. Johnnys girl från Stockholms katthem berättade om hantering av skygga katter. Veterinären Anette var med och svarade på frågor. TV4 var oxo där och filmade en snutt inför programstart av Hitta katten-kampanjen, som kör igång i början av mars. Chrizzan var där med sin kamera och fotograferade.

Programmet och uppläggningen var rapp och väl genomtänkt i detalj. Ordförande Helene från Stockholms kattkastreringsgrupp presenterade sig själv, sin förening och själva syftet med mötet, nämligen ett pilotprojekt som innebär kastrering av ett stort antal hemlösa katter i Husby.

Hela paketet är färdigprojekterat och finansierat till 100% och ligger redan i startgropen. Det enda som fattas är ett påskrivet avtal om ett helgjutet och fullödigt samarbete föreningar och katthem emellan i detta projekt.

Konceptet för projektet är följande (Trullis/Maggan, komplettera och rätta mig gärna om jag har uppfattat fel på någon punkt):
Kattkastreringsgruppen ansvarar för infångningen av hemlösa missar, undersökning, behandling, kurering, kastrering, idmärkning, vaccinering, veterinärsvård, kost och logi i ca 6 dagar för varje infångad misse.

Efter 6 dagar ska missen flytta till ett katthem för vidare omplacering till ett permanent hem. Kattkastreringsgruppen fortsätter dock stå för missens uppehälle och ev veterinärsvård etc under hela den tid som hon sedan finns på katthemmet.

Katthemmen (jourhemmen) får alltså en helt färdigbehandlad katt, kastrererad och idmärkt, med karantänsvistelsen bakom sig och alla framtida omkostnader betalda ända tills katten flyttar till ett permanent hem.  

Det här projektet kan mycket väl vara inledningen till en framtida gedigen och kompromisslös kamp mot de fritt växande kattkolonierna som finns överallt i den här stan idag. Man vill ta tag i grundproblemet, stänga kranen och knyta till säcken.

Här finns ingenting att förlora, alla vinner enligt min åsikt - men mest vinner de hemlösa katterna. Kan katthemmen öppna sina armar och samarbeta med SKKG och med varandra så kan man mycket väl vara med och skapa en bit historia som kommer lämna avtryck framöver. Kampen mot slit- och släng-mentaliteten och för god katthållning vanns 2007!

/Pelusa (som halkade in på mötet på ett bananskal)
(Petar in en av Chrizzans bilder av mötet)

Trullis
0

Hej,

stort tack till de åtta föreningar som var där. Nu väntar vi som sagt på att katthemmen ska inkomma med antal katter de förbinder sig att, minst, ta hand om, Deadline är söndag 21 januari. När vi är uppe i minst 50 katter kommer den praktiska biten in. Det vill säga bland annat lokal som ska iordniningställas för att passa våra behov samt all annan organisering och administration för att fixa det sista som behövs. Vi har som målsättning att påbörja infångandet i slutet av januari början av februari.

Akutgruppen är de som tillsammans med oss kommer att fånga in katterna och känner ni till att det går hemlösa katter i Husby på någon viss adress maila gärna Akutgruppen och meddela detta info@akutgruppen.com

Finns det några här som är duktiga på att snickra och vill hjälpa oss att ställa iordning lokalen så kontakta mig på helene.frisk@telia.com men det som är viktigast är det som står nedan.

Jag vill uppmana ALLA som har möjlighet att ställa upp som volontärer och akuthem att kontakta föreningarna/katthemmen  Som ni alla är medveten om så har alla föreningar oerhört svårt med kapacitet och det enda som gör Husbyprojektet möjligt är framförhållning samt samarbete. Även om vi kommer att behöva volontärer för vård av katterna innan transport till respektive förening så vill vi att dessa volontärer går via föreningarna. Föreningarna behöver massor av volontärer och akuthem! De katthem som redan har anmält sig är (alfabetisk ordning). Alla kontaktuppgifter ni behövs för att anmäla er som volontärer samt akuthem finns på nedanstående sidor.

Akutgruppen www.akutgruppen.com

Djurhjälpen www.djurhjalpen.nu

Kattvärnet www.kattvarnet.se

Stadskatten www.stadskatten.se

Stockholms Katthem www.katthemmet.nu

Södertälje Katthem www.sodertaljekatthem.se

Som sagt vi hoppas att detta är starten på ett landsomfattande projekt för hemlösa tillsammans med föreningarna. Mvh Helene Stockholms Kattkastreringsgrupp

Lena
0

Oj, oj det här är ju så himla bra att det inte är sant! Underbart helt enkelt. Hoppas nu att även de andra katthemmen anmäler sig och att de platser ni behöver snabbt infinner sig. Det här kommer att bli stilbildande för resten av landet.

Guldmedaljer och stora fång rosor till er i Stockholms Kattkastrerings Grupp!

Sådana här nyheter är det en fröjd att läsa inför att det är sängdags.

//Lena

vanessa
0

Ja, jag gillade verkligen mötet. Mycket intressant, samt ett stort steg till förändring. Så jag håller mina tummar, och mina kissar att hålla tassarna för att allt går igenom och kommer igång. Trullis, min man ska försöka ordna material till ert bygge. Samma sak som kattburna var byggda på mässan. Om ni vill ha. Hans tanke är att förenkla ert arbete. Säg till snarast. I slutet av januari går erbjudandet ut.

Sedan angående snickare så har jag en kontakt, som vill hjälpa oss på Djurhjälpen. Tror att de inte har något emot att hjälpa till. Han är snickare på riktigt. Och så har jag en annan Djurhjälpare som gärna hjälper till med infångandet. 

Jag håller även tummarna för att folk som bor i Stockholm med omnejd vill hjälpa till i Husby med vården av kissarna innan de reser till katthemmen.  

Mailar dig detta också. /Vanessa

maggan47
0

knuffar och puffar för all hjälp och alla jourhem vi kan få maggan47

maggan47
0

puffar igen Maggan47

Lena
0

Jag hoppas också att riktigt många sluter upp och hjälper till nu. Det här är ju ett Pilotprojekt som helt säkert leder vidare till ännu större saker och som det ger mycket kredit att vara med i helt enkelt. Alla katthem/förningar som vill stå i bräschen för en konkret förbätting för hittekatterna bör nu ta chansen.

Mitt förslag är att vi skriver en artikel som sitter på startsidan på Hittekatter i Fokus om det här. Då hamnar det i blickfånget och alla som är intresserad fångas lättare upp. Jag kan skriva artikeln om jag får alla uppgifter ni vill ha med. Gärna även foton :)

lenalindell20@hotmail.com

//Lena

vanessa
0

Tack, Lena. Kontakta Trullis och Maggan här på pm. Ifall de smyger sig undan ibland. /Vanessa

majvi
0

Jag vill ju också vara med men  resten av Samvetet är inte intresserade nu.Om jag inte hade haft 9 vuxna varav flera skygga själv så hade jag anmält mig som jourhem till en av föreningarna som ska vara med.

Det här projektet är något som jag bara har drömt om och jag är ganska ledsen över att Samvetet inte tar någon katt- om de andra inte hinner ändra sig tills i morgon.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Pelusa
0

Tråkigt att Samvetet inte är intresserade av att delta alls i Husbyprojektet, Majvi. Jag förstår att du är ledsen över det. Det beslutet kan ju slå tillbaka den dagen när föreningen i sin tur söker hjälp att ta hand om hemlösa storkolonier som poppat upp i området.

Lena, jag hoppas du har fått kontakt med Trullis eller Maggan för din artikel om projektet. Kontakta Chrizzan när det gäller bilder från mötet.

/Pelusa